Nvidia Super läcker ut – hela Geforce RTX 2000-serien uppgraderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Men vem avgör om det är meningslöst? Avgör du det även för andras räkning? Allt är väl meningslöst om man hårdrar det, e.g. vad spelar det för roll vad vi gör nu om en miljard år?

Inget är meningslöst förutsatt att man har pengarna, man lever bara en gång det är dock fruktansvärt meningslöst om man lever utöver sina resurser vilket jag tror många gör idag men det är deras problem!

Permalänk
Medlem

Nu kommer uppgraderinen I siffror som den egentligen skulle varit. Dvs nuvarande 2070 borde varit 2060. Nuvarande 2080 borde varit 2070. Vad Nvidia gjorde var att "uppgradera" sina nya GPU när de kom för att kunna ta mer betalt. Dvs de har sugit ut oss köpare rejält och haft enorm vinst på varje GPU. De Kunde göra det när AMD inte "fanns i sikte". Nu när AMD kommer med nåt som kan konkurrera lite så då ändras namnschemat till vad det skulle varit i början. Så förb.. fult sätt det där bolaget har..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Du kan inte mena allvar att du tycker att köpa hårdvara är ungefär samma sak som att köpa valfri dricka och hälla ut ? Vad något är värt måste dock bedömas på idivid nivå. Om min hobby är gratis eller kostar tusentals kronor om dagen så är det bara jag själv som kan säga om det är värt eller inte.

Självklart är det lättare att spendera "pappas pengar" på vad man nu vill göra, själv har jag ett ganska välbetalt jobb och vill jag spendera 20k / år på ett nytt grafikkort så är det inte hela världen. Men jag har full förståelse för folk som tycker det är roligare att tälta, segla, klättra eller vad som helst.

Jag bytte ifrån 8700k>8086k>9900k och jag tyckte det var roligt med en ny cpu varje gång. Nästa gång kanske det blir en AMD cpu om Intel inte kan matcha prestandan.

Alla är olika och har olika förutsättningar och olika intressen.

Egentligen är det inga problem att göra så än så länge det du har tröttnat på går till någon annan.
Om du bara samlar på dig är det kanske ett miljöproblem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Geforce FusRoDah 2080 Super borde vara ett vettigare namn tycker jag

Permalänk
Medlem

Men va fan Nvidia, beställde ju nyss ett 2060 för det var mest "bang for the buck".
Prestandaskillnaden upp till ett 2070 var väldigt omotiverat i pris för min 1080p 144hz skärm.

Men frågan om jag ska returnera det och vänta på större reor iom nya modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izual:

Men va fan Nvidia, beställde ju nyss ett 2060 för det var mest "bang for the buck".
Prestandaskillnaden upp till ett 2070 var väldigt omotiverat i pris för min 1080p 144hz skärm.

Men frågan om jag ska returnera det och vänta på större reor iom nya modellerna.

Beror ju på var du har köpt ditt grafikkort.. men många har ju öppetköp 1 mån, så behåll kortet 3.5 vecka och skicka tillbaks det då..
kanske vet lite mer om pris mm tills då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izual:

Men va fan Nvidia, beställde ju nyss ett 2060 för det var mest "bang for the buck".
Prestandaskillnaden upp till ett 2070 var väldigt omotiverat i pris för min 1080p 144hz skärm.

Men frågan om jag ska returnera det och vänta på större reor iom nya modellerna.

Det är typ 10 % skillnad mellan 2060 och 2070 inget jag skulle orka krångla för dessutom lär ju 2060 super vara dyrare ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

@veckans: Du som "vet", hur stor marginal har dom, kan du dela med dig av information med säker källhänvisning?

Vissa personer har en förmåga att förstå en situation eller utveckling även fast det aldrig sägs rakt ut. Det är ingenting som kan läras ut tyvärr. Precis som du säger så "vet" jag att marginalen är stor på RTX-korten.
Personer utan denna förmåga får famla i mörkret tills ni får er "säkra källhänvisning"

Bara för att ta två exempel. Undrar hur jag kunde veta att Ryzen 3000 på 5.1GHz enligt AdoredTV var fejk? Eller hur jag kunde veta att hans "förhandsinformation" om Navi's prissättning var fejk samt orealistisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Beror ju på var du har köpt ditt grafikkort.. men många har ju öppetköp 1 mån, så behåll kortet 3.5 vecka och skicka tillbaks det då..
kanske vet lite mer om pris mm tills då..

Komplett, ska kika köpvillkoren

Detta kortet: https://www.komplett.se/product/1124690/datorutrustning/dator...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är typ 10 % skillnad mellan 2060 och 2070 inget jag skulle orka krångla för dessutom lär ju 2060 super vara dyrare ett bra tag.

Ja inte skiljer det mycket, kostar ~30% mer för 10% prestanda.

Tänkte att "vanliga" 2060 och 2070 lär ju gå ner en del i pris när Super släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Själv är jag fortfarande högst osäker på, om korten skall komma alls.
Tror absolut inte på Juni som uppgivits.
Men jag har haft fel förr.

De jag pratat med verkar inte tro att det finns kort i butik i juni iaf. Försöker rycka i folk jag känner för att försöka få någon rätsida på vad som händer med priser och de nya modellerna osv så jag kan ta vettiga beslut :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vissa personer har en förmåga att förstå en situation eller utveckling även fast det aldrig sägs rakt ut. Det är ingenting som kan läras ut tyvärr. Precis som du säger så "vet" jag att marginalen är stor på RTX-korten.
Personer utan denna förmåga får famla i mörkret tills ni får er "säkra källhänvisning"

Bara för att ta två exempel. Undrar hur jag kunde veta att Ryzen 3000 på 5.1GHz enligt AdoredTV var fejk? Eller hur jag kunde veta att hans "förhandsinformation" om Navi's prissättning var fejk samt orealistisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmåga LOOL, som en slags fortune teller inom teknik?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Förmåga LOOL, som en slags fortune teller inom teknik?

Jag tycker det är väldigt enkelt och uppenbart, men bevisligen inte för alla. Därför uttrycker jag mig så

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Jag byter det mot ett 780ti och ett par polskakakor.

kan inte polska men annars så det jag slagit till.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JonkenPonken:

kan inte polska men annars så det jag slagit till.

Du behöver inte kunna polska för att äta en polsk kaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nästa fredagspabel kimmer vara fullsmäckad. AMD, AMD, Nvidia etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag tycker det är väldigt enkelt och uppenbart, men bevisligen inte för alla. Därför uttrycker jag mig så

Jo fast det handlar ju till stor del om erfarenhet, att vara källkritisk och möjligtvis realist. Förmåga blir lite löjligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Du behöver inte kunna polska för att äta en polsk kaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du det. Detta är ju goda nyheter. Torde betyda att ju kan börja äta Kinamat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Lirar du spel som inte ditt 2080 Ti klarar av?!

Ja , kan kan inte köra fullt med vr, 280 ti räcker inte till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izual:

Komplett, ska kika köpvillkoren

Oöppnat och mindre än 14 dagar så lär ju ångerrätten gälla för dig.
Har du inte fått ett jättebra pris och kan vänta lite så kan det ju vara värt det.

Skrivet av Izual:

Ja inte skiljer det mycket, kostar ~30% mer för 10% prestanda.
Tänkte att "vanliga" 2060 och 2070 lär ju gå ner en del i pris när Super släpps.

Ja, gapet upp till 2070 gjorde ju den lite mindre köpvärd,
gissar att nya 2060s (som i princip är en 2070) hamnar i kring de dyrare 2060 idag och de gamla modellerna säljs ut efterhand.
Så du lär säkert få betala lite mer men får 8Gb och mer prestanda.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Oöppnat och mindre än 14 dagar så lär ju ångerrätten gälla för dig.
Har du inte fått ett jättebra pris och kan vänta lite så kan det ju vara värt det.

Ja, gapet upp till 2070 gjorde ju den lite mindre köpvärd,
gissar att nya 2060s (som i princip är en 2070) hamnar i kring de dyrare 2060 idag och de gamla modellerna säljs ut efterhand.
Så du lär säkert få betala lite mer men får 8Gb och mer prestanda.

Står ju att 2060 super får en upplåst chip från 2070 för samma pris som 2060.. gäller även dem andra super korten.. alla super kort hamnar i samma prisklass som föregångaren är i just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Oöppnat och mindre än 14 dagar så lär ju ångerrätten gälla för dig.
Har du inte fått ett jättebra pris och kan vänta lite så kan det ju vara värt det.

Ja, gapet upp till 2070 gjorde ju den lite mindre köpvärd,
gissar att nya 2060s (som i princip är en 2070) hamnar i kring de dyrare 2060 idag och de gamla modellerna säljs ut efterhand.
Så du lär säkert få betala lite mer men får 8Gb och mer prestanda.

Intressant att se hur mycekt 8GB kan tänkas spela roll: körde ett EVGA 2060 XC i någon vecka då jag ville testa RT och ville ha ett kortare kort för ITX, men min upplevelse var basically att det presterade väl enbart i lättdrivna spel- högre FPS där man redan hade hög FPS, men mycket choke när det blev krävande. I till exempel destiny 2 @1440p hade jag lika bra eller högre högsta fps jämfört med 1070Ti och Vega 64, men medan Vega knappt tappar FPS alls i tunga scener och 1070Ti även det höll sig rätt stabilt så kunde 2060 gå från 90 till 45 fps plötsligt, och det trots att det gick kallare och att VRAM inte såg ut att vara fyllt. Kan ha fått ett dåligt sample då alla launch reviews visade andra resultat, lämnade tillbaka så vet ej.

Skrivet av Jake61:

Ja , kan kan inte köra fullt med vr, 280 ti räcker inte till

Vilka spel är det som inte flyter bra?
Behöver något nytt VR lir att testa

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du behöver inte kunna polska för att äta en polsk kaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kanske ska tugga den på ett polskt sätt?
Förövrigt, vad är en polsk kaka?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Nån som har lust att förklara målgrupperna för följande grafikkort?

GTX 1650
GTX 1660
GTX 1660 Ti
RTX 2060
RTX 2060 Super
RTX 2060 Ti

Marknadsföringsavdelningen måste vara nöjd

Tror poängen är att om man ska köpa ett grafikkort så kommer det alltid finnas något Nvidia kort tillgänligt då de ej vill förlora kunder till AMD. Även om de eventuellt får mindre vinst.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj att se hur super presterar, blir kanske en burk med x3900 och 2080Ti super isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Köpte RTX2070 Gaming Z på release, och nyligen ett RTX2060 och jag välkomnar ändå dessa grafikkort!.
Just nu känns det som vi är mest GPU-flaskade i spel så vi behöver snabbare gpu:er

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på alla SUPERbra ordvitsar!

Permalänk

@improwise: de kan vi säkert lösa😋 måste ju se speltester först

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sjukt taggad på alla SUPERbra ordvitsar!

När nVidia SUPER blir det FULL krets.

TU102 tuffar !

På ICA: Jag köpte ett paket med 24 ägg men det saknades sex.
-Jaha men du har ju köpt 70 varianten...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Enl Sweclockers handlar det alltså om en ny toppkrets och inte bara rebranding av TU102 men enligt er så är det är det tvärtom?

Ena ryktet är ju tusen gånger intressantare om vi säger så.. ;o

Det verkar dock inte vara ny toppkrets utan en kraftigt binnad och något förfinad krets. Med andra ord... närmare en rebrand än en ny toppkrets.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är dock ingen ny toppkrets utan en kraftigt binnad och något förfinad krets. Med andra ord... närmare en rebrand än en ny toppkrets.

Var är din källa på det? Jag vet att det är högst troligt att det är så men eftersom du skriver det som fakta så hoppas jag du har en källa.