Permalänk
Medlem

Överklocka AMD Ryzen 1700x

Jag undrar vad de största riskerna med att överklocka min ryzen 7 1700x över 3,8 gHz (rekomenderade högsta core speeden)?

Permalänk
Medlem

@AceStorm:

AMD rekommenderade 1.35 volt som mycket säker nivå med vanlig kylare utan inverkan (1.4 volt med vattenkylning) och 1.45v med vattenkylning som över längre tid kan eventuellt innebära viss prestandadegradering (du får sänka core marginellt, eller höja volten för samma core). Längre tid skall tydas som 5 år eller längre.

Följ ovan och sätt det högsta core din processor klarar köras stabil.

Rekommenderar att du kör Cinebench R20 och Prime95 blend som stabilitetstest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miizoo:

@AceStorm:

AMD rekommenderade 1.35 volt som mycket säker nivå med vanlig kylare utan inverkan (1.4 volt med vattenkylning) och 1.45v med vattenkylning som över längre tid kan eventuellt innebära viss prestandadegradering (du får sänka core marginellt, eller höja volten för samma core). Längre tid skall tydas som 5 år eller längre.

Följ ovan och sätt det högsta core din processor klarar köras stabil.

Rekommenderar att du kör Cinebench R20 och Prime95 blend som stabilitetstest.

Och med vattenkylning menar du en egenbyggt vattenloop och inte en sån 280mm AIO.

För en bra 999:- luftkylning presterar likt en 360mm AIO numera.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@AceStorm:

AMD rekommenderade 1.35 volt som mycket säker nivå med vanlig kylare utan inverkan (1.4 volt med vattenkylning) och 1.45v med vattenkylning som över längre tid kan eventuellt innebära viss prestandadegradering (du får sänka core marginellt, eller höja volten för samma core). Längre tid skall tydas som 5 år eller längre.

Följ ovan och sätt det högsta core din processor klarar köras stabil.

Rekommenderar att du kör Cinebench R20 och Prime95 blend som stabilitetstest.

1.4V kan man köra med en fläkt kylare. Kör både min 5960x,3770k etc med stora fläkt kylare förutom min Ryzen.
Kör min 1800x med en 2700x kylare i 3.9Ghz och 1.4V och temperaturen är bättre än jag förväntade mig med tanke på att det är en Stock kylare. Men under 1.4V är ju det bästa att köra.
Här har du ett klipp att se hur temperaturen är i 1.4Volt i fall det är intressant
https://www.youtube.com/watch?v=m3punE7_yog&t=184s

Permalänk
Medlem

Och klocka via bios och inte deras hemska verktyg "AMD Ryzen Master".

Jag klockade min 1700x till 3.9ghz på 1.38v via mjukvaran ovanför och tänkte att allt var frid och fröjd, men började ganska snabbt uppfatta fpsdrop/fryslagg i spelen jag spelade, så tog bort klocken via mjukvaran, men problemen kvarstod, så jag resettade bios.

Oklockad på 3.4 och vadnu boosten går upp till så upplevde jag noll lagg överhuvudtaget efter biosreset(och xmp profilen aktiverad igen, den var aktiverad även under mjukvaroklockningen)

Testade sen att klocka till 3.9 igen via bios, och upplever nu inte några problem alls.

(har testat att återskapa lagget med överklockning via ryzen master igen, och upplever likadana problem, enda lösningen är nollställning av bios)

Permalänk
Medlem

3,8GHz är väl autoöverklockningen, problemet med autoöverklockning är att den ger CPU bra mycket mer ström än vad som krävs. På min 1300X så vill den ge 1.46V om jag kör i 4GHz, men den går väldigt stabilt under 1.3V, den klarade t.o.m 7 minuter Aida64 innan den slocknade på 1.23V (använde offset -0.0625)

Nu har ju visserligen 1700x lite fler kärnor så är kanske mer hungrig och har en lite lägre basklocka.
Temperaturen var troligen orsaken till lagget, största risken med att överklocka är ju att sakerna inte håller lika länge, men att klocka som autoklockningen ska inte göra någon nämnvärd skillnad. Klockar man över det så får man vara varsam med vad för volt och därav temperatur CPU'n får.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.