Tillräcklig dator för filmredigering

Permalänk
Medlem

Tillräcklig dator för filmredigering

Hej!

Jag behöver köpa en ny stationär dator, och undrar om den som länken leder till nedan kan räcka om man betänker mina behov. Jag spelar aldrig någonsin några spel, men har på sistone börjat att filma med ganska hög kvalitet med min mobil (UHD, 3840x2160), och ska redigera ihop en liten kortfilm i Adobe Premiere Pro. Någon på jobbet trodde att det faktiskt kunde räcka med 8 GB RAM om jag istället har ett grafikkort på minst 6 MB, medan någon i en fristående datoraffär helst såg att jag skulle satsa på hela 32 GB RAM. Själv lutar jag kanske snarare åt 16 GB, och vill helst inte lägga alltför mycket pengar heller. Vad tror ni om maskinen nedan? Vore mycket tacksam för respons!

https://www.webhallen.com/se/product/299926-Lenovo-Legion-T53...

Permalänk
Medlem

Adobe Premiere använder en GPU rätt väl som jag har förstått det och fungerar bäst på Nvidia GPUs. Med tanke på det känns den här datorn rätt bra för ditt användningsområde även om du inte spelar:
Komplett: Gamer Premium A140 11999:-

Permalänk
Medlem

Sälj kuponger på marknaden och hamna strax över 11k. Windows kan du köpa för 50-200kr på eBay/Tradera.
https://www.inet.se/datorbygge/b1087215/2700x-1060-32ram

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tack, det där ser ju faktiskt riktigt intressant ut - jag är ju inte tekniskt bekväm med att själv bygga ihop en dator, så en "komplett" dator av detta slag kan absolut vara någonting.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jag bugar & tackar även för detta högintressanta tips, men får medge att jag aldrig har byggt en dator av lösa komponenter förr, och att jag oroar mig lite för att jag skulle misslyckas med uppgiften (men man skulle kanske våga prova, i och för sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

@Muumin: Jag bugar & tackar även för detta högintressanta tips, men får medge att jag aldrig har byggt en dator av lösa komponenter förr, och att jag oroar mig lite för att jag skulle misslyckas med uppgiften (men man skulle kanske våga prova, i och för sig).

Inet kan bygga ihop ovan dator för dig för en nätt summa om 799kr som det står i sammanfattningen / listan.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

@Muumin: Jag bugar & tackar även för detta högintressanta tips, men får medge att jag aldrig har byggt en dator av lösa komponenter förr, och att jag oroar mig lite för att jag skulle misslyckas med uppgiften (men man skulle kanske våga prova, i och för sig).

Som redan nämnts är montering redan inräknat, vilket Inet gör åt dig. Det enda du behöver göra är att installera Windows, vilket kräver en USB-sticka.
Detta sättet att köpa dator är i 9/10 fall mycket bättre än att köpa en märkesdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

@Icecrystal: Tack, det där ser ju faktiskt riktigt intressant ut - jag är ju inte tekniskt bekväm med att själv bygga ihop en dator, så en "komplett" dator av detta slag kan absolut vara någonting.

Jo, notera att även Windows kommer installerat tillsammans med drivrutiner i det här fallet. För att montering och testningen med lösa komponenter ska motsvara detta så behöver du beställa Windows med ordern. I övriga fall så kommer de bara montera och testa att den visar bild utan felindikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jo, notera att även Windows kommer installerat tillsammans med drivrutiner i det här fallet. För att montering och testningen med lösa komponenter ska motsvara detta så behöver du beställa Windows med ordern. I övriga fall så kommer de bara montera och testa att den visar bild utan felindikationer.

Ja, jag noterade att paketet som du länkade till även inkluderade Windows 10. Men ... du menar att jag (ändå) särskilt behöver "beställa" Windows med ordern? Eller du menar beställning av installation av det Windows 10 som ingår, så att testningen görs med op-systemet på plats (om det kanske annars levereras separat, så att jag själv får installera det)?

P.S. Förstår i efterhand att du bara menade att det fanns tekniska fördelar med att göra som du föreslog via länken - dvs. att ta med Windows i en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Som redan nämnts är montering redan inräknat, vilket Inet gör åt dig. Det enda du behöver göra är att installera Windows, vilket kräver en USB-sticka.
Detta sättet att köpa dator är i 9/10 fall mycket bättre än att köpa en märkesdator.

Tack för all värdefull information - utmärkt att montering ingår! Och absolut - jag ska (nu) även betänka icke-märkesdator, och vid behov skaffa Windows 10 separat och installera själv. Ska fundera djupare på saken till helgen, och hoppas komma till skott inom någon vecka.

Permalänk
Medlem

@Muumin: För kännedom, har jag i princip bestämt mig för att slå till på ditt förslag ovan. Efter research & eftertanke har jag nämligen insett fördelarna som en Inet-maskin har jämfört med ett färdigt märkespaket. Och Windows 10 (Retail-version) kan jag mycket riktigt köpa för en billig peng på annat håll och förbereda en usb-sticka eller extern hårddisk. Så ... jag bugar & tackar för input som förde tankegångarna i en lovande riktning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

@Muumin: För kännedom, har jag i princip bestämt mig för att slå till på ditt förslag ovan. Efter research & eftertanke har jag nämligen insett fördelarna som en Inet-maskin har jämfört med ett färdigt märkespaket. Och Windows 10 (Retail-version) kan jag mycket riktigt köpa för en billig peng på annat håll och förbereda en usb-sticka eller extern hårddisk. Så ... jag bugar & tackar för input som förde tankegångarna i en lovande riktning!

Japp precis, lycka till!

Permalänk
Medlem

@Muumin: Tack så mycket!