Ingen anslutning Bahnhof, tilldelas ip med format 10.xxx.xxx.xxx
Efter att ha varit bortrest i ett antal veckor kom jag hem lagom till långhelgen för att upptäcka att mitt internet inte funkar. Jobbigt jobbigt.
Min bostadsrättsförening har ingått ett avtal om bredband genom Bahnhof som skulle vara klart och igång den 1:e Maj, så det bör vara på plats och jag sade upp mitt gamla avtal till början av Maj.
Infon jag har fått om detta är att det ska gå bra att använda egen router (jag har en netgear som jag ogärna vill byta ut), och att det bara ska vara att plugga in sig i bredbandsuttaget så ska det funka direkt. Men det gör det inte. Det ska (enligt informationen som skickades ut) inte behövas någon ytterligare box eller router specifikt från Bahnhof, inte heller har det skickats ut något om inlogguppgifter eller liknande vilket får mig att tro att inget sådant behövs. En titt på listan över trådlösa nätverk ger mig intrycket att flertalet av grannarna, åtminstone de som valde att använda bahnhofs router, verkar ha fått igång sina nätverk.
Jag har provat både att koppla upp mig via routern och direkt med kabel till bredbandsuttaget. Oavsett vilket får jag meddelandet att jag inte har tillgång till internet. När jag kopplar upp mig via kabel får jag ett ip med nummer i formatet 10.xxx.xxx.xxx. När jag kopplar upp mig via routern kan routern tilldela datorn ett ip på 192.xxx.xxx.xxx, men routern får ip med ovanstående format (som börjar på 10). När jag kör windows felsökning på nätverket så tycker den att jag behöver registrera mig på bredbandswebbens sida, men sidan går inte att öppna eftersom jag inte har någon internetanslutning. Jag har även testat andra alternativ (tex dhcp.bahnhof.se) eftersom jag sett att det var så andra har registrerat sig, men dessa fungerar inte heller och jag har inte fått någon information om att man skulle behöva gå dit. Jag har inga andra datorer att testa med just nu, men inte heller min mobil klarar av att koppla upp sig via routern.
Dels har jag ganska begränsat med hopp för Bahnhofs kundtjänst, dels har de bara en dag på sig att fixa det innan helgen, och dels börjar min mobildata ta slut, så mitt kvarvarande hopp är till Sweclockers. Ligger felet hos bahnhof eller finns det något jag kan göra för att försöka fixa detta?