Geforce GTX 1050 Ti 10bit HDR 4K 60Hz

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 1050 Ti 10bit HDR 4K 60Hz

Klarar Geforce GTX 1050 Ti av 10bit HDR 4K 60Hz?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@socsoc: Svar ja. GTX 1000-serien stödjer hårdvaruavkodning av HEVC/h.265 kodeken, som 4k-film oftast är sparad i. Det betyder att din processor inte behöver jobba arslet av sig för att kunna spela upp 4k-film med hög bitrate, utan det sköter grafikkortet istället. Du skulle kunna komma undan ännu billigare med ett GTX 1030 om du bara ska ha det till en mediadator.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton: Nu efterfrågas 10-bit och då gäller Quadro korten.
Dock får jag rätta mig och fråga vad det ska användas till. Spel och film så ja, men inte i Photoshop eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

Är du säker på det? Har du nå källa? Vilket GPU från NVIDIA stödjer det då?

Permalänk
Medlem

Det jag vill göra är att spela upp 4K HDR filmer via datorn till TV och vill att det funkar spela upp med 10bit HDR 4K 60Hz. Går detta med GTX 1050Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det jag vill göra är att spela upp 4K HDR filmer via datorn till TV och vill att det funkar spela upp med 10bit HDR 4K 60Hz. Går detta med GTX 1050Ti?

Korta svaret är att det går alldeles utmärkt.

Långa svaret är att det går att skicka en 10bit 60Hz signal till TV:n med YCbCr 4:2:2 Chroma. Med RGB eller 4:4:4 så är du begränsad till 30 Hz. Men det är ingen kvalitetsförlust att spela upp film med 4:2:2. Detta är en begränsning med HDMI 2.0B.

och snåla inte med HDMI-kabeln, se till att skaffa en bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det jag vill göra är att spela upp 4K HDR filmer via datorn till TV och vill att det funkar spela upp med 10bit HDR 4K 60Hz. Går detta med GTX 1050Ti?

Vad jag läst på diverse forum så ska GTX 1000-serien vara kapabel att spela upp 4k film av ovan nämnda anledningar. Dock så är jag inte säker på hur det ligger till med 10 bit och HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

@Xeraton: Nu efterfrågas 10-bit och då gäller Quadro korten.
Dock får jag rätta mig och fråga vad det ska användas till. Spel och film så ja, men inte i Photoshop eller liknande.

Det ska användas till film.

Permalänk
Medlem

@socsoc: Då funkar det. Vid bild och videoredigering måste du t ex ha nvidia quadro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

@socsoc: Då funkar det. Vid bild och videoredigering måste du t ex ha nvidia quadro.

Bara för att vara säker. Detta ska funka säger du: 10bit HDR 4K 60Hz 4:2:2?

Förresten kan man spela upp HDR material med VLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Bara för att vara säker. Detta ska funka säger du: 10bit HDR 4K 60Hz 4:2:2?

Förresten kan man spela upp HDR material med VLC?

Ja det funkar. Med VLC också.