Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk

@Gurk:

Armada (Ernest Cline): Provade att lyssna på "Ready Player One", men tyckte den var lite väl mycket åt "young-adult"-hållet, och som jag förstår det så är denna lite i samma stil.

Hell Divers (Nicholas Sansbury Smith): Har lyssnar på hans tidigare böcker i Extinction-serien, vilka var ganska lättlyssnade och underhållande, men ledsnade efter ett par böcker. Kanske ska prova denna "Hell Divers"-serie och se om den kan vara något.

Enders Spel (Orson Scott Card): Denna har jag hört mycket bra om, men fått uppfattningen att det är lite "young-adult", men det kanske inte stämmer?

Hitchikers Guide to the Galaxy (Douglas Adams): En klassiker, denna lyssnar jag på för tillfället.

Old Man´s War (John Scalzi): Började lyssna på den, kanske halva första boken, men fastnade aldrig riktigt.

Tackar för tipsen. Ska se om något av dem faller mig i smaken.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har skummat igenom delar av tråden efter något nytt att läsa men känner att det är väldigt svårt att sålla ut ett enda alternativ.

Jag hoppas att någon här kan förbarma sig över mig och komma med ett (1!) förslag som ni själva gillar och som ni tycker passar in på några av mina kriterier!

Helst av allt ser jag att rekommendationen utgörs av en serie av minst tre böcker men gärna färre än 10-15 st..

Sci-fi jag tidigare uppskattat utan inbördes rangordning:

- Revelation space (Alastair Reynolds), framförallt boken med samma namn samt Chasm City. Gillar Reynolds på många sätt, bl a hans vetenskapliga kunnande.

- Stiftelsen/The Foundation (Asimov), episkt och visionärt.

- Dune (Frank Herbert), iaf bok 1-2. Gillade framförallt hans annorlunda ideér om teknik, samhällsuppbyggnad och karaktärer.

- The Lost Fleet (Jack Campbell/Hemry), kanske inte jämförbar med de andra på listan men jag gillade hur böckerna hanterade avstånd och krigsföring i rymden på ett trovärdigt vis.

Har även läst bl a Michael Cobleys Humanity’s Fire (1-3) men dessa fastnade jag inte för helt. Stundtals bra, stundtals flummiga. (Såg dock att det kommit två nya böcker i serien så borde kanske försöka läsa dessa vid tillfälle med..)

Tack på förhand!
Hälsningar,
Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hej!

Jag har skummat igenom delar av tråden efter något nytt att läsa men känner att det är väldigt svårt att sålla ut ett enda alternativ.

Jag hoppas att någon här kan förbarma sig över mig och komma med ett (1!) förslag som ni själva gillar och som ni tycker passar in på några av mina kriterier!

Helst av allt ser jag att rekommendationen utgörs av en serie av minst tre böcker men gärna färre än 10-15 st..

Sci-fi jag tidigare uppskattat utan inbördes rangordning:

- Revelation space (Alastair Reynolds), framförallt boken med samma namn samt Chasm City. Gillar Reynolds på många sätt, bl a hans vetenskapliga kunnande.

- Stiftelsen/The Foundation (Asimov), episkt och visionärt.

- Dune (Frank Herbert), iaf bok 1-2. Gillade framförallt hans annorlunda ideér om teknik, samhällsuppbyggnad och karaktärer.

- The Lost Fleet (Jack Campbell/Hemry), kanske inte jämförbar med de andra på listan men jag gillade hur böckerna hanterade avstånd och krigsföring i rymden på ett trovärdigt vis.

Har även läst bl a Michael Cobleys Humanity’s Fire (1-3) men dessa fastnade jag inte för helt. Stundtals bra, stundtals flummiga. (Såg dock att det kommit två nya böcker i serien så borde kanske försöka läsa dessa vid tillfälle med..)

Tack på förhand!
Hälsningar,
Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Doug dandridge böcker. Exodus: empires at war (runt 10-11 böcker i serien).

Välskrivna och väldigt smarta. Iallafall fram till bok 5 som är den jag är på.

Eller

Live free or die (troy rising) av John Ringo. 3 böcker i den serien.

Gillar du ljudböcker så är audible bra. Du kan lämna tillbaka en bok bara för man inte gillar den. Lämnar nog tillbaka 20% av alla mina köp. Gör att man vågar testa böcker man annars aldrig skulle köpa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag har läst mycket Sci-fi och det mesta har nämnts redan. Med reservation för att jag inte gått igenom alla tips i tråden så kommer här några från mig.
Jag kan rekommendera Ann Leckie och Ancillary-triologin och även Becky Chambers skriver bra.
Ken Liu såklart med triologin remebrance of earth´s past annars har jag läst de flesta från listan "Science fiction masterworks" med min personliga favorit Alfred Bester.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem

Gillar Asimov, Inte bara Stiftelsen eller robot-romanerna, End of Eternity (Vägrar den usla svenska titeln) är en favorit, lite synd att den inte är längre.
Tyvärr så är SciFi alldeles för ofta för spejsat. Jag gillar Hard SciFi. Men framförallt så gillar jag Asimovs dialogdrivna stil med mycket resonerande karaktärerna emellan. Inte hittat något liknande oavsett genre.
Försöker man fråga efter någon vars stil liknar Asimov så istället för dialogdrivet resonerande obundet till genre så får man just bara genrebundet och orelaterad stil, och då ens sällan Hard SciFi. Värst var när jag frågade efter någon vars stil liknade Asimov och någon föreslog Arthur C Clarke. Han kan ju inte skriva en rimlig mänsklig interaktion om hans liv hängde på det. Så långt ifrån Asimov man kan komma, men människor tycks tro att setting och författarstil är samma sak tyvärr.

Någon som har tips på lite mer dialogdriven Hard SciFi? Eller inom mer jordnära genrer? Gärna om lite tankenötter som karaktärerna ska lösa.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Har du läst boken SnowCrash?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

@Scrangle Varför inte fortsätta med Alastair Reynolds övriga verk? The Prefect till exempel eller House of Suns. Peter F. Hamilton har annars snarlik stil (om än kanske mera action-artad). Pandora's star är i så fall en bra början.

Culture-serien får inte heller missas, men den har ju avhandlats tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Hej, och tack.

För min del gör det inget om man återupprepar någon serie som omnämnts tidigare i tråden. Mitt stora problem var väl snarare att när jag sammanställde en lista hade jag snabbt elva olika författare och ett antal olika bokserier uppradade...

Eftersom du @Elgot återupprepade några av alternativen och jag vill göra det enkelt för mig så tror jag helt enkelt att jag börjar med Banks (Culture) och ser om jag fastnar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu läst Three Body Problem, alla tre böckerna. Seg i början, men samtidigt realistisk sci fi inledningsvis, tror författaren var ingenjör. Blir bättre och bättre i bok 2 och 3. Läsvärd.

Även läst Hyperion bok 1+2. Lite seg bok 1, bok 2 gör det hela värt det. Förstår det som att 3+4 är lite fristående och sämre, några åsikter om detta? Ska man läsa dem om man gillade Hyperion?

Klämde Ninefox Gambit mellan, maken till dålig skitbok har jag aldrig varit med om. Pinade mig igenom skiten i hopp om en ljusning som aldrig kom..

Rekar nu efter nästa bok. Något tips om man gillade dessa två serier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nu läst Three Body Problem, alla tre böckerna. Seg i början, men samtidigt realistisk sci fi inledningsvis, tror författaren var ingenjör. Blir bättre och bättre i bok 2 och 3. Läsvärd.

Även läst Hyperion bok 1+2. Lite seg bok 1, bok 2 gör det hela värt det. Förstår det som att 3+4 är lite fristående och sämre, några åsikter om detta? Ska man läsa dem om man gillade Hyperion?

Klämde Ninefox Gambit mellan, maken till dålig skitbok har jag aldrig varit med om. Pinade mig igenom skiten i hopp om en ljusning som aldrig kom..

Rekar nu efter nästa bok. Något tips om man gillade dessa två serier?

Kanske https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Fire_Upon_the_Deep

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av cracko:

Nu läst Three Body Problem, alla tre böckerna. Seg i början, men samtidigt realistisk sci fi inledningsvis, tror författaren var ingenjör. Blir bättre och bättre i bok 2 och 3. Läsvärd.

Även läst Hyperion bok 1+2. Lite seg bok 1, bok 2 gör det hela värt det. Förstår det som att 3+4 är lite fristående och sämre, några åsikter om detta? Ska man läsa dem om man gillade Hyperion?

Klämde Ninefox Gambit mellan, maken till dålig skitbok har jag aldrig varit med om. Pinade mig igenom skiten i hopp om en ljusning som aldrig kom..

Rekar nu efter nästa bok. Något tips om man gillade dessa två serier?

Jag gillade Neal Asher. Det är oftast mer aktion men tech-grunden finns där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem

Skrev i en upprörd "debatt" för ett bra tag sedan att jag aldrig skulle skriva mer i tråden (trots att jag startade den) men eftersom "debatten" sedan länge är raderad av moderatorn så gör jag en pudel och återkommer.

Vill tipsa om två nya romaner.

"The Warship: Rise Of The Jain" av Neal Asher.

Detta är andra delen i den förträffliga tredelade serien "Rise Of The Jain" av Neal Asher som de flesta av Er säkert känner till, högteknologi, smartness, ultravåld och suveräna karaktärer. Läste ut den för ett par dagar sedan och den håller minst lika bra klass som sin föregångare "The Soldier: Rise Of The Jain". Neal Asher har vid det här laget skrivit fler bra romaner än de flesta författare kunnat drömma om i denna genren.

Amazon

Efter ovanstående bok var utläst så behövde jag skyndsamt ersätta den med en ny och till min stora glädje så kom Neal Stephenson till räddningen.

"Fall; or, Dodge In Hell" av Neal Stephenson.

Finns inte mycket att tillägga om denna mannens förmåga att skriva fantastiska romaner. Har bara precis börjat på denna (närmare 900 sidor enligt min Kindle) så jag kan inte uttala mig om "Fall" ännu men jag har å andra sidan läst "Snow Crash", "The Diamond Age", "Cryptonomicon", "The Baroque Cycle", "Anathem" och "Reamde" som alla är outstanding.

Amazon

PS! Innan jag gick lös på de två ovanstående böckerna roade jag mig med att läsa om Iain M. Banks tre sista romaner i Culture-serien, nämligen: "Matter", Surface Detail" och "The Hydrogen Sonata" och har Ni inte läst dem så gör det!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Bra tips! Neal Ashers grejer verkar intressanta. Vilka är hans bästa böcker?
Köpte Gnomon nu men siktar på en Asher efter den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bra tips! Neal Ashers grejer verkar intressanta. Vilka är hans bästa böcker?
Köpte Gnomon nu men siktar på en Asher efter den.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med Neal Asher är att han skrivit så jäkla mycket. Jag har köpt och läst allt och det enda jag inte tyckte var riktigt bra var "Owner Trilogy" så den skulle jag skippa helt.

Kolla in länken nedan och börja från början, det är en sanslös resa kan jag lova dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neal_Asher

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Letar lite ny scifi att läsa då mitt bibliotek hemma nu är utläst...
Saker jag läst:
Vorkosigan saga (två vändor då nya böcker kom ut efter första vändan)
Allt Alastair Reynolds skrivit
Children of time och Children of ruin av Adrian Tchaikovsky
Lite diverse av John Scalzi, Iain M Banks och annat smått och gott utöver de givna klassikerna.

Tar gärna lite tips, har en förkärlek för lite mörkare, men även böcker med större vikt på karaktärer.

Överväger att ge Neal Asher en chans.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Letar lite ny scifi att läsa då mitt bibliotek hemma nu är utläst...
Saker jag läst:
Vorkosigan saga (två våndor då nya böcker kom eget första vändan)
Allt alastair reynolds skrivit
Children of time och children of ruin av Adrian Tchaikovsky
Lite diverse av John Scalzi, Iain M Banks och annat smått och gott utöver de givna klassikerna.

Tar gärna lite tips, har en förkärlek för lite mörkare, men även böcker med större vikt på karaktärer.

Överväger att ge neal asher en chans.

Du ska definitivt läsa Neal Asher, dessutom ska du läsa ALLT av Iain M. Bank och Alastair Reynolds . Fyll på med Peter F. Hamilton och Neal Stephenson och du är hemma utan problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har inte köpt en pappersbok sedan 2009 när Amazon släppte sin Kindle 2 och jag blev beroende. Min stackars Ikeabokhylla håller fortfarande på att bryta samman trots noll nya böcker på tio år. Digitala böcker är överlägsna, noll leveranstid, noll bokhylleplats, kan läsas på alla prylar med skärm och är för det mesta billigare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Läste "A Memory Called Empire" nyligen, helt ok, spännande, fastän med lite konstlat slut. Läste "Ancestral Night" innan det; saknar man The Culture och specifikt dess skepp-AIar så har man nåt att läsa där : ) (Båda böckernas huvudkaraktärer är kvinnor som gillar andra kvinnor; hälften av de senaste 10 böckerna jag läst är så verkade det som när jag räknade, har inget emot, noterar bara trenden)

Började läsa Dark Matter av Blake Crouch men alldeles i början är det bara rent obehag som i The Hostel och dylikt: folk som behandlar andra folk som objekt - all ondskas grund. Raderade från Kobo och har nu läst
All Systems Red av Martha Wells, första delen i Murderbot-serien. Gillade den verkligen! Blir nummer två nu, Artificial Condition.

Baskule: Håller med. Har ett antal kartonger med kartonnage och pocket och inbundet som bara står i förråd, med min rätt gamla Kobo Glo kan man utan att anstränga ögonen läsa varsomhelst och super batteritid.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Stephen Donaldson författaren till Fantasy-eposet om Thomas Covenant har skrivit en serie The GAP sequence i fem delar. Länge sen jag läste dem men jag kommer ihåg den som väldigt svart. Huvudkaraktären blir tillfångatagen och våldtagen under en stor del av inledningen, Intressant karaktärsutveckling samt aliens som utför märkliga experiment på människor. Jag tyckte den var läsvärd.
The Real Story, Forbidden Knowledge, A Dark and Hungry God Arises, Chaos and Order samt This Day All Gods Die.
Såg inte om den var rekommenderad.

markerat text
Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Min favorit är Alfred Bester - Tigermannen som blir episk i proportionerna mot slutet.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Detta är andra delen i den förträffliga tredelade serien "Rise Of The Jain" av Neal Asher som de flesta av Er säkert känner till, högteknologi, smartness, ultravåld och suveräna karaktärer.är outstanding.

Nu fick du mig lite intresserad av denna författare. Får kanske bli någon av hans böcker i sommar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Guybrush82:

Nu fick du mig lite intresserad av denna författare. Får kanske bli någon av hans böcker i sommar.

Jag kan starkt rekommendera Neal Asher. Om inte min absoluta favorit iallafall en av mina favorit författare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Är serien om Agent Cormac, och då den fösta boken "Gridlinked" ett bra ställe att börja på?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Fantastisk tråd. Mycket tacksam för alla bidrag!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Guybrush82:

@DavidtheDoom: Är serien om Agent Cormac, och då den fösta boken "Gridlinked" ett bra ställe att börja på?

Agent Cormac har jag inte tagit mig igenom än.
Jag började med den fristående trilogin "The owner".

Just nu är det omläsning av transformation serien.

Egentligen borde jag nog ta mig igenom böckerna i hans primära universum i kronologisk ordning.

Mycket välskrivna böcker, intressanta perspektiv och välmålad värld.

Mitt tips är att börja med the owner men jag har inte läst Cormac vilka kanske är ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Tackar för svar. Har beställt första delen ur både "Owner-serien" samt "Cormac-serien" nu

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Stephen Donaldson författaren till Fantasy-eposet om Thomas Covenant har skrivit en serie The GAP sequence i fem delar. Länge sen jag läste dem men jag kommer ihåg den som väldigt svart. Huvudkaraktären blir tillfångatagen och våldtagen under en stor del av inledningen, Intressant karaktärsutveckling samt aliens som utför märkliga experiment på människor. Jag tyckte den var läsvärd.
The Real Story, Forbidden Knowledge, A Dark and Hungry God Arises, Chaos and Order samt This Day All Gods Die.
Såg inte om den var rekommenderad.

Har ett svagt minne av Stephen Donaldson som bara är ångest. Läste någon serie som jag inte kommer ihåg vad den hette där huvudkaraktären utsattes för mer elände än vad som borde vara möjligt. Svart, deprimerande och inte roligt på något sätt. Faktum är att läsningen var nära en plåga. Jag har inget emot svartsynta romaner, tvärt om jag gillar oftast sådant men detta var "over the top" med råge.

Å andra sidan kanske jag kommer ihåg fel, det var en jäkla massa år sedan...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har ett svagt minne av Stephen Donaldson som bara är ångest. Läste någon serie som jag inte kommer ihåg vad den hette där huvudkaraktären utsattes för mer elände än vad som borde vara möjligt. Svart, deprimerande och inte roligt på något sätt. Faktum är att läsningen var nära en plåga. Jag har inget emot svartsynta romaner, tvärt om jag gillar oftast sådant men detta var "over the top" med råge.

Å andra sidan kanske jag kommer ihåg fel, det var en jäkla massa år sedan...

Låter rimligt, jag läste gap-böckerna under en period i mitt liv när jag mådde väldigt dåligt försökte ta mig igenom serien om Thomas Covenant några år senare när jag mådde bättre men klarade knappt ta mig igenom första boken. Bara en massa misär tyckte jag...
Tror inte att jag skulle palla med gap-serien idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Snart färdig med Children of our time Från Amazon:

Who will inherit this new Earth? The last remnants of the human race left a dying Earth, desperate to find a new home among the stars. Following in the footsteps of their ancestors, they discover the greatest treasure of the past age – a world terraformed and prepared for human life.

But all is not right in this new Eden. In the long years since the planet was abandoned, the work of its architects has borne disastrous fruit. The planet is not waiting for them, pristine and unoccupied. New masters have turned it from a refuge into mankind's worst nightmare.

Now two civilizations are on a collision course, both testing the boundaries of what they will do to survive. As the fate of humanity hangs in the balance, who are the true heirs of this new Earth?

Högt tempo och väldigt spännande. Vill inte spoila något, finns en hel del twister i denna.

Skrivet av Bascule666:

Har inte köpt en pappersbok sedan 2009 när Amazon släppte sin Kindle 2 och jag blev beroende. Min stackars Ikeabokhylla håller fortfarande på att bryta samman trots noll nya böcker på tio år. Digitala böcker är överlägsna, noll leveranstid, noll bokhylleplats, kan läsas på alla prylar med skärm och är för det mesta billigare.

https://i.imgur.com/s1gvFlp.jpg

Samma här. Numera kan jag dessutom låna e böcker från biblioteket så behöver inte ens köpa några längre. Jag tycker en ereader funkar precis lika bra som papper om inte bättre till och med. Enda tråkiga är ju att man mister böcker som en inredningsdetalj och conversation starter.

Permalänk
Medlem

Följer The Verges bokkolumntips för scifi och fantasy som jag nog nämnt. Well de tipsade om tredje boken i serie som startar med The Iron Dragon's Daughter. Lade ner den efter halva ungefär, en häst som drunknar i ett vätskefyllt bord medan nattklubbsmusiken precis dränker dess läten medan huvudpersonen snortar och stjäl saker ur handväskor.. jag håller med en av de andra recensenterna på goodreads helt:

"About two-thirds of the way through, I figured out that there was a method to the madness, but the chaotic nihilism was so disturbing that even though I realized it contributed to the entire philosophy of the novel, I still hated it. I think perhaps if I'd dropped some acid, the plot would have arranged itself better in my mind, but alas, I had none to hand."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)