Permalänk

Total återställning?

Tjena! Jag har noll koll på linux men har drog in Mint för något år sedan för att ha på pluggdatorn.
Dock ska jag sälja datorn nu så tänkte rensa ALLT och se om min gamla windows licens fortfarande finns i bakgrunden någonstans. Tror att det går enklare att sälja datorn med windows än Linux?

Så jag skulle vilja veta hur wipar jag hela skiten helt enkelt? Om jag kommer ihåg rätt så tog jag bort(?) windows och la LInux på hela partition. Men jag kan komma ihåg fel. Men om någon kan beskriva vad jag ska göra, eller posta/länka en guide som jag kan följa skulle det vara väldigt hjälpsamt

Permalänk
Medlem

Dra ner en windowsskiva (usb minne) och installera det windows du hade innan så märker du om w10 hittar någon nyckel.

Verktyget
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj, jag har ingen nyckel när du får frågan under installation.
Se bara till att välja rätt, Home, Pro eller liknande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Dra ner en windowsskiva (usb minne) och installera det windows du hade innan så märker du om w10 hittar någon nyckel.

Verktyget
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj, jag har ingen nyckel när du får frågan under installation.
Se bara till att välja rätt, Home, Pro eller liknande.

Okej så jag lägger in windows på en USB och pluggar sen in i min dator och bootar den vid start eller bara kör programmet "som vanligt" när jag är inloggad från usbn och hoppas att mitt OS finns kvar i bakgrunden?

Tack för snabbt svar btw!

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

Okej så jag lägger in windows på en USB och pluggar sen in i min dator och bootar den vid start eller bara kör programmet "som vanligt" när jag är inloggad från usbn och hoppas att mitt OS finns kvar i bakgrunden?

Tack för snabbt svar btw!

Boota från minnet vid start och radera alla partitioner från installationsprogrammet så blir det tomt ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Okej så jag lägger in windows på en USB och pluggar sen in i min dator och bootar den vid start eller bara kör programmet "som vanligt" när jag är inloggad från usbn och hoppas att mitt OS finns kvar i bakgrunden?

Tack för snabbt svar btw!

Precis, skulle du mot förmodan inte hitta en nyckel så finns det billiga w10 nycklar på div keysidor för runt 250 - 350kr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

EDIT: Jag löste det, var tvungen att disable alla partitioner förutom USB vid uppstart annars så hoppade den över USB fast den låg som prio 1. Så nu är det löst, tack för hjälpen

@hakd:
Jag provade att följa denna video för att lyckas köra om. Jag gör som han säger i videon och får success på installationen. Men sen då???? Sen sitter jag fast
https://www.youtube.com/watch?v=JCNfKj9fzx8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

EDIT: Jag löste det, var tvungen att disable alla partitioner förutom USB vid uppstart annars så hoppade den över USB fast den låg som prio 1. Så nu är det löst, tack för hjälpen

@hakd:
Jag provade att följa denna video för att lyckas köra om. Jag gör som han säger i videon och får success på installationen. Men sen då???? Sen sitter jag fast
https://www.youtube.com/watch?v=JCNfKj9fzx8

Hittade burken nyckeln då ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Hittade burken nyckeln då ?

Den frågade aldrig om det av någon anledning. Den bara började installera. Dock ser det väldigt "grått" ut i Windows efter installationen. Men tänker att det bara är standardtema som man kan byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Den frågade aldrig om det av någon anledning. Den bara började installera. Dock ser det väldigt "grått" ut i Windows efter installationen. Men tänker att det bara är standardtema som man kan byta?

inställningar -> uppdatering -> aktivering så står det om din nyckel fungerar och är i bruk.
Fungerar allt är det bara byta tema

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

inställningar -> uppdatering -> aktivering så står det om din nyckel fungerar och är i bruk.
Fungerar allt är det bara byta tema

Den verkar vara ibruk! Står att den är en digital nyckel kopplad till mig microsoftkonto? Betyder det att jag måste logga in med mitt microsoftkonto till den som köper datorn? Borde ju vara så att det ligger i datorn och de får skapa sitt egna konto ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Den verkar vara ibruk! Står att den är en digital nyckel kopplad till mig microsoftkonto? Betyder det att jag måste logga in med mitt microsoftkonto till den som köper datorn? Borde ju vara så att det ligger i datorn och de får skapa sitt egna konto ju?

Nu står du tyvärr utanför min expertis, jag har alltid undvikit att skapa ett MS konto pga alla problem.
Slå en pling till MS support och fråga, jag ringde sist en nyckel slutade fungera och dom har en helt okej support.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället