AMD demonstrerar spelprestanda för Radeon RX 5700-serien

Permalänk
Hjälpsam

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Altså.. När jag sitter och kollar dessa siffror så blir jag lite sådär.. Varför jämföra % och inte FPS?

Då 20% i ett spel kan vara allt mellan 5fps till 10fps... Så vi säger om 2070 har 100fps, så är 20% = 120fps.
eller så kör vi 60fps 20% = 72FPS.

30fps +20% = 36FPS

20fps +20% = 24FPS

OSV... Så jag ogillar % uträkningar.. Dessa är objektiva mot vad jag vill se.

DET är spännande och bra det kommer lite 2070 utmanare, då det är ett relativt bra segment för folk i prestanda / krona racet.

Personligen vill jag se nått bättre än 2080ti, som jag tycker ändå när det kom var relativt snålt med prestanda. Överlag. Självklart grym prestanda, men inte kanske som man hoppats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@JooJ: 56 är på utförsäljning just nu ….. Därför priserna är extremt bra just nu på 56/64 lär ta ett tag innan vi får se dessa priser igen .

Jo, det är klart. Vet att man vill göra plats för det nya, men just nu sitter jag och vänder och vrider på mig för att inte slå till på en 56:a. 😬
Och jag är en 'old school'-dude som verkligen vill ha pris/prestanda (för att inte tala om energieffektivitet!) när jag väl ska köpa nytt och uppgradera 1-2 maskiner här i hushållet. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Jo, det är klart. Vet att man vill göra plats för det nya, men just nu sitter jag och vänder och vrider på mig för att inte slå till på en 56:a. 😬
Och jag är en 'old school'-dude som verkligen vill ha pris/prestanda (för att inte tala om energieffektivitet!) när jag väl ska köpa nytt och uppgradera 1-2 maskiner här i hushållet. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en Vega 56 med vettig kylare, och sänk drivspänningen lite.
Du ligger ute med ganska lite pengar, och kan titta på GPU-marknaden från sidan ett par/tre år till.

Eller vänta ett halvår till ett år och köp när priserna för det nya har sjunkit, du lär inte ha en kryptovalutadriven prisutveckling på de här korten. Kanske kan få ett 5700 till riktigt vettigt pris redan till Black Friday. Fast - då har ju ryktena om the Next Great Thing redan dragit igång...

Permalänk
Medlem

@JooJ: Finns väl inget som slår ett fungerande begagnat 1080Ti på fingrarna vad gäller pris/prestanda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inget fel på ''blower'' kylare.

Förutom att de i princip alltid är varmare och mer högljudda än Open-Air kylare, nä.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@JooJ: Finns väl inget som slår ett fungerande begagnat 1080Ti på fingrarna vad gäller pris/prestanda

Det har du helt rätt i..... Men jag vill ju ha allt på samma gång. Tycker 1080ti är törstigt gällande ström.
Och sen att köpa begagnat.... 😬..... Gjort det 2ggr. Ena kortet var fläktarna slutkörda och andra gången, så flimrade HDMI-anslutningen. (Rött prickflimmer).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem

De här priserna kommer inte hålla. Nvidia har redan hunnit lansera och dessutom pensionera motsvarande kort som släpptes för över 2 år sen med ungefär samma prestanda och samma pris/prestanda. Nu är det bara intel som kan utmana. Annars blir det dags att byta intresse.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Dom säljer ut Vega 56 för endast 3 k just nu !! Tror dock det blir kampanjer med 500-700 kr billigare priser på 2070-2060-5700 serien med jämna mellan rum .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Blev sugen att köpa en XT så fort den kommer ut men väntar och ser vad Nvidia svarar med innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Det har du helt rätt i..... Men jag vill ju ha allt på samma gång. Tycker 1080ti är törstigt gällande ström.
Och sen att köpa begagnat.... 😬..... Gjort det 2ggr. Ena kortet var fläktarna slutkörda och andra gången, så flimrade HDMI-anslutningen. (Rött prickflimmer).

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett från någon som inte mekat med kortet och t.ex. slängt på vattenkylning. Och köp bara med garanti + kvitto så bör man känna sig rätt lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Chris_Kadaver: Dom säljer ut Vega 56 för endast 3 k just nu !! Tror dock det blir kampanjer med 500-700 kr billigare priser på 2070-2060-5700 serien med jämna mellan rum .

Ett VEGA56 std kylare/blower för 219 Euro + frakt och lite kluring hur man skall "lösa" köpet i Tyskland.
https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-ASRock-Radeon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@JooJ: 56 är på utförsäljning just nu ….. Därför priserna är extremt bra just nu på 56/64 lär ta ett tag innan vi får se dessa priser igen .

Jag slog till för en månad sen hos Netonnet. Inget jag ångrar hittills ☺️ Vega 56 är riktigt trevligt med lite undervolt och Samsung minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prestandan hade funkat för mig men jag hade ju helt klart hoppats på bättre pris/prestanda om jag ska vara ärlig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Köp ett från någon som inte mekat med kortet och t.ex. slängt på vattenkylning. Och köp bara med garanti + kvitto så bör man känna sig rätt lugn.

Är väl iofs en fördel , för då vet man att fläkten inte har körts speciellt mycket, så då kan man vara säker på att fläkten håller ett tag.

Permalänk
Medlem

ang, RAL
Någon som har nån aning om vad den egentligen gör?
Eftersom det är en funktion så kan vi ju anta att den tar genvägar som påverkar annat, frågan är väl vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Altså.. När jag sitter och kollar dessa siffror så blir jag lite sådär.. Varför jämföra % och inte FPS?

Då 20% i ett spel kan vara allt mellan 5fps till 10fps... Så vi säger om 2070 har 100fps, så är 20% = 120fps.
eller så kör vi 60fps 20% = 72FPS.

30fps +20% = 36FPS

20fps +20% = 24FPS

Helst vill man se exakta fps värden för båda korten som jämförs. Men om man inte får det så säger skillnaden i % mer än vad en skillnad i fps säger. Av den anledningen du själv ger exempel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Chris_Kadaver: Dom säljer ut Vega 56 för endast 3 k just nu !! Tror dock det blir kampanjer med 500-700 kr billigare priser på 2070-2060-5700 serien med jämna mellan rum .

Nvidia Super kommer ju pressa ut de gamla korten från marknaden,
https://www.notebookcheck.net/Rumored-Nvidia-Super-graphics-c...

Dock kommer 8Gb minne locka på de nya 2060S och 2070Ti komma för att kanske vara bättre än 5700, men det pressar ju iofs också priset på de gamla korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Helst vill man se exakta fps värden för båda korten som jämförs. Men om man inte får det så säger skillnaden i % mer än vad en skillnad i fps säger. Av den anledningen du själv ger exempel på.

absolut, men 6fps på 20% är lite mer udda än att säga 6FPS högre.. för i slutändan är den, nada. skulle jag säga under bra förhållanden..

Dock känns det som rätt förra årets prestanda för "billigare" pris.. njae inte så intressant för min smak! Men absolut bättre än inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Sjukt trist med kylaren trodde de hade gått ifrån detta galenskap....

Det är ju bra om man vill få ut värmen från chassit.

Skrivet av huttala:

Måste säga att jag är rätt besviken på detta.

Pris/prestanda är samma eller sämre än Nvidias dito, och då får man mindre funktionalitet och högre strömförbrukning än med Nvidias kort, som dessutom funnits på marknaden nästan ett år.

Får ju hoppas att priserna i butik ligger under AMD's rekommenderade pris fort, för annars kommer det nog vara fullt på hyllorna länge.

Inte ett rätt här.
5700-serien har ju bevisligen bättre pris-prestanda.
Ingen större skillnad i strömförbrukning.
5700-serien har fler finesser än RTX 2000-serien. Det enda nVidia har är raytracing.
RTX har funnits på marknaden i ett halvår.

Skrivet av Spawnbadboy:

För dyra jämnfört med nvidia alternativen. Ingen mening att köpa dessa eftersom de erbjuder mindre funktionalitet

Skrivet av Ekorrism:

Altså.. När jag sitter och kollar dessa siffror så blir jag lite sådär.. Varför jämföra % och inte FPS?

Då 20% i ett spel kan vara allt mellan 5fps till 10fps... Så vi säger om 2070 har 100fps, så är 20% = 120fps.
eller så kör vi 60fps 20% = 72FPS.

30fps +20% = 36FPS

20fps +20% = 24FPS

OSV... Så jag ogillar % uträkningar.. Dessa är objektiva mot vad jag vill se.

Men hur tänker du nu?
Procentuell skillnad säger ju betydligt mer än att jämföra enheter.
40 till 60 FPS är 20 FPS och ger stor skillnad...jaa, 50% högre, klart märkbart.

100 till 120 FPS är också 20 FPS, men är inte ens märkbart...nää, 20% märks knappt, på samma sätt som 40 till 48 FPS. Visst, skillnaden mellan 40-48 kan märkas något lättare jämfört med 100-120, eftersom ögat hänger med bättre i 40-48.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pacc:

Nvidia Super kommer ju pressa ut de gamla korten från marknaden,
https://www.notebookcheck.net/Rumored-Nvidia-Super-graphics-c...

Dock kommer 8Gb minne locka på de nya 2060S och 2070Ti komma för att kanske vara bättre än 5700, men det pressar ju iofs också priset på de gamla korten.

Det där ryktet borde du ta med en grävskopa salt.

- Köp inte AMD:s nya kort, vänta på vårt superkort, som kanske släpps någon gång!
- Om och när det släpps kommer det kanske att släppas till ett bra pris!
- Då kommer vi kanske sänka priset på befintliga kort!
- Som sagt köp inte vår konkurrents grafikkort!
- Snälla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

22% bättte i BFV vafan sign me up asap de e de enda jag spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

AMD tells us that the blower itself has been further optimized for air flow and noise, and the company has set the default acoustic limit to a relatively low 43dB.

https://www.anandtech.com/show/14528/amd-announces-radeon-rx-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Överväger att slå till på på ett 5700XT om nu sweclockers tester överenstämmer med vad AMD visar här. Jag lirar mest i 1440p och och tycker inte mitt 2060 riktigt pallar det i 144hz. Sedan är det billigare än ett 2070 dessutom. Ifall nvidia släpper ett 2070ti för att kontra kommer det väl kosta för mkt till en början ändå.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja, man undrar ju verkligen varför de inte lägger krut på att byta ut lövblåsarn mot något mer kompetent. Hursomhelst är detta en mindre viktig sak då tredjeparts lösningarna alltid är ljusår bättre än stockkylaren.

Du ska se att de kommer vettiga kylare från eftermarknaden med ett prispåslag på 700kr som gör att ett snik 5700 kostar som ett 2070 med vettig kylare. Hipps vipps kommer 2070 se mycket prisvärt ut och dessutom köra skjortan av AMD 5700

Permalänk
Medlem

@pacc: Hört det ryktet med . Men det är ju bara ett rykte eller ?.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Radeon hänger på Nvidias prishöjningstaktik. Det verkar vara slut med att vara det billiga alternativet. Och jag kan förstå dom faktiskt. Det har inte hjälpt marknadsandelarna något alls vid tidigare försök till prispress. Det enda det gjort är att de som ändå tänkt köpa Nvidiakort fått dom ett snäpp billigare och att AMD förlorat pengar. Hoppas Intel kommer in och rör om ordentligt.

Verkligen, var på tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Kul med släpp, men...
RDNA verkar ju ha sämre IPC än vad GCN har, enda orsaken att det blir så bra prestanda är ju tillverkningstekniken på 7 nm som ju ger möjlighet till en högre klockning.

Skärpning AMD... Hur kommer det att gå när Nvidia släpper sitt 2020? Då kommer högre IPC att behövas...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nvidia Super kommer ju pressa ut de gamla korten från marknaden,
https://www.notebookcheck.net/Rumored-Nvidia-Super-graphics-c...

Dock kommer 8Gb minne locka på de nya 2060S och 2070Ti komma för att kanske vara bättre än 5700, men det pressar ju iofs också priset på de gamla korten.

Haha.. Då får du vänta mycket länge

Sorry, ser att jag hade fel...

Har för mig att Nvidia Super var något med en extremt slim laptop...

Däremot så kan vi kanske (men bara kanske) se mindre prissänkningar, rätt normalt vid nya släpp.

Sorry, ser att jag hade fel...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tja, vad ska man tycka? Vega 56 verkar i alla fall ha stigit med ungefär 10-15% i pris sedan E3. En del erbjudanden på 2060 har också försvunnit. Tyvärr verkar det som om att AMD stiger upp i prestanda, men bang for the buck blir inte vidare mycket bättre. Sen har ju Vega 56 varit en grymt bra deal nu under våren och början av sommaren.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum