Permalänk

Ny dator, bra grejer?

Tja! Min gamla trotjänare 2600k/970gtx börjar vika sig, särskilt med alla UE4-spel som släpps.

Vad sägs om denna?
https://www.inet.se/datorbygge/b1087440/tja

Tips på skärm uppskattas med

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Ta snabbare minnen.
Jag har https://www.inet.se/produkt/2214104/asus-27-rog-swift-pg27vq-... och är supernöjd.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu är en ganska dum tid att köpa ny dator av två anledningar:

AMD kommer lansera nya processorer 7/7, som ser ut att kunna ge Intel en rejäl fingersmäll. Värt att kolla på hur AMD:s nya Ryzen 3000-serie presterar i spel jämfört med Intel, och om Intel-produkter kommer se några prissänkningar. Oavsett om det blir AMD eller om det blir Intel är det värt att vänta och se.

AMD kommer även lansera nytt grafikkort, nämligen Radeon 5700 XT, som konkurrerar med RTX 2070. Nvidia har även nya grafikkort på gång i sin "super"-serie, vilket gör att om du köper ett RTX 2070 nu så kanske du gör ett dåligt köp jämfört med om du väntar en månad och istället köper ett Radeon 5700 XT eller ett RTX 2070 Super. Oavsett om det blir AMD eller om det blir Nvidia är det värt att vänta och se.

Men ska du ha dator just exakt nu skulle jag fråga: Varför just detta RTX 2070? Går att få tag på andra RTX 2070 över 1000 kr billigare. Har du tänkt överklocka?

Snabbare RAM är också alltid trevligt, och kostar inte särskilt mycket. Kör på minst 3200 MHz skulle jag säga.

De goda nyheterna är att du inte behöver vänta särskilt länge, bara runt en månad eller så.

Permalänk
Medlem

Tänker i liknande banor som föregående postare. Skulle även rekommendera AMD om du måste köpa just nu, då du kan inhandla en billigare processor och ett lite mer påkostat moderkort för att sedan antagligen kunna uppgradera till Ryzen 3000-serien när du känner för det. Medans med Intel lär du i princip ha noll uppgraderingsmöjligheter i framtiden, precis som alltid när det gäller Intels mainstream-plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Tja! Min gamla trotjänare 2600k/970gtx börjar vika sig, särskilt med alla UE4-spel som släpps.

Vad sägs om denna?
https://www.inet.se/datorbygge/b1087440/tja

Tips på skärm uppskattas med

Som redan nämnts hade jag också väntat Ryzen - men kanske framförallt på mer info om NVIDIA's "uppgradering" av sin RTX-serie.

Om du däremot inte orkar vänta och vill ha något idag så hade jag köpt följande:

Både bättre och betydligt billigare.

Alternativt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Bra grejer. Kan dock rekommendera en M.2 SSD istället, för att slippa kablar.
Intel är fortfarande snabbare i spel så kör på det om du ska ha datorn till att spela.
AMD bara om du ska streama/redigera video också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Tack för tipsen! Glömde nämna att jag är Intel/Nvidia fanboy. Får kosta vad de vill, men vill ha det jag alltid haft av nån anledning 😁

Förövrigt gick det ej att välja högre MHz minnen på inets darorbyggare, säkert nån bugg?

Ang. Talaren ovan, detta jag valde är väl en M2 disk?

Till andra ovan, anledning till att jag valde detta grafikkort är att jag även här är Asus Strix fan av nån anledning. Får kosta lite extra.

En till fundering, nu har jag vart borta från marknaden sen 2011 och då var vattenkylning enda man använde, men idag verkar luftfläktar dominera igen, såsom D15? Vad har hänt?

Ytterliga en fundering; Har IPS kommit ikapp nu vad gäller input lag? Jag prioriterar input lag absolut högst, lirar bara kompetiva shooters, men ser fler och fler ips skärmar som säljs som "gaming" skärmar? Är de exakt på samma nivå nu? Isånnafall blir det ju IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Tack för tipsen! Glömde nämna att jag är Intel/Nvidia fanboy. Får kosta vad de vill, men vill ha det jag alltid haft av nån anledning 😁

Förövrigt gick det ej att välja högre MHz minnen på inets darorbyggare, säkert nån bugg?

Ang. Talaren ovan, detta jag valde är väl en M2 disk?

Till andra ovan, anledning till att jag valde detta grafikkort är att jag även här är Asus Strix fan av nån anledning. Får kosta lite extra.

En till fundering, nu har jag vart borta från marknaden sen 2011 och då var vattenkylning enda man använde, men idag verkar luftfläktar dominera igen, såsom D15? Vad har hänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande bra tid att invänta releaser, då man inte vet hur Intel kommer att reagera på AMD's 3000-serie samt att Nvidias Super-serie släpps under sommaren. I värsta fall får du en prissänkning på nuvarande RTx2070

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Fortfarande bra tid att invänta releaser, då man inte vet hur Intel kommer att reagera på AMD's 3000-serie samt att Nvidias Super-serie släpps under sommaren. I värsta fall får du en prissänkning på nuvarande RTx2070

Sant, Men är det inte alltid nått "runt hörnet?"? Trött på att alla spel numera använde UE 4 vilket absolut dödar GTX970, slår i vram taket även på låga texturer (squad, mordhau, hell let loose, post scriptum m.m)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Annars är ju begagnat marknaden ett bra alternativ. Skrapade ihop ett z170 system med 8gb ram och 6600k för under 3000. Ditt 970 håller ett tag till. Såvida inte senaste cpu osv är ett måste. Skillnaden på ipc mellan 6-9xxx serien är inte 5000kr i värde så att säga. Eller en Ryzen 2xxx är ju en väg att gå med.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Är ju klart roligare i en del av de nya byggnationerna att ta ett rtx 2080 istället för ett sjukt dyrt rtx 2070. Sen kanske fundera på R6 chassit, och ta något mindre om du nu inte gillar att ha en jätteburk med sjukt mycket utrymme som jag antar de flesta aldrig använder.

Sen är väl inte 660p ssd:n speciellt rolig, ja förutom priset på den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Till andra ovan, anledning till att jag valde detta grafikkort är att jag även här är Asus Strix fan av nån anledning. Får kosta lite extra.
Skickades från m.sweclockers.com

Känns väldigt dumt att välja ett RTX 2070 som är lika dyrt som ett RTX 2080 ... Det senare är betydligt bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Sant, Men är det inte alltid nått "runt hörnet?"? Trött på att alla spel numera använde UE 4 vilket absolut dödar GTX970, slår i vram taket även på låga texturer (squad, mordhau, hell let loose, post scriptum m.m)

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, men avståndet till hörnet är ju längre och kortare ibland

Just nu är avståndet otroligt kort, max 2 månader. Ungefär som att du står vid hörnkanten med handen runt.
När september kommer så är det nog någon eller några meter till nästa hörn.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hade skippat RTX 2070 pga dens pris till effect är rätt dålig. Kostar ca 50% mer än ett RTX 2060 men presterar bara ~10% mer. Vill du ha en lite kraftigare GPU så hade jag undvikit 2070 och kollar på 2080 för du får mer för pengarna då.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Även om du är Nvidia fanboy så skulle jag iallafall vänta på "SUPER" serien som ryktas komma i juni. T.ex. https://videocardz.com/81043/confirmed-nvidia-to-introduce-ge...

De vill ju kontra AMDs 7/7 släpp av Navi så pris/prestanda på super serien kommer förhoppningsvis vara mycket bättre.

Jag håller med att "det alltid kommer något bättre", men när det är mindre än en månad och du mycket väl kan få 30%+ mer FPS per krona tycker jag att det är värt att vänta. Speciellt som AMD släpper processorer den 7/7 som kommer pressa priset på Intel också.

Permalänk

Jag håller i hästarna till super serien då Av vilken anledning ändrar ni ssdn frå Samsung Evo till Intel 660P?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Jag håller i hästarna till super serien då Av vilken anledning ändrar ni ssdn frå Samsung Evo till Intel 660P?

Skickades från m.sweclockers.com

För du inte kommer märka av någon skillnad alls mellan 970 Evo och 660p. Därav känns det smartare att spara pengar där för att t.ex istället lägga på någon annan komponent.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Jag gör nog såhär, jag köper ett 1070ti för runt 3000 istället och väntar tills vinter?

2600k @ 4.5 funkar fortfarande bra verkar det som. Provade låna en väns 1080ti i helgen och jädrar vilken skillnad! Kunde köra PUBG m.m på ultra 144fps hela tiden jämfört med mitt sketna 970 som kämpar att hålla 50 på low.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Tja! Min gamla trotjänare 2600k/970gtx börjar vika sig, särskilt med alla UE4-spel som släpps.

Vad sägs om denna?
https://www.inet.se/datorbygge/b1087440/tja

Tips på skärm uppskattas med

500kr billigare och betydligt bättre. Onödigt att lägga så mycket på en SSD: