Ny M.2 disk syns ej i BIOS eller Win10

Permalänk
Medlem

Ny M.2 disk syns ej i BIOS eller Win10

Införskaffade nyss en Intel 660P SSD 2TB M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe, som jag tänkt använda som en "sekundär" M.2 disk till min befintliga Samsung 960.

Jag har monterat Intel-disken i M.2-sloten på baksidan av moderkort, men jag lyckas inte hitta disken varken i BIOS eller Win10.

Som jag förstår det det så har mitt moderkort (Asus Z370-I) olika funktioner på M.2-slotarna.

* M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode
* M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4

Den bakre sloten är M.2_2, visst borde den fungera med den nya Intel-disken? Krävs det någon inställning i BIOS som jag lyckats missa?

Jag kan iofs testa byta plats på M.2-diskarna och se vad som händer, men det kräver i praktiken att jag måste montera av CPU-kylaren för att komma åt den andra M.2-sloten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

M.2 slots brukar dela på en lina som även går till tex en sata port och/heller nån pcie port.
Detta kan antingen ställas in i bios och/heller det "känns av" om nåt ät ikopplat och ställs in automatiskt (och automatiken har vad jag sett då alltid satt M.2 sist dvs pcie/sata är det som är på om både M.2/sata heller pcie är ikopplat).
(har sett båda varianterna själv)

Som du beskriver det så dlear M.2_1 sata och M.2_2 säger inget alls men kan dela en pcie port.
Du kan alltid prova koppla ur eventuella sata kablar/nåt/några kort o se om det hjälper att sparka igång ssd´n.
Det enda som ej ska behövas kopplas ur är grafikkort om det sitter i en X16 slot då det då ska ha en egen pcie bana.

Har ej sett detta själv! Men jag har för mig att jag sett/läst/hört om moderkort som ej kunde använda båda M.2 samtidigt.
Sen givetvis är du helt 100 på att nya M.2 disken fungerar? Den kan ju va död!
Så prova den i M.2_1 porten för o va helt säker.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat montera den nya Intel disken i den första M2-sloten, inte heller där fungerar den. Min gamla Samsung M.2-disk fungerar däremot i både M.2-slot'arna - kan nog konstatera att disken är död och får skicka tillbaka den till webhallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Är din gamla Samsung 960 disk NVMe ?

Kan behövas en bios-uppdatering till moderkortet för att få stöd för NVMe-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Är din gamla Samsung 960 disk NVMe ?

Kan behövas en bios-uppdatering till moderkortet för att få stöd för NVMe-diskar.

Samsung 960 är NVMe, ja.