17,3" gaminglaptop vs Stationär ITX

Permalänk
Medlem

17,3" gaminglaptop vs Stationär ITX

Hej!
Jag står nu i valet och kvalet mellan att antingen behålla en Omen 17,3" med 7700hq, gtx1070, ssds å 16gb ram eller min itx-burk i ett ncase m1, den har 2700x från amd, gtx1080, 16gb ram å massa ssd etc..

Externa skärmen som ska användas är en predator x34 som körs i 95hz och gsync.

Jag har även en äldre gigabyte 14" med i7 4720, 970m, 16gb ram, ssd å lite disk etc.
Den sistnämnda klarar många av spelen jag kör, wow, division 2, csgo etc etc, helt ok, flyter väl inte superbra men ändå ok, dock är det för liten skärm för när man ska på lan eller vill sitta i soffan å gamea.

Nu köpte jag omen-datorn av en medlem här på swec, har installerat massa spel etc och prestandan på den är riktigt bra, sålänge man kör på inbyggda skärmen (som körs i 120hz och i gsync).

När man dock jämför den med min stationära tillsammans med den massiva skärmen jag kör där jämförde jag datorerna i gta 5, divison 2 samt lite löst i wow, i samtliga spel är det annorlunda. Förutom i Wow där det flyter på riktigt bra.

Med extern skärm, samt lite undervoltning för tempen (å konstigt nog bättre prestanda) får laptopen ca 4000p i divison 2, i gta ligger fps:en mellan 35 och 50.
I wow runt 100fps.

Stationära datorn får däremot ca 5700 poäng i divison, ligger mellan 75 å 90 fps i gta5 och när jag testade wow ville inte afterburner-overlayen fungera, men det flöt på fint.

Visst, nu är det inte så vetenskapliga tester utan mer lite mer på känsla som så.

Det som gör det hela lite intressant är då, när jag jämför laptopen i t.ex. divison 2 å den inbyggda skärmen får den strax under 8k i divison 2. Visst, det är i 1080p, men stationära kan endast köra med stora skärmen så lite halv-relevant är det iaf.

Sidonotering:
Skälet till att jag började hela den är rokaden är att jag kommer snart ha eget datorrum igen, från att ha datorn i vardagsrummet, då jag ibland sitter i soffan å game:ar är det för litet att ha 14". Dessutom är jag less på att släpa skärm å dator på lan, laptop verkar mycket smidigare, även där är 14" för litet. 17,3" är perfekt i storlek.

Så, nu till den stora frågan:
Ska man behålla laptopen och sälja stationära, då även behålla skärmen, och effektivt minska fps:en i spelen med 30% vs stationära. Kanske även skärmen? Även om jag gillar den starkt.
Eller ska jag sälja vidare laptopen, behålla stationära å köra på 14" när jag väl sitter i soffan etc?

Det som får mig att tveka är att prestandan med 34"-skärmen med laptopen är rätt mycket lägre än med den stationära.. är den förlusten värt det? (vet att endast jag kan avgöra vad "värt det" är men vill höra er input).

Ursäkta långa posten men mycket tankar kring det

Permalänk
Medlem

Tjena!
Personligen hade jag valt en stationär dator över en bärbar alla dagar i veckan.
Får du nu ett datorrum så skulle jag tycka att det var gött att ha en stationär dator uppställd som man inte behöver plocka ner när man ska på LAN.

Som LAN-dator hade jag använt den bärbara Omen-datorn du precis införskaffat.

//Nozze

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Det som gör det mer komplicerat är ju att jag inte ska behålla båda, är ju inte gjord av pengar ;P

Sen är det ju så att jag då å då inte endast sitter i datorrummet, utan t.ex. i vardagsrummet, å när jag gjort det hittills har jag använt 14-tummaren men den har ju varit lite liten att sitta med. ;P

Skrivet av Nozze666:

Tjena!
Personligen hade jag valt en stationär dator över en bärbar alla dagar i veckan.
Får du nu ett datorrum så skulle jag tycka att det var gött att ha en stationär dator uppställd som man inte behöver plocka ner när man ska på LAN.

Som LAN-dator hade jag använt den bärbara Omen-datorn du precis införskaffat.

//Nozze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Det som gör det mer komplicerat är ju att jag inte ska behålla båda, är ju inte gjord av pengar ;P

Sen är det ju så att jag då å då inte endast sitter i datorrummet, utan t.ex. i vardagsrummet, å när jag gjort det hittills har jag använt 14-tummaren men den har ju varit lite liten att sitta med. ;P

Nähäpp
Då blir det lite svårare. JAG hade ju valt den stationära. Hur mycket man värderar att den bärbara är just bärbar får man själv värdera i vad man tycker det får kosta i prestanda

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

mm, lite så ;P

Det finns ett par till faktorer som gör det komplicerade ännu mer komplicerat:

Om jag behåller laptopen å säljer stationära måste jag mer eller mindre byta skärmen, eller måste å måste.. i vissa spel går det i 60fps å i vissa går det i 35-50, men med gsync så det flyter ändå helt ok.

Sen, om jag vill köra VR i framtiden å det visar sig att laptopen inte räcker till då, då blir det knöligt.

Sen gillar jag ju laptopen som fan, iaf när man kör utan extern skärm.. hehe

Skrivet av Nozze666:

Nähäpp
Då blir det lite svårare. JAG hade ju valt den stationära. Hur mycket man värderar att den bärbara är just bärbar får man själv värdera i vad man tycker det får kosta i prestanda

Permalänk
Medlem

Den skärmen kan jag tänka mig att köpa billigt av dig

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Sen, om jag vill köra VR i framtiden å det visar sig att laptopen inte räcker till då, då blir det knöligt.

Sen gillar jag ju laptopen som fan, iaf när man kör utan extern skärm.. hehe

Den bästa framtidssäkringen du kan göra är väl att sälja en nu och köpa bättre grejer för samma peng om ett par år.

I din situation kanske du ska sälja den du 'förlorar' minst på och lita på att du kan köpa tillbaks motsvarande när det blir dags.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad du prioriterar, en fet hemmaupplevelse eller en mer portabel upplevelse..

Bästa kompromissen jag kan tänka mig är att du säljer stationära och helt enkelt byter upp dig till en häftigare laptop när du känner att den inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Tack för input änsålänge
Jag ska testa lite mer idag å se om jag får tillfredsställande prestanda med stora skärmen om jag justerar inställningarna i spelen lite.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva här.. fixade lite med inställningarna å kunde få liknande prestanda i laptopen som stationära på stora skärmen i Divison 2, bf5 var lite svårare men tror jag fick till det..

Satte ut en annons ifall ni inte sett det men är fortfarande inte helt säker hehe.

Permalänk
Medlem

jag har en ITX speldator.
1600x 16GB 1070 TI och den är stor som en skokartong. Perfekt för lan och klarar allt jag önskar utan att kosta en förmögenhet.

Laptop får du sjukt mycket mindre prestanda per krona.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

jag har en ITX speldator.
1600x 16GB 1070 TI och den är stor som en skokartong. Perfekt för lan och klarar allt jag önskar utan att kosta en förmögenhet.

Laptop får du sjukt mycket mindre prestanda per krona.

Ja, det är sant.
Eller nja, det jag gav för den här laptopen får du inte i en stationär med ett 1070, 1,5tb ssd för samma pris tyvärr, om du inkluderar en 120hz gsync-skärm.

Min stationära får plats med alla tillbehör i en vanlig kabinväska på hjul, men iom att det är en del packande, för att inte nämna skärmen som måste monteras ner från armen, foten ska skruvas på etc etc.
Med laptopen, som ändå presterar rätt bra, är det bara å ta med sig datorn, laddaren, musen, musmattan å ett par lurar.. Det är sinnesjukt mycket smidigare faktiskt.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är dock att om ingen är intresserad av stationära för vad jag vill ha för den sätter jag ut laptopen å skiter i hela rokaden

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Intresset för den stationära var lågt så jag satte ut laptopen samtidigt
En snubbe skulle hämta men slutade höra av sig och dök aldrig upp (jevla rövhatt), rensade den å ställde in mig på att behålla stationära. Då dök en snubbe upp som ville köpa den. Han hämtade den igår. Så nu kör jag på laptopen tydligen hehe

Permalänk
Medlem

Hur mycket reser du? Jag har veckopendlat i nästan 8 år och en bärbarspeldator är riktigt bra om du hittar en bra. Har själv en bärbar med en ca två år gammal ASUS med ett 1070 och den hänger på riktigt bra. Om du ska "uppgradera" köp då en med ett 2080 (inte MaxQ) så du lite prestandaökning. Annars kan du gott köra med din 1070 tills nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur mycket reser du? Jag har veckopendlat i nästan 8 år och en bärbarspeldator är riktigt bra om du hittar en bra. Har själv en bärbar med en ca två år gammal ASUS med ett 1070 och den hänger på riktigt bra. Om du ska "uppgradera" köp då en med ett 2080 (inte MaxQ) så du lite prestandaökning. Annars kan du gott köra med din 1070 tills nästa generation.

Nja, jag reser inte så mycket alls faktiskt, åker dock på lan ett del.
Den jag köpte var en HP Omen 17,3" med 7700HQ (hade gärna haft den cpun efter dock), samt 16gb ram, gtx1070 å 1,5tb ssd.
Fick den för 8k, var lite svårt att inte köpa den, ruskigt bra pris för prestandan.
Som jag nämnde tidigare presterar den otroligt väl när man kör på den inbyggda skärmen. Det visste jag förvisso att den skulle göra då min äldre 14" med 970m fortfarande hänger med väl i 1080p.

En sak jag visste att jag skulle sakna var utrymmet, hade 3,1tb i stationära, men köpte en 4tb extern disk som jag buntade fast bakom skärmen å kopplade in i skärmens usb-hub, så nu har jag 4tb lagring extra när jag sitter vid skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

En sak jag visste att jag skulle sakna var utrymmet, hade 3,1tb i stationära, men köpte en 4tb extern disk som jag buntade fast bakom skärmen å kopplade in i skärmens usb-hub, så nu har jag 4tb lagring extra när jag sitter vid skrivbordet

Dagens fyndtråden har en 10GB extern för typ 2k från amazon om du behöver mer, rätt sugen på att beställa en själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Latmask

#17951734

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."