Chernobyl, TV-serie på HBO

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt bra avslutning av serien! Var rädd att de skulle sakna intressanta punkter efter avsnitt 4 som kändes lite som en "filler". Men inser nu att de sparade på krutet till avsnitt 5.
Jag har alltid hävdat att miniserier är bästa berättelseformatet för TV och Chernobyl bekräftar bara detta. Välplanerat från början till slut.

Se och lär D&D! GoT som jag tyckte om så mycket efter de första säsongerna känner jag så här i efterhand avsmak för på grund av de bedrövliga två avslutande säsongerna. GoT är serievärldens svar på Mass Effect-serien.
Nu hade visserligen Chernobyl ett 33 år gammalt färdigt och känt "manus" att arbeta efter men det gör inte den minsta skillnad på underhållningsvärdet.

Permalänk
Medlem

Är också mycket nöjd med sista avsnittet. Älskar hur den trycker på att ideologiskt drivet tänkande är det vi verkligen ska vara vaksamma inför. Även om Sovjet har dragit den parollen längst hittills så står vi inför en växande utmaning vad gäller detta. Vi människor förblir lika korkade, men tillgången på intryck blir bättre och bättre, fler och mer... Vad gör man då? Jo, man anammar en sorteringsmodell där man redan på förhand väljer vad som är viktigt och oviktigt, sant och osant. Jodå. Högst relevant än idag.

Permalänk

De har släppt en podcastserie samtidigt, ett till varje avsnitt. Där manusförfattaren berättar varför de gjort som de gjort i serien. Vilka händelser i serien som är verkligt eller fiktivt. Lyssna på dom efter du sett varje avsnitt.
Och att kritisera att du inte fått se saker i första avsnittet , du vet ju inte vad du kommer få se i resterande avsnitt.
Chernobyl är en helt fantastisk serie, sista avsnittet är det allra bästa.

Skrivet av MaloW:

Har bara sett första avsnittet, men ogillade starkt att dom inte korrekt återspeglar vad som hände, eller hur akut strålsjuka ser ut. Det dryper anti-kärnkraft propaganda om det. För er som inte vet så var det ingen i kontroll-rummet som skulle säga "I have no idea what happened, we did everything right" vilket är vad dom säger i serien. Personligen tycker jag det är mer rimligt att kalla Chernobyl för en insider-terror-attack än en olycka. Här kan ni läsa en bra sammanfattning för vad som hände: https://www.reddit.com/r/videos/comments/b6p8br/chernobyl_off...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappachino:

Och att kritisera att du inte fått se saker i första avsnittet , du vet ju inte vad du kommer få se i resterande avsnitt.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag kritiserar inte att jag inte fått se saker, tvärtom så kritiserar jag det som jag fick se, vilket inte stämmer överens med vad som hände i verkligheten.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MaloW:

Jag kritiserar inte att jag inte fått se saker, tvärtom så kritiserar jag det som jag fick se, vilket inte stämmer överens med vad som hände i verkligheten.

Nu finns det ju dock flera kollaborerande källor som säger att Aleksandr Akimov sa just "we did everything right". Då som serien beskriver olyckan hamnar man även ganska nära beskrivningen i den länk du postade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jag kritiserar inte att jag inte fått se saker, tvärtom så kritiserar jag det som jag fick se, vilket inte stämmer överens med vad som hände i verkligheten.

eller hur... som jag skrev innan är det inte möjligt att jag som 9-åring, förstod genom nyheter, bättre än ingenjörerna i kontrollrummet
dom hade koll på vad som var rätt att göra, men blev hotade med att få sparken om dom sa emot

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Hittils har den varit riktigt, riktigt bra. Historiskt intressant även om ryktet ifrån vissa tidningar gör gällande att någon karaktär är helt påhittad. Man blir lite sugen på att sätta sig och läsa upp om hela historien.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det här är årets bästa miniserie helt klart, som alla borde se!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hittils har den varit riktigt, riktigt bra. Historiskt intressant även om ryktet ifrån vissa tidningar gör gällande att någon karaktär är helt påhittad. Man blir lite sugen på att sätta sig och läsa upp om hela historien.

Du får ju svaren i sista avsnittet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du får ju svaren i sista avsnittet

Har inte sett det än, men ska försöka hinna ikväll när ungarna lagt sig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Mycket bra TV-serie rekomenderas starkt!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har inte sett det än, men ska försöka hinna ikväll när ungarna lagt sig

Gör det, väldigt bra avsnitt där de förklara lite mer. Vill inte säga för mycket

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

GoT, såhär avslutar man en serie!
Grymt sista avsnitt. Inte så mycket att säga, bra serie rakt igenom med en enormt stark avslutning.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här får ni lite mer att gräva ned er i:

Chernobyl 01:23:40 av Andrew Leatherbarrow:
https://leatherbarrowa.exposure.co/chernobyl

Svenska nyhetsssändingar från när det begav sig:
https://www.oppetarkiv.se/sok/?q=tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kikat på ett par avsnitt på stora duken hemma, den kommer helt klart till sin rätt!

En av de bättre saker jag sett sista tiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

GoT, såhär avslutar man en serie!
Grymt sista avsnitt. Inte så mycket att säga, bra serie rakt igenom med en enormt stark avslutning.

sista avsnittet har 9,9 på imdb.
rätt bra betyg initialt, även om det kommer normaliserar till ett lägre betyg allteftersom fler tittar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Rätt igenom fantastisk! Helvete vilket mästerverk Stakka Bo skapat!

Permalänk

rekomenderar alla att lyssna på podcast serien i fem delar, ett för varje avsnitt. Där serieskaparen går igenom varje avsnitt och berättar hur det var i verkligheten kontra serien. Hur dom tänkte och lite andra saker som man inte får veta i serien.
https://podcasts.nu/poddar/the-chernobyl-podcast

Permalänk
Relik 📜

Sett hela nu, bra serie! Tycker de knöt ihop fint. Mycket fiktivt i sista avsnittet, men förstår absolut varför. Ingen hade pallat med rättegången "på riktigt", måste bli bra TV också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=hkk00dSjp5Y
Intervjuv med legasov 86. Verkar som han öppet från början pratade om problemen men sade att det är ok att fortsätta köra resterande kärnkraftverk.

https://www.reddit.com/r/chernobyl/comments/buqffm/i_tried_my...
snubbe som försökt översätta legasovs inspelade band.

Osäker på hur sann biten är att han blev straffad av kgb? verkar också varit vän med Gorbachev.

Ulana Khomyuk var också helt påhittad, menad att representera alla de forskare som arbetade med olyckan i en person.

Permalänk
Avstängd

Tycker att deras döds siffra i slutet är Nog den svagaste delen av serien. Det finns inte nog med vetenskaplig data för att bekräfta över 4000 döda. Studier och uppföljningar på människor som blev utsatta för strålningen har inte gjorts.

Faktum med att betydligt fler dör av luftföroreningar av Kol och olja.

Vattenkraftverk dammar som har gett vika har dödat betydligt fler.

Vindkraft som folk tror är så ren producerar mer radioaktivt avfall än kärnkraften, då bi produkter i produktionen leder till det och för att inte nämna Mängden Kol och olja som går åt för att bygga mängden vindkraft som krävs för att ens komma upp i ett kärnkraftverk.

Sol kraft så som vindkraft tar upp för mycket yta och är ett hot emot arter om det byggs i industriellt syfte.

Dem borde ha lämnat någon notis om att nya generationer kärnkraftverk kommer att kunna använda det äldre bränslet som folk som inte är insatta kallar för avfall. Använda det igen och förbränna det mesta av det.
Argumentet för att inte bygga mer kärnkraft är Oansvarigt då människor emot kärnkraft hellre låter bränslet gå till spillo och slösa med den dyrbara energin. Och om nu det är så farligt varför inte bygga reaktorer som kan upparbeta det så det kanske bara är några hundra eller tusen år det måste ligga i förvar istället för fler hundratusen år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tycker att deras döds siffra i slutet är Nog den svagaste delen av serien. Det finns inte nog med vetenskaplig data för att bekräfta över 4000 döda. Studier och uppföljningar på människor som blev utsatta för strålningen har inte gjorts.

Faktum med att betydligt fler dör av luftföroreningar av Kol och olja.

Vattenkraftverk dammar som har gett vika har dödat betydligt fler.

Vindkraft som folk tror är så ren producerar mer radioaktivt avfall än kärnkraften, då bi produkter i produktionen leder till det och för att inte nämna Mängden Kol och olja som går åt för att bygga mängden vindkraft som krävs för att ens komma upp i ett kärnkraftverk.

Sol kraft så som vindkraft tar upp för mycket yta och är ett hot emot arter om det byggs i industriellt syfte.

Dem borde ha lämnat någon notis om att nya generationer kärnkraftverk kommer att kunna använda det äldre bränslet som folk som inte är insatta kallar för avfall. Använda det igen och förbränna det mesta av det.
Argumentet för att inte bygga mer kärnkraft är Oansvarigt då människor emot kärnkraft hellre låter bränslet gå till spillo och slösa med den dyrbara energin. Och om nu det är så farligt varför inte bygga reaktorer som kan upparbeta det så det kanske bara är några hundra eller tusen år det måste ligga i förvar istället för fler hundratusen år.

Vad menar du? Dom säger att det är uppskattade siffror, dom tar även med den officiella dödssiffran och att den egentliga siffran får vi antagligen aldrig reda på. Vad menar du dom kunde skrivit annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Vad menar du? Dom säger att det är uppskattade siffror, dom tar även med den officiella dödssiffran och att den egentliga siffran får vi antagligen aldrig reda på. Vad menar du dom kunde skrivit annorlunda?

Hen gillar inte att kärnkraftverk framställs i dålig dager.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

jag har inte sett denna serien men jag hoppas att det inte är ännu en hjärntvättat hippe vänster version eller det är klart det är ju en svensk som gjort den..... men man kan ju hoppas att man tar upp att det inte är tusentals som dött eller fysiskt påverkats av olyckan, det är inte ens hundratals, samt att personer som lever i byarna runt om flyttade tillbaka redan efter ett år och ingen har dött eller påverkas rent fysiskt efter olyckan, inga barn har fötts med defekter osv. finns en dokumentär som heter pandora's promise som är klart sevärd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vinolik:

Hen gillar inte att kärnkraftverk framställs i dålig dager.

nej det gör han inte. Specielt inte utan ett försök till och jämföra. Det finns heller ingen källa till vart dem har tagit sin data ifrån. Det cirkulerar helt galna påståenden om flera hundratusen till 31. Rätt ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Nog få serier jag sett där tiden har gått så snabbt, tyckte sista avsnittet kändes som 25min och inte över 60minuter. Mycket bra serie !

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Vindkraft som folk tror är så ren producerar mer radioaktivt avfall än kärnkraften,

Är du galen?

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nej det gör han inte. Specielt inte utan ett försök till och jämföra. Det finns heller ingen källa till vart dem har tagit sin data ifrån. Det cirkulerar helt galna påståenden om flera hundratusen till 31. Rätt ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet väl att detta är Soviet Unionens officiella siffra som också föll 4-5 år senare?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nej det gör han inte. Specielt inte utan ett försök till och jämföra. Det finns heller ingen källa till vart dem har tagit sin data ifrån. Det cirkulerar helt galna påståenden om flera hundratusen till 31. Rätt ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

man vet ingen siffra, och det säger dom ju oxå..

Visa signatur

The what what in the what now?