AMD avslutar licensiering av x86-relaterad teknik till kinesiska marknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD avslutar licensiering av x86-relaterad teknik till kinesiska marknaden

Det avtal om tekniklicensiering som etablerades mellan AMD och kinesiska teknikbolag under 2016 avslutas nu. Detta är ett resultat av USA:s handelskonflikt med Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slutar väl med att Kina lanserar processorer som piskar både AMD och Intel.

Skulle var ödets ironi på hög nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Slutar väl med att Kina lanserar processorer som piskar både AMD och Intel.

Skulle var ödets ironi på hög nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl mängden av patent som måste antingen kringgås eller licensieras. Sedan har vi ju detta med att lansera en CPU från "scratch" också. Så det är inte så bara för ett Kinesiskt företag att producera en CPU som "piskar" Intel och AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Vänligen återgå till ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det kommer inget gott ur den här soppan. USA måste väl någonstans begripa att folk i allmänhet kommer se Kina som offer i allt detta? Sen kan man väl argumentera för att ja Kina är inte demokratiskt och så vidare, men det är ett jävla hyckleri då det finns många andra stater som inte är demokratiska men man låter dem hållas för att man är beroende av deras olja och annat, så det är dubbla måttstockar och det blir sällan bra.

Sen är hela världen dessutom beroende av kinas produktion och handel, och vill egentligen inte ha det på något annat sätt. Folk gapar om att "ta hem jobben", men när folk inser att det då blir markant dyrare produkter för att *gasp* folk vill ha en lön de kan leva på... Ja då var det plötsligt inte lika kul längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kina kan ju göra likadant tillbaka, det är ju inte så dom inte levererar grejer till USA.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kommer inget gott ur den här soppan. USA måste väl någonstans begripa att folk i allmänhet kommer se Kina som offer i allt detta? Sen kan man väl argumentera för att ja Kina är inte demokratiskt och så vidare, men det är ett jävla hyckleri då det finns många andra stater som inte är demokratiska men man låter dem hållas för att man är beroende av deras olja och annat, så det är dubbla måttstockar och det blir sällan bra.

Sen är hela världen dessutom beroende av kinas produktion och handel, och vill egentligen inte ha det på något annat sätt. Folk gapar om att "ta hem jobben", men när folk inser att det då blir markant dyrare produkter för att *gasp* folk vill ha en lön de kan leva på... Ja då var det plötsligt inte lika kul längre.

This, this och återigen this.

Sedan undrar man hur Trump tänker; inser han inte att kineserna kommer att ge igen?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

This, this och återigen this.

Sedan undrar man hur Trump tänker; inser han inte att kineserna kommer att ge igen?

Hösten 2020 kan jag tänka mig att Kina ger igen när USAs presidentval är nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

This, this och återigen this.

Sedan undrar man hur Trump tänker; inser han inte att kineserna kommer att ge igen?

Man måste sätta ner fötterna, annars kommer dom bara köra över en. En sak som PostNord gjorde bra. Detta har också bidragit till att mindre piratkopior kommer in. Kina behöver ta ansvar för vad och hur saker produceras, arbetsmiljön, löner och miljön, annars kommer dom fortsätta kringgå allt som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Man måste sätta ner fötterna, annars kommer dom bara köra över en. En sak som PostNord gjorde bra. Detta har också bidragit till att mindre piratkopior kommer in. Kina behöver ta ansvar för vad och hur saker produceras, arbetsmiljön, löner och miljön, annars kommer dom fortsätta kringgå allt som går.

....... jag refererar till exakt det citat jag citerade. Dubbelmoral, tomma ord och total oförmåga till att förstå vad det skulle innebära för västvärldens ekonomi om Kina faktiskt skulle erbjuda bra arbetsmiljöer och löner.

för övrigt hatar jag samtliga människor som använder uttrycket "ta ansvar", det där tomma jävla politiska uttrycket som samtliga partiledare sagt hundratusen gånger om utan att förstå innebhörden. Allt jag ser framför mig är Kristersson som står där och skriker sig hes med "TA ANSVAR" samtidigt som han skämtar om hur han har betalat svart under alla dessa år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Hösten 2020 kan jag tänka mig att Kina ger igen när USAs presidentval är nära.

Det som är skrämmande är ju att kineserna har flera sätt att ge igen på. Deras export till USAS olika industrier är ju enorma, på flera olika områden. De kan välja vilken som helst, och det kommer att ge enorma konsekvenser för USA. Det räcker med att de sätter en 25% tull på några sällsynta mineraler. På det kan de när som helst vilja inkassera lite av lånen som USA har från dem. Samtliga scenarion skulle ha stora konsekvenser för den globala ekonomin. Mycket skrämmande.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Världen behöver också markera mot Kina. De tar sig in i världens alla marknader men vägrar att släppa in utländska företag på samma villkor i sin egna. Utöver detta är "Kinakopior" ett enormt problem. De stjäl teknologi och idéer från andra länders företag genom att hacka sig in i system eller genom att helt enkelt analysera produkter och kopiera dem. Så länge inhemskt tekniskt kunnande går framåt och de tjänar pengar på det så kommer Kina inte heller att göra något åt det. Där kopierar de faktiskt Ryssland en hel del, alltså att de ljuger eller ger tomma löften till världen att de ska göra något åt det.

Kina, som är världens största ekonomi i vissa avseenden (nästa störst i andra), får fortfarande samma rabatter från t.ex. PostNord som U-länder gör för att främja utvecklingen i landet. Att man fortfarande gör så är för mig fullständigt obegripligt med tanke på att det finns enorma pengar i Kina som investeras i att köpa upp teknik och företag från andra länder. Det vet vi inte minst här i Sverige. Så, vi ska alltså sponsra Kina genom att ge rabatter, och sedan köper de upp svenska företag. Hur ofta köper Sverige upp kinesiska företag eller hur många svenska företag kan egentligen etablera sig fullt ut i Kina?

Politik ska inte tas upp här och det tänker jag inte heller göra (även om jag skulle kunna skriva böcker om detta), men man ska komma ihåg att Kina även kopierar Ryssland genom att ta över territorium när det passar dem. Det visar på vilka farliga ambitioner vissa länder har.

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Det var mest ett svar på att "de flesta kommer se Kina som offer." Ja, det är helt rätt, men det är helt enkelt för att folk i allmänhet inte är insatta eller kan speciellt mycket om internationell politik eller handel.

Som sägs ovan, att Kina ger igen när de blir straffade är att vänta, men det är ungefär som att en brottsling skulle ge igen för att denne blivit påkommen. Man blir liksom offer två gånger, men man kan samtidigt inte bara låta dem komma undan.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Problemet är väl mängden av patent som måste antingen kringgås eller licensieras.

Har aldrig varit ett problem för Kina tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

This, this och återigen this.

Sedan undrar man hur Trump tänker; inser han inte att kineserna kommer att ge igen?

Kina har ju redan börjat stärka banden till bland annat EU. Men något exportförbud till USA tror jag inte det blir tal om. Visst vore det ett effektivt vapen då det i ännu större utsträckning skulle vända folket mot USA's regering och skapa missnöje, men Kina är också beroende av exporten till just USA och jag tror inte de har tillräckligt stor stridskassa för att klara av ett embaro. Företag i Kina kanske skulle behöva säga upp folk pga minskad efterfrågan och så vidare, och även om Kina är bra på att låtsas att det inte finns något som helst missnöje mot regimen så skulle nog en sådan här grej bli lite för mycket för folk där. Så då blir ju frågan vilka andra vapen de har? ett importförbud kanske? Det skulle ju skapa jobb eftersom det behövs folk för sådant, och det skulle väl även vara ett effektivt vapen då USA har många företag som mer än gärna säljer till just Kina.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Har aldrig varit ett problem för Kina tidigare...

Jo. Om man ska sälja utanför Kina så måste man hålla sig till patent. Finns ju orsaker varför Kinesiska företag mestadels håller sig till sidor som Wish och Aliexpress.

Skrivet av Mithras:

This, this och återigen this.

Sedan undrar man hur Trump tänker; inser han inte att kineserna kommer att ge igen?

Trump verkar leva i någon illusion att USA kan göra vad de vill och andra ska mota sig. Det i kombination med att han inte verkar förstå alls hur USA är beroende av sina tradepartners precis som de är av USA är orsaken till detta. Dessutom följer han ju sin egen trend med att irritera sina största exportmarknader i Kanada, Mexiko, Kina och Storbritannien..

Skrivet av nicoX:

Man måste sätta ner fötterna, annars kommer dom bara köra över en. En sak som PostNord gjorde bra. Detta har också bidragit till att mindre piratkopior kommer in. Kina behöver ta ansvar för vad och hur saker produceras, arbetsmiljön, löner och miljön, annars kommer dom fortsätta kringgå allt som går.

Medan USA behöver ta ansvar för vad clownen i det Vita huset håller på med. I detta fallet är det ju inte Kina som börjat utan det är ju Trump som dels fullständigt kört över sin egen förhandling och gett sig på Kina utan att tänka.

Får mig att tänka på Trumps löften om att han ska gagna Amerikansk industri för att sedan lägga på enorm tull på importerat stål och Aluminium och därigenom sparka undan benen på den industri han lovat att värna om. Det är som att "Good guy Trump" kommer med löften men så fort de ska införlivas så sätter hans alternativa person igång och gör raka motsatsen. Med industriell massflykt som resultat.

Skrivet av Mortac:

Världen behöver också markera mot Kina. De tar sig in i världens alla marknader men vägrar att släppa in utländska företag på samma villkor i sin egna. Utöver detta är "Kinakopior" ett enormt problem. De stjäl teknologi och idéer från andra länders företag genom att hacka sig in i system eller genom att helt enkelt analysera produkter och kopiera dem. Så länge inhemskt tekniskt kunnande går framåt och de tjänar pengar på det så kommer Kina inte heller att göra något åt det. Där kopierar de faktiskt Ryssland en hel del, alltså att de ljuger eller ger tomma löften till världen att de ska göra något åt det.

Kina, som är världens största ekonomi i vissa avseenden (nästa störst i andra), får fortfarande samma rabatter från t.ex. PostNord som U-länder gör för att främja utvecklingen i landet. Att man fortfarande gör så är för mig fullständigt obegripligt med tanke på att det finns enorma pengar i Kina som investeras i att köpa upp teknik och företag från andra länder. Det vet vi inte minst här i Sverige. Så, vi ska alltså sponsra Kina genom att ge rabatter, och sedan köper de upp svenska företag. Hur ofta köper Sverige upp kinesiska företag eller hur många svenska företag kan egentligen etablera sig fullt ut i Kina?

Politik ska inte tas upp här och det tänker jag inte heller göra (även om jag skulle kunna skriva böcker om detta), men man ska komma ihåg att Kina även kopierar Ryssland genom att ta över territorium när det passar dem. Det visar på vilka farliga ambitioner vissa länder har.

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Det var mest ett svar på att "de flesta kommer se Kina som offer." Ja, det är helt rätt, men det är helt enkelt för att folk i allmänhet inte är insatta eller kan speciellt mycket om internationell politik eller handel.

Som sägs ovan, att Kina ger igen när de blir straffade är att vänta, men det är ungefär som att en brottsling skulle ge igen för att denne blivit påkommen. Man blir liksom offer två gånger, men man kan samtidigt inte bara låta dem komma undan.

Och var har jag hört samma sak? Kan det vara så AMERIKANSKA FÖRETAG hållit på sedan andra världskrigets slut?

Det är även ironiskt att du nämner tomma löften i en konflikt som inkluderar Donald Trump..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Världen behöver också markera mot Kina. De tar sig in i världens alla marknader men vägrar att släppa in utländska företag på samma villkor i sin egna. Utöver detta är "Kinakopior" ett enormt problem. De stjäl teknologi och idéer från andra länders företag genom att hacka sig in i system eller genom att helt enkelt analysera produkter och kopiera dem. Så länge inhemskt tekniskt kunnande går framåt och de tjänar pengar på det så kommer Kina inte heller att göra något åt det. Där kopierar de faktiskt Ryssland en hel del, alltså att de ljuger eller ger tomma löften till världen att de ska göra något åt det.

Kina, som är världens största ekonomi i vissa avseenden (nästa störst i andra), får fortfarande samma rabatter från t.ex. PostNord som U-länder gör för att främja utvecklingen i landet. Att man fortfarande gör så är för mig fullständigt obegripligt med tanke på att det finns enorma pengar i Kina som investeras i att köpa upp teknik och företag från andra länder. Det vet vi inte minst här i Sverige. Så, vi ska alltså sponsra Kina genom att ge rabatter, och sedan köper de upp svenska företag. Hur ofta köper Sverige upp kinesiska företag eller hur många svenska företag kan egentligen etablera sig fullt ut i Kina?

Politik ska inte tas upp här och det tänker jag inte heller göra (även om jag skulle kunna skriva böcker om detta), men man ska komma ihåg att Kina även kopierar Ryssland genom att ta över territorium när det passar dem. Det visar på vilka farliga ambitioner vissa länder har.

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Det var mest ett svar på att "de flesta kommer se Kina som offer." Ja, det är helt rätt, men det är helt enkelt för att folk i allmänhet inte är insatta eller kan speciellt mycket om internationell politik eller handel.

Som sägs ovan, att Kina ger igen när de blir straffade är att vänta, men det är ungefär som att en brottsling skulle ge igen för att denne blivit påkommen. Man blir liksom offer två gånger, men man kan samtidigt inte bara låta dem komma undan.

Tycker alltid att det är kul när man alltid lyfter upp Kina när man nämner hackande. Faktum är att USA är precis lika illa eller värre, vilket uppdagades under Wikileaksskandalen ett par år sedan. Jag tror att många har för mycket förtroende i USA - De är extremt fula och bakom deras goda fasad ligger kopiösa mängder hackande pga "nationens intresse", även krig pga "nationens intresse" - Kommer någon ihåg Irak? Tog ett land som ändå fungerade någonlunda, körde sin krigsföring där i hopp om olja, drog sig undan och lämnade sig efter ett land som knappt kunde gå med krycka.

De enda egentliga problemen utöver det, med Kina, av det som framkommer i din text är att företag inte kan konkurrera på samma nivå och att de tar över mark tillhörande andra länder - Allvarliga problem. Även deras patentkränkningar. Men resten av poängerna är egentligen skitsaker som försvinner som en droppe i havet.

Håller dock med om att de borde rycka upp sig en del.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@Mithras: "Ta ansvar" är kod för att ta sin fallskärm och gå vidare till nästa uppdrag (som man sköter på samma inkompetenta vis).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag måste korrigera dig här på en punkt. Kina och EU närmar sig inte varandra. Vad kina gör är att kringgå EU för att söka direkta samarbeten med enskilda EU-länder. Man försöker köra en söndra-och-härska taktik här i Europa. Det har stått gott om detta i svensk dagspress senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Världen behöver också markera mot Kina. De tar sig in i världens alla marknader men vägrar att släppa in utländska företag på samma villkor i sin egna. Utöver detta är "Kinakopior" ett enormt problem. De stjäl teknologi och idéer från andra länders företag genom att hacka sig in i system eller genom att helt enkelt analysera produkter och kopiera dem. Så länge inhemskt tekniskt kunnande går framåt och de tjänar pengar på det så kommer Kina inte heller att göra något åt det. Där kopierar de faktiskt Ryssland en hel del, alltså att de ljuger eller ger tomma löften till världen att de ska göra något åt det.

Kina, som är världens största ekonomi i vissa avseenden (nästa störst i andra), får fortfarande samma rabatter från t.ex. PostNord som U-länder gör för att främja utvecklingen i landet. Att man fortfarande gör så är för mig fullständigt obegripligt med tanke på att det finns enorma pengar i Kina som investeras i att köpa upp teknik och företag från andra länder. Det vet vi inte minst här i Sverige. Så, vi ska alltså sponsra Kina genom att ge rabatter, och sedan köper de upp svenska företag. Hur ofta köper Sverige upp kinesiska företag eller hur många svenska företag kan egentligen etablera sig fullt ut i Kina?

Politik ska inte tas upp här och det tänker jag inte heller göra (även om jag skulle kunna skriva böcker om detta), men man ska komma ihåg att Kina även kopierar Ryssland genom att ta över territorium när det passar dem. Det visar på vilka farliga ambitioner vissa länder har.

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Det var mest ett svar på att "de flesta kommer se Kina som offer." Ja, det är helt rätt, men det är helt enkelt för att folk i allmänhet inte är insatta eller kan speciellt mycket om internationell politik eller handel.

Som sägs ovan, att Kina ger igen när de blir straffade är att vänta, men det är ungefär som att en brottsling skulle ge igen för att denne blivit påkommen. Man blir liksom offer två gånger, men man kan samtidigt inte bara låta dem komma undan.

This, this och återigen this.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Ozzed: Jag måste korrigera dig här på en punkt. Kina och EU närmar sig inte varandra. Vad kina gör är att kringgå EU för att söka direkta samarbeten med enskilda EU-länder. Man försöker köra en söndra-och-härska taktik här i Europa. Det har stått gott om detta i svensk dagspress senaste månaderna.

Utmärkt inlägg. Kinas intresse ligger inte i att stärka EU genom att legitimera unionen med direkta och ömsesidiga sammarbeten. Det finns en (naturlig) rädsla över att EU finner en politisk makt som speglar dess ekonomiska styrka som världens största marknad, och ett direkt intresse av att motarbeta en tightare union.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

De har ju insett att de behöver en egen chip tillverkning så det blir ett mindre problem om ca 5 år men idag....
Undrar verkligen hur Kina kommer svara på allt detta.....

Skrivet av Maaxan:

Slutar väl med att Kina lanserar processorer som piskar både AMD och Intel.

Skulle var ödets ironi på hög nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt kan detta gagna Kina. En kalldusch precis som Sydkorea utsattes för vilket gjorde att de sydkoreanska företagen fick kämpa hårdare eller gå under. De vann och är idag ledande.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kommer inget gott ur den här soppan. USA måste väl någonstans begripa att folk i allmänhet kommer se Kina som offer i allt detta? Sen kan man väl argumentera för att ja Kina är inte demokratiskt och så vidare, men det är ett jävla hyckleri då det finns många andra stater som inte är demokratiska men man låter dem hållas för att man är beroende av deras olja och annat, så det är dubbla måttstockar och det blir sällan bra.

Sen är hela världen dessutom beroende av kinas produktion och handel, och vill egentligen inte ha det på något annat sätt. Folk gapar om att "ta hem jobben", men när folk inser att det då blir markant dyrare produkter för att *gasp* folk vill ha en lön de kan leva på... Ja då var det plötsligt inte lika kul längre.

Tror att de flesta vet att Kina byggt hela sin ekonomi på att stjäla teknik ifrån väst. De är inget offer.
Hoppas att detta leder till att Kina blir mer öppet och ärligt. Tvivlar dock på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar bara, har kineserna mobiliserat en trollfabrik här på SweC???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

De har ju insett att de behöver en egen chip tillverkning så det blir ett mindre problem om ca 5 år men idag....
Undrar verkligen hur Kina kommer svara på allt detta.....

Faktiskt kan detta gagna Kina. En kalldusch precis som Sydkorea utsattes för vilket gjorde att de sydkoreanska företagen fick kämpa hårdare eller gå under. De vann och är idag ledande.

Precis min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ett litet problem för Kina ett stort problem för aktieägarna i västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Världen behöver också markera mot Kina. De tar sig in i världens alla marknader men vägrar att släppa in utländska företag på samma villkor i sin egna. Utöver detta är "Kinakopior" ett enormt problem. De stjäl teknologi och idéer från andra länders företag genom att hacka sig in i system eller genom att helt enkelt analysera produkter och kopiera dem. Så länge inhemskt tekniskt kunnande går framåt och de tjänar pengar på det så kommer Kina inte heller att göra något åt det. [...]

Politik ska inte tas upp här och det tänker jag inte heller göra (även om jag skulle kunna skriva böcker om detta)

Varför skriver du inte böcker om det?!

Detta låter ju relevant och intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Världen behöver också markera mot Kina. De tar sig in i världens alla marknader men vägrar att släppa in utländska företag på samma villkor i sin egna. Utöver detta är "Kinakopior" ett enormt problem. De stjäl teknologi och idéer från andra länders företag genom att hacka sig in i system eller genom att helt enkelt analysera produkter och kopiera dem. Så länge inhemskt tekniskt kunnande går framåt och de tjänar pengar på det så kommer Kina inte heller att göra något åt det. Där kopierar de faktiskt Ryssland en hel del, alltså att de ljuger eller ger tomma löften till världen att de ska göra något åt det.

Kina, som är världens största ekonomi i vissa avseenden (nästa störst i andra), får fortfarande samma rabatter från t.ex. PostNord som U-länder gör för att främja utvecklingen i landet. Att man fortfarande gör så är för mig fullständigt obegripligt med tanke på att det finns enorma pengar i Kina som investeras i att köpa upp teknik och företag från andra länder. Det vet vi inte minst här i Sverige. Så, vi ska alltså sponsra Kina genom att ge rabatter, och sedan köper de upp svenska företag. Hur ofta köper Sverige upp kinesiska företag eller hur många svenska företag kan egentligen etablera sig fullt ut i Kina?

Politik ska inte tas upp här och det tänker jag inte heller göra (även om jag skulle kunna skriva böcker om detta), men man ska komma ihåg att Kina även kopierar Ryssland genom att ta över territorium när det passar dem. Det visar på vilka farliga ambitioner vissa länder har.

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Det var mest ett svar på att "de flesta kommer se Kina som offer." Ja, det är helt rätt, men det är helt enkelt för att folk i allmänhet inte är insatta eller kan speciellt mycket om internationell politik eller handel.

Som sägs ovan, att Kina ger igen när de blir straffade är att vänta, men det är ungefär som att en brottsling skulle ge igen för att denne blivit påkommen. Man blir liksom offer två gånger, men man kan samtidigt inte bara låta dem komma undan.

Tack för ett bra och utförligt inlägg! Skrämmande hur många totalt ignoranta/outbildade personer som skriver här i tråden.Usa har satt ned foten mot kinesernas ohederliga handels politik,bara hoppas att resten av världen hakar på!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Tack för ett bra och utförligt inlägg! Skrämmande hur många totalt ignoranta/outbildade personer som skriver här i tråden.Usa har satt ned foten mot kinesernas ohederliga handels politik,bara hoppas att resten av världen hakar på!

Den kommentaren var ju nyanserad. Även om Kina inte kör med rena kort så är USA långt ifrån i en moralisk ställning för att kritisera Kina.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Tack för ett bra och utförligt inlägg! Skrämmande hur många totalt ignoranta/outbildade personer som skriver här i tråden.Usa har satt ned foten mot kinesernas ohederliga handels politik,bara hoppas att resten av världen hakar på!

USA har ju dock gjort den enorma taktiska missen att sätta sig på kant med Europa under samma tid, vilket klart minskat chansen att västvärlden ska göra gemensam sak i frågan.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Problemet är väl mängden av patent som måste antingen kringgås eller licensieras....

Jo, fast när har Kina någonsin brytt sig om patent och copyright lagar?