Permalänk
Medlem

Min står inknölad I garaget och väntar på att få ny packning till växellådan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Jubileumsmästare

Tvungen att köpa någonting som orkar dra en stor husvagn och en SUV är totalt ointressant, så det fick bli en liten Ram.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

En svensk klassiker. gått 13000 mil och jag är andra ägaren

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hittade denna tråden nu, postat bil(den) i annan tråd men den passar ju här också.

Mazda 6 - 2019 inkl alla paket.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://i.imgur.com/9iURKtP.jpg

En svensk klassiker. gått 13000 mil och jag är andra ägaren

Men Gud vad fin och välbevarad.
Det där ser man inte varje dag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av adfactory:

Hittade denna tråden nu, postat bil(den) i annan tråd men den passar ju här också.

Mazda 6 - 2019 inkl alla paket.
https://i.imgur.com/FjkhYyQ.jpg

Mazda har verkligen lyckats med designen på "sexan". Helt rätt färg också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

2014 V60 D4 bild från i vintras.
Svenssonbil men ändå rätt jävla imponerad av prestandan i den, hade tidigare en 9-5 aero automat på 250hkr och denna är i princip lika pigg om inte piggare trots sina 180hkr
http://imgur.com/PnKDwXv
http://imgur.com/PnKDwXv

Dieslar uppfattas ofta så pga de har momenttoppen tidigt. Gasar man på ordentligt inser man snabbt hur trötta de är och hur mycket man får växla för att få lite fart i dem. Detta eftersom de helt lever på vridet och det finns bara tex mellan 1500rpm och 2500. Allt annat är ingen hemma

Så till vardags mellan 0-100 kan nog dieseln kännas pigg men vid en hård acceleration 30-110 ut på en motorväg märker man svagheten. För att inte tala om man tar en diesel till banan för att leka lite. Där hade din gamla Aero gjort åttor runt V60n

Skrivet av TaunyTiger:

De är för att du inte varvar ut.
Diesel-bilarna har ofta ett högt vrid. Men färre hästar. Du tappar mycket kraft på högre varv. Jag hade själv en steg1 optimering som skulle ge mig ca 285hk/420nm. Jag vill påstå att jag hade antagligen 270-275hk och 430-440nm. Grymt vrid vid 3500rpm, men sen halverades laddtrycket, (Peakar 1,8bar). Idag kör jag original, men längar tillbaka.

Har däremot aldrig ägt en dieselbil. De är väldigt trevligt med vridet i alldaglig körning. Man kommer undan lite billigare med ett högt vrid och lägre hästar när man ska köpa bil helt enkelt.

Detta på en bensinare såklart och 98miles!

Fortsätt och äg ingen diesel. Fruktansvärt tråkiga att köra. Har moment och effekt på pappret men deras momenttopp är allt de har att leka med. Ingen hemma resten av tiden. För att inte tala om att de låter ju bara tråkiga och plågade hela tiden. *ryser*

Har en 9-5a vi mappat på egen hand och många ute i stugorna söker ju en momenttopp när de mappar själva eller köper "steg" trim bara så alla trim man köper är nu typ gjorda så. Visst, det är ju kul på vägarna med "ketchupeffekt" och coolt med massa hjulspinn vid höga steg osv (antar jag) men det tilltalar verkligen inte mig.

Vi har mappat min till 285hk/380nm (dvs hemmagjord map) Låter inte så speciellt initialt kanske (ska lite högre på sikt men kolvarna begränsar effekten och kopplingen klarar bara 400Nm) men dessa 380Nm har jag från 2400RPM ända till 5500RPM ca sen dör den av lite och innan varvtallsstoppet som är framflyttat till 6600 från 6400 där den är nere på 280nm. Så rätt ok drag om man varvar till 6k iaf där den ligger runt 320Nm eller så fortfarande, men över det är ingen vits. Förstår inte att fler inte mappar så. Ger liksom härligt sug genom hela registret!

Så istället för att få "ketchupeffekten" dvs en aggressiv momenttopp bara suger min på genom hela registret och när man slänger i nästa vedträ är man redo för attack igen! Är liksom fint med herejösses känslan hejdlöst hela tiden nästan ända till varvtallsstoppet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Men Gud vad fin och välbevarad.
Det där ser man inte varje dag.

/Lifooz

Den har sina små skavanker men det är inte så konstigt efter 30år.
Ska bygga ett garage så jag kan fixa till de saker som finns, dessutom körs den enbart på sommaren så det som finns blir iallafall inte värre. bytte nyligen oljefälla, flamfälla och tog bort hela insuget och bytte alla slangar till fina silikon slangar och rengjorde allting.
Det är dessutom en veteranare, många som undrar om jag renoverat den nyligen PGA skicket. Det roliga är att allt är orginal, vissa slangar var så gamla att jag kunde smula sönder dom med fingrarna.
Gjorde nog ett klipp där, kostade 10k och då fick jag med en nästan ny växellåda och kardan axel och massor av annat. Gubben som haft den sedan den var ny ville att den skulle komma till någon som kunde ta hand om den och inte förstöra den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den har sina små skavanker men det är inte så konstigt efter 30år.
Ska bygga ett garage så jag kan fixa till de saker som finns, dessutom körs den enbart på sommaren så det som finns blir iallafall inte värre. bytte nyligen oljefälla, flamfälla och tog bort hela insuget och bytte alla slangar till fina silikon slangar och rengjorde allting.
Det är dessutom en veteranare, många som undrar om jag renoverat den nyligen PGA skicket. Det roliga är att allt är orginal, vissa slangar var så gamla att jag kunde smula sönder dom med fingrarna.
Gjorde nog ett klipp där, kostade 10k och då fick jag med en nästan ny växellåda och kardan axel och massor av annat. Gubben som haft den sedan den var ny ville att den skulle komma till någon som kunde ta hand om den och inte förstöra den.

Jag menar väl det.

Det finns två typer av 740 här hemma i mina trakter.

Den ena är allt som oftast sönderrostad med sketna (billiga) hatthyllehögtalare och en baslåda som hotar spräcka bagaget.

Den andra är A-traktorer (oftast med samma typ av ljudanläggning.
Volvo verkar ju rätt "tacksamma" att bygga A-traktorer av vad det verkar som.

Det är synd, de går samma väg som Amazon och PV.

Men ja, där hade du flyt, men som sagt, du har fått renovera därefter men ditt jobb har gett utdelning och det skördar du nu frukten av.

Det är inte många bilar idag som kan skryta med den driftsäkerhet de där hade.
För att inte tala om att gick det åt helvete längs vägen, så var det oftast inte omöjligt att tillfälligt fixa felet tills man kom hem.

Nu har jag inte körkort eller bil men farsan har haft typ 4st och innan dem körde han Volvo 142 med kromgrillen.

Numera har gubben blivit bekväm pensionär och kör en Skoda från 2015.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag menar väl det.

Det finns två typer av 740 här hemma i mina trakter.

Den ena är allt som oftast sönderrostad med sketna (billiga) hatthyllehögtalare och en baslåda som hotar spräcka bagaget.

Den andra är A-traktorer (oftast med samma typ av ljudanläggning.
Volvo verkar ju rätt "tacksamma" att bygga A-traktorer av vad det verkar som.

Det är synd, de går samma väg som Amazon och PV.

Men ja, där hade du flyt, men som sagt, du har fått renovera därefter men ditt jobb har gett utdelning och det skördar du nu frukten av.

Det är inte många bilar idag som kan skryta med den driftsäkerhet de där hade.
För att inte tala om att gick det åt helvete längs vägen, så var det oftast inte omöjligt att tillfälligt fixa felet tills man kom hem.

Nu har jag inte körkort eller bil men farsan har haft typ 4st och innan dem körde han Volvo 142 med kromgrillen.

Numera har gubben blivit bekväm pensionär och kör en Skoda från 2015.

/Lifooz

Har inte behövt göra speciellt mycket med den, det mesta är underhåll. Insuget rengjorde jag i våras när den gick konstigt och såg att en slang var sprucken, undersökte andra slangar som bokstavligen föll i bitar då insåg jag att det var dags att byta lite delar. Men behöver garage för att göra lite större saker, det finns en rost bubbla längst ned på förar dörren och tidig rost på sparklådan. vill man fixa sådant bra så är det bra att kunna vara inne och få upp bilen lite så man får en bekväm arbetsställning, annars blir det bara slarv jobb. Hoppas jag får mitt bygglov jag ansökt om.

Jag gillar orginal utseendet på bilar så jag brukar byta delar som är orginal och slitna. idag ska jag nog byta till ett nytt dimljusglas. det gamla har ett stenskott och fukt har kommit in och det har blivit skitigt på insidan.

Ja sällan man ser äldre volvos i bra skick och många är epa traktorer eller riktiga lik. finns ett par "fina" men dom är sänkta och fulla med dioder och alldeles för stora ljudsystem och blinkande ljus.

Jag har gle varianten så och orginal 6x9orna bak låter förvånansvärt bra. satte in en liten subbwoffer bak och jag förstår varför många bygger ljud i dessa bilar det låter bra...riktigt bra faktiskt.

Som synes läcker den in lite vatten så en ny list och justering av bakluckan står också på menyn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Dieslar uppfattas ofta så pga de har momenttoppen tidigt. Gasar man på ordentligt inser man snabbt hur trötta de är och hur mycket man får växla för att få lite fart i dem. Detta eftersom de helt lever på vridet och det finns bara tex mellan 1500rpm och 2500. Allt annat är ingen hemma

Så till vardags mellan 0-100 kan nog dieseln kännas pigg men vid en hård acceleration 30-110 ut på en motorväg märker man svagheten. För att inte tala om man tar en diesel till banan för att leka lite. Där hade din gamla Aero gjort åttor runt V60n

Fortsätt och äg ingen diesel. Fruktansvärt tråkiga att köra. Har moment och effekt på pappret men deras momenttopp är allt de har att leka med. Ingen hemma resten av tiden. För att inte tala om att de låter ju bara tråkiga och plågade hela tiden. *ryser*

Har en 9-5a vi mappat på egen hand och många ute i stugorna söker ju en momenttopp när de mappar själva eller köper "steg" trim bara så alla trim man köper är nu typ gjorda så. Visst, det är ju kul på vägarna med "ketchupeffekt" och coolt med massa hjulspinn vid höga steg osv (antar jag) men det tilltalar verkligen inte mig.

Vi har mappat min till 285hk/380nm (dvs hemmagjord map) Låter inte så speciellt initialt kanske (ska lite högre på sikt men kolvarna begränsar effekten och kopplingen klarar bara 400Nm) men dessa 380Nm har jag från 2400RPM ända till 5500RPM ca sen dör den av lite och innan varvtallsstoppet som är framflyttat till 6600 från 6400 där den är nere på 280nm. Så rätt ok drag om man varvar till 6k iaf där den ligger runt 320Nm eller så fortfarande, men över det är ingen vits. Förstår inte att fler inte mappar så. Ger liksom härligt sug genom hela registret!

Så istället för att få "ketchupeffekten" dvs en aggressiv momenttopp bara suger min på genom hela registret och när man slänger i nästa vedträ är man redo för attack igen! Är liksom fint med herejösses känslan hejdlöst hela tiden nästan ända till varvtallsstoppet

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är för att min "nya" är automat då som jag inte märker av något direkt tapp.
Har väl bara gasat upp det till ~160 skulle jag tro och då drar den fortfarande bra.
Tror säkert att gamla bilen skulle dra iväg vid högre hastigheter, men det du skrev om 30-110 håller jag
Inte riktigt med om...tror det skulle vara jämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Dieslar uppfattas ofta så pga de har momenttoppen tidigt. Gasar man på ordentligt inser man snabbt hur trötta de är och hur mycket man får växla för att få lite fart i dem. Detta eftersom de helt lever på vridet och det finns bara tex mellan 1500rpm och 2500. Allt annat är ingen hemma

Så till vardags mellan 0-100 kan nog dieseln kännas pigg men vid en hård acceleration 30-110 ut på en motorväg märker man svagheten. För att inte tala om man tar en diesel till banan för att leka lite. Där hade din gamla Aero gjort åttor runt V60n

Fortsätt och äg ingen diesel. Fruktansvärt tråkiga att köra. Har moment och effekt på pappret men deras momenttopp är allt de har att leka med. Ingen hemma resten av tiden. För att inte tala om att de låter ju bara tråkiga och plågade hela tiden. *ryser*

Har en 9-5a vi mappat på egen hand och många ute i stugorna söker ju en momenttopp när de mappar själva eller köper "steg" trim bara så alla trim man köper är nu typ gjorda så. Visst, det är ju kul på vägarna med "ketchupeffekt" och coolt med massa hjulspinn vid höga steg osv (antar jag) men det tilltalar verkligen inte mig.

Vi har mappat min till 285hk/380nm (dvs hemmagjord map) Låter inte så speciellt initialt kanske (ska lite högre på sikt men kolvarna begränsar effekten och kopplingen klarar bara 400Nm) men dessa 380Nm har jag från 2400RPM ända till 5500RPM ca sen dör den av lite och innan varvtallsstoppet som är framflyttat till 6600 från 6400 där den är nere på 280nm. Så rätt ok drag om man varvar till 6k iaf där den ligger runt 320Nm eller så fortfarande, men över det är ingen vits. Förstår inte att fler inte mappar så. Ger liksom härligt sug genom hela registret!

Så istället för att få "ketchupeffekten" dvs en aggressiv momenttopp bara suger min på genom hela registret och när man slänger i nästa vedträ är man redo för attack igen! Är liksom fint med herejösses känslan hejdlöst hela tiden nästan ända till varvtallsstoppet

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vill jag inte vara sån men kan du slänga upp en bild på bänkpaper som visar att du har en helt rak/plan momentkurva över ett spann på mer än 3000 varv...

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Zemlan:

Dieslar uppfattas ofta så pga de har momenttoppen tidigt. Gasar man på ordentligt inser man snabbt hur trötta de är och hur mycket man får växla för att få lite fart i dem. Detta eftersom de helt lever på vridet och det finns bara tex mellan 1500rpm och 2500. Allt annat är ingen hemma

Så till vardags mellan 0-100 kan nog dieseln kännas pigg men vid en hård acceleration 30-110 ut på en motorväg märker man svagheten. För att inte tala om man tar en diesel till banan för att leka lite. Där hade din gamla Aero gjort åttor runt V60n

Fortsätt och äg ingen diesel. Fruktansvärt tråkiga att köra. Har moment och effekt på pappret men deras momenttopp är allt de har att leka med. Ingen hemma resten av tiden. För att inte tala om att de låter ju bara tråkiga och plågade hela tiden. *ryser*

Har en 9-5a vi mappat på egen hand och många ute i stugorna söker ju en momenttopp när de mappar själva eller köper "steg" trim bara så alla trim man köper är nu typ gjorda så. Visst, det är ju kul på vägarna med "ketchupeffekt" och coolt med massa hjulspinn vid höga steg osv (antar jag) men det tilltalar verkligen inte mig.

Vi har mappat min till 285hk/380nm (dvs hemmagjord map) Låter inte så speciellt initialt kanske (ska lite högre på sikt men kolvarna begränsar effekten och kopplingen klarar bara 400Nm) men dessa 380Nm har jag från 2400RPM ända till 5500RPM ca sen dör den av lite och innan varvtallsstoppet som är framflyttat till 6600 från 6400 där den är nere på 280nm. Så rätt ok drag om man varvar till 6k iaf där den ligger runt 320Nm eller så fortfarande, men över det är ingen vits. Förstår inte att fler inte mappar så. Ger liksom härligt sug genom hela registret!

Så istället för att få "ketchupeffekten" dvs en aggressiv momenttopp bara suger min på genom hela registret och när man slänger i nästa vedträ är man redo för attack igen! Är liksom fint med herejösses känslan hejdlöst hela tiden nästan ända till varvtallsstoppet

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Har du någonsin åkt en diesel med mycket effekt? Går att få fint drag igenom registret om man lägger ner en del kärlek, att man sen har 2/1 nm/hk är ju inte heller fel.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu vill jag inte vara sån men kan du slänga upp en bild på bänkpaper som visar att du har en helt rak/plan momentkurva över ett spann på mer än 3000 varv...

Mer än 3000 varv vet jag inte riktigt om jag påstod. 2400-5400 men därefter dör den av lite däremot vilket jag iaf tror jag skrev. Hur eller hur, vet vad grejerna som sitter i motorrummet är kapabla till och hur moment samt effektkurvor ser ut i mjukvaran så det är nog ingen fara så långt mellan tummen och pekfingret iaf. Begär en viss luftmassa och levereras bara den luftmassan kommer det stämma med mjukvaran. Minus att man tappar lite genom drivlinan då förstås men själva utseendet på kurvorna blir ju densamma bara lägre.

Har inte installerat grejer så jag kan datalogga bilen "live" än dock så kan inte verifiera exakt vad bilen ev kan ge annat än att den drar mycket högre upp i registret nu än innan turbobytet vilket stämmer överens med utseendet på kurvorna i mjukvaran. Men när jag kan logga den så kan jag kontrollera luftmassan, och vet man vad man begär för luftmassa och man får den också så kommer det hela stämma som sagt. Så det är ingen magi direkt, bara ren matematik egentligen. Sen förstår ju vem som helst att den inte är helt spikrak men så flack vi kunde få till den men det är ju också lite underförstått.

Upp i önskat moment så tidigt som möjligt och sen hålla det så länge kompressorn i turbon orkar innan festen är över vid 5400 ca. Dog dock av mer än jag minns så ända till 6k drar man kanske inte men vid 5500 är ju lagom att växla. Kan posta en länk med bild på mjukvaran iaf. Första gången jag ens postar en bild här så får se om det fungerar eller inte. Ska dock byta kamaxlar och då kommer man kunna dra den till kanske 6k utan att tappa allt för mkt kan jag tänka mig.

https://imgur.com/iZo4msQ

Skrivet av Svaniis:
Dold text

Har du någonsin åkt en diesel med mycket effekt? Går att få fint drag igenom registret om man lägger ner en del kärlek, att man sen har 2/1 nm/hk är ju inte heller fel.

https://i.imgur.com/VmABv6z.jpg

Registret som är 2600RPM till 3600RPM som du visar på denna bild eller vad? Alltså självklart kan en diesel ha drag också det förnekar jag förstås inte. Men precis som bilden du länkar visar så är det ju min poäng. Det finns effekt och moment på ett väldigt specifikt varvtalsområde och utanför det liksom inte speciellt intressant.

Är ju en anledning till att man kör bensin inom racing och inte diesel om vi säger så. (Ja, vet att Audi vann Le mans med dieselhybrider och rena dieslar men så fort Porsche kom med i matchen fick de stryk och gav med svansen mellan benen direkt upp Le Mans satsning). Vänder man på det så används ju diesel till dragfordon istället i stor utsträckning och inte bensin.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Dieslar uppfattas ofta så pga de har momenttoppen tidigt. Gasar man på ordentligt inser man snabbt hur trötta de är och hur mycket man får växla för att få lite fart i dem. Detta eftersom de helt lever på vridet och det finns bara tex mellan 1500rpm och 2500. Allt annat är ingen hemma

Så till vardags mellan 0-100 kan nog dieseln kännas pigg men vid en hård acceleration 30-110 ut på en motorväg märker man svagheten. För att inte tala om man tar en diesel till banan för att leka lite. Där hade din gamla Aero gjort åttor runt V60n

Fortsätt och äg ingen diesel. Fruktansvärt tråkiga att köra. Har moment och effekt på pappret men deras momenttopp är allt de har att leka med. Ingen hemma resten av tiden. För att inte tala om att de låter ju bara tråkiga och plågade hela tiden. *ryser*

Har en 9-5a vi mappat på egen hand och många ute i stugorna söker ju en momenttopp när de mappar själva eller köper "steg" trim bara så alla trim man köper är nu typ gjorda så. Visst, det är ju kul på vägarna med "ketchupeffekt" och coolt med massa hjulspinn vid höga steg osv (antar jag) men det tilltalar verkligen inte mig.

Vi har mappat min till 285hk/380nm (dvs hemmagjord map) Låter inte så speciellt initialt kanske (ska lite högre på sikt men kolvarna begränsar effekten och kopplingen klarar bara 400Nm) men dessa 380Nm har jag från 2400RPM ända till 5500RPM ca sen dör den av lite och innan varvtallsstoppet som är framflyttat till 6600 från 6400 där den är nere på 280nm. Så rätt ok drag om man varvar till 6k iaf där den ligger runt 320Nm eller så fortfarande, men över det är ingen vits. Förstår inte att fler inte mappar så. Ger liksom härligt sug genom hela registret!

Så istället för att få "ketchupeffekten" dvs en aggressiv momenttopp bara suger min på genom hela registret och när man slänger i nästa vedträ är man redo för attack igen! Är liksom fint med herejösses känslan hejdlöst hela tiden nästan ända till varvtallsstoppet

Skickades från m.sweclockers.com

Provåkte lite förut och visst tycker jag det finns kraft efter 2500rpm
Vanligt läge inte sport.

https://youtu.be/npgVVbWNHFg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Mer än 3000 varv vet jag inte riktigt om jag påstod. 2400-5400 men därefter dör den av lite däremot vilket jag iaf tror jag skrev. Hur eller hur, vet vad grejerna som sitter i motorrummet är kapabla till och hur moment samt effektkurvor ser ut i mjukvaran så det är nog ingen fara så långt mellan tummen och pekfingret iaf. Begär en viss luftmassa och levereras bara den luftmassan kommer det stämma med mjukvaran. Minus att man tappar lite genom drivlinan då förstås men själva utseendet på kurvorna blir ju densamma bara lägre.

Har inte installerat grejer så jag kan datalogga bilen "live" än dock så kan inte verifiera exakt vad bilen ev kan ge annat än att den drar mycket högre upp i registret nu än innan turbobytet vilket stämmer överens med utseendet på kurvorna i mjukvaran. Men när jag kan logga den så kan jag kontrollera luftmassan, och vet man vad man begär för luftmassa och man får den också så kommer det hela stämma som sagt. Så det är ingen magi direkt, bara ren matematik egentligen. Sen förstår ju vem som helst att den inte är helt spikrak men så flack vi kunde få till den men det är ju också lite underförstått.

Upp i önskat moment så tidigt som möjligt och sen hålla det så länge kompressorn i turbon orkar innan festen är över vid 5400 ca. Dog dock av mer än jag minns så ända till 6k drar man kanske inte men vid 5500 är ju lagom att växla. Kan posta en länk med bild på mjukvaran iaf. Första gången jag ens postar en bild här så får se om det fungerar eller inte. Ska dock byta kamaxlar och då kommer man kunna dra den till kanske 6k utan att tappa allt för mkt kan jag tänka mig.

https://imgur.com/iZo4msQ

Registret som är 2600RPM till 3600RPM som du visar på denna bild eller vad? Alltså självklart kan en diesel ha drag också det förnekar jag förstås inte. Men precis som bilden du länkar visar så är det ju min poäng. Det finns effekt och moment på ett väldigt specifikt varvtalsområde och utanför det liksom inte speciellt intressant.

Är ju en anledning till att man kör bensin inom racing och inte diesel om vi säger så. (Ja, vet att Audi vann Le mans med dieselhybrider och rena dieslar men så fort Porsche kom med i matchen fick de stryk och gav med svansen mellan benen direkt upp Le Mans satsning). Vänder man på det så används ju diesel till dragfordon istället i stor utsträckning och inte bensin.

Asså det är inte bara motoreffekten som är viktigt utan även växellådan, och hur snabbt den växlar och håller laddet uppe...Vikt spelar roll här med
Har själv en 9-5 2.0t med 360hk och 520nm, IC, Wössner kolvar(hade t5 kolvar innan), Bosch 630cc spridare, 19T#6 3 tum med racekat etc...Och polaren V60 D4 AWD med steg 1 på 282hk 533nm går fan snabbare än min 9-5a i rullande acc...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Provåkte lite förut och visst tycker jag det finns kraft efter 2500rpm
Vanligt läge inte sport.

https://youtu.be/npgVVbWNHFg

Allt är ju relativt Bilen slutar ju inte accelerera direkt. Var inte så jag menade

Sport läget kvittar nog dock men visst. Brukar bara ändra pedalmappen i regel för bättre gasrespons.

Skrivet av nickhe:

Asså det är inte bara motoreffekten som är viktigt utan även växellådan, och hur snabbt den växlar och håller laddet uppe...Vikt spelar roll här med
Har själv en 9-5 2.0t med 360hk och 520nm, IC, Wössner kolvar(hade t5 kolvar innan), Bosch 630cc spridare, 19T#6 3 tum med racekat etc...Och polaren V60 D4 AWD med steg 1 på 282hk 533nm går fan snabbare än min 9-5a i rullande acc...

Går Bosh 630 dit på en 9-5a alltså? Ser ju lite tveksamt ut men ok Jag har Siemens 630 och förutom distanser mellan fuel railen och block är de bolt on typ.

Kollat så du har rätt luftmassa? Har du open sid kan du kika vad du får för luftmassa. Vet du vad du begär också och det inte stämmer överens med vad du får ut är något fel, t.ex läckage. För något är fel på din kärra om det du skriver stämmer.

Möjligen så att har du en automat kanske? Eftersom du nämner växellådan osv. 9-5or med automat är ju bara fyrväxlade och det är klart att jag kan se den som ett rätt stort problem här. Full kick-down tex kanske den hamnar helt fel i registret och drar då inte iväg som den ska. När i registret ska du ha 520Nm? Ligger bilen där vid ett "dragrace"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Allt är ju relativt Bilen slutar ju inte accelerera direkt. Var inte så jag menade

Sport läget kvittar nog dock men visst. Brukar bara ändra pedalmappen i regel för bättre gasrespons.

Går Bosh 630 dit på en 9-5a alltså? Ser ju lite tveksamt ut men ok Jag har Siemens 630 och förutom distanser mellan fuel railen och block är de bolt on typ.

Kollat så du har rätt luftmassa? Har du open sid kan du kika vad du får för luftmassa. Vet du vad du begär också och det inte stämmer överens med vad du får ut är något fel, t.ex läckage. För något är fel på din kärra om det du skriver stämmer.

Möjligen så att har du en automat kanske? Eftersom du nämner växellådan osv. 9-5or med automat är ju bara fyrväxlade och det är klart att jag kan se den som ett rätt stort problem här. Full kick-down tex kanske den hamnar helt fel i registret och drar då inte iväg som den ska. När i registret ska du ha 520Nm? Ligger bilen där vid ett "dragrace"?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite speciellt att diskutera med dig!!
Vad menar du med allt är relativt?
Du skrev att dieslar är döda efter 2500rpm?

Jag skrev som sagt att jag tyckte min nya svenssonbil var pigg kanske till och med piggare än min gamla bil.
Jag kanske skulle förtydligat att det gäller i de farter jag brukar nyttja ~30-140kmh
Verkar som att du antingen blev fanboy stött eller bara vill mäta kuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Lite speciellt att diskutera med dig!!
Vad menar du med allt är relativt?
Du skrev att dieslar är döda efter 2500rpm?

Jag skrev som sagt att jag tyckte min nya svenssonbil var pigg kanske till och med piggare än min gamla bil.
Jag kanske skulle förtydligat att det gäller i de farter jag brukar nyttja ~30-140kmh
Verkar som att du antingen blev fanboy stött eller bara vill mäta kuk.

Verkar snarare som du blev stött. Ber om ursäkt om jag klev på någon öm tå, var inte min mening isf

Jag skrev ju i mitt första inlägg precis det du skriver? Dvs i vardagen uppfattas dieslar ofta som pigga pga de har gött med moment tidigt och det nyttjar man ju typiskt i just vardagen för detta mesta?

Du skrev att den verkar visst ha drag genom registret och det är klart den har men det är ju relativt. Klart att draget finns men hur stort är det? De lever ofta på en momentpuckel för att upplevas som pigga utanför denna "dör" de. Underförstått att de tappar ork ofta rätt aggressivt inte faktiskt dör. Men varierar ju förstås. Just Volvo verkar ha ett lite bredare momentspann faktiskt vilket är trevligt men som man kan se här:

https://www.google.com/search?q=Volvo+v60+D4+torque+curve&cli...

Mellan 3000rpm och 4500 tappar man ändå 100Nm och toppen har man 1700-3000 ca. Dvs den "dör" efter 3000. 25% av momentet försvinner rätt aggressivt. Detta känner man ju i bilen förstås.

En 9-5 aero lider av detta också förstås. Men medan den har lägre maxmoment har den detta (350Nm ca) från 2k-5k original. Dvs utanför vardagen som jag nämner, tex på bana eller ett ordentligt dragrace lär den springa åttor runt Volvon för då nyttjas maxeffekten samt att man inte måste växla lika ofta osv. Här är en Aeros kurvor FYI:

https://www.google.com/search?q=Saab+9-5+aero+torque+curve&cl...

Men i vardagen är det som sagt en annan femma. Försökte förklara varför din Volvo upplevs som piggare. Det är för den är det i vardagen. Men när man nyttjar allt som finns under huven kommer skillnaderna fram åt andra hållet till Aerons fördel.

Förtydligat nog för herrn utan att verka nedlåtande mot dig, din Volvo eller utan att framstå som värsta Saab fanboy:en? Hade gött nu i värmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Allt är ju relativt Bilen slutar ju inte accelerera direkt. Var inte så jag menade

Sport läget kvittar nog dock men visst. Brukar bara ändra pedalmappen i regel för bättre gasrespons.

Går Bosh 630 dit på en 9-5a alltså? Ser ju lite tveksamt ut men ok Jag har Siemens 630 och förutom distanser mellan fuel railen och block är de bolt on typ.

Kollat så du har rätt luftmassa? Har du open sid kan du kika vad du får för luftmassa. Vet du vad du begär också och det inte stämmer överens med vad du får ut är något fel, t.ex läckage. För något är fel på din kärra om det du skriver stämmer.

Möjligen så att har du en automat kanske? Eftersom du nämner växellådan osv. 9-5or med automat är ju bara fyrväxlade och det är klart att jag kan se den som ett rätt stort problem här. Full kick-down tex kanske den hamnar helt fel i registret och drar då inte iväg som den ska. När i registret ska du ha 520Nm? Ligger bilen där vid ett "dragrace"?

Skickades från m.sweclockers.com

Bosch 630 funkar bra mycket bättre än deka 630 som lider av oerhört dålig låglast:
https://www.ebay.com/itm/Genuine-Bosch-EV14-60lb-630cc-fuel-i...

Jag har manuell och har sachs 570nm koppling, 5 växlade automat är speccde för 509nm men klarar runt 550-600nm utan problem. 4Växlade är spec för 400nm....

Luftmassan är helt korrekt och jag får ut runt 1.6bar, inget läcker och bilen går som den skall och det är inget med bilen...Du är inte den enda som håller på med saabtuning här...Och som det ser ut så behöver du läsa på lite(mycket) mer

Problemet du gör att du tänker att alla hästar är samma...Det finns många fler variabler som spelar roll än det...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Luftmassan är helt korrekt och jag får ut runt 1.6bar, inget läcker och bilen går som den skall och det är inget med bilen...Du är inte den enda som håller på med saabtuning här...Och som det ser ut så behöver du läsa på lite(mycket) mer

Problemet du gör att du tänker att alla hästar är samma...Det finns många fler variabler som spelar roll än det...

Vad har du för luftmassa då?

4vxl automat ska vara speccad för 330Nm därför Aeron med automat inte har mer än 330. Mitt fel där helt klart för det är klart du inte har en sån liksom. Men du började raljera om växellådor och jag ser inte relevansen om jag ska vara ärlig om du nu har en manuell i alla fall.

Volvo har inga blixtsnabba dubbelkopplingslådor direkt utan trötta gamla hederliga är deras automatare. Annars hade vi kanske snackat men nu är ju inte detta fallet så jag ser inte relevansen. Men upplys mig gärna, jag lär mig gärna nya saker hela tiden!

Du får gärna specificera vilka variabler du pratar om. Utveckla. Accelerationen kan påverkas av massvis med faktorer, vikt tex (men Saab 9-5 är lättare än en V60 vad jag vet) men effekten från motorn beror av moment och varvtal (vinkelhastigheten) nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte postar någon bild men jag ser gärna mer BILDER på bilar, och mindre annat i tråden.
Perfekt slösurfar-tråd när det är bilder.

Ha det gott,
/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en Geländewagen från 1985, som kanske kan vara av intresse! Svensksåld av okänt miltal, då mätaren går runt vid 9999 mil. Jag har haft den ett par år.

Ursprungligen en bensinsexa, men jag har bytt motor till en sexcylindrig diesel på tre liter (om606.910), och som jag även turbokonverterat - runt 170 hk med skruvad originalpump, mer vågar jag inte utan intercooler. Lådan är numera en ganska biffig femstegad automat från 270 CDI (722.634 specad till 580 Nm), och styrs med separat kontrollenhet från ofgear.dk. På sikt vill jag ha en manuell låda, men detta var enklaste lösningen för att få ned varvtalet från den gamla fyrstegade automaten.

Det är min "daily driver" (även om jag åker kollektivt till jobbet), så jag försöker att inte göra projekten längre än ett helgjobb. Åker annars mycket långturer på fritiden, och den vill ha runt 1.0 l/mil i 100 km/h GPS-fart. Målet är en fläskig resa till Långbortistan någon gång.

Bilden är tagen i börjar av februari på vägen mot Storulvåns fjällstation, med Getryggen i bakgrunden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fortsätt och äg ingen diesel. Fruktansvärt tråkiga att köra. Har moment och effekt på pappret men deras momenttopp är allt de har att leka med. Ingen hemma resten av tiden. För att inte tala om att de låter ju bara tråkiga och plågade hela tiden. *ryser*

Har en 9-5a vi mappat på egen hand och många ute i stugorna söker ju en momenttopp när de mappar själva eller köper "steg" trim bara så alla trim man köper är nu typ gjorda så. Visst, det är ju kul på vägarna med "ketchupeffekt" och coolt med massa hjulspinn vid höga steg osv (antar jag) men det tilltalar verkligen inte mig.

Vi har mappat min till 285hk/380nm (dvs hemmagjord map) Låter inte så speciellt initialt kanske (ska lite högre på sikt men kolvarna begränsar effekten och kopplingen klarar bara 400Nm) men dessa 380Nm har jag från 2400RPM ända till 5500RPM ca sen dör den av lite och innan varvtallsstoppet som är framflyttat till 6600 från 6400 där den är nere på 280nm. Så rätt ok drag om man varvar till 6k iaf där den ligger runt 320Nm eller så fortfarande, men över det är ingen vits. Förstår inte att fler inte mappar så. Ger liksom härligt sug genom hela registret!

Så istället för att få "ketchupeffekten" dvs en aggressiv momenttopp bara suger min på genom hela registret och när man slänger i nästa vedträ är man redo för attack igen! Är liksom fint med herejösses känslan hejdlöst hela tiden nästan ända till varvtallsstoppet

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag kör för korta sträckor för att äga en diesel.
Jag hade ju en färdig programvara från superchip bluefin. Grymt vrid, bilen spann på 3an ibland vid fullt gaspådrag. Men sen är ju jag väl medveten om att, tänk om man hade haft grepp istället. De är kul och spinna i början. Men man lär sig att de är trevligare och ha grepp och sitta helt intryckt i stolen. Har en polare till mig som kör likadan bil som mig. Fast en stage 3. ca 305hk och runt 500nm. Ska bli kul och testa!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

bryter oft med en bild på min diesel

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonasty4u:

bryter oft med en bild på min diesel
https://i.imgur.com/5fS5HOK.jpg

Fina bilar, extremt sugen på en 2.0 alternativt R.. Även fruktansvärt sugen på en Corrado -,-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Fina bilar, extremt sugen på en 2.0 alternativt R.. Även fruktansvärt sugen på en Corrado -,-

Skickades från m.sweclockers.com

skippa tsi 1,4-2.0 och kör R dirr.. det roliga med scirocco R är att golfarna (R) är 4wd medans sciroccon bara kom med fwd = mycket mindre förlust av hp samt lägre vikt.
inga problem att få ner effekten till mark med ok däck,

corrado g60 eller golf g60 är fett coolt

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

"Så vad kör du för bil? Bild är obligatoriskt, annars låt bli att svara."

Permalänk
Medlem

Sleten gammal Passunk..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Hämtade nya bilen idag! VW Golf TSI 110 DSG R-line -16

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se