Permalänk
Medlem

moderkort till ryzen 3900x

Skulle köpa ny dator nyligen, men råkade se att ryzen 3900x är värd att vänta på.
Haft en amd för 20 år sedan och typ lovade mig själv att aldrig göra om det, men nu känns det ju bara dumt att inte köra amd.

Så tänkte vänta på den och bygga en dator på det för ca 30-38k.
Problemet är att det var ca 10 år sedan jag var en datanörd, kan ju inget om något idag...

Finns det nya moderkort jag behöver vänta på med? PCI-E 4?
Någon intel fanboy som kan förklara att jag inte ska köpa en ryzen? (hoppas).

Och om någon har tråkigt får dom gärna bygga ihop en dator på inet till mig
Tyst är det viktigaste, gärna liten med
Så har tittat lite på "be quiet" chassin, låter ju bra varjefall

tänkte väl köpa ett rtx 2080.
Förkärlek till asus på allt
850PSU räcker?
Skulle vara hygglo om någon kunde komma med lite visdoms ord.

MvH Tomas

Permalänk
Medlem

@raggelll: Köp det du genuint vill ha och använda, Ryzen eller Intel spelar ingen roll i det stora hela utan båda fungerar bra för spel och övriga grejer som en normal användare använder datorn till

Vad ska du använda datorn till?
Vad ska du ha för skärm?

Skärmen är viktig och styr egentligen vilket grafikkort du behöver för att driva upplösningen och FPS för att matcha uppdateringsfrekvensen.

850W PSU är mer än tillräckligt, jag använder 600W till ett 2080 Ti och en Ryzen 2700X.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kanske är skadad från förr, men man vill ju ha det som är bäst
Kommer ha en gammal lg ultrawide skärm så länge, 40 tum ca.

Vilket grafikkort det blir får nog budget och humör bestämma, är nog med amd moderkort som är ett frågetecken för mig.
Förut var dom ofta ganska dåliga jämfört med intel (förut 15 år sedan )

Permalänk
Medlem

@raggelll: Se denna tråd för vad som gäller när det kommer till kompabilitet och nya funktioner för både gamla och nya moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

Kanske är skadad från förr, men man vill ju ha det som är bäst
Kommer ha en gammal lg ultrawide skärm så länge, 40 tum ca.

Vilket grafikkort det blir får nog budget och humör bestämma, är nog med amd moderkort som är ett frågetecken för mig.
Förut var dom ofta ganska dåliga jämfört med intel (förut 15 år sedan )

Alla X570 moderkort som visats är riktigt påkostade med bra Vrm och påkostad strömförsörjning och beror på 12-16 Core modellerna så klart.

10 gigabit ethernet, 3 M2, passiv kylt, dubbla 8 pins till CPU m.m lyx på Gigabyte Aurous toppmoderkort är det jag tänker direkt på om man vill ha ett Overkill moderkort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

Skulle köpa ny dator nyligen, men råkade se att ryzen 3900x är värd att vänta på.
Haft en amd för 20 år sedan och typ lovade mig själv att aldrig göra om det, men nu känns det ju bara dumt att inte köra amd.

Så tänkte vänta på den och bygga en dator på det för ca 30-38k.
Problemet är att det var ca 10 år sedan jag var en datanörd, kan ju inget om något idag...

Finns det nya moderkort jag behöver vänta på med? PCI-E 4?
Någon intel fanboy som kan förklara att jag inte ska köpa en ryzen? (hoppas).

Och om någon har tråkigt får dom gärna bygga ihop en dator på inet till mig
Tyst är det viktigaste, gärna liten med
Så har tittat lite på "be quiet" chassin, låter ju bra varjefall

tänkte väl köpa ett rtx 2080.
Förkärlek till asus på allt
850PSU räcker?
Skulle vara hygglo om någon kunde komma med lite visdoms ord.

MvH Tomas

om du väntar ett tag till får du nyare RTX grafikkort läs här vad som skall komma https://www.sweclockers.com/nyhet/27728-nvidia-super-lacker-u...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Snyggt! kanon svar.
Nu blev jag väldans nöjd, tack så mycket.