får ont vid handleden pga bordet. mjukt underlag?

Permalänk

får ont vid handleden pga bordet. mjukt underlag?

kan ni länka till ngt smalt och mjukt man kan skaffa under armleden så att man slipper få ont där vid benet pga bordet? tänkte ngt smalt max ca 5mm.

Permalänk
Medlem

Jag får ont i handleden så fort jag har ett underlag, det bästa för mig är ett bord i rätt höjd, inget handlovsstöd på tangendbordet.
Vi kanske alla är olika men alla jag känner som är 30+ som kör handlovsstöd har problem med handled/armbåge.

Mitt råd är att skrota allt vad gäller stöd och förmodligen sänka skrivbordet lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag får ont i handleden så fort jag har ett underlag, det bästa för mig är ett bord i rätt höjd, inget handlovsstöd på tangendbordet.
Vi kanske alla är olika men alla jag känner som är 30+ som kör handlovsstöd har problem med handled/armbåge.

Mitt råd är att skrota allt vad gäller stöd och förmodligen sänka skrivbordet lite.

<- 30+ handlovsstöd sedan 15 år tillbaka, aldrig haft problem med handled/armbåge.

Kör jag utan så vilar däremot den delen(handflatan) på bilden rakt på bordet och då gör det ont efter ett tag.
Min vänsterhand vilar typ alltid på stödet. Högerhanden vilar såklart på musmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

<- 30+ handlovsstöd sedan 15 år tillbaka, aldrig haft problem med handled/armbåge.

Kör jag utan så vilar däremot den delen(handflatan) på bilden rakt på bordet och då gör det ont efter ett tag.
Min vänsterhand vilar typ alltid på stödet. Högerhanden vilar såklart på musmattan.

Helt okej, men jag har kört utan i 20 år. Träffat på 3 kollegor med musarm/problem och de har alla handlovstöd. Jag kommer för alltid avrekommendera det. De som inte har det på kontoret har inga problem (De har dock andra problem.) Handlovsstöd är inte bra, det kommer aldrig att vara bra någonsin och bör inte uppmuntras om man nu inte vill folk ont.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll hur många stöd och hjälpmedel man har om man använder dom fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

spelar ingen roll hur många stöd och hjälpmedel man har om man använder dom fel.

Precis. Det bästa jag hört! Har du förslag/exempel?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa en sån meterlång musmatta så låter du den ligga längs med bordet, under tangentbord och allting.

(Obs, antog att smärtan var pga vass bordskant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Du kan skaffa en sån meterlång musmatta så låter du den ligga längs med bordet, under tangentbord och allting.

Din musmatta är? Det funkar inte så för mig. Men jag har nog 40m2 att bre ut mig på. Nog hade det vart mindre om du slappnat av lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Din musmatta är? Det funkar inte så för mig. Men jag har nog 40m2 att bre ut mig på. Nog hade det vart mindre om du slappnat av lite.

Jag menar verkligen inget illa men detta är nog det mest ologiska jag läst. Förstår inte alls vad du försöker säga.

Permalänk

För många år sen fick jag en inflammation i den delen av handleden, den är fortfarande rödflammig av mitt alltför mycket musanvändande i både jobb och fritid, men ingen smärta eller inflammatoriskt utbrott sen jag höjde armstöden i likadan höjd som skrivbordet på min Kinnarps, detta fördelar tyngd både för handled, armbåge och axel.

Jag använder inga underlägg eller ergodynamiska stöd av något slag.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Din musmatta är? Det funkar inte så för mig. Men jag har nog 40m2 att bre ut mig på. Nog hade det vart mindre om du slappnat av lite.

Väldigt logisk mening.

Skrivet av hockexx:

Helt okej, men jag har kört utan i 20 år. Träffat på 3 kollegor med musarm/problem och de har alla handlovstöd. Jag kommer för alltid avrekommendera det. De som inte har det på kontoret har inga problem (De har dock andra problem.) Handlovsstöd är inte bra, det kommer aldrig att vara bra någonsin och bör inte uppmuntras om man nu inte vill folk ont.

Okej, du vinner tävlingen då du kört utan i hela 20 år Du får rekommendera precis vad du vill.

För mig fungerar det bra och har alltid gjort, det jag ville poängtera då du sa att alla du stött på över 30 har problem som använt stöd, så nu har du en annan till din statistik som faktiskt inte har problem och använder det

Permalänk
Medlem

@relevantia: Fick förbannat ont precis som du beskriver när jag gick över till en musmatta i glas för många år sedan (och använder ännu). Tog ett par månade innan det byggdes upp en valk/förhårdnad i benet/broskbit under huden så nu är det inte längre något problem och aldrig varit det sedan dess.

@hockexx: Håller lite med dig. Är man för mycket för att hitta den perfekta ergonomiska positionen med alla diverse tillbehör så är risken stor att man sitter alldeles för statiskt istället, vilket leder till att man kan få problemen man försökte bygga bort från början.
Bättre att sitta på många "dåliga" sätt än ett bra.
Visst, jag har en ordentlig stol och ett höj och sänkbart skrivbord, men det gör det ju bara lättare att justera sittpositionen mer.

Permalänk
Medlem

Armstöd i stolen är enda som hjälpte mig, ställer man inte det korrekt så blir det nästintill noll belastning, tar bara tid att vänja sig.

Innan det testade jag en hel hög med olika stöd och gelbollar osv, inget funkade eller så blev det otroligt obekvämt att sitta vid datorn.

Permalänk
Medlem

@Pe
rfectGamingWeather: bra stol och rätt sittställningr viktigt

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Köp en stor musmatta som täcker hela bordet. Det är guld!

Permalänk
Medlem

@hockexx: på jobbet har jag handleds stöd vilket är bra sålänge jag har mitt höj och sänkbara bord så jag kan få helt rätt höjd i förhållande hur jag sitter. sitter jag bakåt lutad så är det annan höjd än om jag låser stolen så jag sitter med rakrygg. en stol med bra inställnings möjligheter och ett höj och sänkbart bord är riktigt bra investeringar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

en stol med bra inställnings möjligheter och ett höj och sänkbart bord är riktigt bra investeringar.

Värt varenda krona, kan inte tänka mig hur min kropp mått annars.

Ta pauser, resa på sig och gå en sväng, stillasittande för länge är aldrig bra, tips från en som lärt sig den hårda vägen.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Värt varenda krona, kan inte tänka mig hur min kropp mått annars.

Ta pauser, resa på sig och gå en sväng, stillasittande för länge är aldrig bra, tips från en som lärt sig den hårda vägen.

har nyligen flyttat till kontoret på jobbet och ja röra sig ibland är inte fel. gillar fysiskt jobb men kroppen klarar inte hur länge som helst. nu kommer kontors plågorna istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

nu kommer kontors plågorna istället.

Haha, och gnällig blir man också på äldre dar, fick jag höra av regeringen nu när hon undrade vad jag satt och knapprade på tangentbordet om.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Haha, och gnällig blir man också på äldre dar, fick jag höra av regeringen nu när hon undrade vad jag satt och knapprade på tangentbordet om.

Jo det stämmer. Hemma är dock jag regeringen...fast en manlig sådan 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

kan ni länka till ngt smalt och mjukt man kan skaffa under armleden så att man slipper få ont där vid benet pga bordet? tänkte ngt smalt max ca 5mm.

https://i.imgur.com/WuFRMn3.png

Hade samma problem men det försvann efter att jag började använda denna - billig och bra kvalitet - kanske värt att pröva?

https://www.amazon.co.uk/dp/B00BIFNTMC/ref=pe_3187911_1893958...

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa riktiga möbler som löser grundproblemet, en stol som går att justera in typ Kinnarp 9000 och ett sitt/stå skrivbord, ofta är de med inbuktning bekvämare än de med rak kant, Kinnnarp har sånt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

kan ni länka till ngt smalt och mjukt man kan skaffa under armleden så att man slipper få ont där vid benet pga bordet? tänkte ngt smalt max ca 5mm.

https://i.imgur.com/WuFRMn3.png

finns det typ en silikonhandledsskydd/armband eller liknande?

avser vänster handled. inte mus-arm.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

kan ni länka till ngt smalt och mjukt man kan skaffa under armleden så att man slipper få ont där vid benet pga bordet? tänkte ngt smalt max ca 5mm.

https://i.imgur.com/WuFRMn3.png

den här funkar bra

https://www.wish.com/product/5d73a9692a85245207cf7e72?share=w...