Klarar man sig med iPad Pro för universitets IT-utbildningar?

Permalänk
Medlem

Klarar man sig med iPad Pro för universitets IT-utbildningar?

Tjena!
Jag har till hösten sökt till följande två högskoleprogram:
System- och datavetenskap och
Datavetenskap på SU.

Därav har jag börjat kolla på studiemedel, men främst på en iPad Pro då den verkar härlig att föra anteckningar på samt att jag hade fått en hel del användning för den utanför studierna. Gissningsvis klarar den inte av de mer praktiska momenten inom utbildningarna (programmering och dylikt). En laptop hade klarat av det men hade blivit helt oanvänd utanför universitet då jag har en stationär dator till bruk i hemmet som duger gott till programmering m.m.

Därav undrar jag om man befinner sig i datorsalar när de mer praktiska momenten lärs ut på plats eller om jag behöver införskaffa en laptop för att kunna hänga med i de momenten?

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem

God tanke men tror personligen inte det är genomförbart i verkligheten oavsett om IOS13 för med sig några förbättringar...

Permalänk
Inaktiv

Jag klarade mig helt utan laptop när jag studerade. Datorer fanns i skolan när det var dags för de praktiska momenten och datorsalar som man bara kunde hoppa in i när man behövde plugga. Detta var 2013 och på en annan skola. maila och fråga!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en laptop är en nödvändighet förutsatt att du inte vill sitta i en datorsal hela dagarna. För vissa kurser(skiljer sig från program och skola) krävs viss hårdvara som antingen kan vara svår och/eller otillåtet att installera på datorer som finns i skolans salar. I vissa kurser är det moment där man ska ta med egen laptop för att redovisa sitt arbete, och ofta finns det inte stationära datorer på plats då.

Skulle säga att det är mer värt att köpa t.ex. en zenbook eller liknande. Väger ingenting och är riktigt snabb och klarar allt kursen kommer kasta på dig. Skulle dock uppmuntra att antingen dual boota linux och windows eller enbart köra linux.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Tycker att ZenBook ser fina ut i allmänhet. Är inte speciellt erfaren inom linux men tycker att det ser intressant ut med alla möjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju en surface. Inte säker på att det går att byta OS på den dock.
Du borde ju kunna köra någon form av remote till din stationära hemma och köra programmeringen på det viset i värsta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@T0MT0M: "I vissa kurser är det moment där man ska ta med egen laptop för att redovisa sitt arbete, och ofta finns det inte stationära datorer på plats då." Bullshit säger jag. Självklart så står skolan för laptop om så krävs för undervisningen och redovisning. En universitetetsutbildning inom IT som kräver av eleverna att man ska köpa egna datorer. Hahaha, skrattretande. Visa mig på den kursbeskrivning där det står tack. Krävs dator för kursen så står skolan för det. Krävs dator för redovisning av kursen så står skolan för det. Något annat existerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@T0MT0M: "I vissa kurser är det moment där man ska ta med egen laptop för att redovisa sitt arbete, och ofta finns det inte stationära datorer på plats då." Bullshit säger jag. Självklart så står skolan för laptop om så krävs för undervisningen och redovisning. En universitetetsutbildning inom IT som kräver av eleverna att man ska köpa egna datorer. Hahaha, skrattretande. Visa mig på den kursbeskrivning där det står tack. Krävs dator för kursen så står skolan för det. Krävs dator för redovisning av kursen så står skolan för det. Något annat existerar inte.

Håller helt med dig där! Det är klart att det kan underlätta men regelrätta krav finns inte.

Däremot har jag för mig jag sett när polaren tittade på KY-utbildning att de krävde att eleven hade laptop med minimumspec för att klara viss programvara.

Permalänk
Medlem

Du har ju rabatt på rätt många IT prylar om du pluggar på högskola eller universitet mer Mecenat.
Varför inte kolla på en Macbook eller Macbook air?
Det ser ju ut som om iOS och MacOS närmar sig varandra rejält.

Jag kör själv Macbook Pro på jobbet samt en Surface Pro 4 emellanåt och hemma är det ipad och PC som gäller.
Surface är en trevlig sak visst men har sina begränsningar vad det gäller hur man kan sitta och jobba bekvämt och tangentbordets ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@T0MT0M: "I vissa kurser är det moment där man ska ta med egen laptop för att redovisa sitt arbete, och ofta finns det inte stationära datorer på plats då." Bullshit säger jag. Självklart så står skolan för laptop om så krävs för undervisningen och redovisning. En universitetetsutbildning inom IT som kräver av eleverna att man ska köpa egna datorer. Hahaha, skrattretande. Visa mig på den kursbeskrivning där det står tack. Krävs dator för kursen så står skolan för det. Krävs dator för redovisning av kursen så står skolan för det. Något annat existerar inte.

Flera program på KTH mer eller mindre "kräver" att du har en egen laptop, och tror många universitet om inte alla gör det också. Det är inte gymnasiet vi pratar om nu. Tror du KTH eller andra universitet/högskolor ska punga ut miljoner på datorer varje år?

Högskola/Universitet är frivilligt, och ses ofta som "jobb". Googlade "kth krav laptop" och detta var det första som kom upp Skrattretande? Existerar inte? Ursäkta?

Permalänk
Inaktiv

En laptop för 500kr och du klarar av de flesta utbildningar i sverige om du använder datorsalarna mycket. Angående anteckna på en surfplatta så hade jag detta som mål runt 2014 med det sket sig, då vanligt kollegieblock var så mycket smidigare. Jag vet ingen som enbart antecknar på en platta idag, men tanken är väldigt god.
Till de flesta bättre surfplattor kan man skaffa externt tangentbord och sedan fjärrstyra datorer, vilket innebär att man skulle kunna göra "allt" skolarbete på en sådan.

Men detta kräver sin person och frågan är om inte en vanlig billig laptop skulle ge bättre studieresultat?

Permalänk
Medlem

@T0MT0M: Får be om ursäkt. Men nu är det som så att jag har läst på LiTH. Närmare sagt civ. ingt datateknik. Då behövde vi inte köpa någon dator. Tydligen så har KTH blivit snåla. 2017 så behövde tydligen inte studenterna på LiTH köpa egna datorer ivf. https://www.lith.liu.se/sh2017/service.html så uppenbarligen så är det någon skit som KTH har kommit på. Så bara för att KTH beter sig så så är det inte så i resten av universitetsvärlden i Sverige.

https://www.studat.chalmers.se/content/datorsalar

Chalmers verkar stå för datorer också. Så det är nog ditt kära KTH som har fått för sig sina dumheter och snålar och lägger över kostnader på studenterna.

Permalänk
Medlem

Om du känner att du har användningen för en iPad Pro men inte en laptop utanför skolan hade jag kört på iPad Pro med penna och tangentbord. Du kan använda remote desktop till din stationära om du behöver koda på resande fot. Inte det mest optimala som man vill sitta på 24/7 men det fungerar helt okej enligt mig.

En del programmering kan man ju dessutom göra direkt på iPaden (t.ex. Python och webbsaker) och i andra fall kan man koda på iPaden men koppla upp sig till en server på datorn som sköter ”beräkningen” (t.ex. Matlab).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@T0MT0M: Får be om ursäkt. Men nu är det som så att jag har läst på LiTH. Närmare sagt civ. ingt datateknik. Då behövde vi inte köpa någon dator. Tydligen så har KTH blivit snåla. 2017 så behövde tydligen inte studenterna på LiTH köpa egna datorer ivf. https://www.lith.liu.se/sh2017/service.html så uppenbarligen så är det någon skit som KTH har kommit på. Så bara för att KTH beter sig så så är det inte så i resten av universitetsvärlden i Sverige.

https://www.studat.chalmers.se/content/datorsalar

Chalmers verkar stå för datorer också. Så det är nog ditt kära KTH som har fått för sig sina dumheter och snålar och lägger över kostnader på studenterna.

Nu läste jag inte det jättenoga, men dina länkar sa väl bara att det fanns datorsalar? Det finns det ju uppenbarligen på kth så som på andra universitet också. Sen känns det som att du har en halvtaskig attityd men det är väl bara sån du är. Vissa redovisningar sker inte i datorsalar(programmering gör uppenbarligen det, men man läser ofta också andra kurser med laborativt arbete), och att lägga ut några tusenlappar på en laptop ska inte vara något problem. Och saxat från det du länkade

För åtkomst av internet kan datorer i sektionsdatasalar och på institutionerna i mån av plats användas

Om det är fullt? Vad gör man då?

En annan snabb googling Och även LiTH verkar uppmuntra till att ha en egen dator

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@T0MT0M: Får be om ursäkt. Men nu är det som så att jag har läst på LiTH. Närmare sagt civ. ingt datateknik. Då behövde vi inte köpa någon dator. Tydligen så har KTH blivit snåla. 2017 så behövde tydligen inte studenterna på LiTH köpa egna datorer ivf. https://www.lith.liu.se/sh2017/service.html så uppenbarligen så är det någon skit som KTH har kommit på. Så bara för att KTH beter sig så så är det inte så i resten av universitetsvärlden i Sverige.

https://www.studat.chalmers.se/content/datorsalar

Chalmers verkar stå för datorer också. Så det är nog ditt kära KTH som har fått för sig sina dumheter och snålar och lägger över kostnader på studenterna.

Även Malmö Högskola (2013) krävde att man hade tillgång till laptop.

OT: Jag tror du kommer skapa dig onödiga problem om du väljer att läsa datavetenskap med enbart en iPad Pro. Jag vet inte vad du kommer läsa för kurser, men i programmet jag läste ingick exempelvis en kurs i inbyggda system där vi var tvungna att flasha bootloaders till en Arduino vilket du inte kommer kunna göra med en iPad.

Permalänk
Medlem

@T0MT0M: "Nu läste jag inte det jättenoga, men dina länkar sa väl bara att det fanns datorsalar? Det finns det ju uppenbarligen på kth så som på andra universitet också. Sen känns det som att du har en halvtaskig attityd men det är väl bara sån du är. Vissa redovisningar sker inte i datorsalar(programmering gör uppenbarligen det, men man läser ofta också andra kurser med laborativt arbete), och att lägga ut några tusenlappar på en laptop ska inte vara något problem. Och saxat från det du länkade

För åtkomst av internet kan datorer i sektionsdatasalar och på institutionerna i mån av plats användas

Om det är fullt? Vad gör man då?"

Om det är fullt i datorerna i sektionsdatsalarna eller på institutionerna så får man göra sina labbar på därav avsatt labbtid i datorsalarna. Eller på sin dator hemma. Eller på sin laptop. Men skolan har datorer avsedda för labbar om de krävs datorer för att göra labbar. Eller för att göra redovisningar på. Men den som vill köpa en laptop för egna pengar för att underlätta får givetvis göra det. Men kom inte och påstå att man måste ha det för att klara av IT studier på alla universistet i Sverige. Det är bullshit och det står jag för. Om du sedan anser att det är en halvtaskig attidtyd så får du väl tycka det. Men jag anser att det är ännu värre att få någon att tro att man måste köpa en laptop även om man inte måste. Särskilt innan man har börjat sina studier. Det kan personen vänta med till personen börjat sina studier på studieorten och fårtt klart för sig hur situationen ser ut just där med tillgång på datorer och liknande. Ta t.ex. LiTH när jag läste. Vi rörde knappt en dator första året. Lätt överdrift men ändå. Man läser inte en massa programmering 1a året på civ.ing Datateknik, eller gjorde inte i början på 90-talet ivf. Så om inte kan TS vänta med att köpa sin dator till de kurserna drar igång.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag, i likhet med de flesta andra ovan, inte tala specifikt för de utbildningar vid givet lärosäte, men jag hade på LiU enstaka kurskamrater som inte hade laptop under hela utbildningen, så generellt sett går det utmärkt. Däremot underlättar det en hel del, inte minst att inte behöva förlita sig på att det finns lediga datorsalar på icke schemalagda tider. Det är nämligen något du kommer att upptäcka förr eller senare - du kommer att behöva lägga ner tid utanför schemat, och det är fördelaktigt att kunna nyttja håltimmarna snarare än att fara hem och sitta hela kvällen bara för att du hade ett par hål som du inte nyttjade.
Men som sagt, det går sannolikt bra att köra på utan laptop, men för egen del var det i det närmaste ett måste, och jag skulle aldrig ha stått ut med att ha en surfplatta som primärt arbetsredskap under dylika studier.
Men, du behöver definitivt inte springa och köpa en splitterny historia för femsiffriga summor innan du ens börjat utbildningen. Testa gärna din Ipad och se om du känner att det räcker för dig. Vad är det värsta som kan hända? Att du får springa iväg och skaffa en budgetlaptop när behovet uppstår? Planera för att situationen kan uppstå så är det inte ett problem längre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

När jag pluggade systemvetenskap på GU/CTH, gick ut 2012, så var det en i klassen som hade gett sig fan på att inte skaffa en egen dator, övriga följde lärarnas uppmaning att göra det typ första veckan. Denna person höll ut drygt ett år sen skaffade även han en då det inte var hållbart.

Permalänk
Medlem

Mkt handlar ju även om vilka typ av program man kommer köra.
Visst programmering är en sak men om man arbetar tillsammans så kommer man sannolikt köra olika samarbetetsverktyg osv.
Idag så finns ju dock de flesta representerade både på Mac/Pc/iOS.
Tänk också på vikten av ett bra tangentbord om du ska skriva en del, vad man tycker om är ju väldigt individuellt.
Jag gillar Apples Smart keyboard, men tror inte jag stått ut med det om jag ska skriva väldigt mkt eller om jag behöver använda mus (att lyfta fingret varje gång för att flytta markör på en touchskärm är klumpigt och tar tid).
Det tog tid att vänja sig vid Macbooks nya tangentbord, men nu tycker jag det är helt ok. Det låter dock lite mer än "vanliga" laptop tangentbord vilket är lite störande.
Personligen så gillar jag min gamla Macbook Pro eller gamla Macbook Air's tangenbord bäst om man pratar bärbart.

När det gäller dator på universitet så kan jag bara säga att det verkar vara ett måste, spenderar tid på ett av Sveriges största universitet varje dag och det kryllar av laptopar samt att datorsalarna blir allt färre för att studenterna just står med egna.

Vet att en del universitet även tittar på att ta bort de fasta datorerna i tentasalar för att istället låta eleverna köra sina egna, men det ligger en bit in i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag ska studera Datavetenskap till hösten och köpte en laptop enbart pga att det kommer underlätta rejält vid grupparbeten om _alla_ har en egen dator att sitta vid.

Ser bara dumt ut om alla sitter där med sina laptops förutom en person.
Köpte en begagnad här på marknaden, Huawei Matebook D för 6000 kronor, har 8:e generationens i7 och ett dedikerat grafikkort (mx 150)

Även skönt om man vill mötas upp på skolan, sitta vid något chill ställe och studera tillsammans.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080