Ingen anslutning Bahnhof, tilldelas ip med format 10.xxx.xxx.xxx

Permalänk
Medlem

Ingen anslutning Bahnhof, tilldelas ip med format 10.xxx.xxx.xxx

Efter att ha varit bortrest i ett antal veckor kom jag hem lagom till långhelgen för att upptäcka att mitt internet inte funkar. Jobbigt jobbigt.

Min bostadsrättsförening har ingått ett avtal om bredband genom Bahnhof som skulle vara klart och igång den 1:e Maj, så det bör vara på plats och jag sade upp mitt gamla avtal till början av Maj.

Infon jag har fått om detta är att det ska gå bra att använda egen router (jag har en netgear som jag ogärna vill byta ut), och att det bara ska vara att plugga in sig i bredbandsuttaget så ska det funka direkt. Men det gör det inte. Det ska (enligt informationen som skickades ut) inte behövas någon ytterligare box eller router specifikt från Bahnhof, inte heller har det skickats ut något om inlogguppgifter eller liknande vilket får mig att tro att inget sådant behövs. En titt på listan över trådlösa nätverk ger mig intrycket att flertalet av grannarna, åtminstone de som valde att använda bahnhofs router, verkar ha fått igång sina nätverk.

Jag har provat både att koppla upp mig via routern och direkt med kabel till bredbandsuttaget. Oavsett vilket får jag meddelandet att jag inte har tillgång till internet. När jag kopplar upp mig via kabel får jag ett ip med nummer i formatet 10.xxx.xxx.xxx. När jag kopplar upp mig via routern kan routern tilldela datorn ett ip på 192.xxx.xxx.xxx, men routern får ip med ovanstående format (som börjar på 10). När jag kör windows felsökning på nätverket så tycker den att jag behöver registrera mig på bredbandswebbens sida, men sidan går inte att öppna eftersom jag inte har någon internetanslutning. Jag har även testat andra alternativ (tex dhcp.bahnhof.se) eftersom jag sett att det var så andra har registrerat sig, men dessa fungerar inte heller och jag har inte fått någon information om att man skulle behöva gå dit. Jag har inga andra datorer att testa med just nu, men inte heller min mobil klarar av att koppla upp sig via routern.

Dels har jag ganska begränsat med hopp för Bahnhofs kundtjänst, dels har de bara en dag på sig att fixa det innan helgen, och dels börjar min mobildata ta slut, så mitt kvarvarande hopp är till Sweclockers. Ligger felet hos bahnhof eller finns det något jag kan göra för att försöka fixa detta?

Permalänk
Medlem

Ring bahnhof bara vad är problemet? Dom svarar oftast snabbt. Mejla från luren om du inte orkar ringa..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

@Trinnit:
Låter som du fortfarande har kvar av din gamla anslutning.

Prata med dom och kolla och se om dom stängt av helt och hållet.
För det verkar inte som det.

Permalänk
Medlem

@Trinnit:

Funkar det att besöka via https://dhcp.bahnhof.se ?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ring bahnhof bara vad är problemet? Dom svarar oftast snabbt. Mejla från luren om du inte orkar ringa..

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att klockan just nu är 22:16 på en röd dag. Därefter är det en dag som många har klämdag och därmed är lediga på. Om Bahnhof har det vet jag inte, men om de inte har det så innebär det fortfarande att de bara har en dag på sig att fixa problemet innan helgen. Med mail lär det garanterat inte vara fixat innan helgen. Om det finns något jag kan göra åt det för att fixa det här och nu skulle det vara trevligt. Frågor på det?

Skrivet av lordzehn:

@Trinnit:
Låter som du fortfarande har kvar av din gamla anslutning.

Prata med dom och kolla och se om dom stängt av helt och hållet.
För det verkar inte som det.

Ah, får ta och försöka kolla upp det. Tack för förslaget.

Skrivet av joeldeluxe:

@Trinnit:

Funkar det att besöka via https://dhcp.bahnhof.se ?

Det funkar inte. Jag provade, men får inte upp sidan.

Permalänk
Medlem

@Trinnit: Bredband via bahnhof brukar få den typen av ip. Att du får en med 192.. när du använder routern är oxå normalt då det är default på routers. Problemet ligger nog hos bahnhof så du får kontakta dem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Dhcp.bahnhof.se kommer man alltid åt med en fungerande internetanslutning, loggar man in på den sidan och samtidigt är ansluten via annan internetleverantör eller mobildata så kommer man dock inte längre än så. Bahnhofs ovan nämnda aktiveringssida är endast aktuell i de nät där Bahnhof själva står för DHCP-tilldelningen (i dessa nät tilldelas man ett 10.15.x.x IP). Telia Öppen Fiber / bredbandswebben är inte ett av dem och du behöver därför inte pilla med den hemsidan.

Att du hamnar på bredbandswebben betyder att du just nu saknar en aktiv internettjänst hos någon internetleverantör och beror på följande:
1) Jag förmodar att du hade en aktiv internettjänst tidigare via annan internetleverantör
2) Föreningen tecknar avtal med Bahnhof till ett framtida datum, du kontaktar tidigare leverantör för uppsägning
3) Övergångsdatumet anländer men Bahnhof lyckas inte aktivera tjänsten (Du kanske hade uppsägningstid kvar, eller så avslutade inte din tidigare leverantör vid avsatt datum)
4) Din befintliga tjänst ligger kvar och avslutas någon gång under din tid som bortrest, och här är vi nu.

Lösningen på detta är väldigt enkel, du behöver bara kontakta Bahnhof och be dem aktivera den tjänst som föreningen tecknat. Uppge vilken förening du är ansluten till, adress och lägenhetsnummer så aktiverar dem internet på några minuter. Önskar du en publik IP-adress är det bra om du uppger det direkt under samtalet då det är knutet till tjänsten som Bahnhof lägger upp i Telia Öppen Fibers system (går såklart även bra att be om i efterhand också).

Trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centos:

Dhcp.bahnhof.se kommer man alltid åt med en fungerande internetanslutning, loggar man in på den sidan och samtidigt är ansluten via annan internetleverantör eller mobildata så kommer man dock inte längre än så. Bahnhofs ovan nämnda aktiveringssida är endast aktuell i de nät där Bahnhof själva står för DHCP-tilldelningen (i dessa nät tilldelas man ett 10.15.x.x IP). Telia Öppen Fiber / bredbandswebben är inte ett av dem och du behöver därför inte pilla med den hemsidan.

Att du hamnar på bredbandswebben betyder att du just nu saknar en aktiv internettjänst hos någon internetleverantör och beror på följande:
1) Jag förmodar att du hade en aktiv internettjänst tidigare via annan internetleverantör
2) Föreningen tecknar avtal med Bahnhof till ett framtida datum, du kontaktar tidigare leverantör för uppsägning
3) Övergångsdatumet anländer men Bahnhof lyckas inte aktivera tjänsten (Du kanske hade uppsägningstid kvar, eller så avslutade inte din tidigare leverantör vid avsatt datum)
4) Din befintliga tjänst ligger kvar och avslutas någon gång under din tid som bortrest, och här är vi nu.

Lösningen på detta är väldigt enkel, du behöver bara kontakta Bahnhof och be dem aktivera den tjänst som föreningen tecknat. Uppge vilken förening du är ansluten till, adress och lägenhetsnummer så aktiverar dem internet på några minuter. Önskar du en publik IP-adress är det bra om du uppger det direkt under samtalet då det är knutet till tjänsten som Bahnhof lägger upp i Telia Öppen Fibers system (går såklart även bra att be om i efterhand också).

Trevlig kväll.

Du har nog hittat det exakta händelseförloppet! Då nöjer jag mig med telefonen ikväll och hoppas på att folk finns på plats imorgon. Tack så mycket för diagnosen och ha en väldigt trevlig kväll!