Skärm med FALD, local dimming alt skärm utan backlight bleed

Permalänk
Medlem

Skärm med FALD, local dimming alt skärm utan backlight bleed

Jag är allergisk mot backlight bleed och clouding och sitter ofta i ett mörkare rum. Spelar normalt sett inte.
Men jag har kollat seriösa reviews på alla möjliga skärmar och de flesta lider av ganska mycket backlight bleed/clouding. Och nu pratar vi inte de billiga skärmarna, utan skärmar som kostar uppåt 15.000kr.

Jag har aldrig sett att Apples Macbooks/iMacs/iPads har detta problem. Förmodligen för att de betalar ett betydligt högre pris till paneltillverkarna. LGs UltraFine 4k/5k (som är "byggda" för Mac) är långt ifrån felfria så de går bort.

Hade 16:9 OLED funnits i max 40" hade det absolut funkat. Men 55" blir för stort.

Vet ni några skärmar som har FALD (local dimming)?
Alternativt om det finns några skärmar på marknaden som har högre krav likt Apple mot sånt här?

Permalänk
99:e percentilen

PG27UQ har 384 zoners local dimming och är i övrigt ungefär den fräsigaste skärmen man kan tänka sig just nu, med 3 840 × 2 160 @ 120 Hz, IPS, HDR och G‑Sync.

Den har dock en fläkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@qaws:

Jag har aldrig suttit framför en LCD-skärm som varit helt fri från det. Inte Apples produkter heller.

Med det sagt så verkar Acer X27 och Asus PG27UQ vara de absolut bästa skärmarna som går att köpa just nu, men de kostar därefter. Asus kommer släppa en uppdaterad variant av den med ännu fler zoner i FALD:en.

Permalänk
Bildexpert 📺

@qaws: Som nämnt finns det produkter, men det kostar. Tittar du på yrkesinriktade skärmar för fotoredigering och liknande uppgifter har dessa genom selektion och konstruktion likt andra filter och uniformitetskompensation till stor del byggt bort problemet. Men då kostar de likt efter, till exempel Eizos Color Edge-serie.

Permalänk
Medlem

Local dimming finns ju inte till några humana priser. Jag hittade några som hade "edge local dimming" och det såg ju förskräckligt ut på video. De skärmar ni nämner ovan har betydligt fler zoner vilket jag tror man behöver för att det ska fungera vettigt, men prislapp på 20k+ känns inte motiverande. Så jag provar lotteriet istället.
Beställde först hem en Samsung C34J791T 34" ultrawide 3440x1440 med VA panel. Inga döda pixlar och verkligen minimalt med backlight bleed/clouding. Under extrema förhållanden, alltså helsvart bild och mörkt rum, så kunde man tyda det väldigt svagt. Fantastiskt!
Skärmen kommer mestadels användas till en Macbook pro 2018, och oavsett inställningar såg den väldigt blek ut i jämförelse mot Macbook'ens egna skärm. Men två saker gjorde att den åkte i retur.
1. På större enfärgade ytor såg man små, små färgskiftningar. Gissar pga. skärmens AG coating.
2. Trots PPI på 109 så blev pixlarna för tydliga då jag enbart har 45cm djupt skrivbord.
Så blev direkt ett krav med 4k eller 5k.
Ah nice, LG har en ultrawide 5k2k 5120x2160. Läser att den fungerar verkligen sämst med just den Macbook pro jag har.

Okej, orkar inte analysera detta längre. Sätter mig i bilen och åker till både Media Markt och Elgiganten i hopp att de har några 4k skärmar som man kan få se i butik. Inget fanns. Kollar på netonnet och hittar Philips 276E8VJSB 27" 4k för 3000kr med förvånansvärt bra betyg för prislappen. Köper med mig en hem då man får 30 dagars öppet köp.
Inget backlight bleed/clouding eller döda pixlar. Dock lite ips glow under svart bild men det stör inte mig.
Jämför jag denna skärm med Samsungen ovan så är det sjukt mycket bättre tryck i denna skärm, kostar dessutom ynka 3000kr. Jag hade räknat med att lägga 7000-15000kr för en skärm. Men detta är hur bra som helst. Rekommenderar skärmen starkt!