Blåst rent datorn har problem med studsning/lagg igen i windows

Permalänk
Medlem

Blåst rent datorn har problem med studsning/lagg igen i windows

Haloj igen

Blåste rent windows med usb och läste att om man har windows redan installerat så behövde man inte knappa in nyckel igen så jag hoppade över det alternativet.

Men det kanske va ett misstag?

Efter datorn har varit igång några timmar så får jag gummisnodd effekt på muspeken och i spel som är störande och ända sättet att åtgärda det är att starta om datorn.

Samt kan ej göra system reparation får bara medelandet att utförandet kan ej utföras och har då både testat från windows och avancerad start

Samt fått bsod clock watchdog timeout några gånger och jag har uppdaterat alla drivrutiner samt laddad ner intels egna mjukvara som checkar cpu som säger att den är ok. Samt problemet kommer slumpmässigt så vet inte vad mer man kan göra.

Så vänder mig hit om vägledning
Datorn i sign.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har du överklockat? Låter lite som hårdvaruproblem, kört memtest?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har du överklockat? Låter lite som hårdvaruproblem, kört memtest?

testade förut men fick ingen märkvärdig prestanda ökning så jag nollställde allt igen.

Vad är memtest för något?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Blåste rent windows

Definiera "Blåst rent datorn".

Startade du installationen innefrån Windows eller bootade du datorn från USB-stickan och formaterade om C: och gjorde en helt ren installation? Min erfarenhet är att installera Windows innefrån Windows behåller en del smörja från det gamla Windows trots allt.

Din licens är knuten till hårdvaran i datorn och är inte beroende av att Windows redan är installerat. Man kan alltså formatera C: och ändå installera och aktivera Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Definiera "Blåst rent datorn".

Startade du installationen innefrån Windows eller bootade du datorn från USB-stickan och formaterade om C: och gjorde en helt ren installation? Min erfarenhet är att installera Windows innefrån Windows behåller en del smörja från det gamla Windows trots allt.

Din licens är knuten till hårdvaran i datorn och är inte beroende av att Windows redan är installerat. Man kan alltså formatera C: och ändå installera och aktivera Windows.

Botade upp från USB och formaterade om C:

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hellmix:

Botade upp från USB och formaterade om C:

Du installerade inte ett OS?

Uppdaterade drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du installerade inte ett OS?

Uppdaterade drivrutiner?

installerade windows 10 från usb

har uppdaterat alla drivrutiner som går att uppdatera

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Testa ram-minnen med memtest, flera pass om du måste.
Återställ/uppdatera EFI.
Pröva gärna nån äldre drivrutin.

Kopplat in ny hårdvara på sista tiden?

Also, kör "sfc /scannow" i administrativ kommandprompt (högerklicka, kör som admin)
Also, det kan vara ditt USB-minne som inte mår bra.

Permalänk

Fryser skärmen helt eller är det endast pekaren som "hoppar". Kan vara musen eller dess underlag som är dåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Testa ram-minnen med memtest, flera pass om du måste.
Återställ/uppdatera EFI.
Pröva gärna nån äldre drivrutin.

Kopplat in ny hårdvara på sista tiden?

Also, kör "sfc /scannow" i administrativ kommandprompt (högerklicka, kör som admin)
Also, det kan vara ditt USB-minne som inte mår bra.

Ingen ny hårdvara
Ska testa sfc: Windows Resource Protection did not find any integrity violations,
USB minnet är helt nytt men kan vara måndags ex

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Fryser skärmen helt eller är det endast pekaren som "hoppar". Kan vara musen eller dess underlag som är dåligt.

Det är själva muspekaren som *laggar* fram. Samt märkt nu när man spelar online så när laggen kommer så droppar FPS till 0-1 och ms skjuter upp till över 150 efter 2-5 sekunder så återgår allt till normal fps och ms. Droppen är helt slumpmässigt så har inte kunnat klocka någon tid.
Musmattan och musen är helt nya och hade problem med tidigare mus också. Då var Logitech men har nu bytt till Corsair.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle rekommendera att du kör Latency Mon. Stäng av alla energisparfunktioner först så att dom inte stör.

Låt datorn stå idle i kanske 30 minuter eller nåt, kolla sedan under Drivers, sortera efter higest execution eller möjligtvis total execution. Optimalt skall inget gå över 0.3 ms higest execution, spelar dock ingen roll om du har en spik på en ms eller två lite då och då, bara det inte är ofta eller konstant.

Kolla sedan under Processes ifall du har galet många hard pagefaults, notera att det är normalt att ha pagefaults, men om man har en miljon efter 30 minuter är nog något galet med minneshanteringen.

Programmet är gratis och är i min erfarenhet det absolut bästa för att hitta fel som har med lagg (inte låg FPS eller ping, men oförklarligt lagg), stuttering, frysningar på nån sekund och liknande att göra.

Hittar du inget efter det så kör nåt spel med latency mon igång i bakgrunden och kolla sen.

resplendence . com / latencymon

Permalänk
Inaktiv

Luktar som något minnesrelaterat, och med tanke på din angivna minneshastighet (1600Mhz om det inte är en typo) förklarar ju dina stutters i så fall. Annars prova något av alternativen här annars hade jag blåst datorn och gjort en korrekt installation, i ordning. Får väl skriva en guide på det annars.

Uppdaterat drivisar till chipset? Dra ner Snappy Driver Installer (Fullt legitim och säker, det enda verktyg du behöver när det komemr till drivisar)