Dator för ca 10-12k(+-2k funkar också). Funkar gammalt kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013

Dator för ca 10-12k(+-2k funkar också). Funkar gammalt kort?

Hej!

Jag sitter i tankarna kring att antingen köpa helt ny eller byta ut delar av min "gamla" dator jag köpte för ca 6-7 år sedan.
Jag har kvar ett Geforce 970-kort som jag inte vet om det är kasst eller fortfarande good enought?
Har även 16GB RAM som är ca 4 år gamla, osäker på hur snabbt dessa slits? Kanske funkar jättebra att ha kvar? Men misstänker att processor + moderkort etc börjar bli slitet. De får jobba hårt med vissa spel numera märker jag.

Till det jag behöver:
- Tyst (som möjligt utan att överhettas)
- Vit/mindre (Eller annat lite snyggare chassi kanske, vill ha något stilrent då flickvännen hatar min nuvarande låda haha)
- Spelar spel som GW2(slukar min CPU just nu), Black Dessert + BF1/4 etc.
- Gör inget jobb med bildredigering osv

Så om ni tror att jag kan återanvända vissa saker trots deras Ålder så säg till. Annars tar jag gärna emot tips på en helt ny låda!

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Hej!

Jag sitter i tankarna kring att antingen köpa helt ny eller byta ut delar av min "gamla" dator jag köpte för ca 6-7 år sedan.
Jag har kvar ett Geforce 970-kort som jag inte vet om det är kasst eller fortfarande good enought?
Har även 16GB RAM som är ca 4 år gamla, osäker på hur snabbt dessa slits? Kanske funkar jättebra att ha kvar? Men misstänker att processor + moderkort etc börjar bli slitet. De får jobba hårt med vissa spel numera märker jag.

Till det jag behöver:
- Tyst (som möjligt utan att överhettas)
- Vit/mindre (Eller annat lite snyggare chassi kanske, vill ha något stilrent då flickvännen hatar min nuvarande låda haha)
- Spelar spel som GW2(slukar min CPU just nu), Black Dessert + BF1/4 etc.
- Gör inget jobb med bildredigering osv

Så om ni tror att jag kan återanvända vissa saker trots deras Ålder så säg till. Annars tar jag gärna emot tips på en helt ny låda!

Tack!

Vad är för delar som sitter i din nuvarande dator då?

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Vad har du för delar nu?

Citera om du vill ha svar!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Samlooh:

Vad är för delar som sitter i din nuvarande dator då?

Kan ta fram en mer exakt lista senare idag men dessa kommer jag på i huvet:
Geforce 970 GTX MSI 4gb
i5 4670k
Corsair Veng ddr3 16gb 1600mhz
ett Msi moderkort (vet inte namn men kostade ca 1k för 6år sedan)
be quiet! Pure Power L8 430W
Sen lite billigare fläkt till processor typ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Om du nu nu ska ha nya grejor men vill hålla nere priset lite kan du ju behålla gtx 970 kortet ett tag, kan säkert hålla high i de flesta spel i 1080p.

Om du ska byta cpu (Till en ny, du kan ju köpa en beggad i7 socket 1150 också.) så är det bara att kränga iväg allt, ja utom grafikkortet då t.ex., skulle inte behålla nätagget heller.

Känns ju ganska lockande att bara sälja allt som en komplett dator också. Man kan ju säkert få 4500kr eller nåt för den? Då har man ju extra pengar till en ny.

Dock skulle jag väntat till Ryzen 3000 serien, och se om det finns ngt intressant där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Kan ta fram en mer exakt lista senare idag men dessa kommer jag på i huvet:
Geforce 970 GTX MSI 4gb
i5 4670k
Corsair Veng ddr3 16gb 1600mhz
ett Msi moderkort (vet inte namn men kostade ca 1k för 6år sedan)
be quiet! Pure Power L8 430W
Sen lite billigare fläkt till processor typ.

Okej!

Då skulle jag säga såhär .. Vänta ungefär en månad till nya Ryzen eller köp en begagnad 4790K eller 4770K. Känns som de enda rimliga valen enligt mig.

Om du köper en begagnad 4790K/4770K kan du behålla ditt moderkort samt RAM-minnen. Om du köper ny processor (t.ex Ryzen, men även senare Intel modell) måste du köpa nytt moderkort och RAM. Grafikkortet kan säkert duga för GW2 - men det börjar bli gammalt nu så jag hade antagligen bytt ut det.

Låt oss säga att du väljer att köpa en begagnad 4770K/4790K så skulle resterande "uppgradering" kunna se ut såhär:

Då tar jag för givet att du har ett Z87-moderkort så att du kan överklocka processorn.

Kom att tänka på att du har ingen m2-plats på Z87.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Samlooh:

Okej!

Då skulle jag säga såhär .. Vänta ungefär en månad till nya Ryzen eller köp en begagnad 4790K eller 4770K. Känns som de enda rimliga valen enligt mig.

Om du köper en begagnad 4790K/4770K kan du behålla ditt moderkort samt RAM-minnen. Om du köper ny processor (t.ex Ryzen, men även senare Intel modell) måste du köpa nytt moderkort och RAM. Grafikkortet kan säkert duga för GW2 - men det börjar bli gammalt nu så jag hade antagligen bytt ut det.

Låt oss säga att du väljer att köpa en begagnad 4770K/4790K så skulle resterande "uppgradering" kunna se ut såhär:

https://komponentkoll.se/bild/achfW.png

Då tar jag för givet att du har ett Z87-moderkort så att du kan överklocka processorn.

Tack för din input!
Yes justja z87 hetter moderkortet! har aldrig överklockat något och vet ej hur man gör haha. Men det är säkert inte så svårt(?)

Har du lust att posta en version om jag skulle köpa allt nytt? Bara så jag ser ungefär vad det skulle landa på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Tack för din input!
Yes justja z87 hetter moderkortet! har aldrig överklockat något och vet ej hur man gör haha. Men det är säkert inte så svårt(?)

Har du lust att posta en version om jag skulle köpa allt nytt? Bara så jag ser ungefär vad det skulle landa på?

Nej, det är inte svårt och finns tonvis med guider som visar hur man gör.

Skulle du köpa allting nytt idag så skulle det kunna se ut såhär.

Lite sämre grafikkort men inte så stora skillnader faktiskt mellan RTX 2060 och 2070 i 1080p (om det är den upplösningen du spelar i).

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Samlooh:

Nej, det är inte svårt och finns tonvis med guider som visar hur man gör.

Skulle du köpa allting nytt idag så skulle det kunna se ut såhär.

https://komponentkoll.se/bild/OOvCF.png

Lite sämre grafikkort men inte så stora skillnader faktiskt mellan RTX 2060 och 2070 i 1080p (om det är den upplösningen du spelar i).

Tack! Ja precis, spelar i 1080 så det går nog bra!
En fråga bara, jag tycker chassit är väldigt snyggt men enligt någon review jag såg så tyckte denna person att den blev lite för varm? Eller är det så pass lite att jag inte kommer direkt märka det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Tack! Ja precis, spelar i 1080 så det går nog bra!
En fråga bara, jag tycker chassit är väldigt snyggt men enligt någon review jag såg så tyckte denna person att den blev lite för varm? Eller är det så pass lite att jag inte kommer direkt märka det?

Nja, det finns ju självklart bättre men då är de ofta dyrare och större. Jag tycker det är ett väldigt prisvärt chassi.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3254-corsair-275r-case-...

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013

Aight då kör jag nog på den! Hittade även en annan review där man tyckte att airflow var väldigt bra. Dum fråga av en noob nu men. "Går" det att få in en skivläsare på något vänster? Tycker fronten verkar vara något filter endast. Är inget krav men ibland får man ju feeling att plocka fram gamla spel som man har kvar fodral/skivor till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Aight då kör jag nog på den! Hittade även en annan review där man tyckte att airflow var väldigt bra. Dum fråga av en noob nu men. "Går" det att få in en skivläsare på något vänster? Tycker fronten verkar vara något filter endast. Är inget krav men ibland får man ju feeling att plocka fram gamla spel som man har kvar fodral/skivor till

Nej, det finns inte plats för DVD-spelare - men du kan ju alltid köpa en extern sådan som du sedan kopplar in via USB när du känner att vill spela något gammalt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Samlooh:

Nej, det finns inte plats för DVD-spelare - men du kan ju alltid köpa en extern sådan som du sedan kopplar in via USB när du känner att vill spela något gammalt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tackar! Jag sitter och fingrar på kreditkortet nu för att börja köpa in saker haha. Tror jag kör på det paket du sagt!
Dock undrar jag om det är värt att lägga pengar på ett 2070, dock så kostar det en hel del extra tycker jag.
Sen är ju processorn redan på rea och har svårt att se att den sjunker ytterligare nu när AMD släpper sina. Så borde kanske köpa den redan nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Tackar! Jag sitter och fingrar på kreditkortet nu för att börja köpa in saker haha. Tror jag kör på det paket du sagt!
Dock undrar jag om det är värt att lägga pengar på ett 2070, dock så kostar det en hel del extra tycker jag.
Sen är ju processorn redan på rea och har svårt att se att den sjunker ytterligare nu när AMD släpper sina. Så borde kanske köpa den redan nu!

Det är upp till dig förstås huruvida det är värt eller ej. I 1080p är som sagt skillnaderna inte så jättestora - utan handlar (oftast) om ca 10% bättre prestanda hos RTX 2070. Är du intresserad av raytracing kan det dock bli ännu mer intressant med RTX 2070 eftersom skillnaderna då blir större mellan de två korten.

Processorer brukar sällan dyka i pris när nytt kommer - så kan absolut vara värt att köpa idag ifall du inte orkar vänta på nya Ryzen. Du har ju förövrigt öppet köp i 60 dagar hos Webhallen som är butiken som rear ut processorn. Om du inte vill vänta så behöver det heller inte nödvändigtvis vara ett dåligt val - eftersom prestandan kommer vara rätt så lik i spel.

Skulle med RTX 2070 (RTX 2070-kortet är just nu på rea) kunna se ut såhär:

Går ett rykte om att RTX-korten ska uppgraderas snart. Du kan läsa om det här. Du kan ju dock - för att ta del av Kompletts rea - köpa nu och sedan alltid lämna tillbaka det om vi skulle få mer info om denna "uppgradering". Komplett har också prisgaranti så om priserna skulle sjunka inom 60 dagar får du tillbaka mellanskillnaden.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Samlooh:

Det är upp till dig förstås huruvida det är värt eller ej. I 1080p är som sagt skillnaderna inte så jättestora - utan handlar (oftast) om ca 10% bättre prestanda hos RTX 2070. Är du intresserad av raytracing kan det dock bli ännu mer intressant med RTX 2070 eftersom skillnaderna då blir större mellan de två korten.

Processorer brukar sällan dyka i pris när nytt kommer - så kan absolut vara värt att köpa idag ifall du inte orkar vänta på nya Ryzen. Du har ju förövrigt öppet köp i 60 dagar hos Webhallen som är butiken som rear ut processorn. Om du inte vill vänta så behöver det heller inte nödvändigtvis vara ett dåligt val - eftersom prestandan kommer vara rätt så lik i spel.

Skulle med RTX 2070 (RTX 2070-kortet är just nu på rea) kunna se ut såhär:

https://komponentkoll.se/bild/kkkMv.png

Går ett rykte om att RTX-korten ska uppgraderas snart. Du kan läsa om det här. Du kan ju dock - för att ta del av Kompletts rea - köpa nu och sedan alltid lämna tillbaka det om vi skulle få mer info om denna "uppgradering". Komplett har också prisgaranti så om priserna skulle sjunka inom 60 dagar får du tillbaka mellanskillnaden.

Tack så mycket för all hjälp. Jag tror att jag kör på alternativet med 2060 då jag endast spelar 1080 och planerar inte att köpa en ny skärm snart. Så det får bli senare projekt kan jag tänka mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hyperhorn:

Tack så mycket för all hjälp. Jag tror att jag kör på alternativet med 2060 då jag endast spelar 1080 och planerar inte att köpa en ny skärm snart. Så det får bli senare projekt kan jag tänka mig!

Okej! Lycka till!

Citera för svar!