Doom Eternal får ray tracing – uppges bli bästa implementationen hittills

Permalänk
Melding Plague

Doom Eternal får ray tracing – uppges bli bästa implementationen hittills

Hårdvaruaccelererad ray tracing introducerades via Nvidias arkitektur Turing, och nu får kommande Doom Eternal stöd för tekniken. Enligt utvecklaren ska det vara den bästa implementationen hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe. Alltid lika kul när företag anser deras egna produkt vara den bästa.
Som "vår youghurtkultur är den bästa" eller liknande ;).

I det här fallet tror jag säkert det stämmer (bör väl tilläggas).
Den här typen av teknikuttalanden blir väl techföretag grillade för om det inte stämmer jämfört med många andra produkter i olika brancher.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Äntligen, för när jag kutar runt i 200 med 2% hälsa och femhundra demoner bakom röven så stannar jag gärna till och beundrar hur ljuset faller i hörnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Äntligen, för när jag kutar runt i 200 med 2% hälsa och femhundra demoner bakom röven så stannar jag gärna till och beundrar hur ljuset faller i hörnen.

Vem vill ha inte ha RTX-giblets?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

fan alla spel får ju RTX nu! blir sugen på att uppgradera men skall hålla mig till Turing

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte påverkar stödet för Vulkan. Gjorde spelet riktigt lättdrivet, relativt sett. Samt lätt att köra på Linux med Steam Play efter att dom tog bort det extra DRMet utöver Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"studsande ljudkällor"? Är det en felskrivning eller bör jag bli extra exalterad?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hoppas det inte påverkar stödet för Vulkan. Gjorde spelet riktigt lättdrivet, relativt sett. Samt lätt att köra på Linux med Steam Play efter att dom tog bort det extra DRMet utöver Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Vulkan ska väl få/har fått stöd för RTX i alla fall. Så borde fortfarande köra Vulkan.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Hårdvaruaccelererad ray tracing introducerades via Nvidias arkitektur Turing, och nu får kommande Doom Eternal stöd för tekniken. Enligt utvecklaren ska det vara den bästa implementationen hittills.

Läs hela artikeln här

Vad jag sett så borde det inte vara så svårt att överträffa den implementeringen som hittills skett i spel. Tycker den har varit skitdålig rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vad jag sett så borde det inte vara så svårt att överträffa den implementeringen som hittills skett i spel. Tycker den har varit skitdålig rent ut sagt.

Nja, den i Metro Exodus var riktigt fint gjord:

https://www.youtube.com/watch?v=eiQv32imK2g

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Nja, den i Metro Exodus var riktigt fint gjord:

https://www.youtube.com/watch?v=eiQv32imK2g

Jasså?

https://www.youtube.com/watch?v=yPySV5C1i24

Permalänk
Medlem

Om det är någon som kan lyckas så är det ID.

Har även kommenterats av Billy Khan och Tiago Sousa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan alla spel får ju RTX nu! blir sugen på att uppgradera men skall hålla mig till Turing

Det är ju Turing som är dagens kort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trevligt! Ser fram emot mörka lavanivåer och flygande ögondemoner som skjuter glödheta bollar mot en!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@FredrikMH: det refererar till möjligheten att använda ray tracing till att spåra hur ljud studsar i miljöer. Ray tracing handlar i grunden om att spåra hur en stråle färdas och träffar punkter i miljöerna, och ljud kan hanteras likadant. Nvidia presenterade det som en möjlig användning för RT-kärnorna i Turing, men mig veterligen är det ingen spelutvecklare som använt det än (rätta mig om jag har fel). AMD har sedan tidigare använt hjälpprocessorn Trueaudio för att erbjuda liknande stöd fast då med dedikerad hjälpprocessor.

Om jag ska tillåta mig själv att spekulera lite kan anledningen till att ingen använt RT-kärnorna till att spåra ljudkällor vara att ray tracing är så pass krävande att ingen vill avvara RT-resurser till något annat än ljusberäkningar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Iom hur fort spelet går så lär RT vara en ren FPS slakt för den som vill hålla ~144fps+ för att få den mysa doom känslan med flytet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Haha, hur ska dom skruva upp våldet, det går ju inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice, uppgradering snart då efter "SUPER-DUPER-TROOPER" korten har haft sin lilla vals. Dvs nästa riktiga lansering av grafikort

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@FredrikMH: det refererar till möjligheten att använda ray tracing till att spåra hur ljud studsar i miljöer. Ray tracing handlar i grunden om att spåra hur en stråle färdas och träffar punkter i miljöerna, och ljud kan hanteras likadant. Nvidia presenterade det som en möjlig användning för RT-kärnorna i Turing, men mig veterligen är det ingen spelutvecklare som använt det än (rätta mig om jag har fel). AMD har sedan tidigare använt hjälpprocessorn Trueaudio för att erbjuda liknande stöd fast då med dedikerad hjälpprocessor.

Om jag ska tillåta mig själv att spekulera lite kan anledningen till att ingen använt RT-kärnorna till att spåra ljudkällor vara att ray tracing är så pass krävande att ingen vill avvara RT-resurser till något annat än ljusberäkningar.

Som högfrekvensmodell ja, men denna typ av strålspårning passar inte direkt in för lägre frekvenser. Då krävs en kombination modeller sen blir proper propageringsmodell (i form av impulssvarsfunktion eller frekvenssvarsfunktion) ganska tungt, men vore snyggt!

Edit: Microsoft presenterade Project Acoustics under GDC om hur de kan förberäkna impulssvarsfunktioner i molnet och förse (framtida) konsoler med en mer avancerad modell av ljudpropagering i virtuella miljöer. Dumt (eller roligt?) nog är dock denna video numera olistad på Youtube...

... men här är ett annat Youtube-klipp om det. Är ni intresserade av detta så håll utkik på när GDC-snacket kommer ut igen, det var sevärt! Minns att det i beskrivningen stod

Projects acoustics does for audio design, what baked physically based lighting did for graphics, using Azure cloud power. Project Acoustics is a codeless wave physics-based system that calculates acoustic parameters for wave propagation effects like portalling, reverb, occlusion and obstruction based on the materials and geometry of your virtual world. Design your acoustics from that detailed starting point without placing reverb volumes or casting rays. Apply the results in microseconds at runtime. In this session, learn how to use this system to improve acoustic quality and save time today!

och mer info finns via denna länk.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju Turing som är dagens kort?

Ampere menade jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

"studsande ljudkällor"? Är det en felskrivning eller bör jag bli extra exalterad?

Inte felskrivet. RT-tekniken kan användas för ljud också. Ljud och ljus har liknande utbredningsegenskaper.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kul att fler speltillverkare hoppar på tåget, kommer säkert leda till bättre implementationer av RT med tiden då man lär sig vad som fungerar bäst osv.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@FredrikMH: det refererar till möjligheten att använda ray tracing till att spåra hur ljud studsar i miljöer. Ray tracing handlar i grunden om att spåra hur en stråle färdas och träffar punkter i miljöerna, och ljud kan hanteras likadant. Nvidia presenterade det som en möjlig användning för RT-kärnorna i Turing, men mig veterligen är det ingen spelutvecklare som använt det än (rätta mig om jag har fel). AMD har sedan tidigare använt hjälpprocessorn Trueaudio för att erbjuda liknande stöd fast då med dedikerad hjälpprocessor.

Om jag ska tillåta mig själv att spekulera lite kan anledningen till att ingen använt RT-kärnorna till att spåra ljudkällor vara att ray tracing är så pass krävande att ingen vill avvara RT-resurser till något annat än ljusberäkningar.

Ja det låter rimligt

Fast även om jag inte direkt kan komma på något scenario just nu, så kanske det finns spel som hade gynnats mer av bättre ljud än bättre grafiska effekter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Id är kungar.

Permalänk
Medlem

Fast kollar du DF så ser du skillnaderna, sen att du länkar en random kanal där man endast kollar första kartan. Ganska massiv skillnad hos DF.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Blir lite förvirrad av det sätt på vilket sätt artikeln skriver "Specifikt omnämns RTX...", visst stämmer det att RTX nämns iofs, men det som sägs i sammanhanget är ju (något nedkortat):
"Yeah, I mean, RTX is definitely not even on our radar...kind of as we stack priorities, technical priorities, we're not a huge team... it's obviously getting the game done for all of the platforms.... because we want to put the game in as many people's hands as possible, RTX makes it look you know amazing... but it doesn't necessarily expand our audience the way like Stadia does, but absolutely, people can look forward to Doom Eternal and id Tech 7 supporting ray tracing"

Det låter ju inte precis som ett förbehållningslöst kungörande av raytracing för RTX i mina öron (jmf "RTX is definitely not even on our radar"), mer som ett allmänt bekräftande att id Tech 7 och Doom Eternal får raytracing vid någon tidpunkt? Mer än så sägs ju inte. Visst omnämns RTX, kanske bara inte på det sätt artikeln får det att framstå. Vem vet, kanske Doom Eternal lanseras med något hittills okänt AMD-kort med stöd för raytracing? Det vore ju både roligt och/men/kanske/inte helt oväntat.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att den videon du länkar till inte riktigt gör spelet rättvisa. Det är i det subtila som man ser skillnader, flera gånger så blev jag häpnad och fick stanna och kolla hur snyggt det var i Metro Exodus med global illumination ray tracing. Enligt mig är det den bästa implementationen av ray tracing, struntar i reflektioner faktiskt, har stängt av RTX i Battlefield t ex.

Permalänk
Medlem

Kul med mer RT! Hoppas att det går undan för AMD så att vi har ordentligt stöd för detta i båda lagen

Permalänk
Medlem

Äntligen en utvecklare som brukar klara av att implementera teknik på ett sätt så det är användbart, både tekniskt och upplevelsemässigt (fps). Har stor respekt för vad man brukar klara av att prestera. Blir kul att se vad det landar i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Raytracing känns som en ganska onödig teknik, iaf än så länge. Och kanske blir det alltmer onödigt ju mer grafiskt avancerade spelen blir. Såg Digital Foundrys genomgång av Quake II som nu fått stöd för raytracing som en del av ett techdemo. Och där, med enkla texturer och stora släta ytor, syntes verkligen skillnaden. Men med dagens spel med modeller med höga polygontal, högupplösta texturer, avancerad ljussättning etc så blir raytracing mer ett annat utseende, inte nödvändigtvis ett bättre. Och givetvis med betydande genomslag på prestandan.

Med det sagt så har ju äkta raytracing några unika fördelar, så kanske kommer det bli så att det kommer att användas endast i utvalda situationer där klassiskt belysning inte kan ge en sann bild av vad som sker.

Skickades från m.sweclockers.com