Köpt lenovo dator second-hand, som sedan strulat, vad göra?

Permalänk
Medlem

Köpt lenovo dator second-hand, som sedan strulat, vad göra?

Tjenare. Lång historia kort, hösten förra året köpte jag en dator begagnat av en kille som köpt den på dustin home. När jag fick den var det inget direkt fel på den men märkte snart att touchen inte fungerade. Den hade fungerat innan enligt kund så antar att det var garantifel. Kontaktade lenovo, fick testa saker för att få det att funka, kollade runt, testade alla drivisar, factory resets, osv som jag kunde (rätt datorvan). Därefter skickade jag in den typ jan/feb, och de byter display. När jag får tillbaka datorn är chassit på ovansida och undersida och runtom repig, skadad och enheten går varm. Här börjar karusellen.

Jag skickar in den igen, varvid de byter thermal pad, och chassi igen. När jag får tillbaka datorn går datorn fortfarande varmt och är repig och skadad (de syntes att chassi bytts, men de hade skadat nya chassit innan frakt).
Jag skickar in den igen, de byter nog chassi och thermal igen. Jag får tillbaka den och ovansidan datorn och vissa skador som de åsamkat är fortfarande kvar. Så jag skickade nyligen in den igen, för att få dessa saker utbytt. Jag begärde reklamation pga att detta var tredje gången jag skickar in den för fel DE åsamkat. Men de sket i att lyssna. Så nu är datorn påväg tillbaka, och om den har fel igen så ska jag tydligen få rätt till reklamation. Och svenska supportinstansen kan inte göra något, utan den "avdelning" mitt ärende eskalerats till är de som har rätt att upphäva köpet. Och den personen jag har haft kontakt med där skiter FULLSTÄNDIGT i mig.

Och jag kan inte gå genom dustin för reklamation, för då måste pengarna återbetalas till den första kunden, inte till mig som haft alla problem. Och om jag då nu får tillbaka en fungerande dator så verkar jag vara fast med lenovo fastän dom behandlat mig som en herrelös hund som luktar urin.

Vad kan jag göra? Vad är i min rätt? All information ni vill ha är bara att fråga, jag vill bara bli kvitt lenovo som företag. Har jag rätt till något? Vad ska jag göra?

@dustinhome @lenovo

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

hittade även denna tråd på reddit:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/78ft6r/t%C3%A4nker_n...

där en annan kund haft problem med dustin och lenovo. Jag vill bara ha pengarna tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

Du har ingen rätt till varken garanti eller reklamationsrätt då du köpt den i andra hand. Du får vända dig till den du köpt datorn av. Att du fått den lagad så många gånger trots att du inte är originalkunden är ganska anmärkningsvärt. Har de ingen koll alls eller har de aldrig kollat om du är den som köpt datorn ny?

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht117676

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du har ingen rätt till varken garanti eller reklamationsrätt då du köpt den i andra hand. Du får vända dig till den du köpt datorn av. Att du fått den lagad så många gånger trots att du inte är originalkunden är ganska anmärkningsvärt. Har de ingen koll alls eller har de aldrig kollat om du är den som köpt datorn ny?

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht117676

Det du själv skriver och informationen på sidan du länkar till motsäger varandra.

Permalänk
Medlem

3 försök har de att laga datorn om det är samma fel.
Att du köpt den i andrahand spelar ingen roll, kvittot räcker som bevis på när garantin börja gälla, sen har man 3 års reklamationsrätt, efter 6 månader ska man bevisa att man inte haft sönder den själv. I praktiken behöver man bara visa att man inte slagit sönder den, vilket du gjort när du skickade in den för felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

3 försök har de att laga datorn om det är samma fel.
Att du köpt den i andrahand spelar ingen roll, kvittot räcker som bevis på när garantin börja gälla, sen har man 3 års reklamationsrätt, efter 6 månader ska man bevisa att man inte haft sönder den själv. I praktiken behöver man bara visa att man inte slagit sönder den, vilket du gjort när du skickade in den för felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du fått att TS har rätt till 3 års reklamation när TS har köpt den begagnad från en privatperson?

Permalänk
Medlem

All information jag fått och läst mig till har gjort mig införstådd i att om en person köper en produkt av en annan, och garantitid finns kvar, så gäller ändå garanti - annars skulle secondhand produkter i all annan form än typ kläder vara en OERHÖRD risk för alla inblandade, man har absolut garantin kvar gentemot företaget man "köpt" (fått tag på) produkten av. Och för lenovo spelar det ingen roll om det är jag som har datorn, för serienumret på datorn är registrerat på mitt namn hos lenovo.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du har ingen rätt till varken garanti eller reklamationsrätt då du köpt den i andra hand. Du får vända dig till den du köpt datorn av. Att du fått den lagad så många gånger trots att du inte är originalkunden är ganska anmärkningsvärt. Har de ingen koll alls eller har de aldrig kollat om du är den som köpt datorn ny?

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht117676

Enligt den där länken så gäller garantin datorn, oavsett kund. Så ja, som jag tidigare sagt, garantin gäller - hur löser jag nu problemet?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

3 försök har de att laga datorn om det är samma fel.
Att du köpt den i andrahand spelar ingen roll, kvittot räcker som bevis på när garantin börja gälla, sen har man 3 års reklamationsrätt, efter 6 månader ska man bevisa att man inte haft sönder den själv. I praktiken behöver man bara visa att man inte slagit sönder den, vilket du gjort när du skickade in den för felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Vet att jag har rätt i att garantin är gällande för mig. Det gäller så för lenovo iallafall - sen har dustin valt att garantin gäller gentemot kunden som köpt datorn av denne, och jag/de behöver ta i kontakt med den kunden för att den kunden ska godkänna att jag ska få igen pengarna/tillgodobelopp vilket är ett skämt i sig, för det ska inte vara så, men så är fallet med dem. Så deras hjälp förväntar jag mig ytterst lite av.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

Kontakta konsumentvägledningen i ditt område.

Permalänk
Medlem

Lenovo krediterar inte slutkund utan distributör, därför kommer du behöva kontakta den tidigare köparen om en reklamation skulle gå igenom.

Det kan självfallet verka stelbent agerande men det bygger på att Dustin i detta fall behöver betala tillbaka pengarna till samma kort/konto som de drogs från vid köp, annars fastnar överföringen med största sannolikhet hos banken pga lagar om penningtvätt.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

Vart har du fått att TS har rätt till 3 års reklamation när TS har köpt den begagnad från en privatperson?

Eftersom den ursprungligen köpt datorn av en kommersiell försäljare så gäller reklamationsrätten även för TS som köpt varan i andrahand av en privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Eftersom den ursprungligen köpt datorn av en kommersiell försäljare så gäller reklamationsrätten även för TS som köpt varan i andrahand av en privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du fått detta ifrån?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Den 3-åriga reklamationsrätten i konsumentköplagen gäller endast den konsument som köpt datorn av en näringsidkare, dvs den följer inte med vid en eventuell vidareförsäljning. Om garantin följer med eller ej är upp till de som gjort garantiutfästelsen (såsom tillverkare eller återförsäljare). Garantin kan mycket väl ge utfästelser i nivå med, eller bättre än, konsumentköplagen, men det är som sagt upp till den som gör utfästelsen.

Även om Lenovo inte skulle låta garantin följa datorn, och TS därmed inte skulle haft rätt att få datorn fixad på garanti, så kan man inte bortse från att de faktiskt tagit in datorn, och då skadat den. De skador som uppstått under deras reparationsförsök är de absolut ansvariga för, och möjligtvis även det fel TS skickade in datorn för då de genom sitt agerande godtagit det som ett garantiärende.

------

Till sist ett klargörande angående vad en reklamation är:

En reklamation är när man framför till säljaren (eller tillverkaren etc.) att varan har ett fel man inte accepterar utan kräver att få åtgärdat. Helt enkelt en felanmälan / ett klagomål.

Kravet kan grunda sig på olika utfästelser, vanligtvis en garanti eller konsumentköplagens paragrafer om s k reklamationsrätt.

Folk använder något felaktigt även ordet reklamation när de avser konsumentköplagens paragrafer om reklamationsrätten (vilket är ett antal rättigheter/skyldigheter som man kan stödja de krav man lägger fram i samband med reklamationen på).

Ännu mer felaktigt använder folk ordet reklamation när de egentligt avser hävning av köp.
Det är alltså inte så att säljaren har rätt till ett visst antal försök att reparera innan man har rätt att reklamera. Det är när man reklamerat ett visst antal gånger man har rätt att häva köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

Vart har du fått att TS har rätt till 3 års reklamation när TS har köpt den begagnad från en privatperson?

Om du hade läst tråden hade du kunna sluta ställa samma fråga om och om igen.
Det står i andra kommentaren.

Kan länka till den eftersom du verkar vara emot att läsa trådarna innan!

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht117676

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

3 försök har de att laga datorn om det är samma fel.

När den s k reklamationsrätten gäller så har säljaren vanligtvis två reparationsförsök vid samma fel (och tre vid olika fel) om du som konsument inte godkänner fler.
Det är när du reklamerar varan för tredje gången för samma fel (och reklamationen godkänns) som du har rätt att häva köpet, dvs du behöver inte tillåta ett tredje reparationsförsök (Reklamation1->Reparation1->Reklamation2->Reparation2->Reklamation3->Hävning).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Om du hade läst tråden hade du kunna sluta ställa samma fråga om och om igen.
Det står i andra kommentaren.

Kan länka till den eftersom du verkar vara emot att läsa trådarna innan!

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht117676

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak dock.

Jag kan bara se att dem nämner garanti på den länken?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

När den s k reklamationsrätten gäller så har säljaren vanligtvis två reparationsförsök vid samma fel (och tre vid olika fel) om du som konsument inte godkänner fler.
Det är när du reklamerar varan för tredje gången för samma fel (och reklamationen godkänns) som du har rätt att häva köpet, dvs du behöver inte tillåta ett tredje reparationsförsök (Reklamation1->Reparation1->Reklamation2->Reparation2->Reklamation3->Hävning).

Du har så rätt så! 👍🏻

Med rättelsen att det är tillverkaren som står till svars för reklamationer, försäljarna hålls inte ansvariga för ursprungliga fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Den 3-åriga reklamationsrätten i konsumentköplagen gäller endast den konsument som köpt datorn av en näringsidkare, dvs den följer inte med vid en eventuell vidareförsäljning. Om garantin följer med eller ej är upp till de som gjort garantiutfästelsen (såsom tillverkare eller återförsäljare). Garantin kan mycket väl ge utfästelser i nivå med, eller bättre än, konsumentköplagen, men det är som sagt upp till den som gör utfästelsen.

Även om Lenovo inte skulle låta garantin följa datorn, och TS därmed inte skulle haft rätt att få datorn fixad på garanti, så kan man inte bortse från att de faktiskt tagit in datorn, och då skadat den. De skador som uppstått under deras reparationsförsök är de absolut ansvariga för, och möjligtvis även det fel TS skickade in datorn för då de genom sitt agerande godtagit det som ett garantiärende.

------

Till sist ett klargörande angående vad en reklamation är:

En reklamation är när man framför till säljaren (eller tillverkaren etc.) att varan har ett fel man inte accepterar utan kräver att få åtgärdat. Helt enkelt en felanmälan / ett klagomål.

Kravet kan grunda sig på olika utfästelser, vanligtvis en garanti eller konsumentköplagens paragrafer om s k reklamationsrätt.

Folk använder något felaktigt även ordet reklamation när de avser konsumentköplagens paragrafer om reklamationsrätten (vilket är ett antal rättigheter/skyldigheter som man kan stödja de krav man lägger fram i samband med reklamationen på).

Ännu mer felaktigt använder folk ordet reklamation när de egentligt avser hävning av köp.
Det är alltså inte så att säljaren har rätt till ett visst antal försök att reparera innan man har rätt att reklamera. Det är när man reklamerat ett visst antal gånger man har rätt att häva köpet.

Reklamationsrätten följer med, det är 3 år oavsett antalet ägare så länge produkten är köpt via en kommersiell försäljare.

Garantin däremot kan butiken begränsa till den första köparen, det enda som händer då är att man inte får varan utbytt eller att försäljaren hanterar reklamationen. I dem fallen får man vända sig till tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Reklamationsrätten följer med, det är 3 år oavsett antalet ägare så länge produkten är köpt via en kommersiell försäljare.

Garantin däremot kan butiken begränsa till den första köparen, det enda som händer då är att man inte får varan utbytt eller att försäljaren hanterar reklamationen. I dem fallen får man vända sig till tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågar igen vart du har fått din information ifrån? Ser inte att KKL är applicerbar när det är köp mellan privatpersoner?`

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Frågar igen vart du har fått din information ifrån? Ser inte att KKL är applicerbar när det är köp mellan privatpersoner?`

Det går att läsa hos Konsument Europa.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Men du har nog rätt, läste det igen och en mellanhand behövs för att det ska gälla som jag tolkar det.
Det öppnar ju upp affärsmöjligheter om någon är sugen på lite entrepenörsskap, och samtidigt innebär det att man bör undvika att köpa begagnat direkt av privatperson om varan är mindre än 3 år gammal.

Skulle avråda från att köpa begagnade datordelar då det är kopplat till en risk, även om tillverkarna inte vågar säga nej så finns risken med i kalkylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Tack för klargörandet och återkoppling.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

@Forsgren:

Trevlig ton...

Har jag ställt samma fråga flera gånger? Har bara skrivit ett inlägg tidigare i denna tråd.

Tycker du att informationen som gavs var korrekt i det inlägget jag citerade?

Permalänk
Medlem

@keyser_01:

Haha, mitt fel! Eftersom det är två identiska inlägg med lite mellanrum så hann jag inte reflektera över att det inte var samma person! Därav tolkade jag "dina" inlägg som dålig attityd istället för att berätta hur det låg till!

Men nu hade du ju inte ens skrivit två gånger i tråden! Så nu känner jag mig taskig! 😐 Jag ber om ursäkt och så går vi vidare!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

@keyser_01:

Haha, mitt fel! Eftersom det är två identiska inlägg med lite mellanrum så hann jag inte reflektera över att det inte var samma person! Därav tolkade jag "dina" inlägg som dålig attityd istället för att berätta hur det låg till!

Men nu hade du ju inte ens skrivit två gånger i tråden! Så nu känner jag mig taskig! 😐 Jag ber om ursäkt och så går vi vidare!

Ingen fara. Låter vettigt att vi går vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Reklamationsrätten följer med, det är 3 år oavsett antalet ägare så länge produkten är köpt via en kommersiell försäljare.

Garantin däremot kan butiken begränsa till den första köparen, det enda som händer då är att man inte får varan utbytt eller att försäljaren hanterar reklamationen. I dem fallen får man vända sig till tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Den s k reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Den gäller alltså enbart när en konsument handlar av en näringsidkare.

I det aktuella fallet gäller:
Den ursprungliga köparen har 3 års reklamationsrätt gentemot näringsidkaren som ursprungligen sålde varan.
Andrahandsköparen har de mycket mer begränsade rättigheter som anges i köplagen (om han inte avtalat ngt annat med ursprungsköparen), men hans rättigheter är gentemot ursprungsköparen (som ju är säljare, dock ej näringidkare, när varan säljs vidare). Andrahandsköparen har ingen lagstadgad rättighet öht att ställa krav på näringsidkaren som ursprungligen sålde varan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Den s k reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Den gäller alltså enbart när en konsument handlar av en näringsidkare.

I det aktuella fallet gäller:
Den ursprungliga köparen har 3 års reklamationsrätt gentemot näringsidkaren som ursprungligen sålde varan.
Andrahandsköparen har de mycket mer begränsade rättigheter som anges i köplagen (om han inte avtalat ngt annat med ursprungsköparen), men hans rättigheter är gentemot ursprungsköparen (som ju är säljare, dock ej näringidkare, när varan säljs vidare). Andrahandsköparen har ingen lagstadgad rättighet öht att ställa krav på näringsidkaren som ursprungligen sålde varan.

Tack men vi klargjorde redan det i några inlägg över ditt.
#17943101

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

När den s k reklamationsrätten gäller så har säljaren vanligtvis två reparationsförsök vid samma fel (och tre vid olika fel) om du som konsument inte godkänner fler.
Det är när du reklamerar varan för tredje gången för samma fel (och reklamationen godkänns) som du har rätt att häva köpet, dvs du behöver inte tillåta ett tredje reparationsförsök (Reklamation1->Reparation1->Reklamation2->Reparation2->Reklamation3->Hävning).

Detta är ju vad jag trodde gällde, så jag bad dem INTE reparera den. Men nu kommer den tillbaka på måndag... så vet inte vad jag ska göra. För allt verkar ju peka mot att jag måste få tag i han jag köpte datorn av, som inte svarar på kontakt - försökt FB, sms, ringa, vet inte vad mer jag kan göra.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

@PeCe: Så mitt enda sätt att få tillbaka några pengar, är att få tag på personen som hade datorn först - och hur gör jag om han inte är kontaktbar? Och det finns väl ingenting som enligt lag hindrar honom från att behålla all mellanskillnad mot för vad jag betalade för datorn, kontra datorns faktiska värde, om en reklamation går genom? Medan om han godkänner att jag får beloppet tillgodo så kan jag köpa en dator? eller?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

Jag har hittat information på internet om personen i fråga, som menar att personen är förekommande i mål, vet inte vad det innebär men jag får verkligen inte tag i honom. Kan det vara så att han typ sitter i fängelse eller något liknande, och isåfall, vad gör jag om personen inte har möjlighet att reklamera min produkt eller överföra detta?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm