Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hur som helst så ska alla straff tas på banan och under racet och inte efter racet, sedan så bör dom bli mer rättvisa så de blir lika för alla oavsett vem de är.

Nu är det ju inte lika enkelt att lösa detta som i MotoGP. En F1-bil behöver betydligt mer utrymme för dels att ta en extra sväng, men även för att enkelt kunna "rejoina" banan. På många ställen kan man knappt åka två F1:or i bredd, men på samma yta kan man ha 5-6 motorcyklar utan problem. Så att ha samma lösning som MotoGP håller jag för uteslutet.

Tidigare i F1 så var det minsta straffet man kunde få en Drive-Through, ett straff som man då behövde ta direkt på banan (precis som du efterfrågar). Problemet är bara att en Drive-Through snarare kostar 15-20 sekunder, vilket är alldeles för hårt för många förseelser. Så det finns definitivt ett behov för lindrigare straff.

Så även om jag håller med dig om att det vore bra att alla straff tas direkt, så ser jag i dagsläget ingen praktiskt genomförbarhet av någon annan typ av straff.

Permalänk
Inaktiv

Dom kan använda som straff att föraren måste släppa förbi och låta de bli en lucka på ex antal sekunder och sedan är straffet uttjänat, och inom visst antal varv och om inte föraren gör detta så blir de svart flagg och föraren måste bryta racet.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tycka synd om Vettel, var ju hans egna misstag som orsakade det. Tycker har gör mycket fler å större misstag numera, han verkar vara pressad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej de är inte samma sak, dom tar straffrundan och straffet under race och sedan kan dom kriga om platser igen och loppet avgörs på banan.

Loppet avgjordes på banan här med. Hade vettel lyckats skapa 5s lucka så hade han vunnit racet. Alternativet som vettel hade men naturligtvis inte tog var att gå i depå och ta straffet. De kostar mer tid därför de tillåter förarw att gå i mål med bestraffning för mildare förseelser.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Har svårt att tycka synd om Vettel, var ju hans egna misstag som orsakade det. Tycker har gör mycket fler å större misstag numera, han verkar vara pressad.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsiktliga misstag bestraffas inte.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom kan använda som straff att föraren måste släppa förbi och låta de bli en lucka på ex antal sekunder och sedan är straffet uttjänat, och inom visst antal varv och om inte föraren gör detta så blir de svart flagg och föraren måste bryta racet.

Det tar ofta flera varv för domarna att besluta om bestraffning och på de varven kan mycket hända. Den bil som låg precis bakom, som borde ha släppts förbi, kan ha tappat placeringar och ligga flera bilar bakom, ha gått i depå och nu ligga typ 20 sekunder bakom eller till och med ha brutit loppet, vilket gör detta svårt att applicera i praktiken.

Sedan man införde 5 sekunders bestraffningen så undviker många förare dessutom att frivilligt släppa förbi bilen bakom innan man får ett straff av domarna. Förr, när bestraffningen var ett drive through, vilket man tappade väldigt mycket tid på, så gjorde man det däremot oftare eftersom man inte ville riskera ett sådant straff. Men nu när straffet bara är 5 sekunder så vill ingen riskera släppa förbi någon i onödan.

Permalänk
Inaktiv

Något helt ovidkommande, 24 timmars lemans kval nu på Eurosport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Oavsiktliga misstag bestraffas inte.

Nä precis han blev inte straffad för att missa chikanen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tycker som en del andra Vettel gjorde väl fel, missade en chicane, men när det tog så lång tid att besluta om bestraffning eller inte så skulle jag hellre fria än fälla. När väl beslutet kom så dog racet.

Som nån annan skrev i tråden så gav också jag upp F1 i söndags (sambon tror inte på mig ännu då jag följt cirkusen sen -94) men efter att ha kollat på alla sända indycar räjs i år (med vettig kommentering för första gången sen Kenny Bräcks sessioner) så finns där alternativ till F1.

Men kommer säkert se nån sändning senare i år om F1 får nyheter om hur jämnt och spännande det blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Något helt ovidkommande, 24 timmars lemans kval nu på Eurosport.

Hade ju helt glömt bort LeMans !
Brukar dra på det live och glutta så mycket jag orkar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Hade ju helt glömt bort LeMans !
Brukar dra på det live och glutta så mycket jag orkar

Jqg kommer nog se hela tiden, utom under natten och avbrott för motogp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Något helt ovidkommande, 24 timmars lemans kval nu på Eurosport.

Långt kval!

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Sjukt jobbigt kval som dessutom knappt betyder något

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det ens värt att se på? LMP1 Hybrid vinner ju, och kameran kommer följa dem 99% av tiden.

Permalänk
Inaktiv

Så klart man ska titta, bryr mig inte vem som vinner, ser de för jag gillar motorsport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Så klart man ska titta, bryr mig inte vem som vinner, ser de för jag gillar motorsport.

Tror jag måste klargöra, jag var ironisk. Detta är en F1-tråd och det ser ju likadant ut i f1. Merc vinner och kameran spenderar mestadels av tiden på ledaren istället för mittfältet där allt händer.

Permalänk
Inaktiv

Brukar inte vara så under lemans, snarare tvärtom, har sett varje år och de brukar bli minst 15-16 timmar för mig, dom brukar aldrig bara filma ledarna, i fjol så var de långa perioder då dom inte följde ledarna, eftersom loppet är så långt så filmar dom allt möjligt, brukar vara lite som i motogp, om någon leder mycket så fokuserar dom alltid på nästa grupp som ligger efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Brukar inte vara så under lemans, snarare tvärtom, har sett varje år och de brukar bli minst 15-16 timmar för mig, dom brukar aldrig bara filma ledarna, i fjol så var de långa perioder då dom inte följde ledarna, eftersom loppet är så långt så filmar dom allt möjligt, brukar vara lite som i motogp, om någon leder mycket så fokuserar dom alltid på nästa grupp som ligger efter.

Jo, de brukar också följa varje klassledare endel. Däremot motogp, de följer ju nästan enbart "första" klungan, typ top 6.
Nästan aldrig sett tv-bilder på 10-20e plats förutom eventuella krasher i motogp.

Permalänk
Medlem

Känner att det är dags för litet retro:
https://www.youtube.com/watch?v=yE-jkSwyD-E

Permalänk
Inaktiv

Hur många kollar lemans, har sett sedan start och de blir nog ett par timmar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hur många kollar lemans, har sett sedan start och de blir nog ett par timmar till.

Haft det igång i bakgrunden sedan start, men nu försvann ljudet från viaplays sändning.

Permalänk
Inaktiv

Jag kollar på Eurosport.
Blir totalt 17 timmar Lemans för mig, sov mellan 02.00-09.00

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för Frankrikes GP Skaffade F1-tv lagom till helgen, då jag tittar så sällan på vanlig tv att mitt kort i tv-boxen inte har uppdaterade behörigheter och man får ringa till kundtjänst

Hoppas på Verstappen får till ett kanonrace och blir segrare, och att Raikkönen kommer 2:a

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Bra sagt av Alonso: Boring F1 will never change.

No, not bored. It's obviously the top series in motorsport, but it's true that in the last years, especially with the turbo era, things are so predictable," Alonso said.

"There are 21 races and we all know in this table what's going to happen in the next 14 races. This is very sad for the sport.

"In sport in general, you can play basketball and one night you have a magic night and you score 80 points and maybe you win the game together with your teammates.

"Now it's the World Cup, there are a couple of favourites, but no one can guarantee that Germany, Brazil [or] Spain will win the cup. Maybe, but maybe not.

"While here everyone can guarantee that Mercedes or Ferrari will win the race.

"Probably it will never change. This has been Formula 1 for many years.

"I remember in 2009 with Renault that we were not very competitive and we still did some practice or qualifying runs because we wanted to test the tyres and something like that, and we were P1.

"It was nothing, but it was some gift for the mechanics and for the motivation and for the sponsors. Now we can do whatever tomorrow that we will not be P1, because the differences are huge.

"Even if the machine was the biggest percentage on the result there were still some days, or some tactics by the team, with short fuel for qualy or maybe a gamble for the race.

"Now it's just a train of cars every two weeks."

Permalänk
Medlem

Ska väl erkänna att man inte följde loppet i Frankrike direkt mycket.

Hamilton gjorde ett misstag i helgen och åkte ut på banan då Verstappen kom så det blev en liten incident om man kan uttrycka sig så.
Är det någon skillnad på träning och race om man ser till straff?

Efter Kanada har man hört det tjatas om att det spelar ingen roll om Vettel inte kunde göra något annorlunda osv då regler är regler. Omständigheter spelar ingen roll. Om man skulle resonera så skulle ju Hamilton åka på ett straff?

Någon som vet hur det blev med Perez eller vem det nu var som åkte av och tog slingan runt banan som de blivit tillsagda att göra och råkade klättra någon placering och få straff för det?

F1 är inte vad det brukade vara känns det som?

Just fan, drömde jag eller klagade Romain Grosjean på någon som i en vänsterkurva åkte på gränsen utanför banan med han på insidan och då högerkurvan kommer så kan man tycka att varenda människa borde förstå att personen som är på gränsen till utanför banan kommer åka in på banan innan högerkurvan?
"Romain Grosjean: -unsafe return to the track!" eller något i den stilen direkt.

F1förare är som barnen som börjar grina då deras plastspade försvinner i sandlådan och ropar på mamma på rotmos.
Motogpförare är som barnen som bryter lite ben och är med och spelar brännboll dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bra sagt av Alonso: Boring F1 will never change.

No, not bored. It's obviously the top series in motorsport, but it's true that in the last years, especially with the turbo era, things are so predictable," Alonso said.

"There are 21 races and we all know in this table what's going to happen in the next 14 races. This is very sad for the sport.

"In sport in general, you can play basketball and one night you have a magic night and you score 80 points and maybe you win the game together with your teammates.

"Now it's the World Cup, there are a couple of favourites, but no one can guarantee that Germany, Brazil [or] Spain will win the cup. Maybe, but maybe not.

"While here everyone can guarantee that Mercedes or Ferrari will win the race.

"Probably it will never change. This has been Formula 1 for many years.

"I remember in 2009 with Renault that we were not very competitive and we still did some practice or qualifying runs because we wanted to test the tyres and something like that, and we were P1.

"It was nothing, but it was some gift for the mechanics and for the motivation and for the sponsors. Now we can do whatever tomorrow that we will not be P1, because the differences are huge.

"Even if the machine was the biggest percentage on the result there were still some days, or some tactics by the team, with short fuel for qualy or maybe a gamble for the race.

"Now it's just a train of cars every two weeks."

Ja Alonsos ego är det inget fel på.
Sorterar själv Alonso i samma fack som Hamilton.
Tråkiga typer som själva är en stor orsak till att sporten ser ut som den gör.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har skaffat eller tänker skaffa F1 2019 spelet? Såg att man kunde gå med i och göra egna ligor... en SweClockers liga vore kul kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Är det någon som har skaffat eller tänker skaffa F1 2019 spelet? Såg att man kunde gå med i och göra egna ligor... en SweClockers liga vore kul kanske

Blir nog ett köp för mig i alla fall. Aldrig kört något F1 spel tidigare, men har stol, ratt osv och lirar Forza motorsport emellanåt. Antar att ligorna inte blir någon form av crossplay?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

F1 var som mest intressant på 70-talet och början på 80-talet då utvecklingen var som mest extrem med alla olika udda lösningar. Numera ser man knappt skillnad på bilarna.

Permalänk
Medlem

F1 99-02 från EA Sports är i mitt tycke fortfarande det bästa f1-spelet, något sådant spel lär väl aldrig göras igen.

Annars Grand Prix Legends, så många timmar man spenderat i online-race med detta spel!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz