Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Permalänk
Medlem

Felet som Apple gjorde gällande foten/VESA-fästet är ju att de borde angett priset med foten/fästet inkluderat och sen sagt "Vill du så går det att köpa skärmen utan fäste/fot, då till det här priset" inte tvärtom som man gjorde nu.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Felet som Apple gjorde gällande foten/VESA-fästet är ju att de borde angett priset med foten/fästet inkluderat och sen sagt "Vill du så går det att köpa skärmen utan fäste/fot, då till det här priset" inte tvärtom som man gjorde nu.

Då hade folk klagat på fula säljtrix istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Även om jag hackat på priset på foten så har jag ingen kritik på prisvärdheten på skärmen i sig. Den är inte prisvärd för mig men i sin nisch är den säkert prisvärd. Den måste vara det, det är trots allt frivilligt att köpa den.

Nästa generations iMac kommer rimligen använda samma designspråk och då samma fot. Jag tycker faktiskt det är grymt snyggt. Då kommer foten att vara inbakad i priset och då kommer köparen att se det som att denne får en tusendollars fot med sin nya fina iMac. Jag tycker Apple agerar helt riktigt, faktiskt smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

@RobCar:

Vad "rolig" du är.

Själv kör jag med tryckluft för att hålla luftvägar rena i min elektronik. Kostade 500kr för en kompressor på Clas Ohlson.

Nu vet jag inte exakt hur denna skärm är konstruerad men vill du verkligen blåsa in damm och skräp?

Faktum är att jag ofta tänker i dom banorna vid köp av ny produkt som ska stå på en plats en längre tid och "samlar damm".

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se alla Apple fanboys prisa ett 12'000 kronors stativ till gudarna och mata på om hur det verkligen inte finns ett enda stativ under 12'000 kronor som är bättre eller ens likvärdigt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hårdvarukalibrering handlar inte om att skärmen ändras över tid. Du kan korrigera det genom profilering, vilket alltså är en mjulvarulösning.

Fördelen med hårdvarukalibrering är att det ger större möjligheter att anpassa skärmen, plus att det ger högre kvalitet. Ett exempel är fixa bilder för print, där du kan ha en inställning med låg kontrast för att bättre matcha utskriften. Kvaliten blir också bättre då du programmerar skärmens LUT, ofta 14 eller 16 bitar, istället för att ställa in kurvor för grafikkortet som är 8 bitar.

På riktigt bra skärmar är väl kvalitetsskillnaden inte jättestor, särskilt inte i förhållande till pris, men de allra flesta skärmar är inte tillräckligt bra för att du ska kunna ändra grafikkortets kurvor utan att få banding.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på det du säger med att programmera skärmens LUT genom att koppla in en colorimeter direkt i skärmen eller att skärmen har en inbyggd som kan ställas in att köras automatiskt när den inte används. Smidigt att lagra profileringen direkt i skärmen också och slippa krångla med icc-profiler (har för mig att det fungerar så, kan ha fel). Vore intressant att veta om den har stöd för det hursom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Tänkte på det du säger med att programmera skärmens LUT genom att koppla in en colorimeter direkt i skärmen eller att skärmen har en inbyggd som kan ställas in att köras automatiskt när den inte används. Smidigt att lagra profileringen direkt i skärmen också och slippa krångla med icc-profiler (har för mig att det fungerar så, kan ha fel). Vore intressant att veta om den har stöd för det hursom.

Jo, så fungerar det i princip. Kalibrerar du skärmen kör dem ju inställningarna ”native” så att säga. Däremot brukar man köra både kalibrering och profilering för bästa resultat.
Vore dumt om skärmen inte har stöd för hårdvarukalibrering, men det kan förstås vara en kompromiss de gjort för att hålla priset nere. Inte för att det påverkar mig men det vore ett misstag gentemot de tilltänkta kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ALLT som har med den här skärmen att göra går att sammanfatta med ett ord: Sinnessjukt!

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

ALLT som har med den här skärmen att göra går att sammanfatta med ett ord: Sinnessjukt!

Sinnessjukt bra specs, sinnessjukt bra pris och sinnessjukt snygg design?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snälla kan inte sweclockers testa denna skärm?
Eller tv-mannen göra en video om denna
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

576 dimming zoner känns faktiskt totalt oacceptabelt för någon sorts precisions-pro-redigering.
Allt annat låter vettigt/prisvärt, men just det den biten, inte en chans. Krävs nog uppskattningsvis 5000 zoner minst för att kunna kalla det en pro-hdr skärm på riktigt.
384 eller 576 dimming-zoner är fantastiskt att spela på eller se på hdr-film/serier, men det är alldeles för stora halos runt ljusa objekt för detaljerad redigering, man kommer i många fall inte se vad man sysslar med.
"hmm, är det grått eller bara en halo.. *scrollar runt bilden* -- ahh. bara halo" blir nog typiskt arbetsscenario.

Kan man leva med så låg hdr-precision så kan man nog leva med 92% DCI-P3 och 99% adobe-rgb också och köpa x27/PG27UQ/PG27UQ som också har 576 eller 384 dimming-zoner för en tredjedel av priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purgatory:

Vore intressant att veta vad som gäller för HDR i macOS, då 1000nits endast gäller för HDR och 500nits anges för SDR. Kommer skrivbordsmiljön vara begränsad till 500nits? (lägger ingen värdering i om det är för lågt eller ej, upp till enskild användares behov)

Jag har en gammal Apple Thunderbolt-skärm, den är specad till 400 eller om det var 450 nits vill jag minnas. Kör man upp den i max ljusstyrka i inomhusmiljö blir man jäkligt snabbt trött i ögonen, och får till slut huvudvärk. Plus att skärmen går rätt varm oxo, kan bara föreställa mig vad en skärm som ger 1000 nits kontinuerligt måste dra i strömväg... För att inte tala om vad den skulle göra med en persons ögon.

Skrivet av leafbranch:

Der blir kul rengöra baksidan med alla hålgångar...

Dammsugare med borstmunstycket. Simsalabim.

Skrivet av DasIch:

Hårdvarukalibrering handlar inte om att skärmen ändras över tid. Du kan korrigera det genom profilering, vilket alltså är en mjulvarulösning.

Vill minnas att det kom påstått läckt information om skärmen före evenemanget, och att det där sas att du skulle kunna spara undan multipla färgprofiler som du kan byta från toppmenyn med bara ett par musklick. Presentatören nämnde dock inget om detta, så ta i salt, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sälja en skärm utan fot? Snart säljs väll bilar utan ratt

Skickades från m.sweclockers.com

Cyklar säljs utan trampor om man inte köper biltemabudget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Som redaktionen har vinklat rapporteringen förstår jag att det är lätt att göra sig lustig över produktlanseringen, som "en fot för 10000kr".

Jag befinner mig däremot i segmentet där de här produkterna är intressanta. För mig är det fantastiskt att det äntligen kommer en HDR-skärm som jag kan installera hos mig som inte kostar 400000kr (från Sony) men som industrin förmodligen kommer att kunna lita på. Det skulle mycket troligen lyfta min verksamhet med en sådan på plats.

Sen; skulle aldrig sätta en 50000kr-skärm på en fot för 1600kr. Jag vill övertygas om att vad jag än sätter fast skärmen på så kommer det att stå pall för mina situationer och skydda min investering. Jag är väldigt glad att skärmen inte kommer med en billig fot som standard, eller en crappig kabel, som jag ändå inte vill ha. Mina skärmarmar (VESA) är redan förankrade i arbetsbordet och redo för tuffa tag, och bara videokablarna kostar mer än vanliga kompletta gamingskärmar.

Tycker det är skittråkigt att vi inte kan ha en vuxnare nivå av samtal i forumet kring dessa produktsortiment, pro och enterprise. Varför måste en som ändå inte är intresserad lägga sig i och ordbajsa ner ett potentiellt intressant samtal.

Tack till er få som står upp. Jag bara orkar inte.

Edit: Bara en sån sak som att utrustningen är testad / garanterad att kunna användas på upp till 5000 meter, med tunnare luft och mer utsatt för kosmisk strålning, etc. Tar ni verkligen sånt i beaktning innan ni dömer ut produkten? Det är långt ifrån all elektronik som klarar av sånt.

Varför skulle inte en fot för 1600 kr kunna hålla uppe 7,5 kg? Denna skärm är ju inte alls tung för sin storlek och en fot kräver varken något speciellt i varken material eller ingenjörskonst. Jag har skärmar med samma vikt med plastfötter som jag törs slå på rätt hårt utan rädsla för att något händer (jag är nog snarare mer rädd för panelen om jag slår på den). Jag menar dock såklart inte att en plastfot är jämförbar med en i metall, men det är snarare något som stödjer min poäng och designen på denna fot är ju tydligt inte gjord med maximal hållbarhet i åtanke.

Jag kan förstå att man t ex säger att man inte vill ha en godtyckligt vald fot pga att den saknar viss funktionalitet, eller att en viss tillverkare är känd för kvalitetsbrister, eller till och med att man är kräsen med den estetiska designen, men att priset skulle vara något problem kan jag inte se då det inte är en produkt som behöver kosta väldigt mycket baserat på vad den ska göra. Det känns rätt uppenbart att det är en rejäl marginal på foten, vilket Apple visat att de kommer undan med när det gäller tillbehör så det är väl bara att köra på. Andra kryddar nog på rätt bra i pro-segmentet de med.

Pratar man prissättningen i allmänhet känns den också konstig om nu denna skärm kan konkurrera med skärmar i 400 kkr klassen, vilket vissa påstår. Då är ju skärmen korkat lågt prissatt då man lätt skulle kunna minst dubbla priset på skärmen utan att tappa så mycket i försäljning pga att man ändå är extremt mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

On a serious note. Förstår inte riktigt varför alla gapar när de väldigt uppenbart inte är i målgruppen för de här produkterna. Jag var senast igår på besök hos en filmfotograf som har en maxad Imac Pro och 3st diskstationer/nasenheter på skrivbordet. Bara det går väl på runt 150 000 - 200 000? Det finns pengar om du jobbar med produktion på en högre nivå.

Håller med. Jag kan förstå att det gapas om foten där jag personligen kan tycka att valet att sälja en skärm helt utan fästanordningar är något märklig. Men skärmen i sig är ju en skvätt i havet när det gäller mer avancerade tillämpningar, och vad jag förstått så är skären troligen rätt billig jämfört med alternativen.

Jag har inte själv koll på bildbehandling och vad saker kostar där men det är ju bara att kolla på vad mekanikprogramvara kostar där en licens med lite tillval utan problem kan springa iväg långt över de 59k en skärm kostar.

Skrivet av Tempel:

Cyklar säljs utan trampor om man inte köper biltemabudget.

När det gäler trampor så är det ju en rätt individuell fråga vad man föredrar (clips, platform, kombi etc.) och varifrån man vill köpa dem. Här är det två alternativ på fästen och bägge från samma företag som säljer skärmen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

EDIT: Felpost

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sinnessjukt bra specs, sinnessjukt bra pris och sinnessjukt snygg design?

Skickades från m.sweclockers.com

Errr nnoooooo. Långt ifrån allt vad du nyss sa xD

Varför köpa restrektivt skit när man kan köpa framtidsäkert, uppgraderingsbar hårdvara istället.
Som troligtvis blir mycket billigare i längde, presterar bättre och utan sinnesjukt dyra stativ som ser ut som en treåring designat den?
Samt något som högst sannorligt inte kostar mer att reparera än vad en ny produkt gör? #ponzischeme

Det enda positiva med detta är alla memes som smyger fram nu. Åh! Så mycket godbitar där i alla fall!

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Errr nnoooooo. Långt ifrån allt vad du nyss sa xD

Varför köpa restrektivt skit när man kan köpa framtidsäkert, uppgraderingsbar hårdvara istället.
Som troligtvis blir mycket billigare i längde, presterar bättre och utan sinnesjukt dyra stativ som ser ut som en treåring designat den?
Samt något som högst sannorligt inte kostar mer att reparera än vad en ny produkt gör? #ponzischeme

Det enda positiva med detta är alla memes som smyger fram nu. Åh! Så mycket godbitar där i alla fall!

Herregud vilken tjurskit.

Hur blir det mer framtidssäkert än 6K, HDR med 1000/1600 nits, P3 färgrymd, hårdvarukalibrering etc? Hur många skärmar finns det som är uppgraderingsbara? Vet du ens vad en professionell skärm är för något? Är du medveten om att närmaste konkurrent är ungefär 5ggr så dyr?

Godbitarna som smyger fram är personer som inte kan något om skärmar men som trots det ska ha bestämda åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nu vet jag inte exakt hur denna skärm är konstruerad men vill du verkligen blåsa in damm och skräp?

Faktum är att jag ofta tänker i dom banorna vid köp av ny produkt som ska stå på en plats en längre tid och "samlar damm".

Jag får rådgöra med min städhjälp.

Nä men seriöst: Nej. Självklart undersöker jag min elektronik innan jag börjar blåsa; så att jag kan blåsa för att bli av med dammet.

Yes. Det är bra att tänka igenom var man placerar sin elektronik om man vill skydda den från att bli dammig.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Varför skulle inte en fot för 1600 kr kunna hålla uppe 7,5 kg? Denna skärm är ju inte alls tung för sin storlek och en fot kräver varken något speciellt i varken material eller ingenjörskonst. Jag har skärmar med samma vikt med plastfötter som jag törs slå på rätt hårt utan rädsla för att något händer (jag är nog snarare mer rädd för panelen om jag slår på den). Jag menar dock såklart inte att en plastfot är jämförbar med en i metall, men det är snarare något som stödjer min poäng och designen på denna fot är ju tydligt inte gjord med maximal hållbarhet i åtanke.

Visst, kanske skulle en fot eller arm för 1600 kr också kunna hålla uppe 7,5 kg stabilt. Har bara inte stött på en jag litar på än, så jag vet inte. Visa mig gärna en arm du tror på så ska jag titta på en reviewvideo på tuben. Skulle vara nice med stabilare armar även hemma där jag också kör med lite finare skärmar, för runt 10kkr/st och som väger ~8kg utan arm eller fot. Tacksam för tips.

Skrivet av Evil Peter:

Jag kan förstå att man t ex säger att man inte vill ha en godtyckligt vald fot pga att den saknar viss funktionalitet, eller att en viss tillverkare är känd för kvalitetsbrister, eller till och med att man är kräsen med den estetiska designen, men att priset skulle vara något problem kan jag inte se då det inte är en produkt som behöver kosta väldigt mycket baserat på vad den ska göra. Det känns rätt uppenbart att det är en rejäl marginal på foten, vilket Apple visat att de kommer undan med när det gäller tillbehör så det är väl bara att köra på. Andra kryddar nog på rätt bra i pro-segmentet de med.

Det är väl ändå en gissning det där? Kan inte tänka mig annat än att väldigt få utanför Apple har en inblick i själva utvecklings- och tillverkningskostnaden för den där foten. Jag kommer inte att köpa den så jag berörs inte av prissättningen - jag är däremot glad att skärmen som standard säljs utan foten. Jag uppskattar det på riktigt.

Skrivet av Evil Peter:

Pratar man prissättningen i allmänhet känns den också konstig om nu denna skärm kan konkurrera med skärmar i 400 kkr klassen, vilket vissa påstår. Då är ju skärmen korkat lågt prissatt då man lätt skulle kunna minst dubbla priset på skärmen utan att tappa så mycket i försäljning pga att man ändå är extremt mycket billigare.

En del kanske påstår, jag hoppas mest. Har så klart inte sett skärmen än. Däremot: Håller den vad de lovar så skulle den möjligen utgöra en besparing för mig samtidigt som jag ansluta mig till ligan med en återgivning man kan lita på. Däremot inte sagt att jag kommer att ha lika många anslutningsmöjligheter (med mera) som en Sony-skärm avsedd för pro video i studio och på fält. Men för mitt ändamål kanske den har vad jag behöver.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att sätta lite perspektiv: $5000 är inget ovanligt pris för en 24-tums instegsmonitor för yrkesbruk, då med Full HD-panel, faktiska 10 bitar samt 300 nits. Kanske klarar DCI-P3.

Återigen inte byggd för spel och Youtube. Men väl för att kunna hålla konsekventa färger över dagens timmar och att regelbundet kunna hårdvarukalibreras.

Apples XDR-skärm är mer en monitor som i "datormonitor" och lär inte ha några SDI-kontakter eller liknande. Men vänder sig i grunden till samma kategori användare.

hittar ingen skärm som klarar 100% DCI-P3
men för 12990kr kommer man långt

4k
10bits
350 nits
96 % av DCI-P3, 100 % av sRGB, Adobe RGB och Rec. 709
https://www.scandinavianphoto.se/dator-bild/bildskarmar-proje...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Har dessvärre bara råd med foten som går på dryga 11000kr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

hittar ingen skärm som klarar 100% DCI-P3
men för 12990kr kommer man långt

4k
10bits
350 nits
96 % av DCI-P3, 100 % av sRGB, Adobe RGB och Rec. 709
https://www.scandinavianphoto.se/dator-bild/bildskarmar-proje...

Ja precis! Jag skulle köpa en motorcykel, men kom hem med en moped och sparade 100.000:-, båda har ju styre och två hjul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

Ja precis! Jag skulle köpa en motorcykel, men kom hem med en moped och sparade 100.000:-, båda har ju styre och två hjul...

Det haltar rätt fint i jämförelsen, men ja... En är till för branchfolk, den andra duger bra till en prosumer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz: Haltar lika fint som jämförelsen mellan skärmarna. Skärmen man jämför med har ju inte ens rätt storlek, är bara 4K, och 350 nits, varför skriver man ens ett inlägg om man inte har mer koll än så? Man måste ju jämföra mellan likadana produkter. Annars kan vi ju jämföra Samsung’s 49” mot en Benq 24” i gamingsegmentet... varför betala 12000:- mer för den på 49” då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

@roxkz: Haltar lika fint som jämförelsen mellan skärmarna. Skärmen man jämför med har ju inte ens rätt storlek, är bara 4K, och 350 nits, varför skriver man ens ett inlägg om man inte har mer koll än så? Man måste ju jämföra mellan likadana produkter. Annars kan vi ju jämföra Samsung’s 49” mot en Benq 24” i gamingsegmentet... varför betala 12000:- mer för den på 49” då?

Absolut, men två fel blir inte ett rätt.

Som sagt ligger de ju i helt skilda segment, men det gör inte den billigare skärmen dålig, bara olämplig för den tilltänkta applikationen för den dyrare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Man får ju säga att det är ett väldans drag med 1000-1600nits. Det är inte dåligt. Kör själv en dell 8k skärm 3218k med under delta 2. Fantastiskt trevliga färger och och att tanka ned ett 8k flyby på newyork från youtube är jawdropping. Liksom upplösningen i dota 2 är overklig (även med 44% rendering kvalite)

Men 1000+ nits är extremt starkt och att den kan overdriva uppemot 1600 nits det är häftigt. Ok inte tusentals local dimming points, men det hade i princip gjort den till defacto standard för hdr redigering med det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@roxkz: Det var ju därför jag gjorde den liknelsen. Skärmarna är inte för samma målgrupp likt moped versus motorcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Errr nnoooooo. Långt ifrån allt vad du nyss sa xD

Varför köpa restrektivt skit när man kan köpa framtidsäkert, uppgraderingsbar hårdvara istället.
Som troligtvis blir mycket billigare i längde, presterar bättre och utan sinnesjukt dyra stativ som ser ut som en treåring designat den?
Samt något som högst sannorligt inte kostar mer att reparera än vad en ny produkt gör? #ponzischeme

Det enda positiva med detta är alla memes som smyger fram nu. Åh! Så mycket godbitar där i alla fall!

Har du lust att länka en uppgraderingsbar skärm?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Bildexpert 📺

@Oskar80: Ja, BenQ PD2720U är högst förmodligen en bra pjäs för den som behöver 4K/SDR. En traditionell fotoredigeringsskärm. Men det är inte mycket som är likt Apple XDR-skärmen. Skärmarna befinner sig på två helt olika spelplaner. Apple XDR kan svara mot allt som BenQ PD2720U erbjuder men tvärtom är det stopp. XDR svarar också mot ett större utbud av målfärgrymder

  • BenQ PD2720U är inte fysiskt kapabel till HDR, vilket XDR är

  • 350 nits vs 1000/1600 peak

  • Statisk bakgrundsbelysning mot FALD

  • 4K vs 6K är 8 megapixel mot 20 megapixel