Hittar inte alla nätverks enheter ?

Permalänk
Medlem

Hittar inte alla nätverks enheter ?

Hej!

Har stött på lite patrull gällande en laptop som är i nätverket
När man går in under nätverket så hittar jag endast 1 enhet där när jag söker

Men tar jag en annan dator o söker igenom då så hittas alla enheter ?

Nån miss med nån inställning?

Permalänk
Inaktiv

Brukar ha samma (eller liknande) problem. Min dator syns inte i nätvärket, men skriver man in det manuellt så kommer man in. Har tyvärr ingen lösning, men hookar på tråden lite..

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluter du laptopen trådlöst men den andra datorn är ordentligt ansluten via kabel ?
Då hade jag gissat på att wifi går via gästnätverk elelr att brandväggen klassificerar det som ett publikt nätverk.
Kan även vara så att du har nån sen win uppdatering som stängt av SMB.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ansluter du laptopen trådlöst men den andra datorn är ordentligt ansluten via kabel ?
Då hade jag gissat på att wifi går via gästnätverk elelr att brandväggen klassificerar det som ett publikt nätverk.
Kan även vara så att du har nån sen win uppdatering som stängt av SMB.

Hej Kör både trådat o trådlöst jag kör inget gästnätverk

Hur kollar man om windows har stängt av smb ?

Permalänk
Hedersmedlem

Som mrqaffe skriver så gillar Windows att mecka med olika inställningar vid uppdateringar och jag som kör blandade nätverk råkar ut för att enheter kommer och går lite hursomhelst. Nu senast försvann några Server 2012 från W10 men jag har inte alltid tid att felsöka allt Microsoft hittar på och det fungerar fortfarande om man skriver sökvägen manuellt, så därför vet jag inte orsaken i nuläget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

@Lansen: https://support.microsoft.com/sv-se/help/2696547/detect-enabl...

SMB1 tror jag stängts av pga säkerhetsproblem, i någon patch, men det kan vara en orsak till dina problem, lite beroende på vad du kör. Är väl t o m avstängt som standard i W10?

Googla annars "network discovery" eller liknande för ditt OS och testa de tipsen där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Hej
tar en titt

kör windows 10 på alla enheter

Permalänk
Medlem

Man brukar få kryssa i smb/cifs i listan för windows program i lägg till ta bort program.
Sök på kontrollpanelen, sen program - program och funktioner. I vänstra hörnet finns det "aktivera eller inaktivera Windows-funktioner. Klicka där sen skrolla ner och kryssa i SMB 1.0/CIFS file sharing support. Starta om så ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Frågar vidare i denna tråd.
Finns det fler tips än de som visas i denna tråd? Lyckas inte komma åt mina nätverksplatser från windows.
Har även följt denna sida utan resultat: Can’t See Other Computers on a Network? Fixes For Windows, Mac, and Linux @ helpdeskgeek.com
Windows ser mina nätverksplatser men kan inte komma åt dem.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sätt alla i samma arbetsgrupp, alla på privat nätverksprofil, stäng av lösenordsskydd?

Ibland räcker det med att återställa nätverksinställningar, Windows 10 är ett jävla mög!

Permalänk
Medlem

Det blev en liten "workaround".
Satte statisk IP på Nasen. Lade sedan manuellt till den och routern i (gamla) Kontrollpanelen > Användarkonton > Autentiseringshanteraren

Visa signatur

///Arch