MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Mookachacka: Tänker främst på Handelsboden. Får deras reklam mail titt som tätt och de kör rätt hårda reor ibland. Minns som sagt framför allt i höstas när förra årets grejer skulle bort.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör MC-jeans och typ MC-hoodie här på forumet? Jag har mitt allväderställ men jag funderar på om det går bra med jeans/hoodie(med ryggskena) också på tex kortare turer i stadsmiljö osv. Blir satans varmt i allväder och jobbigt att ha med byte hela tiden. Kevlar eller aramid förstärkta såklart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

@Sh4d0wfi3nd: Jag kör jeans hela säsongen. Helfodrat kevlar så de är lite varmare, gick dock bra förra sommaren.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd:
Varmare dagar/ kortare turer kör jag med XLmoto/Course Hoodie och Course jeans och separat ryggskydd.
Gärna med någon form av långärmat underställ/funktionskläder som andas.

Sjukt skönt då det blåser rätt igenom.
Kvaliteten på meshen invändigt på jeans och hoodien kunde varit bättre, fastnar i allt, främst i kardborre.
Kan inte säga något om kvaliteten vid krasch då jag aldrig kraschat
Jeans och hoodien köpte jag för 399 respektive 699 vid "rea"

Varning med XLmotos prissättning.
Det står att de har utförsäljning och kampanjer på ditten och datten, men ofta är det dessa priser som i princip alltid har gällt.
Kampanj och utförsäljning på samma produkter i över ett år?
Men kundservice är helt OK tycker jag

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfstrand25:

@Sh4d0wfi3nd: Jag kör jeans hela säsongen. Helfodrat kevlar så de är lite varmare, gick dock bra förra sommaren.

Skrivet av Mathrohas:

@Sh4d0wfi3nd:
Varmare dagar/ kortare turer kör jag med XLmoto/Course Hoodie och Course jeans och separat ryggskydd.
Gärna med någon form av långärmat underställ/funktionskläder som andas.

Sjukt skönt då det blåser rätt igenom.
Kvaliteten på meshen invändigt på jeans och hoodien kunde varit bättre, fastnar i allt, främst i kardborre.
Kan inte säga något om kvaliteten vid krasch då jag aldrig kraschat
Jeans och hoodien köpte jag för 399 respektive 699 vid "rea"

Varning med XLmotos prissättning.
Det står att de har utförsäljning och kampanjer på ditten och datten, men ofta är det dessa priser som i princip alltid har gällt.
Kampanj och utförsäljning på samma produkter i över ett år?
Men kundservice är helt OK tycker jag

Tack för svaren! Jag ska definitivt köpa det framöver isåfall. Det gäller att vara säker men är det obekvämt att köra så är det ju inte heller en mening att göra det. (Obekvämt är det på de varmaste dagarna när man är som en swimmingpool innanför kläderna, fungerar ju bra i ca 90-100 pga vinden men i <40...).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tack för svaren! Jag ska definitivt köpa det framöver isåfall. Det gäller att vara säker men är det obekvämt att köra så är det ju inte heller en mening att göra det. (Obekvämt är det på de varmaste dagarna när man är som en swimmingpool innanför kläderna, fungerar ju bra i ca 90-100 pga vinden men i <40...).

Jag kan rekommendera att du prövar byxor med skydd i. Mitt första par var ett par dyra draggin men med tillhörande knäskydd så får jag typ skavsår på knäskålarna. har inte använt dem sen jag köpte ett par byxor från Sweep. Mjuka och goa även under långa färder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfstrand25:

Jag kan rekommendera att du prövar byxor med skydd i. Mitt första par var ett par dyra draggin men med tillhörande knäskydd så får jag typ skavsår på knäskålarna. har inte använt dem sen jag köpte ett par byxor från Sweep. Mjuka och goa även under långa färder.

Absolut hade jag tänkt prova i butik, jag får dock ta mig en bit för att göra det och därför blir det nog inte förrän senare i sommar. Får svettas ett tag till om det inte blir en längre tur för att ta mig till en butik som har jeans.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara Lindstrands kevlar jeans, fungerar bra på sommaren också. På vintern blir det långkallingar, och byxorna förstås. D3O skydd i allt jag äger...

Kör dock vanliga jeans ibland till jobbet (stadskörning), eller kevlar utan skydd.

Permalänk
Medlem

Har mjukare skydd i mina jeans, så jag har på mig dem hela tiden. Köpte dem i en louis-butik i tyskland, men det är nog dessa:
https://www.louis.eu/artikel/a-xoc-c871-sb-protector-s-e-h-k-...

Under vintern så har jag underställ under kevlar-jeansen.
Är det sketväder så blir det något vattentätt ställ eller regnoverall.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nog nämnt det förr men eftersom ämnet just nu verkar vara hojbyxor så nämner jag det igen. Kolla in Ruste. Dit kan man skicka in sina egna byxor (och andra plagg) för att få dem uppsydda med kevlar och skyddsfickor.
https://www.rusteprotection.com/

Förstklassig kundservice och de gjorde dessutom ett riktigt bra jobb med mina jeans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Jag har nog nämnt det förr men eftersom ämnet just nu verkar vara hojbyxor så nämner jag det igen. Kolla in Ruste. Dit kan man skicka in sina egna byxor (och andra plagg) för att få dem uppsydda med kevlar och skyddsfickor.
https://www.rusteprotection.com/

Förstklassig kundservice och de gjorde dessutom ett riktigt bra jobb med mina jeans.

Det verkar ju väldigt spännande, 2 380 kr för det med både höft och knäskydd. Dock ganska dyrt med tanke på att färdiga byxor kostar mellan 500-1500 vad jag sett.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det verkar ju väldigt spännande, 2 380 kr för det med både höft och knäskydd. Dock ganska dyrt med tanke på att färdiga byxor kostar mellan 500-1500 vad jag sett.

Det är ju en budget- och avvägningsfråga men visst är det dyrare att skicka in ett par byxor än att köpa färdiga, speciellt då du dessutom måste köpa byxorna separat om du ska skicka in dem till Ruste.

Om du fokuserar på färdiga byxor så är det deras passform och utseende som gäller och så får du anpassa dig efter det vare sig du vill eller ej. Med Ruste kan du skicka in dina favoritbyxor och få både utseendet och passformen du är ute efter, men då åker du på att betala några kronor till jämfört med en färdig lösning. Precis som med allt annat så brukar det även kosta om det smakar.

Permalänk

Tänkte ev. investera i ett par kevlarjeans eller ett tunnare ställ som går att ventilera, kevlar hoodie är jag inte tillräckligt tuff för att bära så får hitta något annat där.

I höst blir det ett nytt Rukka Gore-tex ställ, har haft ett Alpinestars i fyra år nu som jag varit semi-nöjd med, så får bli att pynta 20 papp för ett ställ nu så jag kan bli nöjd igen.

Vad gällande hjälm fixade jag ett nytt visir till min Shoei GT-Air så den får leva kvar minst en säsong till, förhoppningsvis två. Sen blir det nog både en ny Shoei, möjligen en Neotec 2 eller Schubert öppningsbar, funderar på en dedikerad sporthojshjälm som väger lite mindre också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag kör delat skinnställ när man kör mer aktivt, små turer brukar jag bara ha mina vanliga kläder.

Orkar inte lägga en förmögenhet på olika kläder och skydd för olika ändamål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut hade jag tänkt prova i butik, jag får dock ta mig en bit för att göra det och därför blir det nog inte förrän senare i sommar. Får svettas ett tag till om det inte blir en längre tur för att ta mig till en butik som har jeans.

Har inte Flyingeagle i Växjö MC-jeans?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har inte Flyingeagle i Växjö MC-jeans?

isåfall har jag missat det när jag var där senast. Visseeligen var det ett tag sedan och jag var då ute efter hjälm och allväderställ så kan ju ha fokuserat på annat. Får ta mig förbi och kika igen! Tack för tipset.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Vad gällande hjälm fixade jag ett nytt visir till min Shoei GT-Air så den får leva kvar minst en säsong till, förhoppningsvis två. Sen blir det nog både en ny Shoei, möjligen en Neotec 2 eller Schubert öppningsbar, funderar på en dedikerad sporthojshjälm som väger lite mindre också.

Öppningsbar är jäkligt nice och jag skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka till vanlig, kan dock nämna att min Neotec II är lite knakig till och från vilket inte känns så premium.

Permalänk

Kört i många år men tog paus efter den 18e 2013. Skulle väl inte rekommendera helt ny 1000cc sport direkt. Det har gått bra för mig att klättra upp, en vän gick det mindre bra för.

Ligger man på 70 väg är det inte så aktiv körning heller med en hoj som gör typ 170km/h på ettan. Det går fort dit men långsammare att bromsa ner.

Gsxr 750 -00 är en rätt charmig maskin. Insprut jämfört med R1 av samma modell. Kostar inte så farligt att lägga. Den svensksålda är fabriksreggad med 74kw och blir lite billigare att äga.

Daytona 675 har varit prisvärda försäkringar på.

Ha den ett år eller säsong och få lite mil bara ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@lindahl85: Min GSX-S750Z ska ha samma motor som R, den ligger på 84kw (114hk) på 2018 års modell. Har haft kortet ett år snart och visst känns den fortfarande snabb, men visst har man sneglat lite på BMW S1000R av senaste årsmodell

Gav nånstans runt 90 för min ny förra året, känns rätt överkomligt. BMW:n ligger närmare det dubbla.

Sen måste det ju provköras för min del, gillar nuvarande då den känns smidig. Dock saknar den prestandalägen och kan vara lite twitchy på ettan och tvåan, ingen inställbar motorbroms eller dämpare heller. Rätt tung är den också, även om man inte direkt känner av det. Känns värd priset men den känns inte direkt premium.

Permalänk
Medlem

När vi ändå diskuterar olika modeller: Jag har av någon oförklarlig anledning fått ett sug efter en rejsig tvåtakts-125:a, typ Mito eller RS 125. De kostar ju typ ingenting att köpa och jag förutsätter att de är snudd på gratis att försäkra för en gubbe som jag. Och så luktar tvåtakt gott. Är jag helt dum i huvudet som tänker i de här banorna? Är ju liksom inte som om jag behöver en sporthoj till i garaget.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

@lindahl85: Min GSX-S750Z ska ha samma motor som R, den ligger på 84kw (114hk) på 2018 års modell. Har haft kortet ett år snart och visst känns den fortfarande snabb, men visst har man sneglat lite på BMW S1000R av senaste årsmodell

Gav nånstans runt 90 för min ny förra året, känns rätt överkomligt. BMW:n ligger närmare det dubbla.

Sen måste det ju provköras för min del, gillar nuvarande då den känns smidig. Dock saknar den prestandalägen och kan vara lite twitchy på ettan och tvåan, ingen inställbar motorbroms eller dämpare heller. Rätt tung är den också, även om man inte direkt känner av det. Känns värd priset men den känns inte direkt premium.

Ja en S1000R, Ducati Monster 1200S eller kanske en Ducati Hypermotard 950? Sen finns ju KTM 1290 Super Duke GT, sålde min förra veckan då jag ska köpa en Ducati V4, annsrs finns ju Yamaha MT-10, Speed Triple osv.

Efter V4:an blir det nog en Multistrada av någon sort, men inte detta året...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det någon som kör MC-jeans och typ MC-hoodie här på forumet? Jag har mitt allväderställ men jag funderar på om det går bra med jeans/hoodie(med ryggskena) också på tex kortare turer i stadsmiljö osv. Blir satans varmt i allväder och jobbigt att ha med byte hela tiden. Kevlar eller aramid förstärkta såklart.

Jag har 2 uppsättningar.

Kevlarjeans, MC-skinnjacka, MC-skor (typ sneakers med förstärkta delar). Skönt om man ska någonstans och sen gå omkring, eller när jag kör till jobb med hojen.

Annars har jag raceställ om jag bara ska ut och åka och köra lite mer aktivt så att säga.

Men vad du än väljer så blir det varmt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Halogen:

När vi ändå diskuterar olika modeller: Jag har av någon oförklarlig anledning fått ett sug efter en rejsig tvåtakts-125:a, typ Mito eller RS 125. De kostar ju typ ingenting att köpa och jag förutsätter att de är snudd på gratis att försäkra för en gubbe som jag. Och så luktar tvåtakt gott. Är jag helt dum i huvudet som tänker i de här banorna? Är ju liksom inte som om jag behöver en sporthoj till i garaget.

Jag hade en Suzuki RGV 250. Riktigt rolig när avgasportarna öppnar faktiskt. Blårök också Avgasventilerna strular lite på just dom så en uppgradering ifrån Aprilia RS250 är inte fel, eller rent av just en sådan hoj.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Jag hade en Suzuki RGV 250. Riktigt rolig när avgasportarna öppnar faktiskt. Blårök också Avgasventilerna strular lite på just dom så en uppgradering ifrån Aprilia RS250 är inte fel, eller rent av just en sådan hoj.

Ja RS250 vet jag är en riktigt kul hoj, men svår att få tag i numera tyvärr. Har för mig att serviceintervallerna är löjligt korta på den också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Ja RS250 vet jag är en riktigt kul hoj, men svår att få tag i numera tyvärr. Har för mig att serviceintervallerna är löjligt korta på den också.

Det var nog ganska tätt på RGV också men om det inte satt båt under motorkåpan så var det ganska smidigt oljebyte. Sen vet i hundan om inte husaberg 650 var roligare, lika täta intervaller på oljan, lite mer vibrationer men riktigt härliga på småvägar.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Blev klar med kortet igår. Väntar bara på bättre väder xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Blev klar med kortet igår. Väntar bara på bättre väder xD

Fett nice! Ja vädret är inge vidare just nu, skulle bli bättre till helgen här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Blev klar med kortet igår. Väntar bara på bättre väder xD

Grattis!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hoppas dem blir prioriterade / får en bra tid snarast.

Ajjemän!

Tog fucking kortet nyss 😄 vi blev prio 1 och de skapade ny dag bara för oss.

Totalt utgifter för mc A kortet : 7100ish:-

I fucking did it boys 😄 billigare än så GÅR INTE!

Återkommer med berättelse sen eller är det inaktuellt då jag ändå tagit tung A kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ajjemän!

Tog fucking kortet nyss 😄 vi blev prio 1 och de skapade ny dag bara för oss.

Totalt utgifter för mc A kortet : 7100ish:-

I fucking did it boys 😄 billigare än så GÅR INTE!

Återkommer med berättelse sen eller är det inaktuellt då jag ändå tagit tung A kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Jag längtar haha. Står en fin lånehoj (ala gammal och sleten men är tung mc iaf) från en bekant i garaget som jag ska öva på under sommaren. I höst när jag fyller 24 så blir det kort. hithils 4 lektioner på totalt 4000kr men då jag inte kört sedan jag hade moped och då i ca ett halvår innan den blev stulen så har jag ju fått lära om allt.
Hade du A1/A2 sen tidigare?
7100kr = Risk 1 / 2 + uppkörning eller lektion också?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.