Nvidias nästa generations grafikarkitektur Ampere lanseras 2020

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Alla som gillar denna kommentaren kan ju berätta hur mycket förbättring ni räknar med då ni tycker 35-40% är dåligt.

100%?
https://www.anandtech.com/show/2116/27

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tror ni att nästa GPU som släpps av NVIDIA ha stöd för HDMI 2.1?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Fast nu diskuterade vi inte prissättningen. Att hävda att Nvidia inte levererade en prestandaökning med Turing är löjligt.

Rent ordagrant kan man hävda att det är ett bättre kort på marknaden, men rent praktiskt så har Nvidia inte inte släppt ett bättre kort eftersom ingen har råd med det.

Priset har all betydelse för en sådan här diskussion då prestanda/krona väger större för gemene man än produkter som piskar allt annat men som knappt top 1% sitter på p.g.a. kostnaden.

Turing som arkitektur har inte direkt medfört något banbrytande på denna fronten, finns inget kort som är "prisvärt" förutom möjligen RTX 2060 som ger närmre 1080 prestanda för en billigare peng.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rent ordagrant kan man hävda att det är ett bättre kort på marknaden, men rent praktiskt så har Nvidia inte inte släppt ett bättre kort eftersom ingen har råd med det.

Priset har all betydelse för en sådan här diskussion då prestanda/krona väger större för gemene man än produkter som piskar allt annat men som knappt top 1% sitter på p.g.a. kostnaden.

Turing som arkitektur har inte direkt medfört något banbrytande på denna fronten, finns inget kort som är "prisvärt" förutom möjligen RTX 2060 som ger närmre 1080 prestanda för en billigare peng.

Nej, priset har 0 betydelse i en diskussion som handlar om hur mycket bättre prestanda brukar följa vid varje ny inkrement av arkitektur. Med Turing har det kommit en prestandaförbättring/ökning som är i snitt högre än vad som brukar följa, och att hävda att Nvidia inte levererat prestanda i och med Turing är helt enkelt fel.

Vill man diskutera att prishöjningen matchar prestandaökningen och därmed inte är värt så är man inne på en annan diskussion. Där jag tycker det är löjligt att de har en prishöjning på 60% på det bästa kortet (699 USD 1080 Ti -> 1199 USD RTX2080 Ti), och en sådan sak bör man markera starkt emot genom att rösta med plånboken, oavsett om man har råd eller inte (som f.övr bör göras mot Apples Pro Stand).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Bara som svar till någon som menar att imponerande prestanda kan garanteras från Nvidia till vilket jag hänvisade till 2000-serien vars prestanda (framförallt per krona) är ganska icke imponerande.

Prestandaökningen var väl typ 30% över tidigare gen? Förstod det som att problemet inte var att prestandautvecklingen stannat av, den gick på, men prisökningen följde med och rentav övertog prestandaökningen vilket gjorde Turing till en ganska tråkig generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

131/175 = 0.74. Alltså har GTX 1080 Ti 74% prestanda gentemot i RTX 2080 Ti i snitt.

Du räknar fel alltså. Om man vill säga att 1080Ti har X% av 2080Tis prestanda så har du rätt. Men nu pratas det om hur många procent man måste öka 1080Tis prestanda med för att nå upp till 2080Ti och då är et 175/131 som gäller, eller kortfattat, ~34%.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nya grejer! 😀. Dem kommer få bråka med Intels introduktion på marknaden.

Skrivet av Dumbullen:

Allt handlar om pris/prestanda. Att bara jämföra 1080ti/2080ti eller 1080/2080 är irrelevant då det bara är namn. Om inte prislappen är densamma med undantag för lite inflation så har inte prestandan gått upp.

Föreställ er att nvidia släpper sitt nya titan kort men döper det till RTX2030 och sätter 30k prislapp på den. Kommer ni jämföra den med med 1030 och hylla den till skyarna över flera 1000% prestandaökning eller går ni efter priset och jämför med Titan RTX där prestandaökningen bara är 25%?
Tidigare generation 1080ti kostade som 2080 kostar idag, alltså är det enda rimliga att man jämför just dom.Namnet betyder ingenting, det är prislappen som är allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Jag antog att ca 90% av konsumenter tänker så.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce
Om du kollar datum. En (1) av 16 Geforce arkitekturer släpptes i november. Resten under andra perioder under året.
Jag vill inte direkt kalla det att nVidia gillar släppa till julhandeln.

Nej, det har du helt rätt i. Jag tänkte att september var i Q4 av någon anledning. Fått för mig att de har släppt de flesta i slutet av året på senaste, fast 10-serien kom i Maj. Det beror antagligen lite på ifall de behöver svara på något från AMD, men det tror jag inte att de kommer behöva.

Skrivet av wargreymon:

Anledningen till att 2080Ti är sjukt dyr är just på grund av den är så stor.... Jag tror min poäng gick helt över ditt huvud och ber om ursäkt för det.

Är det inte så att kretsar på 7nm kostar mer att tillverka?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kelthar: en del i att kretsar som tillverkas på 7nm med befintlig litografi är svårt är att de är svåra att tillverka med bra andel fungerande kretsar (yields), och EUV-tekniken som Samsung och andra tillverkare introducerar framöver gör både kretsarna mer effektiva men också billigare att producera eftersom de ska ha bättre yields. Om Nvidia och andra kunder sedan väljer att använda det till att sänka priserna eller förbättra marginalerna återstår att se.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det inte så att kretsar på 7nm kostar mer att tillverka?

Jo, det gör de säkert, men med tanke på att 2080Ti är ett specialfall så borde det vara billigare att tillverka den på 7nm, eller i alla fall kunna få mycket högre yield. Storleken på kretsen är verkligen enorm och långt över en gräns där man har bra yield.

Kretsen är 754 mm2 och normalt sätter man gränsen vid runt 600 mm2. Det går inte att tillverka tillräckligt med kort att mätta marknaden om de skulle ha ett lägre pris. Så även om det kanske inte kostar så mycket att tillverka kretsen, så går det inte att skapa flera kretsar.

Permalänk
Medlem

coolt då blir de upgrade dags nästa år då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jo, det gör de säkert, men med tanke på att 2080Ti är ett specialfall så borde det vara billigare att tillverka den på 7nm, eller i alla fall kunna få mycket högre yield.

Det är inte säkert att 2080Ti skulle bli vare sig billigare och absolut inte nödvändigtvis få högre yields på 7nm, i alla fall inte initialt.
TU102 är verkligen ett enormt stort chip, och det innebär bland annat att det inte kommer att vara så väldigt lätt för nVidia att producera något på 7nm som presterar väsentligt bättre. Det skulle förmodligen kräva en bit över 500mm2 och det är antagligen ganska knepigt att få hyggliga yields vid tillräckligt hög klocka på 7nm och den chipstorleken.

På sätt och vis vore det kanske vettigare för nVidia att initialt börja med mindre kretsar a la Navi, men de har odlat en "halo-produkt"-kultur, där de förväntas höja ribban vid varje ny generation. (Vilket också syns i den här tråden, där många tycker att prestandaförbättringen är måttlig (och prestanda per krona och per mm2 inte förbättrats.))
Så om nVidia vill behålla sin image i gamerkretsar är de närmast tvungna att komma ut med ett riktigt stort 7nm chip ganska direkt - även om introduktionen av uppdaterade Turing modeller antyder att de kommer att släppa 7nm produkter väsentligt senare än AMD.
Den som lever får se, men det känns lite som om nVidia bundit ris till sin egen rygg med de stora TU-chipen. Jag tror inte att deras nya 7nm generation kommer att erbjuda något stort prestanda steg i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@kelthar: en del i att kretsar som tillverkas på 7nm med befintlig litografi är svårt är att de är svåra att tillverka med bra andel fungerande kretsar (yields), och EUV-tekniken som Samsung och andra tillverkare introducerar framöver gör både kretsarna mer effektiva men också billigare att producera eftersom de ska ha bättre yields. Om Nvidia och andra kunder sedan väljer att använda det till att sänka priserna eller förbättra marginalerna återstår att se.

Billigare än noden som 20xx-serien ligger på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kanske blir att man får byta upp sig från 970 man har idag.

Permalänk
Medlem

Och då blir det:
5800kr för RTX 3060
9100kr för RTX 3070
13500kr för RTX 3080

Jag ser fram emot att bli blåst nästa år!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Well, prispåslaget var väl lika högt också om man säger så, faktumet är att det är högre.

GTX 1080Ti gick att köpa för runt 8000kr vid lansering Juni 2017, så att nästa topp-kort från Nvidia bara ger 40% ökning och sedan en prislapp på närmare 14,000kr (runt 12k i dagsläget) är skrattretande faktiskt.

Närmaste kort i prisklassen av 1080Ti är RTX 2080 som ger någon % hit och dit, men för samma pris som för ett kort som lanserades för 2 år sedan. T.o.m. AMD med sina rebranding av 480>580>590 har lyckats kräma ut iaf runt 10% ökning för samma prislapp.

Du jämför två helt olika prisklasser, där de som köper/köpte 580 oftast är extremt prismedvetna, medan de som köper/köpte 1080ti/2080ti snarare är mer fokuserade på prestanda än pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Allt handlar om pris/prestanda. Att bara jämföra 1080ti/2080ti eller 1080/2080 är irrelevant då det bara är namn. Om inte prislappen är densamma med undantag för lite inflation så har inte prestandan gått upp.

Föreställ er att nvidia släpper sitt nya titan kort men döper det till RTX2030 och sätter 30k prislapp på den. Kommer ni jämföra den med med 1030 och hylla den till skyarna över flera 1000% prestandaökning eller går ni efter priset och jämför med Titan RTX där prestandaökningen bara är 25%?
Tidigare generation 1080ti kostade som 2080 kostar idag, alltså är det enda rimliga att man jämför just dom. Namnet betyder ingenting, det är prislappen som är allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, helt. Också GTX 1070 bjöd på 980ti prestanda för 4200kr istället för 7000kr och nu man ska betala samma pris för 80ti prestanda från förra generation. Det är inte lockande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Ekorrism: den enda informationen det varit tal om tidigare var väl att Ampere blev SEC-certifierad förra året, men mig veterligen har det inte dykt upp några konkreta detaljer om dess faktiska teknik.

oj såg jag missat detta svar mot mig!
Jag minns jag läste nått om Ampere tidigar emed, dock ingen info om "teknik" nej, men att den fanns med i bilden iaf. Kan minnas jag sett någon future-plan från Nvidia med där Ampere var med i listan. Kan dock vara ute och cykla där

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Alla som gillar denna kommentaren kan ju berätta hur mycket förbättring ni räknar med då ni tycker 35-40% är dåligt.

Jag tror det han menar är att priset ökade med ungefär samma procent som performance så pris/performance höjdes inte alls vilket va rätt så tråkigt

Skickades från m.sweclockers.com