Jag känner mig blåst

Permalänk
Medlem

Jag känner mig blåst

Gjorde ett köp 2018-06-26 på Webhallen där jag köpte en ZyXEL NAS326 och 2st WD Red diskar på 4TB vardera.
Installerade grejerna och använde dem ett par gånger, då jag laddade upp det mesta av alla mina bilder jag tagit genom åren.

För dryga en månad sedan kraschade min NAS-enhet pga en uppdatering som den kände sig tvungen att göra.
I processen skadades båda hårddiskarna och jag slängdes ut ur enheten utan möjlighet att kunna logga in i den igen, inte ens med default lösenordet som medföljde. Det gick inte heller att resetta enheten.

Försökte på alla medel få tillbaks mina filer, men som vi alla vet dessa billiga recovery program klarar inte av allt, särskilt inte när ett filsystem är så konstig som hos ZyXEL (något eget skit).
Frågade ZyXEL om hjälp, men fick mittfingret från dem och hänvisning att bli företagskund istället om jag vill ha support.
Då skrapade jag ihop allt jag kunde och åkte iväg till ett företag i Nacka, Stockholm, som gör recovery mot betalning.
Jag blev MAO 5000 kronor fattigare.
Enligt rapporten var ena hårddisken så skadad att den gick inte ens att läsa igen, av något system, medan den andra som hade kvar filerna (som tur var) hade väldigt många skadade sektorer att det tog dem 3 dagar att återställa filerna med hjälp av alla program de har.

Kontaktade butiken och fick godkänt på återköp på alla grejer.
Åkte och lämnade in grejerna och killen i kassan sa att jag skulle få återbetalning inom 2-3 arbetsdagar (gjorde köpet mot Webhallen kontot). Men 3 arbetsdagar senare hade jag inte fått några pengar så jag kontaktade dem via chatten och fick då svaret "Det kan dröja upp till 5 arbetsdagar". 5 arbetsdagar senare hade jag inet fått några pengar heller och då ringde jag in och där säger killen i telefonen att det kan dröja upp till 2 veckor (oklart om han menade 10 arbetsdagar eller 14 arbetsdagar).

Nu till det jävligaste.
Enligt mailkonversationen med Webhallen så har de bara dragit bort beloppet som produkterna kostade, 3707 kronor, från min avbetalningsplan på 24 månader. Men en återbetalning är inte aktuell!?!

Så här ser deras mailsvar ut;

Skrivet av Webhallen:

Hej,

Det verkar ha blivit ett väldigt missförstånd i detta fallet och detta ursäktar vi för.

Den korrigering som gjorts är att man har dragit av totalt 3707 SEK ifrån din kontoskuld för dina Webhallen Delbetalningar och kommer att synas i samband med nästa faktura utskick.

Varför det inte skett en återbetalning har att göra med att den kampanj som produkterna legat under varit på 24 månader och ännu inte löpt ut, vilket inneburit att man dragit av summan ifrån den aktiva kontoskulden.

Korrigeringen gjordes redan 2019-06-01 och alla har tyvärr inte åtkomst till Delbetalningssystemet för att följa upp vad som har gjorts vilket lätt till detta missförstånd.

Vi beklagar att vi inte kunnat informera dig om detta tidigare och har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma så hjälper jag dig vidare.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Skrivet av Webhallen:

Hej igen,

Så som nämnt så sker ingen återbetalning utan summan dras av ifrån din kontoskuld som redan har gjorts tidigare.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Om jag förstod mailet rätt så kommer jag inte få några pengar tillbaks, även om jag betalat för grejerna i drygt ett års tid.

Tycker ni att Webhallen gör rätt eller bryter de lagar med att inte ge mig återbetalning på den summan jag betalat fram tills inlämnandet?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Så, dom drar av kostnaden för grejorna men du får betala räntor och andra avgifter i samband med att du valt avbetalning?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Betalar de ut pengar får du ju bara betala av mer på skulden istället, för de kommer förstås inte både minska skulden och betala ut pengar.

Permalänk
Hjälpsam

Ångerköp i någon som helst form efter ett år är extreme generöst till att börja med.

En NAS är en backup på existerade filer på annan plats. Om du har NASen som primär lagring för vissa filer så behöver de en backup. Att ha redundans mellan diskar i RAID1 eller liknande säkrar möjligtvis mot hårddiskras inte filkorrumption, stöld, cryptolock eller oavsiktlig radering, det är det man har backup på till viktiga filer.

Viktiga filer ska finnas på minst två separata ställen, gärna tre och gärna med geografisk differens.

Jag tycker du har fått en bra deal och en lösning över förväntan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen super trist för dig, dessa extra pengar som du fått lägga ut och allt strul med din data.

Jag tycker faktiskt att Webhallen är väldigt reko mot dig. Som jag förstått så har de godkänt att göra återköp.
Det är vanligt att man gör på det sättet som de gjort.
Om du betalat med ett kort i en butik så gör de så att de sätter tillbaka pengarna på samma kort.
I ditt fall verkar det som om du använt någon form av avbetalningsplan via Webbhallen Delbetalningar - de drar av hela summan från den skulden.

Om du har någt kvar att betala så är det räntor eller annat.

Om du får "plus" på delbatalningskontot så kan du säkert prata med finansbolaget som betalar ut pengarna.

Har du ork, titta in i forumet där NAS och lagring diskuterars. Läs ikapp några trådar så att du vet om att ha 3-2-1 backuper av din data, att NAS inte är jämställt med backup och att idag med så stora diskar så är det bäst med att köra 2 diskars redundans (i ditt fall spelar de ju ingen roll då du hade en två bay NAS där du körde speglat om jag förstår texten rätt).

NAS kan nog vara användbart för dig i framtiden också, men du kanske väljer att köra en annan tillverkare och en modell med fler diskar samt att du har en offline-kopia någonstans också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så, dom drar av kostnaden för grejorna men du får betala räntor och andra avgifter i samband med att du valt avbetalning?

Vet inte vad de menar, men de verkar bryta mot konsumentlagen vid återköp.

Skrivet av ztenlund:

Betalar de ut pengar får du ju bara betala av mer på skulden istället, för de kommer förstås inte både minska skulden och betala ut pengar.

Varför skulle jag behöva betala mer för ett återköp? Återköp betyder enligt konsumentlagen att jag ska få den summan tillbaks som jag lagt ut på produkten/produkterna, oavsett om det handlar om kontantbetalning, kortbetalning eller avbetalningsplan.

Skrivet av Fluf:

Ångerköp i någon som helst form efter ett år är extreme generöst till att börja med.

En NAS är en backup på existerade filer på annan plats. Om du har NASen som primär lagring för vissa filer så behöver de en backup. Att ha redundans mellan diskar i RAID1 eller liknande säkrar möjligtvis mot hårddiskras inte filkorrumption, stöld, cryptolock eller oavsiktlig radering, det är det man har backup på till viktiga filer.

Viktiga filer ska finnas på minst två separata ställen, gärna tre och gärna med geografisk differens.

Jag tycker du har fått en bra deal och en lösning över förväntan.

Jag vet hur man gör backup i normala fall, men eftersom jag behövde ha filerna nära till hands så skaffade jag mig en NAS-enhet så jag slipper tanka i 100kB/s som de flesta tjänster har som hastighet.

Skrivet av Gustav-P:

Detta är verkligen super trist för dig, dessa extra pengar som du fått lägga ut och allt strul med din data.

Jag tycker faktiskt att Webhallen är väldigt reko mot dig. Som jag förstått så har de godkänt att göra återköp.
Det är vanligt att man gör på det sättet som de gjort.
Om du betalat med ett kort i en butik så gör de så att de sätter tillbaka pengarna på samma kort.
I ditt fall verkar det som om du använt någon form av avbetalningsplan via Webbhallen Delbetalningar - de drar av hela summan från den skulden.

Om du har någt kvar att betala så är det räntor eller annat.

Om du får "plus" på delbatalningskontot så kan du säkert prata med finansbolaget som betalar ut pengarna.

Har du ork, titta in i forumet där NAS och lagring diskuterars. Läs ikapp några trådar så att du vet om att ha 3-2-1 backuper av din data, att NAS inte är jämställt med backup och att idag med så stora diskar så är det bäst med att köra 2 diskars redundans (i ditt fall spelar de ju ingen roll då du hade en två bay NAS där du körde speglat om jag förstår texten rätt).

NAS kan nog vara användbart för dig i framtiden också, men du kanske väljer att köra en annan tillverkare och en modell med fler diskar samt att du har en offline-kopia någonstans också.

Hade jag gjort köpet mot Klarna där de säger följande om återköp/återbetalning:
Vid köp mot avbetalningsplan eller konto så får kunden ut det belopp som denne lagt ut för produkten/produkterna under x antal månader av xx antal månader som avbetalningsplan.
Så om jag skulle köpt mot 24 månaders plan hos Klarna och betalat i 12 månader så skulle jag få de 12 månader tillbaks. I det här fallet får jag 0.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Är inte helt med, så vad kostade detta när du köpte det förra året? Var det 3707kr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Är inte helt med, så vad kostade detta när du köpte det förra året? Var det 3707kr?

Ja

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har du skulder utöver de produkterna du nämnde i starten? Pengarna måste återföras på samma sätt som man köper produkter för att förhindra pengatvätt.
Så om du köper NAS och HDD för 3800kr och sedan en TV för 6000kr och allt är på kredit hos Webhallen så kommer också återbetalningen ske till denna kredit eftersom de inte får betala ut kontanter om man har betalat med kreditkort.

Trist att du miste filerna men där har du bara dig själv att skylla, man kan inte ha alla kopior på samma ställe. Se till att du har fler fysiska och kanske moln backup framöver.

Du får kontakta kreditgivaren angående eventuell återbetalning men om du har en existerade skuld så kan det nog bli lurigt. Om du bara köpt NAS på kredit och tex hade 1000kr kvar att betala när detta uppstod borde du hamna på plus och be kreditföretaget om utbetalning till ditt bankkonto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vet inte vad de menar, men de verkar bryta mot konsumentlagen vid återköp.

Varför skulle jag behöva betala mer för ett återköp? Återköp betyder enligt konsumentlagen att jag ska få den summan tillbaks som jag lagt ut på produkten/produkterna, oavsett om det handlar om kontantbetalning, kortbetalning eller avbetalningsplan.

Jag vet hur man gör backup i normala fall, men eftersom jag behövde ha filerna nära till hands så skaffade jag mig en NAS-enhet så jag slipper tanka i 100kB/s som de flesta tjänster har som hastighet.

Hade jag gjort köpet mot Klarna där de säger följande om återköp/återbetalning:
Vid köp mot avbetalningsplan eller konto så får kunden ut det belopp som denne lagt ut för produkten/produkterna under x antal månader av xx antal månader som avbetalningsplan.
Så om jag skulle köpt mot 24 månaders plan hos Klarna och betalat i 12 månader så skulle jag få de 12 månader tillbaks. I det här fallet får jag 0.

Du ska få tillbaka pengarna för varan. Extra kostnader för avbetalning ska du så klart inte få. Det hade varit helt knasigt om man kan köpa en produkt för 5000kr,ta den på avbetalning vilket kanske slutar på totalt 7000kr för räntor och andra avgifter och sedan få igen alla 7000kr.att du tar det på avbetalning (dyrare) ändrar inte produktens värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Man undviker ju avbetalningsplaner av en anledning..

Permalänk
Inaktiv

Det är jäkligt trist att råka ut för ett hårddisk/NAS haveri. Men uppdaterade du Firmware när du ställde in enheten för första gången för att sedan bocka ur automatisk uppdatering? Zyxel är också tydliga med att man ska göra backup på alla sina filer innan man kör en FW uppdatering.

Jag köpte samma NAS för någon månad sedan och blev överraskad att man kan få så hög prestanda för 950kr, maxar nästan ut ett gigabitnätverk. Får väl hoppas att den inte rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vet inte vad de menar, men de verkar bryta mot konsumentlagen vid återköp.

Varför skulle jag behöva betala mer för ett återköp? Återköp betyder enligt konsumentlagen att jag ska få den summan tillbaks som jag lagt ut på produkten/produkterna, oavsett om det handlar om kontantbetalning, kortbetalning eller avbetalningsplan.

Jag vet hur man gör backup i normala fall, men eftersom jag behövde ha filerna nära till hands så skaffade jag mig en NAS-enhet så jag slipper tanka i 100kB/s som de flesta tjänster har som hastighet.

Hade jag gjort köpet mot Klarna där de säger följande om återköp/återbetalning:
Vid köp mot avbetalningsplan eller konto så får kunden ut det belopp som denne lagt ut för produkten/produkterna under x antal månader av xx antal månader som avbetalningsplan.
Så om jag skulle köpt mot 24 månaders plan hos Klarna och betalat i 12 månader så skulle jag få de 12 månader tillbaks. I det här fallet får jag 0.

Det låter ju verkligen supersjukt! Har du pratat med Klarna och de säger så? Det skulle jag aldrig gå med på, skulle slåss som fan för mina pengar. Så om du har betalat av halva skulden så tyckte Klarna att de ska ha hela köpesuman när fått göra det återköp.
Det kan kosta att lösa en skuld i tid, det står alltid i villkoren. Men att behålla hela summan låter sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Varför skulle jag behöva betala mer för ett återköp? Återköp betyder enligt konsumentlagen att jag ska få den summan tillbaks som jag lagt ut på produkten/produkterna, oavsett om det handlar om kontantbetalning, kortbetalning eller avbetalningsplan.

Summan du har lagt ut på produkterna är 3707kr.

Vad du har lagt ut för att du valt avbetalning istället för att betala 3707kr till Webhallen direkt är något helt annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör få tillbaka 3707 kronor. De pengarna bör i sin tur i första hand gå till att lösa ut din kvarstående skuld genom avbetalningsplanen. Det kan leda till att du får ett positivt saldo på ditt "Webhallen-konto", som de då ska betala ut.

Alternativt kanske det vara förmånligt om de kan utfärda ett presentkort på 3707 kronor som du kan använda för att köpa en annan produkt (så att du slipper lägga upp en ny delbetalningsplan med de kostnader som det innebär).

Du bör ju inte få tillbaka de pengar eller utgifter du haft för själva delbetalningsplanen. Själva delbetalningsplanen har ju fungerat precis så som den ska, de har betalat ut pengarna till butiken så du kunde handla för de pengarna, och sedan har du fått betala av den enligt villkoren. Att du haft kostnader för att låna pengarna i frågan är inte Webhallens eller tillverkarens "fel"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Summan du har lagt ut på produkterna är 3707kr.

Vad du har lagt ut för att du valt avbetalning istället för att betala 3707kr till Webhallen direkt är något helt annat.

Här måste jag nog hålla med. Tar man ett lån från banken så måste man betala den överenskomna räntan/avgifterna för den tid man har lånet, detta även om produkten man köpt rasar och köps tillbaka. Även om produkten ej höll måttet så har du ju nyttjat bankens tjänst.

Så här står det på lawline:
"Har jag ångerrätt vid köp på avbetalning?

Som privatperson har du enligt 21 § konsumentkreditlagen rätt att frånträda ett köp på avbetalning inom 14 dagar från att du köpt varan. Har mer än 14 dagar gått finns det tyvärr ingen bestämmelse i lagen som hjälper dig."

https://www.lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-pa-avbetalni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du ska få tillbaka pengarna för varan. Extra kostnader för avbetalning ska du så klart inte få. Det hade varit helt knasigt om man kan köpa en produkt för 5000kr,ta den på avbetalning vilket kanske slutar på totalt 7000kr för räntor och andra avgifter och sedan få igen alla 7000kr.att du tar det på avbetalning (dyrare) ändrar inte produktens värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi säger att jag köper något för 5000kr som läggs på "nuvarande" skuld á 15000kr och jag väljer 24 mån avbet.plan på de 5000kr. Men efter 12 mån görs ett återköp och jag har hunnit betala ca 3000kr inkl ränta till kreditgivaren. Då ska alltså dessa 5000kr dras av från totala skulden och backa ner till ca 15000kr igen och jag ska enl lag få tillbaka ca 2500kr som är amortering av skulden.

Det är den biten som jag pratar om, som Webhallen vägrar ge tillbaks. Amorteringen av hela avbetalningsplanen.

Skrivet av anon12433:

Det är jäkligt trist att råka ut för ett hårddisk/NAS haveri. Men uppdaterade du Firmware när du ställde in enheten för första gången för att sedan bocka ur automatisk uppdatering? Zyxel är också tydliga med att man ska göra backup på alla sina filer innan man kör en FW uppdatering.

https://i.imgur.com/SdzKU6e.png

Jag köpte samma NAS för någon månad sedan och blev överraskad att man kan få så hög prestanda för 950kr, maxar nästan ut ett gigabitnätverk. Får väl hoppas att den inte rasar.

I det här fallet hann jag inte ens göra ett skit. Fanns ingen möjlighet att stoppa processen, stod varken Cancel eller Stop nånstans, den bara drog iväg och slopade allt och slängde ut mig. Jag kom åt inloggningssidan, men vidare där gick inte varken med eget eller default lösenord.

Skrivet av n3crosis:

Det låter ju verkligen supersjukt! Har du pratat med Klarna och de säger så? Det skulle jag aldrig gå med på, skulle slåss som fan för mina pengar. Så om du har betalat av halva skulden så tyckte Klarna att de ska ha hela köpesuman när fått göra det återköp.
Det kan kosta att lösa en skuld i tid, det står alltid i villkoren. Men att behålla hela summan låter sjukt.

Det är inte Klarnas kontoavtal som jag har i det här fallet utan det är Webhallens kontoavtal som använts. Men enligt Klarna så görs ett avdrag på det belopp som köpts och återbetalning på amortering sker till bankkontot som man betalat med inom 10 arbetsdagar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så, dom drar av kostnaden för grejorna men du får betala räntor och andra avgifter i samband med att du valt avbetalning?

Skrivet av Miska:

Vet inte vad de menar, men de verkar bryta mot konsumentlagen vid återköp.

Då utgår jag ifrån att jag förstått det rätt. Självklart finansierar inte webhallen din avbetalningsplan, utan bara kostnaden för produkten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du bör få tillbaka 3707 kronor. De pengarna bör i sin tur i första hand gå till att lösa ut din kvarstående skuld genom avbetalningsplanen. Det kan leda till att du får ett positivt saldo på ditt "Webhallen-konto", som de då ska betala ut.

Alternativt kanske det vara förmånligt om de kan utfärda ett presentkort på 3707 kronor som du kan använda för att köpa en annan produkt (så att du slipper lägga upp en ny delbetalningsplan med de kostnader som det innebär).

Du bör ju inte få tillbaka de pengar eller utgifter du haft för själva delbetalningsplanen. Själva delbetalningsplanen har ju fungerat precis så som den ska, de har betalat ut pengarna till butiken så du kunde handla för de pengarna, och sedan har du fått betala av den enligt villkoren. Att du haft kostnader för att låna pengarna i frågan är inte Webhallens eller tillverkarens "fel"?

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Vad är ditt argument till varför Webhallen skall finansiera en avbetalningsplan du har valt att använda?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har du kollat med kreditbolaget som sköter avbetalningen, det är ju troligen därifrån du får tillbaka pengarna som du lagt ut på själva produkten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Nej, du har fått tillbaka de pengar du betalade för produkten. Resten är för det lån du tog av webhallen. Ta inte lån.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Miska:

Vi säger att jag köper något för 5000kr som läggs på "nuvarande" skuld á 15000kr och jag väljer 24 mån avbet.plan på de 5000kr. Men efter 12 mån görs ett återköp och jag har hunnit betala ca 3000kr inkl ränta till kreditgivaren. Då ska alltså dessa 5000kr dras av från totala skulden och backa ner till ca 15000kr igen och jag ska enl lag få tillbaka ca 2500kr som är amortering av skulden.

Allt snack om NAS osv. åt sidan...

Detta låter helt sjukt.

Du menar att om man köper en produkt för 5000 kr och väljer avbetalning, så ska man sen få tillbaka mer än produktens värde när man lämnar tillbaka den? När du gör ett köp på avbetalning så köper du egentligen två produkter, själva hårdvaran och en avbetalning. Hårdvaran kan du lämna tillbaka, men avbetalningen har du utnyttjat och kommer alltså aldrig att få tillbaka. Trivs du inte med detta ska du inte använda dig av avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Om du redan har amorterat 1500 kr får man väl hoppas att skulden redan innan återköpet har minskat med detta belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Jag förstår vad du menar, men varför bör dom betala tillbaka räntan osv som du har amorterat? dom har ersatt beloppet som det kostade, som om du hade köpt kontant. Det kan tyckas hårt, men jag ser inte varför dom skall ersätta dig för ränta osv.?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Miska:

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Jag har svårt att tro att du har betalat 3707 + 1500 + ränta. Troligtvis tog du avbetalning på 3707, hittills har du betalat av 1500 av dessa + ränta. Du har alltså kvar 3707 - 1500 = 2207 av din ursprungliga skuld. Får du tillbaka 3707 så går du bara "miste" om räntekostnaden, som du också ska betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

De har dragit de 3707kr från totala skulden, ja, men utöver de 3707kr har jag lagt ca 1500kr + ränta på köpet, dvs amortering, som jag borde få tillbaks. Annars måste de dra av ytterligare 1500kr från totala skulden.

Det är lite svårt att hänga med här. Det låter som att produkterna från början kostade mer än 3707 kr? Men du skrev tidigare att produkterna kostade dig 3707 kr så det utgår alla ifrån. Om nu produkterna kostade mer än 3707 kr en gång i tiden så borde du ju självklart få tillbaka hela summan de kostade om de nu gjorde ett återköp.

Eller är det så att du menar att det kostade 3707 kr och du vill ha tillbaka en del av detta kontant som du redan amorterat av? (alltså t.ex. 1500 kr kontant och resten som du inte betalt än som avdrag på din kredit?). Det är väl kanske inte helt orimligt, men jag är inte insatt i hur det regleras.

Men som de flesta skriver så är det ju helt orimligt att du ska få tillbaka mer än produkterna kostade från början, eftersom du faktiskt har utnyttjat tjänsten att låna pengar. Det är ju som att kräva Elgiganten på Netflixavgiften senaste året när de gör ett återköp av en TV du köpt... Du har ju liksom utnyttjat tjänsten redan.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Förstår att du känner dig blåst. Men det är med tanke på att du köpt en NAS på avbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vi säger att jag köper något för 5000kr som läggs på "nuvarande" skuld á 15000kr och jag väljer 24 mån avbet.plan på de 5000kr. Men efter 12 mån görs ett återköp och jag har hunnit betala ca 3000kr inkl ränta till kreditgivaren. Då ska alltså dessa 5000kr dras av från totala skulden och backa ner till ca 15000kr igen och jag ska enl lag få tillbaka ca 2500kr som är amortering av skulden.

Det är den biten som jag pratar om, som Webhallen vägrar ge tillbaks. Amorteringen av hela avbetalningsplanen.

I det här fallet hann jag inte ens göra ett skit. Fanns ingen möjlighet att stoppa processen, stod varken Cancel eller Stop nånstans, den bara drog iväg och slopade allt och slängde ut mig. Jag kom åt inloggningssidan, men vidare där gick inte varken med eget eller default lösenord.

Det är inte Klarnas kontoavtal som jag har i det här fallet utan det är Webhallens kontoavtal som använts. Men enligt Klarna så görs ett avdrag på det belopp som köpts och återbetalning på amortering sker till bankkontot som man betalat med inom 10 arbetsdagar.

Grejorna kostade alltså 3707:-

Du har betalat 1500:-

Om webhallen drar av 3707:- från skulden OCH betalar dig 1500:- så går du helt plötsligt 1500:- PLUS och webhallen 1500:- minus istället för ett +/- 0 läge som det bör vara.

Det måste du väl förstå själv? Om du går och köper en TV för 50 000:- på ett ställe där du redan har avbetalningar på 50 000:- (Tot 100), och lämnar tillbaka TV'n efter du betalat hälften så skall de ju inte dra av 50 000:- på avbetalningen och ge dig 25k i näven.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Om du känner dig blåst så tycker jag bara det verkar som att du har fått lite självinsikt räcker det inte så? Men du kanske refererar till en annan synonym av ordet blåst.

Jag hade släppt det, ser inget fel i hanteringen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1