Undervolta i9900K på ett asus z390 F gaming

Permalänk
Medlem

Undervolta i9900K på ett asus z390 F gaming

Skulle vilja undervolta min 9900K som sitter på ett asus z390 f gaming moderkort.
Eftersom jag inte överklockar CPU vill jag bara sänka vcore för att få ned tempen lite på den.
Tänkte ett statiskt värde då moderkorten alltid nästan krämar på med onödigt med ström vid belastning.
Någon här med samma CPU och moderkort som kan ge en noob en guidning i detta?
Tex vilken meny i bios hittar jag det och vilken vcore bör jag starta med? Hur ställer jag statisk vcore så den inte höjer vid belastning?
Kör sedan prime95 och kollar stabilitet så långt fattar jag.
Tack på förhand!

Permalänk

Varför vill du undervolta?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Varför vill du undervolta?

Han skriver ju det i den andra meningen i sitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@Silenz:
Jag har en 9900K och ett Z390-F och förstår din fråga ... vet inte på rak arm hur man ställer in en fast spänning för CPU ... BIOS innehåller så mycket inställningar att det är näst intill omöjligt att ha koll på allt!

Men ... varför sätta en fast spänning? Självklart ska du försöka hitta den lägsta nivån på spänning som fungerar till din klockning oavsett om den är standard eller rejält överklockad. Kör du med "Adaptiv Voltage" får du i princip en fastställd spänningsnivå men med en automatisk höjning vid stora belastningar som till exempel uppstår vid AVX.

Om du därefter i Windows sätter energischemat avseende processorn till lägsta värde på typ 20% (minns inte exakt vad jag har men den klockar ner till 700 MHz) och högsta på 100% får du ju en processor som anpassar sig till belastningen och går snålt. Jag förstår inte vitsen att köra med fast spänning och processorn på 100% om inte prestanda är prioriterat utan minimal värmeutveckling.

Jag kör min CPU klockad till 5,1 GHz på samtliga kärnor med adaptive voltage på 1.285 V, vid tunga belastningar går den upp till omkring 1.315 V (enligt HWMonitor) annars ligger den på 1.285 V, eller lägre när Windows klockar ner.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

@Silenz:
Jag har en 9900K och ett Z390-F och förstår din fråga ... vet inte på rak arm hur man ställer in en fast spänning för CPU ... BIOS innehåller så mycket inställningar att det är näst intill omöjligt att ha koll på allt!

Men ... varför sätta en fast spänning? Självklart ska du försöka hitta den lägsta nivån på spänning som fungerar till din klockning oavsett om den är standard eller rejält överklockad. Kör du med "Adaptiv Voltage" får du i princip en fastställd spänningsnivå men med en automatisk höjning vid stora belastningar som till exempel uppstår vid AVX.

Om du därefter i Windows sätter energischemat avseende processorn till lägsta värde på typ 20% (minns inte exakt vad jag har men den klockar ner till 700 MHz) och högsta på 100% får du ju en processor som anpassar sig till belastningen och går snålt. Jag förstår inte vitsen att köra med fast spänning och processorn på 100% om inte prestanda är prioriterat utan minimal värmeutveckling.

Jag kör min CPU klockad till 5,1 GHz på samtliga kärnor med adaptive voltage på 1.285 V, vid tunga belastningar går den upp till omkring 1.315 V (enligt HWMonitor) annars ligger den på 1.285 V, eller lägre när Windows klockar ner.

Tänkte fast spänning för då får man kontroll att den inte ökar efter belastning. Fast spänning gör att cpun får samma spänning i idle så värmen i idle blir något högre men å andra sidan går den oftast betydligt svalare under load än när moderkortet få sköta spänningen efter cpu belastningen.

Permalänk
Avstängd

Börja med manuell vcore på 1.2v eller vad du vill.
När du hittat en bra vcore kör du adoptive vcore. Dock kan du inte gå lägre än din VID så du behöver köra offset för att få lägre vcore.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Silenz:

Tänkte fast spänning för då får man kontroll att den inte ökar efter belastning. Fast spänning gör att cpun får samma spänning i idle så värmen i idle blir något högre men å andra sidan går den oftast betydligt svalare under load än när moderkortet få sköta spänningen efter cpu belastningen.

Kör en negativ offset, så gör jag med min 8600K.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kör en negativ offset, så gör jag med min 8600K.

hur gör man det och vad betyder det?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Silenz:

hur gör man det och vad betyder det?

Det är man förskjuter spänningen positivt eller negativt, negativt i detta fallet, med en liten del. Processorn kommer få lägre spänning både i load och i idle. Du ändrar VCORE från auto till offset, byter tecken till + till -, sedan börjar sätter ett värde av 0,01V och stresstestar så datorn är stabil och fortsätter höja (eller sänka, beror hur man ser på det ) offseten så länge processorn är stabil.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silenz:

...få ned tempen lite på den...
Kör sedan prime95 och kollar stabilitet så långt fattar jag.

Skrivet av Vzano:

Det är man förskjuter spänningen positivt eller negativt, negativt i detta fallet, med en liten del. Processorn kommer få lägre spänning både i load och i idle. Du ändrar VCORE från auto till offset, byter tecken till + till -, sedan börjar sätter ett värde av 0,01V och stresstestar så datorn är stabil och fortsätter höja (eller sänka, beror hur man ser på det ) offseten så länge processorn är stabil.

Som exempel, kör jag offset -40mV på två i7-9700K-system. Lite svalare så, i grunden.

Sen finns det ett ganska grundläggande sätt att styra effektutvecklingen och därmed temperaturen, nämligen:

Long Duration Packet Power Limit (anges i Watt)
Short Duration Packet Power Limit (anges i Watt)
Package Power Time Window (anges i sekunder)

Kort och konkret: sätt "Long Duration Packet Power Limit" till exempelvis 140W och stresstesta med något som gör att belastningen medför minst 140W effektutveckling (utan gräns alltså). Se på temperaturen. Justera "Long Duration Packet Power Limit" tills du känner dig nöjd med temperaturen, exempelvis 80 grader.
Det som händer när effekt-taket nås är att CPUn automatiskt klockar ner sig och sänker spänningen. Och det var ju spänningen du ville sänka, och på detta sätter låter man CPUn sköta det automatiskt vid behov.

Tanken med dessa är att en datortillverkare ska kunna anpassa effektförbrukning och temperaturutveckling utefter hur mycket ström som moderkortets VRMer kan ge CPUn, och hur bra kylningen är.

På ett av i7-9700K-systemen här hemma som har en enklare kylare har jag funnit att den kan kyla 135W och då hålla CPUn strax under 80 grader. Jag har då satt "Long Duration Packet Power Limit" till 135W. Vid vanligt spelande så når effektutvecklingen aldrig upp till 135W, inte heller vid överklockning på 5.1-5.2 Ghz. Men vid värsta stresstesten med Prime95 Small FFT så klockar CPUn automatiskt ner sig ända till 4.3GHz. CPUn kan alltså jobba i maxfart så länge som effektutvecklingen håller dig under specen 135W i detta fallet. Kommer det en och annan AVX-instruktion under spelandet så klockar den inte heller ner sig då jag inte kör med AVX-offset, utan håller sig stabil på högsta frekvens.

Jag har vidare satt "Short Duration Packet Power Limit" till 165W, och Package Power Time Window till 8 sekunder, dvs under max 8 sekunder tillåts CPUn utveckla 165W, och med HWInfo ser man då att "package power" ganska snabbt går upp över 80 grader, men för att sedan sjunka igen då de 8 sekunderna gått och 135W-gränsen börjar gälla.

För att kanske nämna något självklart, men Prime95 stressar extremt, och visst ger det en bra indikation på stabilitet, men även extrem energiutveckling/temp som inte är i närheten vad som är en normalt hög arbetsbelastning. Att testa med exempelvis mycket snällare CPU_Z stresstest ger lite mer verklighetsnära temperaturtest Som ändå ligger bra över speltemp här i alla fall.

EDIT: Det finns två Prime95 i bilden. Den översta är med AVX. Den i mitten, Prime 95 v26.6 är utan AVX, och det kan åstadkommas i senaste Prime95 genom att i local.txt lägga in raden "CpuSupportsAVX=0".

Tips om CpuSupportsAVX=0