Ingen signal på skärmen & grafikkortsfläktarna snurrar på 100%

Permalänk
Medlem

Ingen signal på skärmen & grafikkortsfläktarna snurrar på 100%

När jag spelar, mestadels HITMAN 2, kan jag tappa signalen med min skärm och grafikkortsfläktarna börjar snurra på 100 % (jetmotor). Grafikkortet är drygt en månad gammal (uppgradering) och jag hade inte detta problem med mitt förra grafikkort. Problemet sker bara ibland och temperaturerna på grafikkortet passerar inte 55 grader.

Grafikkortet är ett asus geforce gtx 1060 6gb rog strix.

En anledning som jag läst mig fram till är PSU och ifall den kan vara för klen för det nya grafikkortet, men jag har ett 550w och grafikkortsutgivaren rekommenderade 400. Jag har senaste drivrutiner, ominstallerat windows och testat de andra kopplingarna från PSU:n.

Hjälp!

/ Lamon

Permalänk
Medlem

Är nätaggregatet gammalt? Har det hög verkningsgrad? Även om ett 550w psu ska räcka kan det ju vara av en billigare sort och inte orkar leverera i längden om det blivit något år gammalt.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

@Krokarn: jag har en Cooler Master G550M, köpt 2014. Allt i min build är 5 år gammalt förutom grafikkortet som jag då nyligen uppgraderade. Dock är garantin på PSU:n 5 år och det är några månader kvar till 5 år.

Permalänk
Medlem

Det nätagget har väl fått halvbra omdömen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong mycket möjlig! PSU:n Har fungerat felfritt tills bytet av grafikkortet för min del. Men en del, i forum på engelska, säger att PSU:n är anledningen av olika orsaker. Kanske blir att köpa ett nytt nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@krokarn & @frong jag gjorde inets PSU-kalkylator;

Komponenter
CPU: Core i5-4460
GPU: GeForce GTX 1060 Rog Strix
Drives: S-ATA 3x, P-ATA 0x
RAM: 4x
Fans: 4x
Water cooling: 0x
Overclocked: Yes

och jag fick fram att jag behöver drygt över 300 och jag fick rekommendationer på cirka 400w PSU:n. Om jag tolkar rätt så är det inte att jag inte har tillräckligt med den nuvarande PSU:n, utan den är hel enkelt för dålig för att ge ut det den ska ge ut.

Permalänk
Medlem

Halvtaskiga komponenter i det bronsagget som försämrats över tid, möjligtvis. Kan ju vara värt med ett nytt nätagg i vilket fall som helst då du kan använda det om du skall uppgradra i framtiden ändå. Värt att pröva i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@frong: Jo mm mycket möjligt. Ja jag lär nog uppgradera moderkortet/processorn och ram inom ett par år gissar jag på. Ska se över några nätagg, om du har några rekommendationer får du gärna länka några i meddelande

Permalänk

ja kan mycket väl bero på nätagget men kan också vara så att något triggar grafikdrivrutinen att crasha vilket gör att kortet går i nödläge och drar på fläkten för fullt så det inte ska ta ev överhettningsskador pga den crashade drivaren.

kan bero på ostabil drivare, testa installera om den eller en äldre/nyare drivare

kan vara en ostabil överklockning som triggar drivaren som crashar kör du överklockat testa att ställa tillbaka kortet till stockhastigheterna.

eller ett faktiskt trasig gpu för den delen dock mer svårfelsökt utan att typ ha bytt allt annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort hade du tidigare? Om det är snarlik strömförbrukning mellan det tidigare och GTX 1060 är det långsökt att nätagget plötsligt vore problemet. Eventuellt skulle du kunna prova en annan PCI-E-port om det finns.
Det vanliga problemet när nätagget är defekt är att datorn dör helt när det inte orkar driva systemet.

Vid googling verkar dock just Hitman 2 ha diverse kraschrelaterade problem med Nvidia-kort

Permalänk
Medlem

@dunis90: aa exakt! Men nu har datorn börjat hamna i no signal och gpu fläktarna på 100% när jag gör vanliga mindre betydande saker på datorn, dvs inte spelar. Antal gånger har ökat i samband med att det har blivit varmare ute, kanske har något med de att göra.

Den rekommenderade strömmen ska vara mindre på det nya grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Körde du DDU när du bytte GPU? Får du något fel i event viewer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@frong: Nej, vad är DDU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamon:

@frong: Nej, vad är DDU?

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Följ instruktionerna för en ny GPU. Kan vara dina drivrutiner som bråkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@frong: Jag gör detta! Återkommer efter hur läget ser ut, tack!

Permalänk
Medlem

@frong: Problemet kvarstår tyvärr. Får även massa no signal utan att fläktarna snurrar på max nu också... Hoppar mellan dp och hdmi.

Permalänk
Medlem

@krokarn @frong @dunis90 jag gjorde ett psu test med occt och då gick datorn direkt i fullvarv med alla fläktar och jag fick direkt en svart skärm med no signal. Säker att säga att jag kan behöva byta psu?

Permalänk
Medlem

jag blev lite orolig när du sa "testade de andra kablarna från PSU". Det brukar väl finnas 2st VGA-ström från enklare PSUer? de andra liknande kontakterna är väl CPU ström?

Bara för att kolla att allt är korrekt kopplat

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: skrev lite fel där, menade nog att jag kollat efter lösa kablar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Är det en asus kan du testa stänga av deepsleep grejen på hdmi/displayport i settings på monitorn. Annars kan det ju vara dp-kabeln också

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Köpt ny PSU

Köpt en ny PSU (Corsair RM650X v2 - 80+ Gold ) och det första intrycket är att det kan ha varit den tidigare PSUN som va dålig, eftersom jag gjorde ett PSU test med den förra och datorn crashade men med det nya nätagget verkar datorn inte crasha längre. Vi håller tummarna för att det håller när jag spelar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamon:

Köpt en ny PSU (Corsair RM650X v2 - 80+ Gold ) och det första intrycket är att det kan ha varit den tidigare PSUN som va dålig, eftersom jag gjorde ett PSU test med den förra och datorn crashade men med det nya nätagget verkar datorn inte crasha längre. Vi håller tummarna för att det håller när jag spelar också

Hoppas det löser ditt problem! Vi håller våra tummar.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Ser ut som att en ny PSU löst mitt problem!! Happy days