AMD:s styrkretsar B550 och A520 designas av Asmedia – moderkort släpps år 2020

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkretsar B550 och A520 designas av Asmedia – moderkort släpps år 2020

AM4-moderkort för Ryzen 3000-serien kliver ned till de lägre prisklasserna med styrkretsarna B550 och A520. Kretsarna designas av Asmedia och når moderkortstillverkare under årets fjärde kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag inte fullt ut greppat om cpu kommer köra pcie 4.0 internt oavsett styrkrets eller om det kan påverka prestandan på infinity fabric, någon som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Inaktiv

Lite väl sent början av 2020 med dessa billigare moderkort, men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lite väl sent början av 2020 med dessa billigare moderkort, men bättre sent än aldrig.

Låter dock inte som att dessa kommer tillföra något som man inte redan får med x470 och b450?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Låter dock inte som att dessa kommer tillföra något som man inte redan får med x470 och b450?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att 3 och 4 serien skall funka på Ryzen 3000 så är det inte hela världen

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Sitter själv på b450, x70 är ju fett onödigt när du sitter på bara en gpu, ssd och inte överklockar cpu/ram. Aja, Pci-e4 e ju fett onödigt med nuvarande komponenter också så det löser sig nog. Tråkigaste att hör vara att asmedia fortfarande är med.. fy, tvi, bort med dem.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Låter dock inte som att dessa kommer tillföra något som man inte redan får med x470 och b450?

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelhet för de som köper helt nytt. De andra ska vä flasha om biosen med en gammal cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag känner att jag inte fullt ut greppat om cpu kommer köra pcie 4.0 internt oavsett styrkrets eller om det kan påverka prestandan på infinity fabric, någon som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Då Ryzen i praktiken är en fullgod SoC så bör inte interna hastigheter påverkas av chipset. Så intern kominikation kommer vara nya infinity fabric, men så fort processorn behöver kommunicera med något som ligger utanför CPU så kommer hastigheten för chipset styra.

Sen är det så att för GPU och M.2 på 300 och 400-serien så är det 3.0 som gäller. Men det har mer med marknadsmässiga beslut att göra. I teorin så finns det absolut moderkort som skulle kunna klara 4.0, men AMD har valt att begränsa det till 3.0 över hela brädet för att slippa scenarion där knäckenrödsbrädor som egentligen inte har kvalitet nog att köra 4.0 kör det endå för att "why not?" så det är det som gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Lite väl sent början av 2020 med dessa billigare moderkort, men bättre sent än aldrig.

X470 och B450 är typ samma sak som B550. vill man ha något billigare moderkort så finns dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Enkelhet för de som köper helt nytt. De andra ska vä flasha om biosen med en gammal cpu?

Hoppas att de mest populära B450 korten kommer omflashade direkt från tillverkarna/återförsäljarna. Biosuppdateringarna har ju funnit ett bra tag redan.
Så för mig som ska bygga nytt i juli baserat på Ryzen 7 så antar jag att det blir ett B450 kort samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag känner att jag inte fullt ut greppat om cpu kommer köra pcie 4.0 internt oavsett styrkrets eller om det kan påverka prestandan på infinity fabric, någon som har koll?

Ryzen 3000 består av 1 eller 2 kretsar med 8 kärnor var, samt en I/O-krets. Allt kommunikation mellan dessa kretsar sker via Infinity Fabric. PCIe används sedan endast för extern kommunikation (inklusive kommunikation med styrkretsen), och det är I/O-kretsen som sköter den biten.

Vilken PCIe-version styrkretsen har stöd för kommer alltså inte påverka processorns prestanda, men äldre styrkretsar kommer begränsa all kommunikation med processorn till PCIe 3.0.

Permalänk
Medlem

Asmedia, blö.

Permalänk
Musikälskare

Ughhh kom igen 7 Juli, kan inte vänta mycket längre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då Ryzen i praktiken är en fullgod SoC så bör inte interna hastigheter påverkas av chipset.

Precis, det finns ingen poäng med dessa moderkort
AMD borde släppa en referenslösning med NAVI på moderkortet och inga andra chipset....
Istället för pcieplatser en rejäl kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

X470 och B450 är typ samma sak som B550. vill man ha något billigare moderkort så finns dem.

Men kommer alla modeller som säljs efter 3000-seriens släppt ha ett bios installerat som stödjer det? Annars är det ju ett rätt kasst argument, blir ju väldigt stökigt för många köpare som inte är intresserade av kort i 2000kr klassen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men kommer alla modeller som säljs efter 3000-seriens släppt ha ett bios installerat som stödjer det? Annars är det ju ett rätt kasst argument, blir ju väldigt stökigt för många köpare som inte är intresserade av kort i 2000kr klassen

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer sitta klistermärken där det står att de är redo för 3000 serien på de som har rätt bios.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

I min mening kommer B550 på tok för sent, den skulle kommit direkt på lansering, har svårt att se att speciellt många som köper ett B450 eller X470 kommer byta moderkort nästa år bara för att få Pci-e 4.0.
Om AMD vill få ut moderkort är det ju bara att ställa krav på tillverkarna att skall de ha AM4 så är det den här kvalitén som gäller.
Just nu ser jag ingen som helst vits med Pci-e 4.0, grafikkort lär inte utnyttja det på ett bra tag och lagringsmedia blir ju bara absurt för vanliga konsumenter, har svårt att tro att ens gemene man märker skillnad mellan NvME och vanlig SSD fast det skiljer ljusår i hastighet och att sedan dubblera detta och ta premium är helt galet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ryzen 3000 består av 1 eller 2 kretsar med 8 kärnor var, samt en I/O-krets. Allt kommunikation mellan dessa kretsar sker via Infinity Fabric. PCIe används sedan endast för extern kommunikation (inklusive kommunikation med styrkretsen), och det är I/O-kretsen som sköter den biten.

Vilken PCIe-version styrkretsen har stöd för kommer alltså inte påverka processorns prestanda, men äldre styrkretsar kommer begränsa all kommunikation med processorn till PCIe 3.0.

Så vi är helt säkra på att det inte kommer påverkas av styrkrets? Nya IF ska ju nyttja pcie 4.0 men ändå vara påverkat av minneshastigheten, om än mindre än tidigare. Tycker själv att det verkar ologiskt att styrkrets ska påverka IF men vill gärna veta säkert då tanken är att äntligen byta ut min 2600K..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

vore kanske bättre om de hade gjort tvärtom AMD har inte särskilt bra resume (historia på deras egna kretsar) Hade varit bättre tvärtom minns att via & nvidia gjorde betydligt bättre kretsar än Amd då det begav sig
deras nuvarande kretsar övertygar inte särskilt heller (därav fortfarande Intel för mig, finesser & nya saker på styrkretsar(inbyggt i processorer) e nog för tillfället mer intressant än hur många kärnor processorer har i nuläget)) Helheten e lika viktig som hur bara en del presterar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Så vi är helt säkra på att det inte kommer påverkas av styrkrets? Nya IF ska ju nyttja pcie 4.0 men ändå vara påverkat av minneshastigheten, om än mindre än tidigare. Tycker själv att det verkar ologiskt att styrkrets ska påverka IF men vill gärna veta säkert då tanken är att äntligen byta ut min 2600K..

Vad jag vet så kör AMD IF över PCIe endast mellan CPU-socklar, och då används PCIe endast för den rent fysiska länken och inte för protokollet. IF är ju betydligt snabbare än PCIe, och bandbredden på IF beror som du säger på minneshastigheten medan bandbredden för PCIe definieras av versionen. Och oavsett så är styrkretsen inte inblandad i hur processorn kommunicerar internt, den pratar endast med I/O-kretsen.

Permalänk
Medlem

Finns väl 2 enkla saker till dom som kanske såg framemot 500 seriens lägre kretsar. Sitter du kvar med liknande från 400 serien och ditt moderkort stödjer Ryzen 3000, uppdaterar BIOS och vänta tills dom nya kretsarna har släppts.

Vilket enligt mig då ser ut som ingen stor oddsare precis.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

vore kanske bättre om de hade gjort tvärtom AMD har inte särskilt bra resume (historia på deras egna kretsar) Hade varit bättre tvärtom minns att via & nvidia gjorde betydligt bättre kretsar än Amd då det begav sig
deras nuvarande kretsar övertygar inte särskilt heller (därav fortfarande Intel för mig, finesser & nya saker på styrkretsar(inbyggt i processorer) e nog för tillfället mer intressant än hur många kärnor processorer har i nuläget)) Helheten e lika viktig som hur bara en del presterar

Så bra att du vet att det är Intel som gäller för dig, inte ultimat om alla hoppar på Ryzenvågen, men dina argument är lite märkliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt på moderkort men ska möjligen byta ut mitt Intel system mot AMD i en snar framtid.

Dom nya brädorna från amd har ju alla en liten fläkt, jag avskyr värkligen små fläktar och undviker nog detta så långt det går.

Nu när B550 och A520 kommer,

Vill det nu möjligen vara utan fläkt? Det finns ingen information om detta som jag kan se, men som jag har förstår det så är det stytkretsen i de nya moderkorten som behöver fläkt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Asmedia, blö.

Minns att jag hade på mitt gamla Z77 moderkort flera USB 2.0 portar som drevs av ett chip gjort av Asmedia och det är det värsta skit jag någonsin varit med om. USB portarna slutade fungera ett par gånger var tionde minut och när man uppdaterat till senaste drivrutiner (som var mer än ett år gamla vid den tidpunkten) så blev det bättre.. och med bättre menar jag att de hoppade till 15 minuters intervaller och en drös med BSOD. Det tåls att nämnas att detta inte hände när man använde Intels egna USB portar.. vilket det var få av på det moderkortet.

Skrivet av Ase:

vore kanske bättre om de hade gjort tvärtom AMD har inte särskilt bra resume (historia på deras egna kretsar) Hade varit bättre tvärtom minns att via & nvidia gjorde betydligt bättre kretsar än Amd då det begav sig
deras nuvarande kretsar övertygar inte särskilt heller (därav fortfarande Intel för mig, finesser & nya saker på styrkretsar(inbyggt i processorer) e nog för tillfället mer intressant än hur många kärnor processorer har i nuläget)) Helheten e lika viktig som hur bara en del presterar

Ska vi verkligen sitta och jämföra historia här? Framförallt när Intel och Nvidia har värdelösa trackrecords själva om man går bak i tiden? Eller vad sägs om problemen Nvidia hade med sina kassa Nforce chipset? Eller Intels värdelösa uppdateringsschema? Att hänvisa till att AMD inte har en bra resume och samtidigt mena att Intel skulle ha det är bara lite underligt kan man ju tycka. Dessutom vad är det exakt som AMD inte har inkluderat i sina processorer? Vad jag vet så ligger grunden till PCI-E 4.0 fortfarande i CPUns kisel. Precis som t.ex. med Intel. Med andra ord.. AMD gör exakt som Intel men ändå är AMD sämre? Hur går det ihop?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

X470 och B450 är typ samma sak som B550. vill man ha något billigare moderkort så finns dem.

Hur vet du det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maweric:

Hur vet du det?

Skickades från m.sweclockers.com

vet och vet, det är något som jag antar ut ifrån prisklassen som dem bör ligga på. men vi får väll see. vem vet när B550 moderkorten kommer ändå? Det enda budget alternativet för ryzen 3000 som finns just nu är B450 och X470.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att vänta till B550 släpps men måste jag vänta tills in på nästa år får det nog vara. Jag får investera i ett av de billigare varianterna av X570 istället (de har nog räknat ut det där). Jag har inget problem med att det sitter en fläkt på moderkortet, särskilt om den inte snurrar annat än vid ovanligt hög belastning. Faktum är att jag tycker att det ser lite coolt ut med en fläkt.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att dessa moderkorten kommer stödja PCI-e 4.0 för kommunikation med Grafikkort och en M.2 och sedan PCI-e 3.0 med chipsettet, åtminstone B550 varianten.
Det skulle ju förklara varför AMD vill att alla 300 och 400 serie moderkort ska vara låsta till PCI-e 3.0.

Och apropå fläkt på dessa chipset så är det nog inte så, då de inte har PCI-e 4.0 vilket gör att man inte får den effektförbrukningen jämfört med X570, alltså ingen fläkt.
Om nu ingen tillverkare tycker att det är en trend och klämmer in en ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Är inte så insatt på moderkort men ska möjligen byta ut mitt Intel system mot AMD i en snar framtid.

Dom nya brädorna från amd har ju alla en liten fläkt, jag avskyr värkligen små fläktar och undviker nog detta så långt det går.

Nu när B550 och A520 kommer,

Vill det nu möjligen vara utan fläkt? Det finns ingen information om detta som jag kan se, men som jag har förstår det så är det stytkretsen i de nya moderkorten som behöver fläkt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det körs fläkten när du har två pcie 4 nvme enheter i raid och belastar. Har moderkorten inte stöd för pcie 4 nvme raid så sitter det nog inga fläktar på chipset. I värsta fall är det bara att köpa ett x470/b450.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

2020, det känns väldigt långt bort, det får bli ett bra X470 kort istället om man måste vänta till 2020 på dessa, x570 korten känns alldeles för dyra

Skickades från m.sweclockers.com