AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

The authenticity of the slide could not be confirmed in such a short time, but we decided to publish it regardless. Take it with a grain of salt

https://cdn.videocardz.com/1/2019/06/AMD-Ryzen-9-3950X-16-core-CPU-1000x301.jpg

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3950x-to-become-world...

Nice 🦹

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

The authenticity of the slide could not be confirmed in such a short time, but we decided to publish it regardless. Take it with a grain of salt

https://cdn.videocardz.com/1/2019/06/AMD-Ryzen-9-3950X-16-core-CPU-1000x301.jpg

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3950x-to-become-world...

Oklart varför de kör samma TDP på 12 och kanske då även 16 core när Ryzen 9 är en ny serie.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

För mig som mest spelar kommer lätt 6/12 räcka. När det blir en flaskhals lär man ju bytt cpu redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Namnet känns konstigt då TR4 serien slutar på 50.70 och 90

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Oklart varför de kör samma TDP på 12 och kanske då även 16 core när Ryzen 9 är en ny serie.

TPD Watt mätts alltid i grundfrekvensen och därför dom sänker denna till 3,5 ghz vad den behöver i turbofrekvens är en helt annan sak.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

TPD Watt mätts alltid i grundfrekvensen och därför dom sänker denna till 3,5 ghz vad den behöver i turbofrekvens är en helt annan sak.

Sant, men jag menar varför inte lägga basen på säg 3.8 och låta TDP ligga på t ex 150W?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Såg nyss samma på videocardz https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3950x-to-become-world...

Men all denna datorkraft vad ska man med den till. Rent idiotisk fråga då det är självklart.

Det jag dock är tveksam till är källkritiken, AMD lär nog lansera en 16 core, men varför göra informationsblad om det om det ej ska lanseras snart? Liksom när nu AMD kommer med deras 12 core när som helst, så blir inte köpare glada om de veckan efter får veta att det finns en bättre cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Sant, men jag menar varför inte lägga basen på säg 3.8 och låta TDP ligga på t ex 150W?

Antagligen för att det inte behövs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ryktena om 3950X är väl egentligen ganska intetsägande, det är ju ganska självklart att en sån processor skulle ha lite lägre basfrekvens för att hålla strömförbrukningen i schack samt lite högre turbo för att det är toppmodellen.

För min del skulle det vara betydligt mer intressant att få reda på när AMD kan tänkas lansera en sån processor. Jag hoppas verkligen att AMD kläcker ur sig sina planer för en eventuell 3950X före/vid lanseringen av Ryzen 3000, så att man kan göra ett informerat val mellan den och 3900X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

The authenticity of the slide could not be confirmed in such a short time, but we decided to publish it regardless. Take it with a grain of salt

https://cdn.videocardz.com/1/2019/06/AMD-Ryzen-9-3950X-16-core-CPU-1000x301.jpg

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3950x-to-become-world...

Uppdaterad nu.

"authenticity confirmed"

Mycket intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det sista man ska lyssna på är vad företagen säger om sina egna produkter. det speglar väldigt sällan verkligheten. för vad kan dom säga annars? "a kinda average cpu for gaming" compared to the 8 core model?

Man kan ju fråga sig vad AMD skulle tjäna på att ljuga i det här läget. Produkterna går ju inte ens förboka och om det inte stämmer så skulle det bli dålig stämning. Kan ju vara så att den dubbla L3-cachen faktiskt gör att den eventuellt ökade latensen saknar praktisk prestandapåverkan.

Nu när 16c är typ confirmed, och dessutom med högre boost så blir det ännu svårare att veta vad man ska välja, men om 8c-modellerna kan klockas så att single-core prestandan blir väldigt fin så räcker 8c för mig i dagsläget. Kan ju t.om vara så att de når högre pga mindre värmeutveckling och då jävlar skall hät tweakas!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Markusas: Dem dyrare CPUerna kommer med bättre binnade chip som klarar lägre volt för samma eller högre klock. Nu när AMD har en chiplet design kan dem lättare binna deras CPUer så att deras Top modeller verkligen är det bättre silikonen inte bara i antalet kärnor.

Tyvärr så går dem bästa till EPYC och Threadripper även om jag hoppas att deras 16 kärniga kan få något som är nära threadripper, men jag skulle inte tro det. Om vi gamers vill ha den bästa den här generationen så kommer vi få betala för det.

Skrivet av sesese:

Namnet känns konstigt då TR4 serien slutar på 50.70 och 90

Jo, men Thread Ripper kanske nu bara blir 70 och 90 att det blir 24 och 32.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Såg nyss samma på videocardz https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3950x-to-become-world...

Men all denna datorkraft vad ska man med den till. Rent idiotisk fråga då det är självklart.

Det jag dock är tveksam till är källkritiken, AMD lär nog lansera en 16 core, men varför göra informationsblad om det om det ej ska lanseras snart? Liksom när nu AMD kommer med deras 12 core när som helst, så blir inte köpare glada om de veckan efter får veta att det finns en bättre cpu.

Kan ju varit deras ess i rockärmen ifall Intel hade någon överraskning att komma med.
Får väl se ifall dom visar upp den om 26 timmar. Det står ingenting om något lanseringsdatum för just den cpun så det kan likaväl dröja.
Frågan är väl snarare vad priset kan komma att tänkas bli. Känns som att det kommer att hamna i samma prisklass som 2950x.
Möjligtvis 50, max 100 dollar billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju fråga sig vad AMD skulle tjäna på att ljuga i det här läget. Produkterna går ju inte ens förboka och om det inte stämmer så skulle det bli dålig stämning. Kan ju vara så att den dubbla L3-cachen faktiskt gör att den eventuellt ökade latensen saknar praktisk prestandapåverkan.

Nu när 16c är typ confirmed, och dessutom med högre boost så blir det ännu svårare att veta vad man ska välja, men om 8c-modellerna kan klockas så att single-core prestandan blir väldigt fin så räcker 8c för mig i dagsläget. Kan ju t.om vara så att de når högre pga mindre värmeutveckling och då jävlar skall hät tweakas!

tvivlar på att du kommer köpa 16/32 då du anser att denna kommer kosta som en intel cpu (ingen underdog rea längre på AMD)
Känns som det gått "för bra" för AMD för att det ska förbi bra priser på CPUer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Sant, men jag menar varför inte lägga basen på säg 3.8 och låta TDP ligga på t ex 150W?

För att de lovade att hålla sig inom 105W redan för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Med en regnekraft tilsvarende over 34 000 laptoper vil Uninett Sigma2s nye superdatamaskin femdoble regnekapasiteten til norsk forskning.

Antall beregningsnoder 1 344
Prosessorkjerner per node 2 x 64
Prosessortype AMD Epyc Rome 2,2 GHz – 225W
Totalt antall prosessorkjerner 172 032
Totalt minne 372 TB
Høyhastighetsnettverk Mellanox Infiniband HDR100, Dragonfly+
Integrert datalagring 2,55 PB DDN Lustre
Teoretisk ytelse 5.9 Pflops
Kraftforbruk ved maks ytelse 952 kW
Gulvareal 14,78 m2 (29,56 m2)
Effektivitet varmegjenvinning 95%

https://www.sigma2.no/content/tidenes-kraftigste-norske-super...

Finland har också köpt en likadan. Atos BullSequana XH2000 .

https://atos.net/en/nordics/finland-takes-giant-leap-research...

39 miljoner Euro. Jag har svårt att bedöma värdet i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

tvivlar på att du kommer köpa 16/32 då du anser att denna kommer kosta som en intel cpu (ingen underdog rea längre på AMD)
Känns som det gått "för bra" för AMD för att det ska förbi bra priser på CPUer.

Då har du helt och hållet misstolkat varenda inlägg jag någonsin gjort. Jag förstår inte hur du kan dra den slutsatsen, den saknar helt och hållet grund.

Dessutom har AMD en rätt bra bit kval i marketshare, mindshare, stock price, revenue osv innan de kan sluta ses som en underdog, så om du baserar dina argument på att jag bara köper AMD för att de är "underdog"... Eh de kommer vara det ett rätt bra tag till.

Sedan, "kosta som en Intel CPU", jaha? Hur menar du nu? Finns väl många som kostar som en Intel-CPU redan... Men att 3960X kommer kosta som Intel's 16-kärniga desktop processor tror jag inte... För de har ingen!

Jag kommer att köpa den som presterar bäst i spel efter att den vridits upp till elva. Jag gillar att tweaka och justera och greja och dona. Blir det 3700X? Fins. Blir det 3950X? Toppen!

Jag tror att du och tusentals andra här på forumet har förutfattade meningar om mig och är väldigt trigger happy vad gäller att läsa mellan raderna på mina inlägg. Det är slöseri med tid, för det finns inget där. Lika lite som det finns en 16-kärnig Intel CPU i desktop-segmentet som man kan jämföra priset med 3950X på. Det kan inte gå "för bra" för AMD enligt mig om de inte

1: drar jämt med Intel i marknadsandel och
2: Börjar ägna sig åt samma svinaktigheter som Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu när vi vet att Ryzen 16c/32t är på riktigt så kanske screenshotsen är riktiga också med andra ord:

https://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-9-16-cores-cb15-4...

All core 4.1GHz = CPU Package power 245w (core voltage 1.428V) 82.8 Deg C.

Sedan har de ju även en bild på när den går i 4.25GHz men där ser man inte hur många watt den drar, men får anta att det är det här som Gamer Nexus pratade om när han nämnde en överklockad 16 core ryzen, och att den då drar 300W (och kyld med vatten) ?

Core voltage i 4.25GHz är då uppe i 1.572v enligt screenshot.

Börjar förstå varför det är biffiga VRM på X570-korten

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=479&v=97sDKvMHd8c

tyckte denna video var rätt intressant med tanke på kommande Ryzen
i5 7600K 4.8GHZ mot ryzen 1600 på 3.9 GHZ modärna titlar så duger inte en 4 core längre.
Då var det billgare med att köpa en 1600 än en i5 7600K tillomed

Skrivet av Aka_The_Barf:

Såg någon kille på tuben som bytte till en ryzen 8 core och fick mycket bättre fps i bf1 med 64 spelare. moderna spel jag testat brukar belasta alla 8 kärnor, däremot rör dom inte så mkt på extra trådarna...än.

Lite därför man står i valet och kvalet mellan en 8 core och en 12 core. när jag köpte 8 coren sa folk att spel aldrig kommer kunna nyttja 8 kärnor för bla blabla...osv. MEN nu har vi svart på vitt att fallet inte blev så.
så om jag köper en 8 core kanske 12 coren kommer springa om den om ett år på spelande?

Yep, håller med. Battlefield 1 och Battlefield V blev ganska ospelbart med min i5-5675C @ 4.2 GHz - led av mikrofrysningar och FPS drops speciellt i 32+ player games (t.ex. Conquest). Bytte i början av året till en i7-8700K och dessa spel flyter på mycket bättre. Fler cores/threads är king idag, speciellt i nyare titlar. Men single-core prestanda är viktig den också, och här kommer nog Ryzen 3000-serien att vinna en hel del på jämfört mot 1000- och 2000-serien.

F.ö. om jag minns rätt så var det många vid release av Zen som kommenterade hur Ryzen 8c/16t hade ett väldigt fint "flyt" utan FPS drops i diverse spel. Att det kändes mer "smooth" än Intel, även om FPS:en inte var lika hög.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att de lovade att hålla sig inom 105W redan för ett år sedan.

Ja, det hörde jag men trodde det bara gällde nya versionen av existerande serier. 3900x är ny serie

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Ja, det hörde jag men trodde det bara gällde nya versionen av existerande serier. 3900x är ny serie

3000-serien är en ny serie. Det specificerade inte några specifika namn skulle hålla sig inom 105W TDP. De kan ju såklart ha någon halo-produkt som avviker. Men poängen var att 3000-serien skulle ha samma max-TDP som 2000-serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

tvivlar på att du kommer köpa 16/32 då du anser att denna kommer kosta som en intel cpu (ingen underdog rea längre på AMD)
Känns som det gått "för bra" för AMD för att det ska förbi bra priser på CPUer.

AMD är tillbaka, men att påstå att de är i ett bättre läge nu jämfört med K7 tiden är en överdrift. Intel vill ju maxa sitt resultat och dra nytta av sin storlek. aMD är och har alltid varit underdogs och måste därför konkurrera med pris/prestanda. Visst, AMD är här med sin Zen 2, men singeltrådprestandan krossar inte Intel, men givetvis hoppas jag på en 16kärnig Ryzen 9 3950X för 599usd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

AMD är tillbaka, men att påstå att de är i ett bättre läge nu jämfört med K7 tiden är en överdrift. Intel vill ju maxa sitt resultat och dra nytta av sin storlek. aMD är och har alltid varit underdogs och måste därför konkurrera med pris/prestanda. Visst, AMD är här med sin Zen 2, men singeltrådprestandan krossar inte Intel, men givetvis hoppas jag på en 16kärnig Ryzen 9 3950X för 599usd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja som sagt så får man titta på företagens storlek med mera. Man slutar inte bara vara underdog för att man släpper en (kanske) dyr produkt, som dessutom inte alls har någon motsvarighet hos konkurrenten. Om det enda som krävs för att man inte skall vara underdog längre är att man släpper en dyr produkt så.... Ja alltså nej det resonemanget är sällsynt ytligt och bidrar inte till någonting. Men jag tror inte det var så seriöst menat utan det handlade mer om att försöka trycka till mig, fast att jag inte gjort ett dugg för att förtjäna det. Jag har hela tiden sagt att jag tycker det är lyftet i enkeltrådsprestanda som är mest spännande, och att jag hoppas att man inte kommer behöva välja mellan kärnor och enkeltrådsprestanda, men nu med facit i hand så rycker jag bara på axlarna och säger att Jahopp, jag tar den som presterar bäst när man klockar skiten ur den. Sån är jag Jag gillar att tweaka och fixa och dona, och om den 16-kärniga varianten tar stopp vid 4.2Ghz, så då är det inte så spännande. Då tar jag hellre en 3700X eller en 3800X och skrämmer upp i 5.2-5.3Ghz, eller vad den nu kan tänkas landa på.

Sedan så betyder det här såklart inte att jag gett upp kärnornas krig, absolut inte. Jag vill inte att man skall behöva välja mellan kärnor och enkeltrådsprestanda, men nu blev det så och då är det så- Jag anpassar mig till verkligheten och gör det bästa av det. Sådan är jag och sådant är livet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

3000-serien är en ny serie. Det specificerade inte några specifika namn skulle hålla sig inom 105W TDP. De kan ju såklart ha någon halo-produkt som avviker. Men poängen var att 3000-serien skulle ha samma max-TDP som 2000-serien.

Sant

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Är det så att det eg inte händer något nu innan 7/7 ?
Eller kan priser och tester komma ut liiiiite tidigare ?
Jag är mest nyfiken på 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Är det så att det eg inte händer något nu innan 7/7 ?
Eller kan priser och tester komma ut liiiiite tidigare ?
Jag är mest nyfiken på 3700X

AMD ska visa upp lite mer om Ryzen 3000-serien under E3. Förhoppningsvis lite fler prestandasiffror i diverse spel med lite mer information om grafikinställningarna så man kan göra en direkt jämförelse mot andra CPU:er. Men vi får se!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Antagligen så väntar man in E3 för 3950x då de kommer hävda att den är "The World's Fastest Gaming CPU"

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Säger bara WOW. Blir otålig på nästa generation 🤪
Undrar om intel kommer bli omsprungna av AMD🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddank:

Säger bara WOW. Blir otålig på nästa generation 🤪
Undrar om intel kommer bli omsprungna av AMD🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Min gissning är att AMD tar tronen så länge allt är stock. Skiter man i effektförbrukning och överklockar så vinner nog intels HEDT.

om man räknar bara 1151 vs AM4 så lär AMD vinna.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro