Köpråd: Egen 40TB tyst kompakt NAS. Ser bra ut innan beställning?

Permalänk
Skrivet av Patan77:

Tack avbröt min order från newegg, och beställde från jacob.de istället.
PayPal är scam, på som många sätt bl.a tar dom annan växlingskurs så blir över 100kr dyrare med paypal, tog mastercard ist, blev 2126kr med frakten.

Perfa!

Permalänk
Medlem

Nu har du redan köpt - men för det priset, finns det inget mobo med IPMI?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@Patan77: Tips när du handlar via paypal. Ändra när du betalar till att använda kortutfärdarens växlingskurs. Då får du samma pris som att betala direkt med kortet fast säkerheten samt fördelarna med paypal. Ex. så betalar de returfrakt m.m. Har använt detta vid ett flertal tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Mailade asrock och frågade om det Samsung minnet jag valt skulle fungera i det moderkortet, fick det här som svar:

For memory I would recommend to Use ECC memory : Non- ECC supports only Client OS.
2 x DDR4 DIMM slots
Type
- Dual Channel memory technology
- Supports DDR4 2400*/2133/1866/1600 ECC/non-ECC* UDIMM memory

* Only E3-1200 v6 CPUs can support DDR4 2400
* non-ECC UDIMM support Client OS only.

Dold text

så vet inte om jag blev så mycket smartare på grund av det...

Haha, nää det svaret var ju inte mycket till hjälp i sammanhanget. Hade nog inte förväntat mig mer heller.
Då lär det vara upp till dig att helt på egen hand kontrollera att ECC verkligen fungerar i burken när du väl byggt ihop den.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/How-to-Check-ECC-RAM-Functionality-462/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Nu har du redan köpt - men för det priset, finns det inget mobo med IPMI?

Det finns en server version av samma MB som har IPMI, som har 6sata ist för 8, fast har en m.2 sata (delad med sata 0), men tror det blir bra med det MB jag valde.

server versionen av det MB. (ASRock E3C232D2I)
http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=E3C...

Skrivet av Dagwed:

@Patan77: Tips när du handlar via paypal. Ändra när du betalar till att använda kortutfärdarens växlingskurs. Då får du samma pris som att betala direkt med kortet fast säkerheten samt fördelarna med paypal. Ex. så betalar de returfrakt m.m. Har använt detta vid ett flertal tillfällen.

ok bra att veta ,dock undviker jag gärna använda PayPal när jag kan.

Skrivet av krigelkorren:

Haha, nää det svaret var ju inte mycket till hjälp i sammanhanget. Hade nog inte förväntat mig mer heller.
Då lär det vara upp till dig att helt på egen hand kontrollera att ECC verkligen fungerar i burken när du väl byggt ihop den.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/How-to-Check-ECC-RAM-Functionality-462/

Tror det ECC minnet jag valde ska fungerar, specifikationerna matchar, samt såg nån som sa att det skulle fungerar till det MB.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Tjo
Sparkar igång denna tråden, hur har det gått?
Är i banorna på att köpa ett Supermicro A2SDi moderkort och några 8TB diskar till och slänga in unraid på det. Har testkört lite på jobbet med lite delar som blivit över. Kommer bara agera ren disklåda då jag kommer ha kvar min andra server som hypervisor. Men är lite nyfiken hur det gått för dig?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Tjo
Sparkar igång denna tråden, hur har det gått?
Är i banorna på att köpa ett Supermicro A2SDi moderkort och några 8TB diskar till och slänga in unraid på det. Har testkört lite på jobbet med lite delar som blivit över. Kommer bara agera ren disklåda då jag kommer ha kvar min andra server som hypervisor. Men är lite nyfiken hur det gått för dig?

Sorry för svar ett år senare, såg inte att nån hade skrivit, men ifall nån annan undrar i framtiden så är svaret att den fungerar perfekt jag är väldigt nöjd, den är på 24/7, den är tyst och har aldrig kraschat, jag använder den som plex sever, VM, lagring av filer, jag har även så att hela nas:en backas upp till molnet med crashplan, som längst har den varit på 153 dagar i sträck utan omstart, stängde endast av den för att flytta den. Enda som var något krångligt när jag byggde den var att jag tvungen att uppdatera bios:et på moderkortet för att stöda den nyare modellen av CPU:n (som jag hade köpt) men för att kunna uppdatera bios:et var jag först tvungen att ha en äldre CPU, men som tur var kunde jag låna en som passade medans jag gjorde uppdateringen, sen fungerade allt som det skulle.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Trevlig läsning detta. Börjar gå i samma tankar efter att en av mina WD Red 4TB indikerar kass smart data. Köpte mig ett par Ironwolf 8TB istället.

Jag sitter redan med en NODE304, 32GB ram, GTX1070 och Ryzen 1700 men det känns rätt onödigt att ha den på dygnet runt. Drar runt 85-100W idle.

Vad skulle ni satt för cpu idag för att få en energieffektiv historia? 4 trådar är i alla fall önskvärt om det sen är 2 eller 4 kärnor kan väl diskuteras. Jag tänkte sen köra raid5 med tre diskar till en början.

Alternativet NODE804 finns men jag klarar mig gott med 6st diskar. Budgeten är lite annorlunda än TS. Ungefär som en WD My Cloud Pro PR4100. (5500kr utan disk)

WD Green är en OS disk, den kanske går att köra cache på samtidigt? Om jag ens behöver det.
Moderkort med 6st sata + 1M2 värderas, givetvis med raid5 möjlighet. Samt dubbla intel nätverkskretsar.
Nån cpu fläkt från Noctua är väl kul men den kommer i så fall stå i ett pannrum så ljudnivån spelar inte så stor roll. U12S kyler min Ryzen men den tar upp mycket plats.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@lindahl85: Du vet att F-processorn inte har inbyggd grafik?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahl85:

Trevlig läsning detta. Börjar gå i samma tankar efter att en av mina WD Red 4TB indikerar kass smart data. Köpte mig ett par Ironwolf 8TB istället.

Jag sitter redan med en NODE304, 32GB ram, GTX1070 och Ryzen 1700 men det känns rätt onödigt att ha den på dygnet runt. Drar runt 85-100W idle.

Vad skulle ni satt för cpu idag för att få en energieffektiv historia? 4 trådar är i alla fall önskvärt om det sen är 2 eller 4 kärnor kan väl diskuteras. Jag tänkte sen köra raid5 med tre diskar till en början.

Alternativet NODE804 finns men jag klarar mig gott med 6st diskar. Budgeten är lite annorlunda än TS. Ungefär som en WD My Cloud Pro PR4100. (5500kr utan disk)

https://i.imgur.com/f9E7jWu.png

WD Green är en OS disk, den kanske går att köra cache på samtidigt? Om jag ens behöver det.
Moderkort med 6st sata + 1M2 värderas, givetvis med raid5 möjlighet. Samt dubbla intel nätverkskretsar.
Nån cpu fläkt från Noctua är väl kul men den kommer i så fall stå i ett pannrum så ljudnivån spelar inte så stor roll. U12S kyler min Ryzen men den tar upp mycket plats.

Vad ska du köra för OS? Om funderar på unraid så är det usb-minne som gäller (ett bra sådant) ssd disk används oftast som cache disk.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Vad ska du köra för OS? Om funderar på unraid så är det usb-minne som gäller (ett bra sådant) ssd disk används oftast som cache disk.

Inget spikat än. Tittat på freenas med raid5 i första läget men unraid ser lite intressant ut. Jag behöver klura på möjlighet att synka mot dropbox och onedrive till nasen också.

Skrivet av Weiman:

@lindahl85: Du vet att F-processorn inte har inbyggd grafik?

Ja. Kanske är något jag ångrar under konfig. G5500 eller dylikt kanske är bättre? Athlon 220. Svårt att bedöma hur mycket kräm som behövs men 4 trådar ska den få i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |