Permalänk
Medlem

Passar NVMe till min laptop?

Hej!

Har kanske gjort bort mig helt här.
Tänkte uppgradera min laptop och köpte en Samsung SSD 970 EVO Plus NVMe M.2 500gb.
Slängde in kortet och skulle göra en ren Win 10 installation. Men märkte att den inte syntes i bio som val att bota från. Blir lite orolig att laptopen inte kan läsa den överhuvudtaget.

Jag har en laptop Asus ROG GL552V. Vet nån av er med om jag kan köra min nya Samsung SSD i min laptop? :S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hittar du den under PCIe enheter? Boot listan gäller SATA enheter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Ska jag kunna hitta PCIe-enheter i BIOS?
Grejen är att när jag slängde in min gamla (original) SATA M.2. Då ser jag den. Men inte NVMe kortet. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Hej!

Har kanske gjort bort mig helt här.
Tänkte uppgradera min laptop och köpte en Samsung SSD 970 EVO Plus NVMe M.2 500gb.
Slängde in kortet och skulle göra en ren Win 10 installation. Men märkte att den inte syntes i bio som val att bota från. Blir lite orolig att laptopen inte kan läsa den överhuvudtaget.

Jag har en laptop Asus ROG GL552V. Vet nån av er med om jag kan köra min nya Samsung SSD i min laptop? :S

Som jag förstår enligt Asus hemsida står det att din dator kan ta emot m.2 SATA3, inte m.2 NVME.

Permalänk
Medlem

Du ska/kan ju inte boota från den (än).
Du behöver ju först installera windows så att det skapas partitionstabeller osv så att den dyker upp som en bootbar partition.

Sätt i disken och kör Win10 installation från USB, dyker den inte upp i installern då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Som jag förstår enligt Asus hemsida står det att din dator kan ta emot m.2 SATA3, inte m.2 NVME.

Jag är rädd för att du har rätt. Har skickat till Asus och frågat. Jag ska antagligen då välja Seriel ATA-600? :S

Skrivet av Undie:

Du ska/kan ju inte boota från den (än).
Du behöver ju först installera windows så att det skapas partitionstabeller osv så att den dyker upp som en bootbar partition.

Sätt i disken och kör Win10 installation från USB, dyker den inte upp i installern då?

Ja, jag trodde jag lyckades ordna en dvd med Windows 10 enligt Microsofts instruktioner men min laptop frågade bara efter ett korrekt bootbart medie. Så får göra USB, det har jag lyckats med tidigare. Se vad det gör. Får ändå inte tillbaka pengarna för detta kort ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Jag är rädd för att du har rätt. Har skickat till Asus och frågat. Jag ska antagligen då välja Seriel ATA-600? :S

Ja, jag trodde jag lyckades ordna en dvd med Windows 10 enligt Microsofts instruktioner men min laptop frågade bara efter ett korrekt bootbart medie. Så får göra USB, det har jag lyckats med tidigare. Se vad det gör. Får ändå inte tillbaka pengarna för detta kort ^^

Var har du köpt disken? Oftast kan man lämna tillbaka, du förlorar inget på att försöka

Permalänk
Medlem

@jensvo: Komplett. Får inte lämna tillbaka efter obruten förpackning
Garanti och allt är kvar så lär ju gå att sälja till nån med nyare grejer än mig ^^
Men ska göra ett försök med installation från USB och se om den dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

@jensvo: Komplett. Får inte lämna tillbaka efter obruten förpackning
Garanti och allt är kvar så lär ju gå att sälja till nån med nyare grejer än mig ^^
Men ska göra ett försök med installation från USB och se om den dyker upp.

Nej det kommer den inte göra den stödjer ju inte det så du är rätt rökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Fan också! :/

Ändå inte så gammal laptop. För typ bara 300 billigare så får jag då gå ner till en läshastighet på 550 och när min fina EVO Plus ligger på 3500

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nej det kommer den inte göra den stödjer ju inte det så du är rätt rökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du om denna ska funka?
https://www.komplett.se/product/975802/datorutrustning/lagrin...

Permalänk
Medlem

Yes
Du kan köra alla sata nvme

Lite tråkigt, poängen med nvme är ju att köra pcie diskar med högre hastighet, du får som vanlig sata ssd men i mindre storlek liksom. Men ja den ska funka fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det är en SATA så den funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Yes
Du kan köra alla sata nvme

Skickades från m.sweclockers.com

SATA och NVMe är 2 helt olika saker, gör inte honom förvirrad
Han kan köra "alla sata m.2, inte sata nvme"

Permalänk
Medlem

Jaja, ni kommer säga "det var ju det vi sa, ditt pucko!". Men jag var tvungen att testa. HDDn syntes inte vid windowsinstallation heller. Så ah, nu får man ju inte sälja så här i forum. Men ah, ni vet ju vad jag har som jag inte har någon nytta av ^^

Permalänk
Medlem

Fast varför skulle du inte få lämna tillbaka den? Komplett har ju, utöver dina 14 dagar lagstadgade, minst 30 dagars öppet köp. När köpte du den, har du frågat dem? Öppnad förpackning är inte ett hinder.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att uppdatera UEFI/BIOS. Min stationära dator vägrade boota ifrån NVMe (970 EVO Plus) tills efter uppgraderingen. Dock syntes disken hela tiden i Windows setup

Skickades från m.sweclockers.com