Min externa hdd har slutat att fungera

Permalänk
Medlem

Min externa hdd har slutat att fungera

Hej
Min externa hårddisk WD på 1Tb har slutat att fungera. Den syns inte i utforskaren lr i diskhanteraren. Den står och blinkar lite svagt. Vad ska jag göra? Är det helt kört? Har den som backup så måste få igång den lr åtminstone rädda filerna på den.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Du kan ju alltid plocka ut den och koppla den till datorn för att se om den fungerar på det viset.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Du kan ju alltid plocka ut den och koppla den till datorn för att se om den fungerar på det viset.

Den går inte att plocka ut. Finns ju inga skruvar lr nåt på den. Den blinkar lite svagt, kan det vara transformatorn som gett sig??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Den går inte att plocka ut. Finns ju inga skruvar lr nåt på den. Den blinkar lite svagt, kan det vara transformatorn som gett sig??

Klart att det går. Bryt med något i springan på plasten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Har den som backup så måste få igång den lr åtminstone rädda filerna på den.

Då är det inte en backup mao? Eller dog din vanliga lagring samtidigt?

Worst case, om filerna är värda det, så finns det firmor att skicka den till. Kan bli dyrt och ingenting är 100% att det går att rädda. Börja med att montera disken internt som sagt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Då är det inte en backup mao? Eller dog din vanliga lagring samtidigt?

Worst case, om filerna är värda det, så finns det firmor att skicka den till. Kan bli dyrt och ingenting är 100% att det går att rädda. Börja med att montera disken internt som sagt.

Jo jag använder den som backup. Det vart därför jag köpte den. Med facit i hand så borde jag köpt en till som backup men det är ju lätt att vara efterklok. Ska kolla med en annan transformator först innan jag försöker att plocka isär den. Annars får jag skicka den till nån firma som kan hjälpa mig i värsta fall.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

har haft o göra med en extern WD 1tb som inte har interna sata kontakter utan allt var fastlött... Den fick skickas till IBAS när den pajja.. 70k kostade kalaset

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

har haft o göra med en extern WD 1tb som inte har interna sata kontakter utan allt var fastlött... Den fick skickas till IBAS när den pajja.. 70k kostade kalaset

Fy faan. Skulle inte förvåna mig om min hdd inte har interna sata kontakter den heller. Då förmodar jag att det inte går att koppla in den på datorn?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Skrivet av helgonet:

Fy faan. Skulle inte förvåna mig om min hdd inte har interna sata kontakter den heller. Då förmodar jag att det inte går att koppla in den på datorn?

Har HDD:n en sådan här kontakt så är risken hög att allt är fastlött. https://www.ebay.com/itm/USB-Cable-Western-Digital-My-Passpor...

Jag försökte lossa på lödningarna inuti chassit för att löda på vanliga sata kontakter men det var limmat med någon epoxy så skulle behöva bränna sönder kretskortet för att få loss befintliga lödningar.. Jävla idioti rent utsagt, skulle kunna tro att det är Apple som står för tillverkningen..
*edit
eftersom att Apple alltid har konstiga lösningar och vägrar köra med standard

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Fy faan. Skulle inte förvåna mig om min hdd inte har interna sata kontakter den heller. Då förmodar jag att det inte går att koppla in den på datorn?

Är lite beroende på om det är en 2.5" eller 3.5".
Den förstnämnda har i stort sätt på alla idag fastlöddad USB kontroller, medans på 3.5" är det oftast vanligare med att USB kontrollern är separat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Gör inget direkt på disken, clona den först å rädda sen datat.

En backup är bara en backup om det är en backup.. mao en andra eller tredje källa till datat. Du borde sålunda kunna återskapa data om enbart en källa går sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Är lite beroende på om det är en 2.5" eller 3.5".
Den förstnämnda har i stort sätt på alla idag fastlöddad USB kontroller, medans på 3.5" är det oftast vanligare med att USB kontrollern är separat.

Nja, det beror nog rätt mycket på tillverkare. WD verkar ha fastlött ofta eller alltid, men Seagate har definitivt 2,5" som inte är det utan att en påtryckt adapter. Om alla är så vågar jag dock inte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Gör inget direkt på disken, clona den först å rädda sen datat.

En backup är bara en backup om det är en backup.. mao en andra eller tredje källa till datat. Du borde sålunda kunna återskapa data om enbart en källa går sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska jag klona den, när den inte syns i datorn nånstans whatsoever... Ja det är usb-kontakter på den, så det ser inte så ljust ut för mig just nu. Har alla mina viktiga dokument, bilder lösenord, allt på hdd. Satanas perkele. När jag drar ur usb-sladden ur datorn och sätter i den igen så får jag meddelandet att den "installerar drivrutiner" Sen står det "Initio default Controller" men datorn hittar den fortfarande inte vare sig i enhetshanteraren lr diskhanteraren lr utforskaren. Med andra ord den hittas inte.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Jo jag använder den som backup. Det vart därför jag köpte den. Med facit i hand så borde jag köpt en till som backup men det är ju lätt att vara efterklok. Ska kolla med en annan transformator först innan jag försöker att plocka isär den. Annars får jag skicka den till nån firma som kan hjälpa mig i värsta fall.

Om det är en backup så finns filerna kvar på originalplatsen, skaffa omedelbart en annan disk och kopiera över dem till en ny backup.
Om du däremot inte har filerna på minst ett annat ställe så är det ingen backup och då har du lärt dig den hårda/dyra vägen vad backup är.
Det är alltså per definition inget jätteproblem om en backup går sönder men det kan vara ett problem om dina icke-backupade filer försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är en backup så finns filerna kvar på originalplatsen, skaffa omedelbart en annan disk och kopiera över dem till en ny backup.
Om du däremot inte har filerna på minst ett annat ställe så är det ingen backup och då har du lärt dig den hårda/dyra vägen vad backup är.
Det är alltså per definition inget jätteproblem om en backup går sönder men det kan vara ett problem om dina icke-backupade filer försvinner.

Jepp mistänker att jag fått lära mig den hårda vägen. Filerna finns bara på denna externa enhet.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Kunde inte låta bli att plocka isär min externa HD och inget är fastlött i den

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Hur ska jag klona den, när den inte syns i datorn nånstans whatsoever... Ja det är usb-kontakter på den, så det ser inte så ljust ut för mig just nu. Har alla mina viktiga dokument, bilder lösenord, allt på hdd. Satanas perkele. När jag drar ur usb-sladden ur datorn och sätter i den igen så får jag meddelandet att den "installerar drivrutiner" Sen står det "Initio default Controller" men datorn hittar den fortfarande inte vare sig i enhetshanteraren lr diskhanteraren lr utforskaren. Med andra ord den hittas inte.

Du tar isär den och följer länken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Du tar isär den och följer länken

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du nu?? Kan du bena ut det lite.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

@helgonet:

köp en SanDisk Cruzer Blade och installera ubuntu
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-s...

ta ur all hårddskar ur datorn
ta isär din externa hårddisk och koppla in den i datorn
köp en 2TB hårddisk och koppla in den i datorn
https://www.amazon.de/Blue-Interne-Festplatte-Zoll-WD20EZRZ/d...

boota ubuntu från usb stickan

gör en avbild av den trasiga hårddisken
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

ddrescue [options] infile outfile [logfile]

sen försöker du rädda data från avbilden

sudo mount -t ntfs -o r,force,loop,offset=##### file mnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

@helgonet:

köp en SanDisk Cruzer Blade och installera ubuntu
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-s...

ta ur all hårddskar ur datorn
ta isär din externa hårddisk och koppla in den i datorn
köp en 2TB hårddisk och koppla in den i datorn
https://www.amazon.de/Blue-Interne-Festplatte-Zoll-WD20EZRZ/d...

boota ubuntu från usb stickan

gör en avbild av den trasiga hårddisken
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

ddrescue [options] infile outfile [logfile]

sen försöker du rädda data från avbilden

sudo mount -t ntfs -o r,force,loop,offset=##### file mnt

Ok då fattar jag men det ser ljust ut igen. För en liten stund sen så hoppa disken igång, helt otroligt. Har den inkopplad och rätt som det är hör jag ett svagt vinande ljud och ser den lyser upp, sätter örat intill och hör att disken spinner. Fort som fann öppnade utforskaren där ligger den i vanlig ordning. Fort som blixten markera allt och kopiera, fram med sambons externa hdd och klistrar in allt där, innan den brakar ihop igen. Fy faaan vad jag är lycklig!!!!! Ska beställa en ny extern hdd mesamma. Tackar för all hjälp jag fått av er.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Om det är WD:s 2.5" passport och passport-pro så är de i flesta fallet med direktlödd USB-port och därmed jättesvår att rädda data - är det passport-pro så är innehållet dessutom krypterat av USB/SATA-chippet som sitter inlödd på diskkontroller-kortet och är den rökt så...

Seagate har också haft varianter med inlödd USB på sina 2.5" men det är ett bra tag sedan man såg sådana och idag är alltid en påpluggad konverterkort på diskens SATA-uttag - därför ser man också att Seagates externa 2.5"-diskar är något mer långsmala än dito wd passport och passport-pro diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ok då fattar jag men det ser ljust ut igen. För en liten stund sen så hoppa disken igång, helt otroligt. Har den inkopplad och rätt som det är hör jag ett svagt vinande ljud och ser den lyser upp, sätter örat intill och hör att disken spinner. Fort som fann öppnade utforskaren där ligger den i vanlig ordning. Fort som blixten markera allt och kopiera, fram med sambons externa hdd och klistrar in allt där, innan den brakar ihop igen. Fy faaan vad jag är lycklig!!!!! Ska beställa en ny extern hdd mesamma. Tackar för all hjälp jag fått av er.

Fast nu har du förhoppningsvis lärt dig att en backup är ingen backup, om det inte finns på mer än ett ställe.

Så istället för att köpa bara en, köp 2!
Eller se till att du har filerna på något annat ställe också.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Min gamla WD Passport 1TB började få problem att få igång disken också. I det fallet så går det ofta att knacka till den lätt med knogarna för att disken ska snurra igång. Annars står den och startar och stoppar i all evighet. Även denna är en tjock 2,5" disk med USB-anslutning.

Disken fungerar fortfarande men används extremt sällan av uppenbar anledning. Ingen dataförlust här men då den måste startas med lätt våld så är inget som någonsin lagras där annat än sådant jag kan förlora.

I ditt fall skulle jag inte rekommendera att prova att knacka till disken då du verkar ha värdefull data på din disk.

I början av året slutade en av mina backupdiskar, en Seagate 4TB Expansion Portable Drive (de i 2,5"-format) att sluta hittas. Disken och själva USB-kontrollen verkade hittas av datorn men själva disken var ej åtkomlig alls. I det fallet hade jag backup på allt viktigt så blev en RMA på den bara. Dessa diskar är så stora (lagringsmässigt) och små och portabla rent fysiskt och till ett bra pris så dessa har jag flertalet av för just backup men även lättare få med min data. 4TB via USB-kabel är riktigt maffigt egentligen, speciellt när man varit med så länge att man hade USB-lagring under 100MB. För att inte tala om disketter och liknande förstås. 4TB i 3,5" disketter lär väl bli närmare en släpvagn antar jag.

Permalänk
Medlem

Har också en WD-passport men där är problemet att så länge den är kall så fungerar det om inget har hänt medans när det snurrat på ett tag och blivit varm så tokknasar det med läsning och annat, stänga av och den blivit kall igen så fungerar det en stund igen...

4TB i 1.44 diskar så krävs det 2.77 miljoner disketter - tveksamt om en bilsläp skulle rymma alla utan mer trolig en hyffsat fylld lastbil...

Seagate (egentligen Samsung) har också extern 5TB disk i 2.5" format byggd på samma sätt som 4TB-diskarna då båda är i serversammanhang i samma format som kallas SFF-format (15 mm tjock) och inte tänkt att användas i några laptop utan mer som just externa diskar och för volymlagring i kompaktare NAS/Server med just SFF-slotar för diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast nu har du förhoppningsvis lärt dig att en backup är ingen backup, om det inte finns på mer än ett ställe.

Så istället för att köpa bara en, köp 2!
Eller se till att du har filerna på något annat ställe också.

Jepp har köpt en Seagate Backup Plus. Forsätter med min WD men har kopierat allt från den till Seagaten. Så längen WD fungerar så kommer jag att köra på den. Skulle den paja så har jag en backup (Seagate). Så nu vet jag vad en backup är för något lol. Min WD..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Din WD är fullstor 3.5"-disk och disken (troligen en WD-green) kan plockas ut och anslutas till standard SATA-uttag om USB-delen skulle gå sönder.

då disken bara är 1 TB så har du förmodligen ingen sektor translation mellan 512-Bytes sektorer och 4K-sektorer i USB-chipet som vid diskar större än 2 TB (med gamla MBR innan GPT börja stödas i OS) kunde trassla en hel del om man tog ut disken från externa disken till intern koppling mha. diskdocka/SATA-anslutning i försök att rädda ut filerna... (det blir inget bra om MBR förutsätter 4Ksektorer medans det som läses direkt via SATA är 512-bytes sektorer - LBA-värdet pekar inte på samma position på disken när man adresserar vidare förbi sektor 1...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

4TB i 1.44 diskar så krävs det 2.77 miljoner disketter - tveksamt om en bilsläp skulle rymma alla utan mer trolig en hyffsat fylld lastbil...

En 1.44 disk väger ca 17 gram, så 2.77 miljoner sådana blir ca 47 ton... blir en hyffsat stor lastbil.

Så min 8 TB segate usb-disk motsvarar då närmare 100 ton disketter om man inte ska ha dem liggande löst utan förpackning.