Speldator som går att uppgpradera senare till 10 åring?

Permalänk
Medlem

Speldator som går att uppgpradera senare till 10 åring?

Hej,

Jag söker en första dator till min grabb som snart fyller 10 år. I dagsläget nyttjar han min MacBook Pro från 2016 med Windows via Bootcamp.
Han gillar att spela Scrap Mechanic, Kerbal Space Program, The Escapist 2, Minecraft och Roblox. Han spelar även Overwatch och Fortnite på PS4:an men mest på konsoll för att han tycker att datorn är slö. Spelen han spelar idag är kanske inte de mest krävande, men jag vet ju hur det är, det börjar med Minecraft och slutar med nått superavancerat som kräver ett riktigt monster...

Jag kan inte speciellt mycket om datorkomponenter även om jag anser mig vara hyffsat IT kunnig och tänkte vända mig till er för hjälp. Jag vill självklart kunna köpa en riktigt bra dator till honom, men just ekonomin är lite stram för tillfället och vill då kunna köpa en billigare dator (ca 4-5k) som man senare kan uppgradera med bättre GPU, Processor, hårddisk osv. Jag tänkte om man lägger 4-5k nu, så kan man ju successivt lägga pengar på den vid ett par tillfällen per år så har man en hyffsad burk om typ 1,5-2år?

Vad skulle ni kunna rekommendera? Och går det ens att få tag på en dator som går att uppgradera framöver i den prisklass som jag ligger?

Jag är ganska händig (renoverar hus osv) hur svårt är det att bygga själv?

Skärm, mus och tangentbord har vi redan.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kanske ett Ryzen-system med Ryzen 5 2400G? Integrerad grafik som kan användas tills ni har råd med ett dedikerat grafikkort. Den ska klara Fortnite bra i 1280x720, men i högre upplösningar så får man dra ner på inställningarna.

Antingen börja med 8GB RAM eller kör direkt på 16GB om budgeten tillåter det. Minst ~3000MHz är rekommenderat.

Med ett B450 moderkort (t.ex) så kan ni uppgradera CPU i framtiden med någonting från Ryzen 3000 -eller kanske t.o.m. -4000 serien.

(SATA) SSD: Den största som budgeten tillåter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@EZED:

Detta borde duga, stabil grund med 16Gb RAM o du kan köra med integrerad grafik tills du har råd med ett grafikkort. (går o spela enklare spel med integrerad grafik)

Låg-Budget variant på ovan, tror dock chassit inte är speciellt kul o jobba i.

Permalänk
Medlem

@Kvarnis: Ah nice! Så den är hyfsat framtidssäkrad då om man ex skulle vilja uppdatera med ett grafikkort i julklapp osv?

Permalänk
Medlem

@EZED:

Ja men det nedre alternativet, det chassit har restriktioner på max längd på grafikkort 320 mm, bara välja ett annat chassi annars.
(Men ovanligt att grafikkort är längre än 320 mm)

Permalänk
Medlem

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

1060 6gb
Ryzen 5 2600
8GB 3000MHz RAM
600W 80+ Bronze Nätagg
B450 moderkort
240GB SSD

Totalt med frakt landar du på runt 4800. Köp ett budget chassi inom Sverige så hamnar du strax över 5k med Windows inräknat, för en kompetent gamingdator.

-Moderkortet stödjer nästa generation Ryzen-processorer så uppgradering där bli enkel.
-Snabb RAM, bara att lägga till en sticka vid uppgradering.
-Nätagg som håller även om du uppgraderar grafikkort längre fram.
-Väldigt kompetent grafikkort för denna prisklass, lär inte behövas uppgraderas på ett bra tag.

Det krävs att du ordnar en mailbox här: https://www.mailboxde.com/
och att du registrerar dig på Mindfactory.de

Permalänk

Jag skulle inte våga beställa från en sida vars språk jag knappt förstår, men med en rekommendation från någon jag litar på så varför inte?

Till saken:
Om ditt system ska vara lätt att uppgradera framöver vill du att alla komponenter som i sig skulle bli en trist present (ingen/liten prestandaökning) är på en bra basnivå så att det inte begränsar dig senare.

Så när du klipper till, se till att du har:
- ett moderkort som stödjer kommande generationer(s) CPUer. B450 är ett bra val, som nämnts
- ett chassi som är stort nog att få plats med lite större grafikkort
- ett nätaggregat som har mer kräm än du behöver till att börja med. 500-650w bör räcka om du inte tänkt dig köpa high-end GPU eller vill överklocka.
-Dugliga RAM-minnen. Förr sa man att du kunde köpa de billigaste och vara nöjd, nu med åtminstone Ryzen verkar RAM spela större roll. 3000 MHz duger bra, du kan ta de billigaste i den hastigheten på prisjakt som är hyfsat högt rankade
- SSD på 250-500 gb. Spel nuförtiden kan ta en del plats och om budgeten tillåter tycker jag 500 gb är det bättre valet, så slipper du köpa en ny på ett hyfsat bra tag

Sedan borde Ryzen 2400g vara en perfekt startpunkt, så får du CPU och GPU i ett billigt men dugligt paket. Ny, dedikerad GPU blir sedan den rimliga uppgraderingen till jul i år eller födelsedag 2020 kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag skulle inte våga beställa från en sida vars språk jag knappt förstår, men med en rekommendation från någon jag litar på så varför inte?

Till saken:
Om ditt system ska vara lätt att uppgradera framöver vill du att alla komponenter som i sig skulle bli en trist present (ingen/liten prestandaökning) är på en bra basnivå så att det inte begränsar dig senare.

Så när du klipper till, se till att du har:
- ett moderkort som stödjer kommande generationer(s) CPUer. B450 är ett bra val, som nämnts
- ett chassi som är stort nog att få plats med lite större grafikkort
- ett nätaggregat som har mer kräm än du behöver till att börja med. 500-650w bör räcka om du inte tänkt dig köpa high-end GPU eller vill överklocka.
-Dugliga RAM-minnen. Förr sa man att du kunde köpa de billigaste och vara nöjd, nu med åtminstone Ryzen verkar RAM spela större roll. 3000 MHz duger bra, du kan ta de billigaste i den hastigheten på prisjakt som är hyfsat högt rankade
- SSD på 250-500 gb. Spel nuförtiden kan ta en del plats och om budgeten tillåter tycker jag 500 gb är det bättre valet, så slipper du köpa en ny på ett hyfsat bra tag

Sedan borde Ryzen 2400g vara en perfekt startpunkt, så får du CPU och GPU i ett billigt men dugligt paket. Ny, dedikerad GPU blir sedan den rimliga uppgraderingen till jul i år eller födelsedag 2020 kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Många Sweclockers har beställt därifrån utan problem. I det fall att något faktiskt inte skulle stämma får man ju dock räkna med att snacka med en tysk på telefonen som inte nödvändigtvis är bäst på engelska.

När vi pratar om skillnaden mellan en kompetent gamingdator och en dator med integrerad grafik hade det personligen varit ett lätt val.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Många Sweclockers har beställt därifrån utan problem. I det fall att något faktiskt inte skulle stämma får man ju dock räkna med att snacka med en tysk på telefonen som inte nödvändigtvis är bäst på engelska.

När vi pratar om skillnaden mellan en kompetent gamingdator och en dator med integrerad grafik hade det personligen varit ett lätt val.

Ryzen 2400g och 2600 kostar i princip lika mycket så GTX 1060 är rakt av en extra kostnad.
Men ja det beror på hur man prioriterar:
Stå ut lite längre med sämre prestanda och ha ~2000 kr extra när det är dags att köpa ett riktigt bra grafikkort?
Eller
Få bättre prestanda fram till uppgradering och antagligen kunna vänta längre med uppgraderingen men ha ~2000 kr mindre att spendera på nästa grafikkort.

Förresten, du sa att det skulle kosta 4800 med frakt.
473 euro är kostnaden utan frakt om jag förstår det rätt, dvs ~5050kr. Sedan tillkommer frakt och som du säger behöver ett chassi inköpas också.
Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Sedan borde Ryzen 2400g vara en perfekt startpunkt, så får du CPU och GPU i ett billigt men dugligt paket. Ny, dedikerad GPU blir sedan den rimliga uppgraderingen till jul i år eller födelsedag 2020 kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så jag tänker också. I dagsläget är det ju ganska enkla spel och om han klarar sig i 12 månader kanske det blir en bättre skärm eller stol till jul.

Det är ju inte direkt billigt med datorer och jag vill ju inte lägga mer pengar än nödvändigt här och nu, men samtidigt inte snåla så att man sitter med ett halvbra alternativ som blir utdaterat och inte går att komma vidare med.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat eller spara slantarna tills du har en större budget.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Du kan få ganska bra grejer för 5000kr. T.ex.

https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/ny_speldator_ryzen_5...

Köp något nära där du bor, så att du kan kolla att saker funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Ryzen 2400g och 2600 kostar i princip lika mycket så GTX 1060 är rakt av en extra kostnad.
Men ja det beror på hur man prioriterar:
Stå ut lite längre med sämre prestanda och ha ~2000 kr extra när det är dags att köpa ett riktigt bra grafikkort?
Eller
Få bättre prestanda fram till uppgradering och antagligen kunna vänta längre med uppgraderingen men ha ~2000 kr mindre att spendera på nästa grafikkort.

Förresten, du sa att det skulle kosta 4800 med frakt.
473 euro är kostnaden utan frakt om jag förstår det rätt, dvs ~5050kr. Sedan tillkommer frakt och som du säger behöver ett chassi inköpas också.
Har jag missat något?

Eftersom du är så noga med att räkna frakten rätt så tycker jag vi räknar kostnaden för 1060 rätt också, 1800kr, istället för ~2000.
Du har helt rätt dock att jag missade min räkning, blev mycket att sammanställa och gjorde en miss. Det blir alltså 5050+frakt, vilket inte borde bli mer än 200kr.

Förstår inte hur du resonerar här "Ryzen 2400g och 2600 kostar i princip lika mycket så GTX 1060 är rakt av en extra kostnad."
Du antar där att integrerad grafik från en 2400g är likvärdig ett 1060 med en 2600, helt irrationellt enligt mig. Var är förslaget du rekommenderar? Har du något? Jag skulle vilja se vad du plockar ihop som sparar "~2000" gentemot mitt förslag och som uppfyller de rekommendationer du givit, exempelvis 500gb SSD.

Permalänk

@Muumin
Jag trodde jag förklarade mig hyfsat väl: det är en avvägning.
"Rakt av en extra kostnad" är lätt feltolkat, ber om ursäkt för det, men jag skrev också att valet är mellan 2400g vs 2600 + GTX 1060 och antingen sparas ~2000 kr (om det köps i Sverige menade jag då) eller så får man bättre spelprestanda fram tills uppgradering av GPU, och då har man ~2000 kr mer att spendera på den och kan fläska på med något riktigt bra istället för nästa generations budget-GPU.

En annan variant är att spendera de ~2000 kronorna på en bättre bas att bygga vidare på, exempelvis SSD 500gb istället för 250gb, lite fetare nätagg, lite trevligare chassi, lite bättre/mer RAM. Allt detta blir avvägningar förstås. Bättre RAM t.ex. kan lätt kosta mer än det smakar när man redan siktar på 3200 MHz.

Jag tog mig inte tiden igår att leta upp ett exakt, konkret förslag annat än exakt ditt förslag men utan GTX 1060 och med ett Ryzen 2400g istället för 2600. Återigen: helt upp till TS att avgöra om bättre prestanda nu är viktigare än mer pengar senare för uppgradering.

Apropå det, för att hjälpa TS göra den bedömningen kanske vi kan nämna att ett GTX 1060 ger betydligt bättre prestanda än integrerad grafik med Ryzen 2400g. Det blir utan vidare dubbel fps, mer än så särskilt med 6gb-versionen av 1060. Med 2400g kan du få kanske 30 fps i Overwatch på High, men då sänker man förstås inställningarna till minimum och kan förhoppningsvis nå 60 fps.

Någon har kanske en mer genomgående prestanda-jämförelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle i dagens läge inte köpa ett nytt GTX 1060, oberoende. Ska man ha ett dedikerat grafikkort som bara är tänkt att vara tillfälligt skulle jag köpt ett billigt begagnat kort. Man kan t.ex. hitta R9 280X riktigt billigt, för runt 500-600kr. R9 290 eller 390 är också bra val, eller GTX 970. Dessa kort kan man sedan sälja bort och bara förlora nån hundralapp.

Ska man absolut köpa nytt så har Mindfactory ett 1060 6Gb för 159 euro just nu:
https://www.mindfactory.de/product_info.php/6GB-PNY-GeForce-G...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Vid köp av en 2400g blir man stående med en sämre processor med pengar sänkta i en värdelös grafikdel, när uppgraderingen av grafikkort väl görs. Enligt en snabbkoll på userbenchmarks.com rör det sig om ca 20% sämre resultat för 2400g gente 2600. (Då i testmiljöer, inte realworld). Så en femtedel av priset i sjön när väl grafikkort sitter på plats. Och ett grafikkort bör på plats, att gejma på integrerad grafik är inte en grejj.

En 2600 med 1060 borde vara kanon för en 10åring och är rätt bra pang för pengarna.
Den setupen kommer klara de flesta esport och lättare titlar i några år fram. Däremot kommer det vara sådär kul att spela 3A spel om ett par tre år med den.

Men om uppgraderbarhet; så är förmodligen grafikkort och RAM det enda som är ens relativt säkert att man kan uppgradera. AMDs processorsocket AM4 har funnits i 3år nu och redan i den nya generationens processorer pratas det om kompabilitetsproblem p.g.a förhöjda krav på strömförsörjning, detta trots löften om annat.
Intel byter sockets som det vore sockor, så heller där skulle jag inte hoppas på för mycket.
Med ny socket kommer nytt moderkort, och med nytt moderkort kan det vara DDR5 istället för 4 som gäller vad beträffar RAM. DDR5 ska lanseras nästa år.
Man kan såklart köpa till ram till datorn som den är. Även om RAM i sig inte varit en flaskhals de senaste åren, köper man upp sig till 16gb så är man safe så långt som de övriga komponenternas livslängd är relevant skulle jag säga.

Hårddiskar och strömförsörjning är ju sådant man generellt sett skimpar lite på när man bygger speldatorer i lägre prisklasser, vilka ironiskt nog är det enda som är relativt framtidssäkra. Sålänge de är hela d.v.s. Synd bara att de inte ger någon direkt prestanda i sig själva. Chassit kan man förstås återanvända i många år. Då det egentligen är en glorifierad plåtlåda och egentligen inte speciellt mycket mer.

Att uppgradera sig till bättre grejjer inom samma då äldre generation känns för mig inte som en god affär. Eftersom pris/prestanda ration oftast blir sämre i högre prisklasser. Sweetspoten för pris/prestanda sades ligga på just Ryzen 2600 och GTX 1060 när de var sprak nya. Dessutom sjunker inte äldre komponenter speciellt mycket i nypris. En 3 år gammal i7 7700k ligger t.ex fortfarande kvar på 4200:- hos inet. Vilket var ungefär vad den kosta när jag krokade i en i brossans burk när den var sprak ny.

Att kompromissa hiten diten när man redan är i en ganska låg prisklass för att hoppas på en framtid som är svår att förutspå tycker jag låter omständigare än vad det behöver vara. Jag hade hellre köpt något balanserat som funkar nu och korsat uppgraderingsbroar när det väl är dags.

(p.s bygga själv är inte svårt. Det är vuxenlego. Kolla nån snabb youtube guide och du är typ framme )

Permalänk
Skrivet av EZED:

Lite så jag tänker också. I dagsläget är det ju ganska enkla spel och om han klarar sig i 12 månader kanske det blir en bättre skärm eller stol till jul.

Det är ju inte direkt billigt med datorer och jag vill ju inte lägga mer pengar än nödvändigt här och nu, men samtidigt inte snåla så att man sitter med ett halvbra alternativ som blir utdaterat och inte går att komma vidare med.

Så länge din son kommer spela enklare spel och du hjälper honom ställa in grafikinställningarna (om han inte löser det själv) till en lagom nivå, då duger 2400g. Även Overwatch kommer gå alldeles utmärkt på lägre grafikinställningar, se här t.ex.:
https://www.youtube.com/watch?v=BORmqiPsNpY

Men att köpa en Ryzen 2600 och en GTX 1060 kan vara ett logiskt val också, det beror lite på vilken prisklass du vill sikta på vid uppgradering av GPU.

Om uppgraderingen ska kosta 2000 kr, då kanske du skulle köpt ett GTX 1060 från början iaf, för dina 2000 kr kommer inte räcka till något så mycket bättre om ett år och definitivt inte till jul, om inte GPU-marknaden blir crazy efter Nvidia Super och AMD Navi.
Om uppgraderingen ska kosta 4000 kr, då finns det helt klart anledning att nöja sig med Ryzen 2400g och spara pengarna till det inköpet istället för att köpa GTX 1060 nu.

Så hur tänker du på de punkterna? Vad kan du lägga på uppgraderingen och hur länge vill du ha på dig att spara upp den summan?

Permalänk

@EZED
Om Ryzen 2400g verkar rätt så skulle jag köpa dessa, nästan samma som @Kvarnis föreslog.

Genom att spara in lite på moderkortet (hittade ingen direkt nackdel, 2 färre USB 2.0?) och PSUn (certifikation 80+ istället för Bronze eller högre) så kan du få 480 GB SSD istället för 240 GB och 550W så du har en det lilla extra ifall du skulle köpa en lite mer strömtörstig komponent eller vill överklocka en aning.

Om du kan köpa motsvarande komponenter billigare från Tyskland och är bekväm med vad det nu innebär i praktiken (lite extra krångel?) så gör givetvis det istället.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att satsa på t.ex. en Ryzen 2600 (50% mer kärnor.) och sen köpa en beggad gtx 670 för 300-400kr eller nåt? Eller bara köpa t.ex. ett rx 570 på en gång och sälja iväg alla extra spelkoderna för att kompensera för den extra summan man lagt in?

Permalänk
Medlem

Hej, har förstått det som att det har släppts lite bytt sedan 7/7. Har det påverkat priset något så att man ev kan få lite bättre grejer för samma pris??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Hej, har förstått det som att det har släppts lite bytt sedan 7/7. Har det påverkat priset något så att man ev kan få lite bättre grejer för samma pris??

Skickades från m.sweclockers.com

Det har släppts en del nytt, men tyvärr rätt lite i billigare prisklasser. Man kan ändå hitta bra deals på t.ex. Ryzen 2600 och rx 570/580 och liknande. Jag skulle rekommendera följande:

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Om budgeten räcker skulle jag sätta två stickor ram (totalt 16gb) och en Ryzen 2600 istället. Men för priset är det där svårslaget. Du kan också uppgradera till riktigt bra CPU i framtiden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Satte ihop precis samma kundvagn som @Sando. Rekommenderar detta. Bir 4990kr med frakt inräknat vad jag kan se.
Som hen redan nämnt har inget hänt i din prisklass.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden då det inte blev någon dator i födelsedagspresent däremot blir det troligast en vid jul. Därmed ökar budgeten lite och jag skulle säga att det finns utrymme för en dator för ca 6-8k. Tangentbord, mus och skärms finns även om skärmen lär behöva bytas så småningom då den inte är mycket att hänga i julgranen.

Såg den här datorn i en annan tråd, kan det vara ett rimligt alternativ?
https://www.itsale.se/shop/speldatorer/gamer-multicore/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@EZED:
Moderkortet är Gigabyte GA-A320M-H, den har inget stöd för Ryzen 3000 eller senare, så om du fortfarande vill ha möjligheten att uppgradera framöver så är det inget vidare alternativ.

Jag tog en av de tidigare förslagen i tråden och ändrade CPU och grafikkort så att det motsvarar det du länkade, men här får du ett moderkort som stödjer Ryzen 3000 och med lite tur även framtida Ryzen 4000. Kostar bara 300 kr extra, och du får dubbel RAM.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en dator med så låg budget som 4800:- + frakt. så vänta till black friday då kommer dessa komponenter med all säkerhet bli billigare då affärerna vill bli av med dessa.

och du får mer för pengarna, det är ju ändå knappt en månad dit...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag tog en av de tidigare förslagen i tråden och ändrade CPU och grafikkort så att det motsvarar det du länkade, men här får du ett moderkort som stödjer Ryzen 3000 och med lite tur även framtida Ryzen 4000. Kostar bara 300 kr extra, och du får dubbel RAM.
https://komponentkoll.se/bild/NBKOT.png

Gör det någon skillnad att köra på Ryzen 5 2600 eller säg Ryzen 7 2700? Skiljer ju inte sådär jättemycket i pris tänker jag...

Permalänk

@EZED: Om datorn bara ska användas för spel och övriga vanliga användningsområden (surfa, chatta, kolla videor osv) så spelar det ingen roll i så gott som alla spel.

2600 har 6 kärnor medan 2700 har 8 kärnor.
"Out of the box" har 2700 högre turbofrekvens men om jag inte minns fel kunde man överklocka 2600 och 2700 lika högt.

Här gör Hardware Unboxed en jämförelse med en klockfrekvens på 4.2 GHz:
https://www.youtube.com/watch?v=CiwoaoD1eks

Så du kan lika gärna spara de hundralapparna till när det är dags för en uppgradering, kanske när det är dags att köpa den nya skärmen att du kan få till en lite bättre skärm?

Råkade skriva 3xxx istället för 2xxx, fixade det
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@EZED:
Moderkortet är Gigabyte GA-A320M-H, den har inget stöd för Ryzen 3000 eller senare, så om du fortfarande vill ha möjligheten att uppgradera framöver så är det inget vidare alternativ.

Jag tog en av de tidigare förslagen i tråden och ändrade CPU och grafikkort så att det motsvarar det du länkade, men här får du ett moderkort som stödjer Ryzen 3000 och med lite tur även framtida Ryzen 4000. Kostar bara 300 kr extra, och du får dubbel RAM.
https://komponentkoll.se/bild/NBKOT.png

Om man skulle öka budgeten till 8500kr, vad hade du/ni gjort för justeringar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Om man skulle öka budgeten till 8500kr, vad hade du/ni gjort för justeringar då?

Om du inte har något emot begagnat skulle jag kika på det, för 8500kr kan du få en riktigt nice dator.
Behöver du allt, tangentbor, mus och skärm? Headset?

Finns tex denna kvar så kanske du kan få den för 8500kr!
https://www.sweclockers.com/marknad/173745-arbets-speldator-m...

Denna borde du klart kunna få för 8500kr utan skärm:
https://www.sweclockers.com/marknad/174777-saljer-dator-skarm

Du kan säkert få hjälp från flera om du är osäker på andrahandsvärdet på burkar du hittar på blocket.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av EZED:

Om man skulle öka budgeten till 8500kr, vad hade du/ni gjort för justeringar då?

Begagnat ger förstås mest prestanda för pengarna.
Om du vill minimera risken / oron för begagnat skulle jag föreslå listan nedan som nyinköp tillsammans med grafikkort som fyndvara eller begagnat för ~3000kr.

Skickades från m.sweclockers.com