Uppgradera bil-ljud till SAAB 9-5 2000

Permalänk

Uppgradera bil-ljud till SAAB 9-5 2000

Hej alla Sweclockare!

Jag har en SAAB 9-5 sedan årsmodell 2000 och vill uppgradera ljudet för att det nuvarande systemet är såpass kasst. Vad jag har läst verkar det finnas tre modeller av stereopaket, AS1, AS2, och AS3. Jag tror jag har AS1. För tillfället har jag en eftermonterad subwoofer i bakluckan som det inte är något fel på. Men högtalarna orkar inte med och låter så dåligt att de skär i öronen. Värt att nämna är att de nuvarande högtalarna INTE är trasiga. Jag är inte alls insatt i billjud och vet inte riktigt hur mycket pengar man behöver lägga för att få ett ljud som inte skär i öronen och låter helt okej.

Till en början antar jag att jag vill byta förstärkare? Just för att den nuvarande inte har varken aux eller bluetooth. Till den skulle jag i så fall behöva en monteringsats till enkel- eller dubbel-din beroende på förstärkare. Där det går det åt ungefär 1500 kr för förstärkare och sedan 500 till monteringsats? Duger de billiga förstärkarna för 1000-1500 kr? De verkar ha en uteffekt på 4x50 watt.

Därefter kommer den svåraste frågan, vilken prisklass behöver högtalarna vara för att man ska få en klar förbättring från det som redan sitter i? Och vilken förstärkare behöver man till dessa?

All hjälp uppskattas! Tack på förhand.

felstavning
Permalänk

Har du stereon med CD-spelare eller den med både CD och kassett?

Ifall du har den med bara CD, den mindre så har du tur faktiskt. Det är enkelt att byta ut den.

Du behöver eventuellt någon form av adapter dock för att det ska passa.

Sen kommer du tappa rattknapparna för stereon vilket ibland går att lösa med adapter. Displayen ovanför stereon kommer fungera men såklart inte visa spår, radio osv.

Vad gäller komponenterna i sig är det enkelt, både stereon och högtalarna är ganska dåliga. Det sitter väldigt klena bredbandselement både fram och bak i bilen. Dessa låter inte alls bra om man spelar annat än p1.

Största förbättringen får du av att byta högtalare.
Men, stereon är klen också, så om du vill spela högre byter du såklart den med.

Lägg mer pengar på högtalarna skulle jag säga eftersom de flesta bilstereo's som finns nu, av kända märken, har helt ok effekt. Se bara till att dom funktioner du vill åt finns med.

Edit: prisklass på högtalare... Du skulle märka skillnad redan med dom billigaste kiten du kan hitta på t.ex. BRL... Till och med Biltemas bas+diskant skulle vara en uppgradering.
Men som vanligt får man vad man betalar för, och jag tror man tjänar på att se vad andra har gjort och vad som funkar/inte funkar.
Uttagen på instrumentpanelen är t.ex. gjorda för 3.5", inte för diskant. Kan man hitta något som är märkesanpassat och passar direkt kan kunder vara en fördel.

Jag hade Focal Polyglass I min som lät riktigt behagligt. Kommer inte ihåg pris nu dock och vet ej ifall dom finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

AS 3 låter bra för vad det kostade och det kanske går att få tag på ett system på skroten och uppgradera, jag har faktiskt aldrig letat ljudsystem på skroten men skulle det gå att hitta ett billigt så kan det kanske vara ett alternativ, ska du skaffa allt nytt blir det antagligen betydligt dyrare men det går att ansluta rattknapparna via adapterar på många system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga pengar på en så gammal bil?
För jag antar att ska du byta förstärkare sedan skaffa ett extra steg och alla högtalare lär du landa på 5-6k minst.
Aux med blåtand är ganska enkelt att fixa på dessa modeller om du kan tänka dig att offra funktionen på din cd spelare, jag gjorde detta på min gamla saab 9-3 aero från 02.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Till och med AS2 låter bra mycket bättre än AS1. Jag och min bror hade vars en 9-5 med de olika paketen samtidigt.

Kommer inte exakt ihåg men har för mig det var något liknande detta:
AS1 har bara CD på huvudenheten och totalt 4 högtalare?
AS2 har CD och kasett på huvudenhet + förstärkare och extra högtalare (tot 7st har jag för mig?)
AS3 har CD och kasett på huvudenhet + förstärkare och även baslåda (förutom extra högtalare, tot 9st var det kanske?)

Vet inte vad som blir billigast för dig, köpa nytt eftermarknads eller hitta begagnat AS2 eller AS3 och koppla in istället för AS1 och för att kunna dra nytta av knapparna på ratten och få info i översta displayen. Bägge har sina fördelar

Och ja juste, vill du har 3.5mm utgång så går det att fixa enkelt också:

https://saabaux.se/cdconnect-saab-cable.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det värt att lägga pengar på en så gammal bil?
För jag antar att ska du byta förstärkare sedan skaffa ett extra steg och alla högtalare lär du landa på 5-6k minst.
Aux med blåtand är ganska enkelt att fixa på dessa modeller om du kan tänka dig att offra funktionen på din cd spelare, jag gjorde detta på min gamla saab 9-3 aero från 02.

Standard din kontakt i OG9-3 Och 9-5. De är bara köpa stereo och koppla in.
Har man förstärkare från fabrik så kan man köpa balanserade adapter, dock så behövs de inte då man förlorar bara runt 4db

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Till och med AS2 låter bra mycket bättre än AS1. Jag och min bror hade vars en 9-5 med de olika paketen samtidigt.

Kommer inte exakt ihåg men har för mig det var något liknande detta:
AS1 har bara CD på huvudenheten och totalt 4 högtalare?
AS2 har CD och kasett på huvudenhet + förstärkare och extra högtalare (tot 7st har jag för mig?)
AS3 har CD och kasett på huvudenhet + förstärkare och även baslåda (förutom extra högtalare, tot 9st var det kanske?)

Vet inte vad som blir billigast för dig, köpa nytt eftermarknads eller hitta begagnat AS2 eller AS3 och koppla in istället för AS1 och för att kunna dra nytta av knapparna på ratten och få info i översta displayen. Bägge har sina fördelar

Och ja juste, vill du har 3.5mm utgång så går det att fixa enkelt också:

https://saabaux.se/cdconnect-saab-cable.html

Skrivet av nickhe:

Standard din kontakt i OG9-3 Och 9-5. De är bara köpa stereo och koppla in.
Har man förstärkare från fabrik så kan man köpa balanserade adapter, dock så behövs de inte då man förlorar bara runt 4db

Visst går det att byta stereo eller köpa saab aux men kan man löda har man aux på 5 minuters jobb med original stereo. Jag hade satsat på ett begagnat AS 2 eller 3 men att lägga 5k på biljud i en bil som är värd under 30k känns dumt i min värld.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det värt att lägga pengar på en så gammal bil?
För jag antar att ska du byta förstärkare sedan skaffa ett extra steg och alla högtalare lär du landa på 5-6k minst.
Aux med blåtand är ganska enkelt att fixa på dessa modeller om du kan tänka dig att offra funktionen på din cd spelare, jag gjorde detta på min gamla saab 9-3 aero från 02.

Det är ju egentligen i "gamla" bilar som du har möjligheten att bygga om och göra lite roligt i den med tanke på alla nya bilar har integrerade system där det är nästan omöjligt att bygga till eller byta ut

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det är ju egentligen i "gamla" bilar som du har möjligheten att bygga om och göra lite roligt i den med tanke på alla nya bilar har integrerade system där det är nästan omöjligt att bygga till eller byta ut

Jo jag vet men hade jag haft en bil av "värde" dvs någon som åldras med värdighet så skulle jag också ha gjort det men som jag uppfattar TS är det en vanlig 9-5 och den kommer knappast att stå sig i värdet närmaste 5 åren om den ens finns kvar.
Jag har haft min beskärda del av gamla bilar och det är nästan hopplöst att lägga pengar på dem för när växellådan väl går sönder eller något liknande så skrotar man bilen istället för att laga den.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Visst går det att byta stereo eller köpa saab aux men kan man löda har man aux på 5 minuters jobb med original stereo. Jag hade satsat på ett begagnat AS 2 eller 3 men att lägga 5k på biljud i en bil som är värd under 30k känns dumt i min värld.

En eftermarknad stereo går att hitta allt ifrån 200kr- 10 000kr, allt beror på behov. Löda in aux är en dum idé då du får bara ut ljud i mono...

Mitt tips är hitta en begagnad stereo tex: Pioneer DA-120. sett dessa gå för runt 1000kr och köra på nya 3.5or för 500kr.

har för mig förrardörren är framdragen redan och med eftermarknads stereo så ska man kunna driva de med utan förstärkare.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo jag vet men hade jag haft en bil av "värde" dvs någon som åldras med värdighet så skulle jag också ha gjort det men som jag uppfattar TS är det en vanlig 9-5 och den kommer knappast att stå sig i värdet närmaste 5 åren om den ens finns kvar.
Jag har haft min beskärda del av gamla bilar och det är nästan hopplöst att lägga pengar på dem för när växellådan väl går sönder eller något liknande så skrotar man bilen istället för att laga den.

Finns faktiskt folk som gillar sina "gamla" bilar. Sen om du växlar som man ska så går inte lådan sönder. Launcha inte, börna inte och växla inte som om det vore en honda. Så håller den fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Har du stereon med CD-spelare eller den med både CD och kassett?

Ifall du har den med bara CD, den mindre så har du tur faktiskt. Det är enkelt att byta ut den.

Du behöver eventuellt någon form av adapter dock för att det ska passa.

Sen kommer du tappa rattknapparna för stereon vilket ibland går att lösa med adapter. Displayen ovanför stereon kommer fungera men såklart inte visa spår, radio osv.

Vad gäller komponenterna i sig är det enkelt, både stereon och högtalarna är ganska dåliga. Det sitter väldigt klena bredbandselement både fram och bak i bilen. Dessa låter inte alls bra om man spelar annat än p1.

Största förbättringen får du av att byta högtalare.
Men, stereon är klen också, så om du vill spela högre byter du såklart den med.

Lägg mer pengar på högtalarna skulle jag säga eftersom de flesta bilstereo's som finns nu, av kända märken, har helt ok effekt. Se bara till att dom funktioner du vill åt finns med.

Edit: prisklass på högtalare... Du skulle märka skillnad redan med dom billigaste kiten du kan hitta på t.ex. BRL... Till och med Biltemas bas+diskant skulle vara en uppgradering.
Men som vanligt får man vad man betalar för, och jag tror man tjänar på att se vad andra har gjort och vad som funkar/inte funkar.
Uttagen på instrumentpanelen är t.ex. gjorda för 3.5", inte för diskant. Kan man hitta något som är märkesanpassat och passar direkt kan kunder vara en fördel.

Jag hade Focal Polyglass I min som lät riktigt behagligt. Kommer inte ihåg pris nu dock och vet ej ifall dom finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt stereon med enbart CD. Vad gör att den är så mycket enklare att byta?

Skrivet av nickhe:

Standard din kontakt i OG9-3 Och 9-5. De är bara köpa stereo och koppla in.
Har man förstärkare från fabrik så kan man köpa balanserade adapter, dock så behövs de inte då man förlorar bara runt 4db

Vad menar du? Behövs ingen adapter för att sätta i annan stereo?

Skrivet av lasseTM:

Är det värt att lägga pengar på en så gammal bil?
För jag antar att ska du byta förstärkare sedan skaffa ett extra steg och alla högtalare lär du landa på 5-6k minst.
Aux med blåtand är ganska enkelt att fixa på dessa modeller om du kan tänka dig att offra funktionen på din cd spelare, jag gjorde detta på min gamla saab 9-3 aero från 02.

Skrivet av lasseTM:

Visst går det att byta stereo eller köpa saab aux men kan man löda har man aux på 5 minuters jobb med original stereo. Jag hade satsat på ett begagnat AS 2 eller 3 men att lägga 5k på biljud i en bil som är värd under 30k känns dumt i min värld.

Skrivet av lasseTM:

Jo jag vet men hade jag haft en bil av "värde" dvs någon som åldras med värdighet så skulle jag också ha gjort det men som jag uppfattar TS är det en vanlig 9-5 och den kommer knappast att stå sig i värdet närmaste 5 åren om den ens finns kvar.
Jag har haft min beskärda del av gamla bilar och det är nästan hopplöst att lägga pengar på dem för när växellådan väl går sönder eller något liknande så skrotar man bilen istället för att laga den.

Jag förstår vad du menar och jag har samma tanke att det kanske inte är värt att lägga pengar på en såpass gammal bil. Min tanke är dock att det kanske är enkelt att bara flytta över grejerna till en annan bil när man byter eller sälja grejerna. Dock kanske det är så att måtten på högtalare varierar mycket mellan bilar och därför gör det svårt att flytta över högtalare?? Sedan kanske få köper begagnade högrtalare vilket resulterar i att man inte får så mycket pengar tillbaka om man säljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pownaqe pl0x:

Jag har faktiskt stereon med enbart CD. Vad gör att den är så mycket enklare att byta?

Vad menar du? Behövs ingen adapter för att sätta i annan stereo?

Jag förstår vad du menar och jag har samma tanke att det kanske inte är värt att lägga pengar på en såpass gammal bil. Min tanke är dock att det kanske är enkelt att bara flytta över grejerna till en annan bil när man byter eller sälja grejerna. Dock kanske det är så att måtten på högtalare varierar mycket mellan bilar och därför gör det svårt att flytta över högtalare?? Sedan kanske få köper begagnade högrtalare vilket resulterar i att man inte får så mycket pengar tillbaka om man säljer?

1. Inget som gör de enklare stereo mässigt, har man as1 är de lättare att installera förstärkare med högtalare

2. Du behöver en din kabeladapter, de kommer oftast med stereo du köper.

De är sedan bara att koppla in dvs ut med gamla stereon och koppla in nya genom att sätta in en kontakt och lägg in den nya

3. Byt stereo och byt högtalare på dashboarden. De räcker gott och väl och 500kr är inget att gråta över när du sen säljer bilen

Har själv en 9-5a där jag bytt stereo å alla högtalare. Absolut inget svårt att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

@pownaqe pl0x: Enklaste stereon har förstärkaren inbyggd i samma enhet som cd-spelaren. Inkopplad med vanliga dinkablar.

Det är med andra ord enkelt att byta den mot en starkare stereo eftersom kablarna från kontakterna går direkt till högtalarna. Inga extra slutsteg eller adaptrar som måste tas med i beräkningarna.

Du har åtminstone kablar fram till instrumentpanelen och bakdörrarna. Minns tyvärr inte om det är fördraget kablage till framdörrarna, men det är väl inte allt för svårt att skaffa ett kit, sätta delningsfilter vid uttagen i instrumentpanelen och sedan dra en kabel till dörren ifall man vill ha ett 6.5"+diskant kit.
Annars är ju alternativet att köra 3" i instrumentpanelen.

Visa signatur

.:bjorn