Nintendo i topp bland SweClockers konsolägare

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Nintendo i topp bland SweClockers konsolägare

PC i all ära, många av SweClockers medlemmar spelar också på konsol. Men vilken är egentligen mest populär? Svaret är det som är längst ifrån PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

Det är rätt självklart tycker jag. Det är den ända konsolen som har något som en gaming pc inte har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Köpte en med Zelda, mario odd.. aldrig lagt ner så många timmar på konsolspel förut..

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av matnojje:

Det är rätt självklart tycker jag. Det är den ända konsolen som har något som en gaming pc inte har.

Jag skaffade PS4 för den hade Yakuza och JRPG som inte kommer till PC men numera kommer de flesta sådana spel även till PC så du var nog rätt i det. När jag köpte PS4 var det dock enda stället man kunde köra de flesta japanska spel och det finns fortfarande de som inte kommer till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Jag ser Switch som det perfekta komplementet till PC. En portabel spelplattform med stort fokus på just spelen. Och ett enormt spelutbud. Nu har jag samtliga konsoller i nuvarande generationen, samt Wii U och PS Vita, men det är PC och Switch som normalt dominerar mitt spelande.

Ska verkligen bli spännande att se vad som presenteras under E3.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Föga förvånande, de andra alternativen är ju bara en sämre PC.

ASUS PG348Q | RTX 2080 Ti | 6700K @ 4.6 | 64GB 3000MHz DDR4 | GA-Z170X-UD5-TH | 950 Pro 512 GB | 27TB | AX850 | HD650 | Silverstone Fortress 02 Silver | GNU+Linux Mint 19.1

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Nöjd Switch ägare. Kommer bra spel ofta till konsolen vilket är bra.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Hade Switch sen den släpptes, spelade en hel del den första tiden när storspelen släpptes. köpte PS4 för 10 månader sen och Switchen har bara samlat damm sen dess. Egentligen spelade vi inte så värst mycket på den mot slutet häller, känslan är att det är främst re-releser Nintendo sysslar med. Hade det varit fler spel i klass med Mario Kart, Super Mario, Zelda så hade det varit en helt annan historia. För vår del blir det inte mer från Nintendo.

Har dock full förståelse för de som är hocked på Nintendo Switch, särskilt på resande fot.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 1x Samsung 860 EVO SSD 1TB 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GBOptisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Har Switch för bärbara spel och PS4 Pro då vissa exklusiva titlar inte kommer till PC.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Jag tycker man ska räkna samman PS4 och Pro det är samma konsol i mina ögon. Och typ samma sak med Xbox One och X versionen.

Jag har PC som grundplattform givetvis, sedan PS4 Pro i vardagsrummet för bilsimulatorer med stol och ratt + vr brillor.

Xbox One S för diverse andra titlat typ Halo och NHL

Wii U står sig än medans min Switch är nästan orörd, använder nästan min 3DS oftare! Även min Xbox 360 använder jag mer än Switch och nästan mer än Xbox One!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker man ska räkna samman PS4 och Pro det är samma konsol i mina ögon. Och typ samma sak med Xbox One och X versionen.

Jag har PC som grundplattform givetvis, sedan PS4 Pro i vardagsrummet för bilsimulatorer med stol och ratt + vr brillor.

Xbox One S för diverse andra titlat typ Halo och NHL

Wii U står sig än medans min Switch är nästan orörd, använder nästan min 3DS oftare! Även min Xbox 360 använder jag mer än Switch och nästan mer än Xbox One!

I mina ögon är Wii och Wii U typ samma konsol, Wii bör isf läggas till i listan och klumpas ihop med Wii U.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av lappen81:

I mina ögon är Wii och Wii U typ samma konsol, Wii bör isf läggas till i listan och klumpas ihop med Wii U.

Men det är ju två skilda generationer och det går inte att spela Wii U-spel på gamla Wii’et så hur kan de då bli samma i dina ögon? Är xbox 360 och Xbox One också samma?

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av lappen81:

Förutom att hårdvaran var helt annorlunda. Pro och x har väldigt lik hårdvara med de vanliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av lappen81:

Isåfall kan man undra om inte även Switch är samma konsol som Wii U? För visst har man väl snart portat alla spel som finns till wii U till Switch Dessutom har de både en pekskärm =D

Självklar är de alla specifika konsoler, man kan inte vad jag vet spela samma kopia av ett spel på mer än en av dem.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 1x Samsung 860 EVO SSD 1TB 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GBOptisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Inte jätteförvånande, som andra redan sagt; Nintendo Switch har "mest" unika exklusiva titlar då PS och Xbox delar de flesta av titlarna med PC, även om de såklart också har sina exklusiviteter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Teddis:

Men det är ju två skilda generationer och det går inte att spela Wii U-spel på gamla Wii’et så hur kan de då bli samma i dina ögon? Är xbox 360 och Xbox One också samma?

Skrivet av matnojje:

Förutom att hårdvaran var helt annorlunda. Pro och x har väldigt lik hårdvara med de vanliga.

Nu var ju det här ett svar på "att PS4 och PRO är samma sak och skulle kombineras se kontexten tack, det är bättre att kommentera där istället då min åsikt är att PS4 och Pro samt Wii och Wii U ska hållas separat. Men visst du kan spela Wii spel på Wii U'n, du kan köra PS4 spel på PS4 Pro, du kan inte få ut 4K HDR på PS4 , nu hoppar jag ur den här diskussionen, tack och hej.

Skrivet av Jimmy:

Självklar är de alla specifika konsoler, man kan inte vad jag vet spela samma kopia av ett spel på mer än en av dem.

Yep, typ, förutom bakåtkompatibiliteten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Jag sålde min Switch för cirka en månad sedan, inget fel på konsolen som sådan men Nintendo som företag avskyr jag numera och kommer aldrig mer under min livstid att köpa produkter från dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Basement
Registrerad
Feb 2015

@Rickosaurus: Får man fråga varför?

Ryzen 3600 @ 4.1GHz 1.3v (360mm Kraken X72)
Gigabyte X370 K7 @ F41c
3066MHz 16-16-16-38 1.4v (F4-3200C16D-16GTZR) hynix
MSI RTX 2060 Gaming Z @ 2GHz
EVGA Supernova G2 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Ja, min speltid är ungefär 50-50 mellan PC och Switch nuförtiden. PS4an åker fram när det kommer nån grym exklusive (typ God of War) och min Xbox One blev dödförklarades ögonblicket 343 bestämde sig för att Halo numera även kommer bo på PC. Switchen är grymt bra, även om Nintendos patetiska onlinetjänst och deras oförmåga att utnyttja deras enorma legacybibliotek drar ner upplevelsen en smula.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

@Mistybisty:

hutlöst dyra spel och tillbehör och extremt dålig support för sina fans, stängde ju ner en mario klon till C64(!) nyligen, har även tidigare hotat och stängt ner diverse youtube klipp och annat. Nintendo för mig lever på en sak och en sak endast och det är nostalgi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Rickosaurus:

@Mistybisty:

hutlöst dyra spel och tillbehör och extremt dålig support för sina fans, stängde ju ner en mario klon till C64(!) nyligen, har även tidigare hotat och stängt ner diverse youtube klipp och annat. Nintendo för mig lever på en sak och en sak endast och det är nostalgi.

Alla har olika smak såklart, men jag är en av de som varit med från start. Jag och min familj har dock inte spelat Switch på grund av nostalgi, konsolen har trotts allt haft ett par(för oss 3-4) titlar som varit riktigt bra inom deras egna serier.

Men ja, jag kan hålla med om att de tar ganska bra betalt för sin hårdvara. Original kontrollen(Joy Con) kostar 768 kr! PS4 V2 kontroll 399 kr. Även mjukvaran är inget att hurra över, visst är den polerad och funkar för det mesta utmärkt men det är också extremt sparskrapad med funktionalitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Rickosaurus:

@Mistybisty:

Spelen är dyra men oftast väldigt bra. Nintendos egna då.
Clonen är de per lag tvungna att agera mot annars så kan de förlora sin ensamrätt till sitt IP.
YouTube grejen var dryg! Men de har slutat att stänga ner alt demonitize kanaler som visat Nintendos spel.

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Det har man märkt för länge sen, så fort Nintendo får lite kritik av någon så blir den personen påhoppad, eller till och med censurerad av admin, så ja Sweclockers kryllar av Nintendo fanboys.

9900K 5,3GHz 1,335v adaptive | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 STRIX OC 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2014

Har lirat mest på konsol sedan ps3 och wii tiden och gått genom DS, wii, ps3, psp, PS vita, 3ds/2ds wii u, ps4 och äger idag ps4 PRO samt Nintendo switch.

Sedan 2016 byggde jag min speldator inför Doom releasen och därefter är det svårt att starta upp mitt ps4 för att lyssna på hur högt fläkten tjuter.

Men det är ju de där specifika spelen man vill åt.
Nu väntas Last of us part 2 och Death stranding.

På switch ser jag fram mot Animal crossing.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Har som många en Switch, körde igenom Zelda resten av spelen suger. Jag inväntar nästa zelda The Legend of Zelda: Link's Awakening som jag trodde skulle komma till sommaren men det blir väl till hösten.

Switchen har ett stort problem och det är att den bara är en spelkonsol, detta leder till att min och många andras redan fullproppade väskor så kommer den ej med. Jag har typ ej spelat på min switch på 2år, mer än testat nya spel och sagt det är tråkigt. I ärlighetens namn körde jag igenom Zelda 1 och 2 i virtualkonsol, men dessa spel klarar man på någon timma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Jasså jag trodde xbox skulle vara i top bland teknik intresserade, den har bäst multimedia egenskaper med hästlängder.

Pop OS! 19.04 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Scirocco:

Jasså jag trodde xbox skulle vara i top bland teknik intresserade, den har bäst multimedia egenskaper med hästlängder.

Den är ju en sämre PC utan bra exklusiva spel, rätt väntat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Scirocco:

Jafg tror att mycket få väljer konsol efter "multimedia egenskaper"

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av lappen81:

Nu var ju det här ett svar på "att PS4 och PRO är samma sak och skulle kombineras se kontexten tack, det är bättre att kommentera där istället då min åsikt är att PS4 och Pro samt Wii och Wii U ska hållas separat. Men visst du kan spela Wii spel på Wii U'n, du kan köra PS4 spel på PS4 Pro, du kan inte få ut 4K HDR på PS4 , nu hoppar jag ur den här diskussionen, tack och hej.
Yep, typ, förutom bakåtkompatibiliteten

Jo kontexten var läsbar men jämförelsen klickade inte. PS4 och PS4 Pro delar ju spelbas åt båda hållen och är därmed samma gen. I jämförelse kombinerades alla 3DS-modeller till samma kategori fast många av dem har distinkta skillnader som påverkar upplevelse.

Det är ok att hoppa diskussionen för det är bannemig ingen viktig debatt det här vi fick all data tydligt presenterad hur som.

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Registrerad
Jun 2004

Switch blev det inget av för min del, känns som att dess bibliotek endast består av Nintendos egna standardtitlar samt en drös ointressanta indiespel. Zelda och Mario är inte min grej längre.

Funderade på en ps4:a ett tag, men sen insåg jag att 9/10 bra spel på den finns även till pc, så det blev inget. Det enda som jag hade velat spela är väl Horizon, men palla köpa en konsoll bara för det.

Den senaste konsollen jag köpte var en xbox360 för en herrans massa år sen.

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989