Löneanspråk till en tjänst som first-line it-tekniker

Permalänk

Löneanspråk till en tjänst som first-line it-tekniker

Hej,
Har sökt ett jobb som first line it-tekniker som har massor med sökanden. För att gallra ut de sökanden som är mest relevanta så ställs en fråga om löneanspråk. Jag har aldrig löneförhandlat så kag vet inte vad jag ska sätta för löneanspråk på tjänsten.

Jag har ingen formell it-utbildning, bara sjukt stort intresse (som många andra här på forumet) och har aldrig jobbat heltid tidigare. Jag har däremot sommarjobbat två somrar 6h/dag under 3 veckor.

Tjänsten innebär:
1. Posthantering (hämta paket)
2. Enklare inköp
3. Enklare installationer
4. Felsökning på hård och mjukvara

Tjänsten är visstid på heltid under ett år.

Vad ska jag svara som löneanspråk? Jag tänkte 22000:- då jag ändå har sommarjobbat. Är det rimligt?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: 22-24 låter rimligt.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Finns risk att företaget inte vill betala över 20000 för en sådan tjänst, men jag tycker gott du kan lägga dig på 22. Man ska inte gå för lågt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt med alla som föreslår löner och säger runt 20’000... det är alltså betydligt mkt mindre än en lokalvårdare/vaktis på kommunen som ligger runt 23’000.
https://ka.se/2018/05/02/medelloner-for-stadare-2018/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@martak @macmann1 @olsson80
Lönen spelar inte supermycket roll för mig då jag fortfarande bor hemma och på så sätt slipper betala för bostadsavgifter dvs el, internet, vatten, värme etc.
Jag vill bara inte lägga mig för lågt eller för högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Tjänar 20 k som firstlinetekniker i Stockholm offentlig sektor. Vet att det är rätt dåligt betalt men tror inte det är helt ovanligt ifall man inte har någon tidigare relevant jobberfarenhet.

Förövrigt skrev jag 23 i löneanspråk på min intervju hos det konsultföretaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@sparkar_boll: 22-24 låter rimligt.

Skrivet av macmann1:

Finns risk att företaget inte vill betala över 20000 för en sådan tjänst, men jag tycker gott du kan lägga dig på 22. Man ska inte gå för lågt.

Min första firstline-tjänst gav 16.5 sen upp till 18.5 efter ett år. Idag är jag second line på ett annat bolag med 28k som konsult på 23 år gammal. Jag bor inte i en storstad. 20-24k hade jag satsat på om jag inte vore desperat. Men 19 åriga jag tyckte 16.5 var helt ok direkt efter studenten.

Säg till dem "Jag hade tänkt mig 20-24 men iom att jag inte har fått veta löneläget så har jag fått ta ett generellt spann". Eller något sådant fint, väl på intervjun kan man styrka sina egenskaper och lägga sig nånstans i spannet beroende på vad som är skäligt.

Skrivet av Olsson80:

Tycker det är konstigt med alla som föreslår löner och säger runt 20’000... det är alltså betydligt mkt mindre än en lokalvårdare/vaktis på kommunen som ligger runt 23’000.
https://ka.se/2018/05/02/medelloner-for-stadare-2018/

Skickades från m.sweclockers.com

First line är ju oftast högre flöde på in och ut då lönen är rätt kass och arbetsuppgifterna illa. Städare tror jag är en "icke prestigefullt" karriär och därmed får de svårare att få in någon villig arbetare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tycker det är konstigt med alla som föreslår löner och säger runt 20’000... det är alltså betydligt mkt mindre än en lokalvårdare/vaktis på kommunen som ligger runt 23’000.
https://ka.se/2018/05/02/medelloner-for-stadare-2018/

Skickades från m.sweclockers.com

Du kollar på medellöner, vilket innebär människor med erfarenhet som har jobbat ett tag, därför inte helt rättvis jämförelse mot någon med knapper erfarenhet eller utbildning.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det som även spelar in här är ålder på den söknade.
En person under 20år har automatiskt lägre lön än en på över 30år.

Så... hur gammal är du ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Unionen har mycket statistik om löner och så, kolla där.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Det som även spelar in här är ålder på den söknade.
En person under 20år har automatiskt lägre lön än en på över 30år.

Så... hur gammal är du ?

Jag råkar ha tagit studenten för ca 5 dagar sen och är 18 år.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av sparkar_boll:

Jag råkar ha tagit studenten för ca 5 dagar sen och är 18 år.

Jag skulle väl säga runt 22-25 då med tanke på ålder och ingen direkt utbildning/yrkeserfarenhet.
Som någon annan sa här, sälj dig inte för billigt heller - det kan också ses som negativt.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/supp...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fasen va lönerna på first-line tekniker kan skilja sig. Jag gled in som 19 år med en stabil ingångslön på 12100:- för ett heltidsjobb som teknisk support på ett callcenter. Men det var ju iofs 2005 och i en lite mindre stad.

Permalänk
Medlem

En annan gled in på en veckolön på cirkus €450 på Irland. 22000 tycker jag låter rimligt men ha i åtanke att erbjudandet kan vara lägre.

Usch vad jag saknar veckolöner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tycker det är konstigt med alla som föreslår löner och säger runt 20’000... det är alltså betydligt mkt mindre än en lokalvårdare/vaktis på kommunen som ligger runt 23’000.
https://ka.se/2018/05/02/medelloner-for-stadare-2018/

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så lönerna ser ut inom IT. För enklare IT-support/Adidastekniker är det kring 20 000:- (+/- någon tusenlapp) som gäller. Det är lite IT-branschens motsvarighet till att arbeta på McDonalds, och kräver ingen speciell kompetens eller utbildning. För Second Line kan du få från 23 000:- upp till kanske 26 000:-. Det är inte förrän du har någon specialkompetens som lönerna börjar stiga rejält uppåt.

Däremot tror jag OP utan risk kan begära upp till 24 000:-. Det är osannolikt att de går med på det, men det kanske höjer lönen med en femhundring jämfört med vad arbetsgivaren tänkt sig från början.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Var inte rädd för att sätta löneanspråket lite högt så länge du är villig att ta ett lägre motbud, åtminstone om du kommit en bit i processen innan du förväntas ge ditt anspråk. Om du sätter det på tok för högt redan i din ansökan så kommer du troligen att sållas ut om du inte har någon yrkeserfarenhet eller andra referenser som kan tänkas motivera något åt hållet.
Geografisk placering spelar förstås in på lönenivån, men ja ... som det sagts tidigare, first-line-tekniker är en ingångstjänst, och lönen speglar arbetsuppgifterna snarare än den faktiska kompetensen. Din ålder kommer att spela roll likväl (tragiskt nog anser jag, jag anser inte att ålder ska spela in när den inte begränsar vad man får göra). Men ja, ett anspråk på 22 000 (något högre i storstäderna måhända) borde inte avskräcka i sig, men räkna med att kunna landa något lägre (i synnerhet i småstäderna).
Sedan är det ju just ett instegsjobb som du troligen inte kommer att vara kvar på någon längre tid, framför allt inte i den befattningen, så om möjligheterna finns på andra ställen på orten så att du kan lönehoppa framöver bör du med tanke på din ålder snarare se det som en möjlighet att fylla ut ditt CV med något mer än gymnasiebetyg och några veckors okvalificerat sommarjobb.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8