Permalänk
Medlem

Vanlig tv-bild kontra HD-upplöst

Jag tittar på fotbolls-VM och slås av hur dålig den vanliga tv-bilden är. Spelarna är suddiga, skärpan verkar ha tagit semester. Jag har två platta tv-apparater, en på 47 tum och en på 55. 55:an, en Panasonic TX-55FX600E, är ny sedan i måndags (10 juni 2019), men den har lika kass bild som den äldre apparaten, en Panasonic TX-L47E5Y från 2012. Trodde först att den var sämre just på grund av sin ålder men när även den nya var likadan så blev jag förvånad. Jag minns när digital-tv kom och de analoga sändningarna försvann, vilken skillnad det blev i bildkvalitet. Men nu verkar det som om den digitala bilden är lika usel som den analoga var i jämförelse med HD-kanalerna. Men så här har nog bilden varit hela tiden, sen 47-tumstv:n var ny 2013. (OBS! Jag tittar på tv via vanlig tv-antenn och är kund hos Boxer, kanske problemet ligger där? Har en bekant som har CanalDigital och har knivskarp bild). Antennen är dessutom från 1992, alltså 27 år.

En fråga till: Om jag vill spela in från den nya 55-tumstv:n på exempelvis hårddisken i dvd-brännaren, då går inte det eftersom brännaren kräver scart och det kan inte kopplas in. På 47-tummaren finns ett uttag för en USB-scart-adapter men det gör det inte på den nya. Inspelningarna på hårddisken har väl lika låg kvalitet som VHS hade, skulle jag tro. HDMI finns på brännaren, och man kan titta på inspelningar, men inte spela in. Går detta att lösa?

Nej jag ser nu att den tv jag köpte är inge’ vidare. Den fick 3,3 i omdöme på Pricerunner. Mer än 30 procent gav den en etta. Skulle ha kollat upp det först.

Permalänk
Medlem

Skit in -> skit ut

Vill du ha bra bild får du skaffa HD-kanaler

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Skit in, skit ut. Digitala marknätet sänder bara ut ~480p, spelar ingen roll hur fin TV du kopplar till'et, det blir bara skit ändå.
TV via internet är grejen om du vill ha bättre bild.

Inspelningarna som görs via SCART kommer inte hålla nämnvärt högre nivå än de gjorde på VHS-tiden, nej. Om du tvunget vill hålla kvar vid samma brännare så finns det säkert massvis med lösningar att tillgå men enklast är troligen att plugga in en USB-sticka direkt i TVn och låta den sköta inspelandet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Skit in -> skit ut

Vill du ha bra bild får du skaffa HD-kanaler

Kan dock vara skillnad oavsett. Min hyresvärd satte in digitalboxar i alla lägenheter och hade kabel-nätet kvar samtidigt. Mycket bättre bild på digitalboxen än kabeltv:n, på samma kanaler.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Det finns HD-kanaler. SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5 samt ytterligare en är i HD. Men inte SVT24/Barnkanalen. Var tvungen att se på de vanliga kanalerna under fotbollen då jag inte har två CI-moduler, och det var då jag upptäckte hur dålig bilden är. Men har man fiber-tv så är väl alla i HD. Jag har beställt fiber till bostaden så det ska väl ordna sig, får säga upp Boxer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Men har man fiber-tv så är väl alla i HD

Nej det är långt från säkert. Kolla upp vad du köpt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB