Permalänk

Tysta många hårddiskar

Har fem styck hårddiskar i ett aopen hq08. Har någon något tips på hur man får bort "motorljudet" på dessa och samtidigt kyla dem någolunda.

Har satt in dämpmatta och det tog bort läs/skriv-ljudet.

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk

Betonglåda som någon gjort?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Här är en tanke.
Hänger man upp diskarna i stroppar (helst tunna av bläckfisktyp) så blir man av med det högfrekventa vinandet som fortplantas till chassit. Utan att ha någon större empirisk erfarenhet så tror jag att det är konsekvenserna av dessa högfrekventa vibrationer som man hör. Med ljuddämpning typ matta eller isoleringsfärg så borde diskarnas ljud kunna dämpas riktigt effektivt. En långsamt (~1000 rpm) roterande fläkt som blåser mellan stroppupphängningarna borde klara kylningen bra utan att låta mycket.

Personligen funderade jag på att stroppa upp en hållare för flera diskar i 5.25"-platserna.

Visa signatur

Lottery is a tax on people who are bad at math.

Permalänk
Medlem

släng in hela dator i garderoben

Permalänk

vattenkylning o sen in me dom i en tät låda med massor av ljuddämpning det lär ju vara det bästa

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
vattenkylning o sen in me dom i en tät låda med massor av ljuddämpning det lär ju vara det bästa

Fast om han har IBM så har de ett litet hål som inte får täckas (iaf på vissa)

Visa signatur

AMD XP 1800+ (AGOIA)| 512 DDR RAM | GeForce4 ti4200 64 mb | 200 gb hårddisk(ar) | MSI KT3 Ultra2

Permalänk

Då lådan är dämpad och hållare skruvade mot dämpningen är det inget vibrerande ljud utan som sagt... Bara motorljudet.

Vattankylning blir för dyrt...

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem

Motorljudet borde du ju inte kunna bli av med, bara om du stänger inne dem. Vad jag vet

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Visa signatur

AMD XP 1800+ (AGOIA)| 512 DDR RAM | GeForce4 ti4200 64 mb | 200 gb hårddisk(ar) | MSI KT3 Ultra2

Permalänk

En annan ide är att trycka skumgummi runt diskarna med undantag från halva ovansidan och undersidan, och sen ha en tyst 80 per två diskar. Det körde jag med, i två lådor utanför burken. Tyst, enkelt, billigt.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Kanske min variant fast med fler flänsar om du vill ha flera diskar:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanelbullen
Fast om han har IBM så har de ett litet hål som inte får täckas (iaf på vissa)

Vad är det hålet för egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

luftning...

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
Vad är det hålet för egentligen?

det är till för att utgämna skilnader i lufttryck.... hårdiskarna är ju lufttäta ifrån fabrik och kan kanske börja läcka in luft om trycket är annorlunda på den plats disken ska användas...

Permalänk

Det beror väl på hur tyst du vill ha det, jag gjorde en låda och ställde på botten av chassit (på biltemas dämpmatta)
Det blev inte knäpptyst, men processorfläkten överöstar håddiskarna med råge.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Då lådan är dämpad och hållare skruvade mot dämpningen är det inget vibrerande ljud utan som sagt ...

Har skruvarna fortfarande kontakt med chassiet så att vibrationer kan spridas den vägen?

Jag har mina SCSI-diskar gummiupphängda samt har ljuddämpat lådan. Hör ingenting av motorljudet (var helt outhärdligt innan). Sedan har jag en fläkt som hämtar luft utanför lådan och som blåser rakt upp på hårddiskarna (samt en fläkt i toppen av lådan som transporterar ut varmluften).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Det beror väl på hur tyst du vill ha det, jag gjorde en låda och ställde på botten av chassit (på biltemas dämpmatta)
Det blev inte knäpptyst, men processorfläkten överöstar håddiskarna med råge.
http://hem.bredband.net/b131944/IMGP6689.JPG

smart... och mycket snyggt!
är det svårt att använda och jobba med plexiglas? har du scsi-diskar (varv?) i där eller är det IDE 7200varvare?

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

Hade det varit SCSI-diskar så hade jag gissat på att det räckt med en kabel (även signaturen ger en ledtråd).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Hade det varit SCSI-diskar så hade jag gissat på att det räckt med en kabel (även signaturen ger en ledtråd).

sant... men det känns som om den ena sladden är för många trådar i för att vara IDE.
den översta ser jag att det är IDE... men man vet aldrig med de under.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Citat:

smart... och mycket snyggt!
är det svårt att använda och jobba med plexiglas? har du scsi-diskar (varv?) i där eller är det IDE 7200varvare?

Tackar!
Precis som Robban skrev så är det IDE-diskar alla fem, fyra 60GB och en 120 GB. Alla från IBM och 7200 rpm.

Plexiglas är faktiskt smidigt att jobba med, det är inte överdrivet svårt att kapa, det är lätt att slipa till ojämna kanter och det går att böja om man värmer upp det. Jag hade aldrig hållit på med det innan jag började göra fanduct och HD-ställ till datorn och jag blev mycket nöjd!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--