Permalänk

Vedervärdig bas på Samsung TV

Farsan köpte en ny TV och är nöjd med allt förutom ljudet.

En förbannat otrevlig bas som är mycket tydligare än själva ljudet

Tänk er att det låter som TV ljudet kommer från grannen, fast det är inte så

Det är Samgsung UE50NU6025KXXC, någon annan som har och känner igen?

Har försökt ändra i equalizern men ingen skillnad överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

@totte1015: kan inte tänka mig att man någonsin kan förvänta sig att ljudet ska vara bra på en tv. Tycker de borde ts bort den kostnaden ur tillverkningen helt och hållet och låta konsumenten själv bestämma vad den vill ha. Säg åt din far att köpa en soundbar om han inte är intresserad av ett riktigt surround.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Det är ju för fan flera tusen spänn, en lite sämre lottad individ har inte råd med både en TV på 5900kr och så en soundbsr från 1000-4000kr

Är inte sne på dig, bara på hur det funkar med allt som måste köpas till, och så även en "kalibrering" som man kan köpa för sinnessjuka 999kr, förstår inte hur allt kan mjölkas såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är ju för fan flera tusen spänn, en lite sämre lottad individ har inte råd med både en TV på 5900kr och så en soundbsr från 1000-4000kr

Är inte sne på dig, bara på hur det funkar med allt som måste köpas till, och så även en "kalibrering" som man kan köpa för sinnessjuka 999kr, förstår inte hur allt kan mjölkas såhär

If there is a demand there is a supply. Det där med att betala för en kalibrering är väldigt onödigt imo, lite som de försäkringar som säljarna alltid vill sälja på en. Att ställa in bilden klarar de flesta själva, om än med lite hjälp av Google om så behövs. Självklart håller jag med dig om att det är mindre trevligt med "oplanerade kostnader" för att få ett okay ljud. Dock så är det väl mer eller mindre så det har varit i.... ja många många många år. Senaste åren har vissa TVs (ofta i högre prisklasser, vilket är otroligt dumt då man med största sannolikhet lägger en anmärkningsvärd summa på ljud om man köper en TV för säg 15 000) fått ljud som iaf duger för att kolla nyheterna.. Billigare modeller lider än idag av mindre tillfredsställande ljud tyvärr. Tillverkarna tvingas att göra avvägningar - en riktigt tunn sexig TV eller en tjockare med lite bättre ljud? Eftersom design säljer så hamnar ljudet lite i skymundan.

Som exempel, när jag köpte min Samsung Q7F 55" för 14 000 kronor så köpte jag även till Audio Pro T14 + Audio Pro Addon Sub för ~5 000 kronor och det ångrar jag inte en sekund. Jag använder dem även som högtalare till datorn så det blir ett mervärde där också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Löste det med ett par PC högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Att ställa in bilden klarar de flesta själva, om än med lite hjälp av Google om så behövs.

Håller med om det mesta men detta stämmer inte alls.

Nu är det ju skillnad på kalibrering och kalibrering och de flesta kalibreringstjänster ställer väl på sin höjd in TV:n i butiken vilket blir knas.

Men skall du kalibrera en TV själv så rör det sig om rätt mycket mer än att peta på lite inställningar tills det blir snyggt. Du kan säkert ställa in TV:n så att den visar en okej bild som du gillar, men det är inte en kalibrering.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Håller med om det mesta men detta stämmer inte alls.

Nu är det ju skillnad på kalibrering och kalibrering och de flesta kalibreringstjänster ställer väl på sin höjd in TV:n i butiken vilket blir knas.

Men skall du kalibrera en TV själv så rör det sig om rätt mycket mer än att peta på lite inställningar tills det blir snyggt. Du kan säkert ställa in TV:n så att den visar en okej bild som du gillar, men det är inte en kalibrering.

Okay, jo, ja det har du helt rätt i såklart. Det bör tilläggas att jag är långt ifrån en riktig inbiten hemmabiofantast och absolut inte en skärmexpert. Dock tycker jag inte att det har varit så svårt att få till en bild med klara färger samtidigt som att de uppfattas som naturliga på de fåtal TVs som jag handskats med de senaste åren, främst Samsung. Jag jobbade på Samsung Service för en massa år sedan också vilket inte har skadat (och jag har sett skräckexempel på hur vanliga Svenssons har ställt in sin bild).

Men vad jag uppfattar som klara och naturliga färger är som du säger inte en kalibrering så det tar jag tillbaka!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

man köper en tv för bildkvaliten, inte för ljudkvaliten.