Energisnål kontorsdator i present

Permalänk
Medlem

Energisnål kontorsdator i present

Behöver lite köpråd. Har tänkt att köpa en ny dator i present till en bekant som strävar efter ett energisnålt hem.

Datorn står nästan jämt på, redo att knappa in något i Officepaketet, leta recept, skanna kalendern, visa nån video på Youtube, ladda in dagens videor från systemkameran, Gopro och telefon, snabbt rita upp en idé i Sketchup eller andra enklare cad program. Ibland klipps videor ihop och läggs i sync med nån skön musik i Pinnacle studio, något enklare spel spelas även ibland (typ the Stanley parable eller Mafia 2).

Mer eller mindre så ska det ovanstående flyta på utan problem. Den mesta lagring sker på server.
USB 3.0, RJ45 Gbit, HDMI är krav.
Helst fläktlöst och litet, antar att nån form av Intel NUC ligger närmst det jag söker?

Tänk på att det är en present, hade varit skönt att kunna köpa något lämpligt för 1000-3000 kr.

Vad säger ni? Vad tror ni blir bäst? Länka gärna!

Permalänk
Medlem

En nuc 8i3beh är nog det vettigaste men den går lös på mera än 3k.
Vet dock inte hur en nuc hanterar mafia

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Helt fläktlöst? Då blir det problem att driva runt Mafia 2. En dator utan grafikkort skulle du kunna bygga med en Ryzen 2400g men då spricker din budget på max 3 lakan och den kommer inte vara fläktlös. :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir nog svårt att bygga ihop en ny dator som klarar detta för 3k.

Men om vi tänker lite utanför ramarna och istället snöar in på energisnålt och billigt, så är alternativet en surfplatta.

Om vi tittar på de behov som finns:

Citat:

Datorn står nästan jämt på,

Surfplattor går igång från viloläge typ omedelbart - behöver alltså inte stå "på" hela tiden.

Citat:

redo att knappa in något i Officepaketet,

Office finns för surfplattor, även typ Google Docs, komplettera med ett externt tangentbord.

Citat:

leta recept, skanna kalendern, visa nån video på Youtube,

Allt detta klarar en surfplatta galant.

Citat:

ladda in dagens videor från systemkameran, Gopro och telefon,

Här har jag dålig koll på om det går att göra med en platta, men det borde väl gå att lösa med någon USB-OTG-lösning?

Citat:

snabbt rita upp en idé i Sketchup eller andra enklare cad program.

Kan bli svårare med en surfplatta.

Citat:

Ibland klipps videor ihop och läggs i sync med nån skön musik i Pinnacle studio,

Går att göra enklare videoeditering i en surfplatta.

Citat:

något enklare spel spelas även ibland (typ the Stanley parable eller Mafia 2).

Surfplattor kan du klart spela enklare spel på, däremot kanske inte just dessa titlar. (Möjligen kan man här komplettera med Google Stadia eller någon annan molnspelsplattform)

Men om vi tänker efter lite, hans gamla dator som han redan har kommer ju inte försvinna bara för att du kompletterar med en enklare surfplatta. Däremot kan han ju spara hel del energi genom att helt enkelt inte behöva ha sin maindator igång hela tiden, utan kan använda den strömsnåla surfplattan för det som behöver köras snabbt. De bitarna som görs bättre på en Riktig Dator (t.ex. videoredigering, spela PC-spel etc) kan man fortfarande göra på denna, fast man har den avstängd för det mesta.

Frågan är dock om den energi som går åt för att tillverka surfplattan kan vägas upp av den energi man sparar? Om det man vill åstadkomma är att spara energi är det kanske bättre att lägga om sina vanor och inte ha en dator igång 24/7 till att börja med.

Permalänk
Medlem

Kolla på efter en minipc från onlinebutik, exempelvis här

https://www.gearbest.com/mini-pc-c_12315/

Klarar inga avancerade spel, men med din budget är detta kanske det bästa som går att få för denna peng.

Permalänk
Medlem

Varför inte titta på en Asrock Desk Mini A300: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5100388
Stoppa sedan i en Ryzen 5 2400g, passande RAM och en SSD. Så har du nog något som är lite mer kraftfull än en NUC till liknande pris.

Men tänk på att en långsammare och eventuellt energisnålare processor tar ju längre tid att utföra en syssla jämfört med en snabbare, vilket kan betyda att den drar mer effekt över lag.
Titta på testerna här på Sweclockers så har den en graf som visar "Total energiåtgång" för att utföra ett visst arbete, typ:

Från: https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...
Så ser du ju att den energieffektivaste processorn är ju en Workstation sak med ett TDP på 180W, och den näst effektivaste har en TDP på 250W...

Så man kan inte stirra sig blind på TDP bara och tro att det betyder att den är mer energisnål.

Vill personen i fråga vara mer energisnål så stäng av datorn (och filservern) när den inte används eller åtminstone sätt den i viloläge. Kan garantera att det drar mer totalt sett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Varför inte titta på en Asrock Desk Mini A300: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5100388
Stoppa sedan i en Ryzen 5 2400g, passande RAM och en SSD. Så har du nog något som är lite mer kraftfull än en NUC till liknande pris.

Men tänk på att en långsammare och eventuellt energisnålare processor tar ju längre tid att utföra en syssla jämfört med en snabbare, vilket kan betyda att den drar mer effekt över lag.
Titta på testerna här på Sweclockers så har den en graf som visar "Total energiåtgång" för att utföra ett visst arbete, typ:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15621?key=952e6f9593f4b9624b6b2ef90590559a
Från: https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...
Så ser du ju att den energieffektivaste processorn är ju en Workstation sak med ett TDP på 180W, och den näst effektivaste har en TDP på 250W...

Så man kan inte stirra sig blind på TDP bara och tro att det betyder att den är mer energisnål.

Vill personen i fråga vara mer energisnål så stäng av datorn (och filservern) när den inte används eller åtminstone sätt den i viloläge. Kan garantera att det drar mer totalt sett.

Intressant upplägg med en Asrock Desk Mini, men du hamnar en bit utanför budget med en 2400G (1500 kr). Även om går man ner till en 2200G (1000 kr) så hamnar vi på 1800 för Desk Mini + 1000 kr för cpu = 2800 kr totalt, d.v.s. bara 200 kr kvar för RAM och lagring, vilket ju inte räcker, 8 GB RAM går ju på minst typ 500 kr.

Men kan du återanvända hårddiskar/SSD från tidigare bygge så går det väl att hamna "typ" inom budget med en Asrock Desk Mini A300 + Ryzen 5 2200G + 8 GB RAM = cirka 3200 kronor.

Sen är ju graferna för total energiåtgång i Blender en rätt så extrem tankeställare. Han sitter ju inte och kör Blender hela dagarna. Det som är mer relevant i jämförelse för vad användaren gör är vad datorn drar i idle och standby, det är ju det datorn kommer "göra" för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

En nuc 8i3beh är nog det vettigaste men den går lös på mera än 3k.
Vet dock inte hur en nuc hanterar mafia

Denna har jag också kommit fram till. Har kollat ett par videor där den just den versionen har klarat spel hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det blir nog svårt att bygga ihop en ny dator som klarar detta för 3k.

Men om vi tänker lite utanför ramarna och istället snöar in på energisnålt och billigt, så är alternativet en surfplatta.

Om vi tittar på de behov som finns:

Surfplattor går igång från viloläge typ omedelbart - behöver alltså inte stå "på" hela tiden.

Office finns för surfplattor, även typ Google Docs, komplettera med ett externt tangentbord.

Allt detta klarar en surfplatta galant.

Här har jag dålig koll på om det går att göra med en platta, men det borde väl gå att lösa med någon USB-OTG-lösning?

Kan bli svårare med en surfplatta.

Går att göra enklare videoeditering i en surfplatta.

Surfplattor kan du klart spela enklare spel på, däremot kanske inte just dessa titlar. (Möjligen kan man här komplettera med Google Stadia eller någon annan molnspelsplattform)

Men om vi tänker efter lite, hans gamla dator som han redan har kommer ju inte försvinna bara för att du kompletterar med en enklare surfplatta. Däremot kan han ju spara hel del energi genom att helt enkelt inte behöva ha sin maindator igång hela tiden, utan kan använda den strömsnåla surfplattan för det som behöver köras snabbt. De bitarna som görs bättre på en Riktig Dator (t.ex. videoredigering, spela PC-spel etc) kan man fortfarande göra på denna, fast man har den avstängd för det mesta.

Frågan är dock om den energi som går åt för att tillverka surfplattan kan vägas upp av den energi man sparar? Om det man vill åstadkomma är att spara energi är det kanske bättre att lägga om sina vanor och inte ha en dator igång 24/7 till att börja med.

Surfplatta är uteslutet. Har blivit för "skrämd" av tidigare händelser, några exempel nedan.

Min senaste ipad är helt låst med mängder av filer otillgängliga efter att en hackare kom in i mitt icloud och låste den med något lösenord, går inte att låsa upp trots att jag har kommit in i mitt icloud igen. Inte ens Apple kan låsa upp den åt mig.
Windows pc har jag lyckats återfå filer flertalet gånger efter att de kraschat eller blivit hackade.

Vissa hemsidor ser också helt annorlunda ut i telefon eller surfplatta, ibland utelämnas viktig information. T ex närmaste restaurangens öppettider uteblir på deras sida när jag kollar i surfplattan.

Det går inte att lyssna på youtube eller något annat i webbläsaren medans en annan app är öppen.

En dator går att använda med blöta händer, en touchskärm flippar ur.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om förslaget nedan?

Intel NUC NUC8i3BEH (1400 kr) + 8GB ram (400 kr) + SSHD 2TB (1050 kr) + Win 10 (200 kr) = 3050 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Surfplatta är uteslutet. Har blivit för "skrämd" av tidigare händelser, några exempel nedan.

Min senaste ipad är helt låst med mängder av filer otillgängliga efter att en hackare kom in i mitt icloud och låste den med något lösenord, går inte att låsa upp trots att jag har kommit in i mitt icloud igen. Inte ens Apple kan låsa upp den åt mig.
Windows pc har jag lyckats återfå filer flertalet gånger efter att de kraschat eller blivit hackade.

Vissa hemsidor ser också helt annorlunda ut i telefon eller surfplatta, ibland utelämnas viktig information. T ex närmaste restaurangens öppettider uteblir på deras sida när jag kollar i surfplattan.

Det går inte att lyssna på youtube eller något annat i webbläsaren medans en annan app är öppen.

En dator går att använda med blöta händer, en touchskärm flippar ur.

Strunta i att köpa en dator till människan, köp en grundkurs i hur man använder en dator alt. saker som ska kopplas mot internet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Behöver lite köpråd. Har tänkt att köpa en ny dator i present till en bekant som strävar efter ett energisnålt hem.

Datorn står nästan jämt på, redo att knappa in något i Officepaketet, leta recept, skanna kalendern, visa nån video på Youtube, ladda in dagens videor från systemkameran, Gopro och telefon, snabbt rita upp en idé i Sketchup eller andra enklare cad program. Ibland klipps videor ihop och läggs i sync med nån skön musik i Pinnacle studio, något enklare spel spelas även ibland (typ the Stanley parable eller Mafia 2).

Mer eller mindre så ska det ovanstående flyta på utan problem. Den mesta lagring sker på server.
USB 3.0, RJ45 Gbit, HDMI är krav.
Helst fläktlöst och litet, antar att nån form av Intel NUC ligger närmst det jag söker?

Tänk på att det är en present, hade varit skönt att kunna köpa något lämpligt för 1000-3000 kr.

Vad säger ni? Vad tror ni blir bäst? Länka gärna!

Absolut en Nuc i den budgeten. Det viktigaste att tänka på om man vill ha en energisnål dator är dock hur bra den skalar upp och ner energibudgeten, man kan göra mycket med inställningar. Inget du kommer klara med en budget på 3k dock.

Nätaggregatet exempelvis kostar runt 2k för ett riktigt energieffektivt system.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504467

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Absolut en Nuc i den budgeten. Det viktigaste att tänka på om man vill ha en energisnål dator är dock hur bra den skalar upp och ner energibudgeten, man kan göra mycket med inställningar. Inget du kommer klara med en budget på 3k dock.

Nätaggregatet exempelvis kostar runt 2k för ett riktigt energieffektivt system.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504467

Att ge presenter i de summorna hör väl inte till vanligheten, men för att hålla oss till ämnet..

En nuc drar 5-6w idle i skrivbordsläge. 10-20 w vid normal kontors användning/filmtittande.

Har själv en dator med liknande setup, Fanless Seasonic nätagg, i7 processor osv. kör med inställningarna på energisnål och trots det drar datorn inte under 60w.