Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Petterk:

Fast vad pratar du om? De arbetar fortfarande med att ställa krav på storbankerna. Utredningstiden förlängdes, men det verkar fortfarande aktuellt att ställa de kraven som delbetänkandet föreslog.

Ja, ja, vi får väl se vad som händer.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av videopac:

Visst, det är ju det som bankerna (och politikerna) vill få folk att tro. De har väl lyckats ganska bra med tanke på den här tråden. Dessutom driver de ju detta med rent egenintresse så de är väl bara att gratulera. Svenskarna, världens naivaste folk. QED

Det låter inte som att du går utanför dörren sådär jätteofta. Ingen har kontanter på sig längre, knappt ens pensionärerna. Det är främst det som driver handeln mot kontantfritt, det är inte värt kostnaden längre att serva den lilla minoritet som fortfarande släpar runt fysiska pengar.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Aphex:

Det låter inte som att du går utanför dörren sådär jätteofta. Ingen har kontanter på sig längre, knappt ens pensionärerna. Det är främst det som driver handeln mot kontantfritt, det är inte värt kostnaden längre att serva den lilla minoritet som fortfarande släpar runt fysiska pengar.

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av videopac:

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Vad har bankerna med depå och värdehanteringsbolagens avgifter att göra?

Anledningen att Bankomat har flaggat för att det kan införas avgifter är för att deras kostnader ökar samtidigt som det kommer komma krav på storbankerna att betala för att det ska finnas bankomater överallt, Bankomat kommer alltså ta mer betalt för uttagen. Bankomat är inte de som fyller maskinerna, och de som fyller maskinerna har inga andra kunder att hämta eller lämna kontanter hos när det gäller många rundor. Även fast det finns bankomater nästan överallt så har folk inte längre kontanter på sig, och det finns inte längre några kort som inte går att använda i butik, hade de funnits hade ingen valt dem hur som helst.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av videopac:

Sant, för det är alldeles vanliga tekniskt ointresserade människor som inte längre ser någon mening med att besöka en bankomat när varenda liten turklivs eller jordgubbshandlare har antingen en kortterminal eller swish. Om det finns någon bankkonspiration i det här så består den tydligen i att göra elektroniska betalningar oförskämt smidiga och tillgängliga. Hur vågar de!

Du kan ju försöka lobba för att människor ska börja göra kontantdansen igen, men jag tvivlar på att någon kommer lyssna om du inte kan förklara vad de skulle tjäna på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Aphex:

Sant, för det är alldeles vanliga tekniskt ointresserade människor som inte längre ser någon mening med att besöka en bankomat när varenda liten turklivs eller jordgubbshandlare har antingen en kortterminal eller swish. Om det finns någon bankkonspiration i det här så består den tydligen i att göra elektroniska betalningar oförskämt smidiga och tillgängliga. Hur vågar de!

Du kan ju försöka lobba för att människor ska börja göra kontantdansen igen, men jag tvivlar på att någon kommer lyssna om du inte kan förklara vad de skulle tjäna på det.

Det kommer man att märka när kontanter inte längre är ett alternativ. Men självklart är det så att lättjan och oförmågan att se konsekvenser är otroligt starka krafter.

Tyvärr är det ju lite som att förklara för en som går på bidrag att, nej du är tärande på samhällets resurser men den personen hävdar att "jag betalar ju skatt så jag bidrar till samhället". Det går inte...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Bankomater och serviceboxar kommer finnas över hela landet, det kommer komma flera på avsides platser.

Att handlare slutar med kontanter eller föredrar kort har dock ingenting med tillgängligheten på bankomater eller tillgängligheten på serviceboxar att göra. Tänk också på att bankomater har blivit gratis de senare åren, för 20 år sedan var det bara gratis att använda sin egen banks bankomat generellt sett, och möjligheten att ta ut över kassa i butik har ökat. Här har möjligheten till kontantinsättning också ökat, då jag kan sätta in både sedlar och mynt med maskin. Inte använder folk kontanter för det hur som helst.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av videopac:

Det kommer man att märka när kontanter inte längre är ett alternativ. Men självklart är det så att lättjan och oförmågan att se konsekvenser är otroligt starka krafter.

Tyvärr är det ju lite som att förklara för en som går på bidrag att, nej du är tärande på samhällets resurser men den personen hävdar att "jag betalar ju skatt så jag bidrar till samhället". Det går inte...

Jag tror du får slipa din pitch lite.. Att bara hänvisa till egen intellektuell överlägsenhet är visserligen standard för konspirationstroende, men det är sällan en lyckad retorik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Aphex:

Jag tror du får slipa din pitch lite.. Att bara hänvisa till egen intellektuell överlägsenhet är visserligen standard för konspirationstroende, men det är sällan en lyckad retorik.

Na, vänta du och se. Jag tycker bara det är synd att utveckligen går bakåt istället för framåt. Jag inser ju att vad jag skriver här, oavsett vilka argument jag kommer med, inte kommer att "omvända" någon övertygad kontanthatare så någon pitch-slipning är inte speciellt intressant. Sedan om du ser mig som en konspirationstroende får du gärna göra det, kunde inte bry mig mindre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av videopac:

Ganska självklart att kontanterna försvinner bort när användandet av dem minskat drastiskt.

Var tidigare ganska emot digitaliseringen. Men när man insett att kontanterna innebär mer problem så är man inte längre lika skeptisk.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

Lite överraskad när det här dök upp i flödet

Om någon kan förklara hur det främjar bankernas anti-kontant-konspiration är jag idel öra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Exxovion:

Ganska självklart att kontanterna försvinner bort när användandet av dem minskat drastiskt.

Var tidigare ganska emot digitaliseringen. Men när man insett att kontanterna innebär mer problem så är man inte längre lika skeptisk.

Problem?

Skrivet av Aphex:

Lite överraskad när det här dök upp i flödet

https://i.ibb.co/7Kh5FKS/EE374-A35-A875-4-D16-8616-BD142-FE9-C12-B.jpg

Om någon kan förklara hur det främjar bankernas anti-kontant-konspiration är jag idel öra.

Det är bara svenska kontanter som är av ondo...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Värdehanteringsbolagen bryr sig inte om vilken valuta ni använder.