Första datorn till min 10åriga gamer

Permalänk

Första datorn till min 10åriga gamer

Hej
Nu ska grabben till att fylla 10år och jag har utlovat att han ska få sin första egna dator.
Just nu lirar han mest Scrap Mechanic, Fortnite, Roblox, Minecraft och TABS - han behöver alltså inte en värstingdator

Jag har försökt plocka ihop en rimlig dator med hjälp av Inets datorbyggare men eftersom jag inte är en expert själv så är jag väldigt öppen för second opinions innan jag trycker på beställ.
(hur viktigt är det med DVD nuförtiden? Kommer Windows 10 på USB?)

https://www.inet.se/datorbygge/b1087622/i-10ars-present

Är jag på väg att göra en blunder någonstans eller ser det grönt ut?

//Niklas

undrar om DVD
Permalänk
Avstängd

Snabbare RAM uppskattar Ryzen.

Windows kan du köpa från Ebay för 30-150:- (Legit)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Dvd behövs inte, allt finns online nu. Snabbare RAM gärna +3000MHz, sen köper du Windows från t.ex eBay och om du vill så lägg pengarna på bättre RAM och ett bättre grafikkort

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk

Tack för feedback

Bytte RAMfrån 2400MHz till 2666MHz. Enligt guiden fanns inget snabbare som var kompatibelt!?
Ändrade Chassi till annan model för att få plats med en DVD (även om den mest kommer samla damm)

Grafikkortet får bli billigt då det kommer vara tillfälligt.
Jag ska uppgradera själv inom ett år och då får han ärva mitt 980ti, det har några år på nacken men fungerar jäkligt fint.

Tack för heads upp på Windows 10! Sparade in nån tusenlapp på det tipset
Hittade utan problem på Ebay för under hundralappen.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&...

Såhär ser bygget ut nu:
https://www.inet.se/datorbygge/b1087627/till-10aring

MVH/Niklas

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde köpa från flera olika butiker för att spara lite pengar. Här har du ett förslag med intel:

Och ett med ryzen:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Bytte RAMfrån 2400MHz till 2666MHz. Enligt guiden fanns inget snabbare som var kompatibelt!?
Ändrade Chassi till annan model för att få plats med en DVD (även om den mest kommer samla damm)

Grafikkortet får bli billigt då det kommer vara tillfälligt.
Jag ska uppgradera själv inom ett år och då får han ärva mitt 980ti, det har några år på nacken men fungerar jäkligt fint.

Tack för heads upp på Windows 10! Sparade in nån tusenlapp på det tipset
Hittade utan problem på Ebay för under hundralappen.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&...

Såhär ser bygget ut nu:
https://www.inet.se/datorbygge/b1087627/till-10aring

MVH/Niklas

Anledningen till att det ej var "kompatibelt" med snabbare ram är för att det gills som en "överclockning" att sätta sätta ditt xmp profilen i bios. Direkt när du sätter ditt ramen i moderkortet så kommer dom gå köras i 2133 mhz tror jag? och för att få dom då i 3200 mhz måster du aktivera en xmp profil i bios och enligt datorbyggaren gills det som en "överclockning".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Eftersom det är en speldator så ska du ha intel cpu. Du kan jämföra de båda i spel där intel är mycket bättre.
Sen så misstänker jag att du bygger själv för du har inte montering med i din kundvagn.
Ramminnena ändras i bios xmp tar 30 sekunder.
Datorn är också uppgraderingsvänlig då 9700k och 2080 gpu kan stoppas in vid senare tillfälle.
Vill du ha em ännu bättre cpu kylare så tar du noctua d14 för att åter använda den också för 200kr mer.
Windows köper du från ebay och får en nyckel på din mail och installerar den själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Grafikkortet får bli billigt då det kommer vara tillfälligt.
Jag ska uppgradera själv inom ett år och då får han ärva mitt 980ti, det har några år på nacken men fungerar jäkligt fint.

Ditt 980ti är inte mycket snabbare än ett 1060 6GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

980ti måste ju funka ett tag till anser jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för all hjälp, fick lite hjälp via PM också.

Försöker hålla datorn runt 9k eftersom jag även komplettera med skärm, tangentbord, mus, hörlurar samt wifi-kort. (för stökig väg att dra nätverkskabel)
Vore bra om det blev en dator som höll i några år utan att uppgradera men vill inte lägga onödiga pengar på en dator som just nu kommer spela Roblox, scrap mechanic och Minecraft.

Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

Om grabben ska spela fortnite och roblox.... Kan du inte bara köpa ett begagnat grafikkort för typ 500kr, lägga de 2000kr du sparar på ett grafikort till dig själv om ett par månader och ge honom ditt 980? Borde väl kunna hitta ett acceptabelt grafikkort för en 500-lapp?

Typ ett gtx 960. Det borde väl inte ha några problem med fortnite i 1080p?

Mina barn har varsit 550ti och 560ti och har aldrig klagat och kunnat spela det de velat. Här har du ett för en 50-lapp.... https://www.tradera.com/item/341372/354600390/msi-gtx-560-gra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Försöker hålla datorn runt 9k eftersom jag även komplettera med skärm, tangentbord, mus, hörlurar samt wifi-kort. (för stökig väg att dra nätverkskabel)
Vore bra om det blev en dator som höll i några år utan att uppgradera men vill inte lägga onödiga pengar på en dator som just nu kommer spela Roblox, scrap mechanic och Minecraft.

Du har inte funderat på att köpa begagnat om du vill hålla nere budgeten?
Min dotter kör de spelen med en i5-2500k och ett radeon 6970, du borde kunna hitta något liknande eller bättre för 2-3 tusen max.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Holmen2000:

Tack för all hjälp, fick lite hjälp via PM också.

Försöker hålla datorn runt 9k eftersom jag även komplettera med skärm, tangentbord, mus, hörlurar samt wifi-kort. (för stökig väg att dra nätverkskabel)
Vore bra om det blev en dator som höll i några år utan att uppgradera men vill inte lägga onödiga pengar på en dator som just nu kommer spela Roblox, scrap mechanic och Minecraft.

Vad tror ni om denna?

https://komponentkoll.se/bild/udzaW.png

Jag hade valt 9600K alla gånger visst min korg är 1000Kr dyrare men men.
Ett alternativ hade varit att ta 9600K med ett begagnat gpu typ 1060 eller liknande så blir det under 10K iallafall.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

när du är och smuttar på 10k gränsen så tycker jag att den datorn är värsting dator för en 10åring.

jag köpte nyss en OEM kontors dator för 1500 med i5 3470 3.2-3.6ghz 4gb ram 250gb ssd 500hdd med windows 10 pro sen stoppade jag i 8gb ddr som jag hade liggandes för totalt 12gb, och köpte ett 1060 för 1000.

nu spelar mina systers barn på den. 6, 8 och 12 år.

vill du spara pengar, köp begagnat. finns massor här på sweclockers bara kolla marknaden 1 gång om dagen tar max 5min

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Har byggt ett liknade AMD-system till min son, fungerar utmärkt att lira på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på någon i denna stilen:

du sparar några kronor och även om Intel faktiskt är snabbare så tvivlar jag på att en 10åring kommer märka av det. Min 10åring sitter på en 2600x, 16GB 3GHz och ett GTX1070, vist hade jag kunna köpt intel, men han hade aldrig märkt av det. Sedan med ett B450 kort så kommer du troligtvis även kunna köra nya AMD 3000 serien och då blir den ju även lite uppgraderings säkrare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Mina barn har varsit 550ti och 560ti och har aldrig klagat och kunnat spela det de velat. Här har du ett för en 50-lapp.... https://www.tradera.com/item/341372/354600390/msi-gtx-560-gra...

Det fungerar knappast vid 1080p 60hz utan nedskalning (på 960 alltså, så på 560 ser nog ut som en hackande gröt).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Tack för all hjälp, fick lite hjälp via PM också.

Försöker hålla datorn runt 9k eftersom jag även komplettera med skärm, tangentbord, mus, hörlurar samt wifi-kort. (för stökig väg att dra nätverkskabel)
Vore bra om det blev en dator som höll i några år utan att uppgradera men vill inte lägga onödiga pengar på en dator som just nu kommer spela Roblox, scrap mechanic och Minecraft.

Vad tror ni om denna?

https://komponentkoll.se/bild/udzaW.png

Personligen hade jag valt ryzen 2600 över 8350k. De kostar ungefär samma. Men 2600 har 6 kärnor 12 trådar mot intels i3:a på 4 kärnor 4 trådar. i3:an må ha starkare kärnor men jag hade inte köpt en ny dator i den prisklassen med endast 4 kärnor.

Vill du komma billigare undan så kan du köpa ett begagnat 970 (grafikkort) för runt 800-1000kr. Det kortet är nästan lika bra som ett 1060 6GB (skiljer ca 20% prestanda*), och lär duga fint tills grabben får ditt 980ti.

* https://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-106...

Permalänk
Medlem

@Holmen2000: Nackdelen med i3 är att den bara har 4 trådar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Tack för heads upp på Windows 10! Sparade in nån tusenlapp på det tipset
Hittade utan problem på Ebay för under hundralappen.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&...

Ett tips är att inte köpa detta. Nycklar till Windows 10 som kostar mindre än typ 400 är antingen läckta educational-keys, läckta OEM volume keys, eller nycklar som är köpta med stulna kreditkort som blir charged-back, som används olagligt när dom säljs så här. ***bort/mod***

§7
Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Den här datorn nedan kostar 7800 om man tar bort windows, den borde duga fint till wow.

https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk
Medlem

Komplett verkar köra någon drive på deras färdiga datorbyggen så man kan hitta rätt bra grejor till ett bra pris.

Tycker denna verkar ruggigt bra för 12k Komplett Gamer Premium a140.

Enda "minusen" är minnerna ligger på 2666 Mhz och att bara standard CPU kylaren medföljer, den duger dock om man inte ska överklocka.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Tack för all hjälp, fick lite hjälp via PM också.

Försöker hålla datorn runt 9k eftersom jag även komplettera med skärm, tangentbord, mus, hörlurar samt wifi-kort. (för stökig väg att dra nätverkskabel)
Vore bra om det blev en dator som höll i några år utan att uppgradera men vill inte lägga onödiga pengar på en dator som just nu kommer spela Roblox, scrap mechanic och Minecraft.

Vad tror ni om denna?

https://komponentkoll.se/bild/udzaW.png

Lite sämre kylning på grafikkortet med högre ljudnivå - men inte så farligt högljudd ändå. Därtill bryr man sig kanske inte så mycket om det om man kör med hörlurar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tycker folk missar ändamålet här lite.
Jag skulle satsa på ett lite dyrare moderkort, t ex Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, så får du wifi inbyggt, hyfsat VRM och what not. Sen kör du med ryzen 2400G eller väntar på nästa generations APU:er som ryzen 3400G och ett b550/x570 eller vad moderkorten kommer heta.

Du får inbyggt grafikkort som är helt ok, en processor som klarar spelen du nämnt och kan uppgraderas i framtiden om det inte skulle räcka, det är ett inbyggt grafikkort som framförallt i 3400g är väldigt kompetent för budgeten. Du behöver inte köpa ett slit och släng grafikkort utan du kan installera ditt 980ti när du uppgraderar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det fungerar knappast vid 1080p 60hz utan nedskalning (på 960 alltså, så på 560 ser nog ut som en hackande gröt).

Då kan man köra 720p om det skulle krisa. Jag vet inte vad min son kör för inställningar men han har aldrig klagat eller haft några problem med sitt 560 i fortnite iaf.

Om det gäller ett par månader så kan man köra på 720p och low på allt om det skulle vara så. Det är en 10åring vi pratar om. Jag tror att han (förhoppningsvis) blir glad bara över att få en egen dator.

CPU med integrerad grafik är också ett alternativ, ja. Det är dock fortfarande att lägga pengar på något som inte kommer att användas i framtiden. Med en cpu med integrerad grafik så är det dock svårt att sälja vidare grafikdelen när man inte behöver den längre.

Kanske till och med har någon vän/släkt/kollega eller liknande som man kan låna ett gammalt grafikkort av så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Då kan man köra 720p om det skulle krisa. Jag vet inte vad min son kör för inställningar men han har aldrig klagat eller haft några problem med sitt 560 i fortnite iaf.

Om det gäller ett par månader så kan man köra på 720p och low på allt om det skulle vara så. Det är en 10åring vi pratar om. Jag tror att han (förhoppningsvis) blir glad bara över att få en egen dator.

CPU med integrerad grafik är också ett alternativ, ja. Det är dock fortfarande att lägga pengar på något som inte kommer att användas i framtiden. Med en cpu med integrerad grafik så är det dock svårt att sälja vidare grafikdelen när man inte behöver den längre.

Kanske till och med har någon vän/släkt/kollega eller liknande som man kan låna ett gammalt grafikkort av så länge.

2400g och 560ti har rätt snarlik gpu prestanda.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-560-Ti-vs-AM...

Men om TS barn skall få ett 980ti senare så kommer 2400g:s cpu del flaska rätt så bra.
Så lägg hellre lite mer på processorn och använd ett billigare kort sålänge.

Annars går det ta en kik på blocket, i5 4460 ihop med 960/970 är ju en hyffsad dator för minecraft och fortnite och borde gå att få för 2000-3000kr (komplett burk då). Dock lite svårare/dyrare att uppgradera i efterhand.

Så min röst ligger kvar på 2600 och 970/1060

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack för hjälpen och att ni tar er tid.
Det har varit många åsikter och olika input.

Ok en i3 processor går bort.
Jag ska kolla om jag hittar något begagnat grafikkort på typ blocket och spara en slant där.

Utöver det ska jag läsa igenom alla förslag på riggar några gånger till och försöker sålla och komma fram till något vettigt

----------

Tror det blir det här:
Köpte ett moderkort med inbyggt wifi för att täcka det behovet direkt.
Jag räknar mer att i princip allt ska överleva nästa uppgradering så vi bara behöver se över grafikkortet.
Det kommer bli en slant men förhoppningsvis något som hänger med ett tag.

la till inköpslista
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Tack för hjälpen och att ni tar er tid.
Det har varit många åsikter och olika input.

Ok en i3 processor går bort.
Jag ska kolla om jag hittar något begagnat grafikkort på typ blocket och spara en slant där.

Utöver det ska jag läsa igenom alla förslag på riggar några gånger till och försöker sålla och komma fram till något vettigt

----------

Tror det blir det här:
Köpte ett moderkort med inbyggt wifi för att täcka det behovet direkt.
Jag räknar mer att i princip allt ska överleva nästa uppgradering så vi bara behöver se över grafikkortet.
Det kommer bli en slant men förhoppningsvis något som hänger med ett tag.

https://komponentkoll.se/bild/fEtYY.png

Du har en bra grund där, men jag skulle byta ut några saker:

CPU: Byt ut till I5-9400F. Det är i grunden samma processor, men lite nyare. Den har lite högre klock, men ingen grafikdel (vilket inte behövs), och säljer för några hundralappar mindre.

Moderkort: Z390 är onödigt när det inte går att överklocka med den cpu:n. Det är egentligen ingen skillnad för dig/din son att köra på det eller ett B360.

PSU: Den strömförsörjningen är kanske lite att ta i för den maskinen. Du kan hitta bra grejer som är billigare, och du behöver nog inte 750W.

Jag skulle rekommendera det här:

Grafikkortet kan du ju välja själv med. Begagnat blir ju mest prisvärt, men om du köper nytt är det svårt att klå det där priset just nu. Det finns också 1660 Ti för 2990kr just nu. Att köpa 1060 just nu är inte det bästa alternativet. Då skulle jag antingen satsa på ett begagnat kort, eller på ett nyare kort alternativt ett ordentligt prissänkt kort (som Vega 56). 1060 kostar i dagens läge ungefär lika mycket som vid lanseringen för 3 år sedan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Till alla som säger att Intel is the way to go:
https://www.youtube.com/watch?v=97sDKvMHd8c

Inget vesäntligt har hänt med 9600k annat än två kärnor och lite högre klock
r5 2600 är 1000kr drygt billigare dessutom som kan läggas på biffigare GPU.

tror vi ser samma story om nåt år r5 2600 vs 9600k. Amd kommer att vara snabbare i de flesta spelen när 6 kärnor inte längre är nog.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR