AMD tillkännager Ryzen 9 3950X – 16 kärnor i upp till 4,7 GHz för under 9 000 kronor

Permalänk
Medlem

Ok... och alla som skriver ”AMD dominerar Intel” ”AMD krossar Intel” osv , har dom läst ngt som inte jag har ? Vi har kunnat få bättre flertrådad prestanda per krona rätt länge nu från AMD.
Vi har däremot inte fått ngt som matchar eller är i närheten av Intel i Spelprestanda. Vaknade nyss för att läsa vad som hänt inatt och efter alla lyriska kommentarer likt ovan så trodde jag givetvis att AMD äntligen visat benchmarks där man seglar förbi Intel i spel.

Därför jag undrade om jag missat något demo eller benchmark.

Skrivet av laudanum:

Ja, du "har missat nått". I artikeln anges september som tid för lansering. Nu är det juni.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Så skillnaden mellan en 3900X och 3950X är c:a en standard i7? (4cores/8threads)

Kom igen, svik inte nu, ni vet hur Intels heliga text lyder:

So you’re going to hear a lot about gaming CPUs this week. They may or may not come from certain three letter acronyms. That said, here’s what I want to challenge you. I want to challenge you to challenge them. If they want this crown come beat us in in real world gaming, real world gaming should be the defining criteria that we use to assess the world’s best gaming CPU. I challenge you to challenge anyone that wants to compete for this crown to come meet us in real world gaming. That’s the measure that we’re going to stand by.

Spel är allt, inget annat är av vikt!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Är det bara jag som missat nått? Hosta fram ett test i 10st AAA-spel mot en 5Ghz (all-cores) 9900k
Så får vi se om AMD är bättre, snabbare och billigare, det är ju detta alla sitter och väntar på?

Nej det är inte det folk väntar på. Folk vill ha bättre prestanda för pengarna.
Hade intel lanserat 9900k för 3500kr så hade vi inte hurrat alls lika mycket för Ryzen 3000.
Folk köper efter sin ekonomiska situation, annars hade alla kört omkring med dyraste Teslan, haft flashigaste huset och dyraste 8k tvn.
Pengar styr allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Fortfarande för lite PCI banor för mig 24 räcker inte så långt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

Jäklar, verkar ha varit uppesittarkväll inatt.

Jag var länge sugen på den 16-kärniga modellen, innan de ens hade namn, och nu när den tillslut är bekräftad så är jag än mer sugen. Men troligen kommer jag nog nöja mig med 3900X istället, bra nog för att komma från en 6700K.

Permalänk

Ja, "jämfört med konkurrenten" osv ... dock synd att den förhållandevisa lågheten i priset råder just på en i absoluta tal så dyr produkt, samt i en så nischad (och nästan lite långsökt) utkämpningsarena. Tänk om det i stället varit 5700XT som kostade hälften så mycket som närmaste konkurrent?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Fortfarande för lite PCI banor för mig 24 räcker inte så långt

Enligt följande slide så har Zen 2 + X570 totalt 40 st. PCIe 4.0 lanes:

(Övriga slides: https://imgur.com/a/b7tntpZ#8Aug02l)

Vart läste/hörde du om att det finns endast 24 st. PCIe lanes?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det enda tråkiga är att man måste vänta längre för den modell man är mest intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Enligt följande slide så har Zen 2 + X570 totalt 40 st. PCIe 4.0 lanes:

https://i.imgur.com/7qFeH7e.png

(Övriga slides: https://imgur.com/a/b7tntpZ#8Aug02l)

Vart läste/hörde du om att det finns endast 24 st. PCIe lanes?

under chipset ja , pratar cpu:lanes , har sällan kört något under chipset förutom sata , vill ha dom under cpu. får avakta lite och se vad som händer med threadripper istället

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Ok... och alla som skriver ”AMD dominerar Intel” ”AMD krossar Intel” osv , har dom läst ngt som inte jag har ? Vi har kunnat få bättre flertrådad prestanda per krona rätt länge nu från AMD.
Vi har däremot inte fått ngt som matchar eller är i närheten av Intel i Spelprestanda. Vaknade nyss för att läsa vad som hänt inatt och efter alla lyriska kommentarer likt ovan så trodde jag givetvis att AMD äntligen visat benchmarks där man seglar förbi Intel i spel.

Därför jag undrade om jag missat något demo eller benchmark.

Om något så tolkar jag att "krossen" består av markanta förbättringar generation för generation hos AMD nu medan Intel upplevs något desperata med kontringar som 100mHz hit, omkastningar av sitt namnschema m.m. Finns inget test (vad jag vet) officiellt där nya generationerna ställs mot varandra i olikartade belastningar.

Hype är det gott om i dessa trådar.

Och bara för det så finns nu ett test redovisat på SweClockers framsida...timing..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Om något så tolkar jag att "krossen" består av markanta förbättringar generation för generation hos AMD nu medan Intel upplevs något desperata med kontringar som 100mHz hit, omkastningar av sitt namnschema m.m. Finns inget test (vad jag vet) officiellt där nya generationerna ställs mot varandra i olikartade belastningar.

Hype är det gott om i dessa trådar.

Och bara för det så finns nu ett test redovisat på SweClockers framsida...timing..

Skickades från m.sweclockers.com

Såg också att det ligger ett test uppe nu

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

...men jag litar inte ett dugg på prestandasiffror som inte är opartiska.

Den här presentationen bjöd på prestandasiffror som var mer moderata än de benchmarks som spritts på nätet senaste veckorna, så om de är missvisande kanske de är för låga...?

Skrivet av Oskar80:

105 watt tdp på både Ryzen 9 3900X och Ryzen 9 3950X
kan väl inte vara sant ?
låter som dom gör en intel lansering.

Inget konstigt alls:
16 kärnor vid 3,5 GHz mot 12 kärnor vid 3,8 GHz. Dessutom troligen med viss skillnad i drivspänning.
Man kommer långt med binning, och vi kan vara övertygade om att AMD sorterar sina chiplets i många olika "bins".

Skrivet av anon162230:

Intel har hållit tillbaka utvecklingen av processorer i åratal för att istället prioritera massiva vinster.

Prioriterat vinst, ja!
"Hållit tillbaka utvecklingen" är väl däremot mer tveksamt.
Jag utgår från att de satsat mycket på att utveckla en ny arkitektur för 10nm parallellt med utvecklingen av den processen. Om de i enlighet med ursprunglig plan startat produktionen av CPU på 10nm för ett antal år sedan skulle utvecklingen inte stagnerat, i alla fall inte lika mycket. När de nu inte fått tillverkningsprocessen att fungera går det inte bara att rakt av skala upp den nya arkitekturen till 14nm.
Den riktigt stora frågan är om/när Intel börjat utveckla en arkitektur baserad på chiplets. AMD har ju fått ett stort försprång i kostnadseffektivitet först med sina "Zeppelinare" (Zen(+)) och nu med chiplets (Zen 2).

Skrivet av FredrikMH:

Undra om det är stor risk att 3900X inte överklockar bra då de kanske handplockas bort till 3950X förutsatt att kretsen är fungerande...

Kommer nog (av samma anledning) i alla fall att klocka bättre än alla Ryzen 5/7!

Skrivet av AxF:

Ok... och alla som skriver ”AMD dominerar Intel” ”AMD krossar Intel” osv , har dom läst ngt som inte jag har? Vi har kunnat få bättre flertrådad prestanda per krona rätt länge nu från AMD.
Vi har däremot inte fått ngt som matchar eller är i närheten av Intel i Spelprestanda. ...
Därför jag undrade om jag missat något demo eller benchmark.

Jag tyckte denna demonstration av livestream (från start och någon minut framåt) var rätt talande:

Intel Core i9-9900K: <3% genererade frames.
AMD Ryzen 9 3900X: >98% genererade frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

under chipset ja , pratar cpu:lanes , har sällan kört något under chipset förutom sata , vill ha dom under cpu. får avakta lite och se vad som händer med threadripper istället

Ah, på så sätt. Men 24 st. PCIe 4.0 lanes bör väl fungera bra också för bl.a. multi-GPU lösningar, även om man tvingas köra t.ex. x8/x8/x8? Dubbelt så hög bandbredd gentemot PCIe 3.0!

Men ja, Threadripper med ännu fler PCIe 4.0 lanes lär väl lanseras någon gång efter sommaren

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tyckte denna demonstration av livestream (från start och någon minut framåt) var rätt talande:
https://youtu.be/yxPBXNuX6Xs?t=1815

Intel Core i9-9900K: <3% genererade frames.
AMD Ryzen 9 3900X: >98% genererade frames.

Vad de säger med denna demonstration är att 3800x kommer inte heller klara det då den har lika många core/threads som i9 9900k

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Otroligt mycket prestanda för pengen. Undra hur Intel ska svara på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Den här presentationen bjöd på prestandasiffror som var mer moderata än de benchmarks som spritts på nätet senaste veckorna, så om de är missvisande kanske de är för låga...?

Inget konstigt alls:
16 kärnor vid 3,5 GHz mot 12 kärnor vid 3,8 GHz. Dessutom troligen med viss skillnad i drivspänning.
Man kommer långt med binning, och vi kan vara övertygade om att AMD sorterar sina chiplets i många olika "bins".

Prioriterat vinst, ja!
"Hållit tillbaka utvecklingen" är väl däremot mer tveksamt.
Jag utgår från att de satsat mycket på att utveckla en ny arkitektur för 10nm parallellt med utvecklingen av den processen. Om de i enlighet med ursprunglig plan startat produktionen av CPU på 10nm för ett antal år sedan skulle utvecklingen inte stagnerat, i alla fall inte lika mycket. När de nu inte fått tillverkningsprocessen att fungera går det inte bara att rakt av skala upp den nya arkitekturen till 14nm.
Den riktigt stora frågan är om/när Intel börjat utveckla en arkitektur baserad på chiplets. AMD har ju fått ett stort försprång i kostnadseffektivitet först med sina "Zeppelinare" (Zen(+)) och nu med chiplets (Zen 2).

Kommer nog (av samma anledning) i alla fall att klocka bättre än alla Ryzen 5/7!

Jag tyckte denna demonstration av livestream (från start och någon minut framåt) var rätt talande:
https://youtu.be/yxPBXNuX6Xs?t=1815

Intel Core i9-9900K: <3% genererade frames.
AMD Ryzen 9 3900X: >98% genererade frames.

såg du intels benchmarks på 9900k när dom släppte den och deras tdp på 95 watt?.
detta tdp värdet älskar tydligen tillverkare att ljuga om.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: Kolla in denna gamla Sweclockers artikel ifrån 2007 där de grävt i teknisk dokumentation ifrån Intel och AMD angående TDP

https://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

"Om man summerar Intels definition av tdp kan man säga att det handlar om den effekt som processorn producerar under hård belastning med hjälp av mjukvara."

"Detta betyder att AMD definierar tdp-värdet som det absolut maximala värdet en processor möjligen kan dra med originalspänning. Detta gör att tillverkarna som exakt och precist följer riktlinjerna för exempelvis kylflänsar förmodligen överdimensionerar dem."

Med andra ord inga konstigheter att Intels 95w överskreds.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

under chipset ja , pratar cpu:lanes , har sällan kört något under chipset förutom sata , vill ha dom under cpu. får avakta lite och se vad som händer med threadripper istället

Vad hade du planerat köra där du behöver mer? PCI gen 4 är det inte gen 3, trådarna har mycket högra kapacitet vilket betyder att du med dagens hårdvara inte kommer kunna fylla kapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

såg du intels benchmarks på 9900k när dom släppte den och deras tdp på 95 watt?.
detta tdp värdet älskar tydligen tillverkare att ljuga om.

TDP = Thermal Design Power
dvs det är värme utveckling för att kylaren ska räcka till. Inte hur mycket ström den drar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vad hade du planerat köra där du behöver mer? PCI gen 4 är det inte gen 3, trådarna har mycket högra kapacitet vilket betyder att du med dagens hårdvara inte kommer kunna fylla kapaciteten.

kör för närvarande 3 st 970 nvme evo diskar, och om man skall kolla på bang for the buck, så lär ju inte nvme 4,0 vara något billigt om man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

kör för närvarande 3 st 970 nvme evo diskar, och om man skall kolla på bang for the buck, så lär ju inte nvme 4,0 vara något billigt om man säger så

Nej, men dina diskar är pci gen 3 och de kan köras i de nya pci gen 4 slottarna. Bandbredden dina kräver i 4x gen 3 är ju kanske bara 2x gen 4 vilket betyder att bandbredden du har till godo är mer än nog även med 24 cpu banor.

Med tanke på att de vanliga grafikkorten idag inte ens kan fylla en gen 3 x16 så kan du vara lugn

Permalänk
Medlem

Grymt kul, blir ju fetsugen på en 3950X men bara om den är i paritet med en 9900K med hälften av sina cores disablade för i ärlighetens namn har jag nog aldrig använt mer än 4 cores samtidigt då jag inte spelar spel på min dator och ännu mindre använder programvara som kan optimeras för massiv multitrådning. Men som sagt, grymt, exempelvis för VMs eller bara experimenterande med programmering av multitrådning. ECC och PCIe 4.0 på det @ 105W, oerhört prisvärd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvistarn:

TDP är inte samma sak som effektåtgång

Nähä, är det sant, kanske därför jag skriver att den kan dra ända upp till 150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

såg du intels benchmarks på 9900k när dom släppte den och deras tdp på 95 watt?.
detta tdp värdet älskar tydligen tillverkare att ljuga om.

De ljuger inte det minsta!
Om en datorbyggare följer Intels anvisningar och kombinerar 95W kylning med rekommenderad styrning av processorns frekvenser kommer den inte att överhetta utan galant klara alla uppgifter man belastar den med.
Däremot blir ju prestandan inget att skryta med om arbetsuppgifterna tar mer än några sekunder att utföra...

"Problemet" har ju varit att i princip alla recensenter använt betydligt kraftigare kylning och BIOS-inställningar som struntat i Intels rekommendationer, så att processorn jobbar med boost-frekvens mest hela tiden. Då blir det de facto frågan om överklockning och effektförbrukningen går (föga förvånande) i taket.

Skrivet av CubaCola:

@Oskar80: Kolla in denna gamla Sweclockers artikel ifrån 2007 där de grävt i teknisk dokumentation ifrån Intel och AMD angående TDP...

AMD definierar TDP annorlunda nu (effektförbrukning när samtliga kärnor körs i basfrekvensen), och jag tror att även Intel gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

De ljuger inte det minsta!
Om en datorbyggare följer Intels anvisningar och kombinerar 95W kylning med rekommenderad styrning av processorns frekvenser kommer den inte att överhetta utan galant klara alla uppgifter man belastar den med.
Däremot blir ju prestandan inget att skryta med om arbetsuppgifterna tar mer än några sekunder att utföra...

"Problemet" har ju varit att i princip alla recensenter använt betydligt kraftigare kylning och BIOS-inställningar som struntat i Intels rekommendationer, så att processorn jobbar med boost-frekvens mest hela tiden. Då blir det de facto frågan om överklockning och effektförbrukningen går (föga förvånande) i taket.

AMD definierar TDP annorlunda nu (effektförbrukning när samtliga kärnor körs i basfrekvensen), och jag tror att även Intel gör det.

Fast nu är det ju så att Intel älskar att pusha sina boostfrekvenser så pass mycket att de knappt nämner basfrekvensen. Är det då så konstigt att folk tycker att de faktiskt bör prestera på den nivån vid den specificerade värmeutvecklingsnivå de nämner?

Permalänk

Ser ut som min 5820K får pinna på i 4,4GHz lite till

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Väljer man r9-3950X + X570, då kan man övervintra ett antal generationer (2-3 år minst), om man nu inte drivs av "absolut-senaste-prylen"-sjukan utan iaktar lite prylskam;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3950X @ 4.999 GHz på 1.6V VCORE (förmodligen LN2).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nähä, är det sant, kanske därför jag skriver att den kan dra ända upp till 150W

Du kan definitivt räkna med mer om du ska använda någon högre level av XFR. T.ex 2700X på 8 kärnor kan väl komma upp i 250W all core boost om jag inte missminner mig. Dra av ca 30% pga av den ny noden och lägg på procent för hur många fler kärnor som kör så kan man gissa sig till lite. O.s.v.

Tror det rör sig om mer än 150W om man inte kör stock utan XFR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Tror ni 3950x går om i3 8350k i spelprestanda nu?
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Skulle va kul med lite speltester.