Har nu sökt Yh, behöver lite info!

Permalänk

Har nu sökt Yh, behöver lite info!

Hej på er!

Har pluggat komvux de senaste halvåret för att få betyg i Programmering 1, Matematik 2b och Webbutveckling 1(Behövs egentligen inte)
för att kunna läsa på yrkeshögskola. Klarade alla kurserna. Skall få besked om jag blivit antagen till de utbildningar jag sökt denna eller nästa vecka, sååååååå..

Har en fråga till er som har läst eller läser på yrkeshögskola inom IT/Data, var det "lätt" att komma in? Vad är max sökande som man får ta in i en klass? Något jag bör tänka på innan jag börjar? Skriv gärna lite om era insikter i IT/Data på yh.

Many danks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av littymcnitty:

Hej på er!

Har pluggat komvux de senaste halvåret för att få betyg i Programmering 1, Matematik 2b och Webbutveckling 1(Behövs egentligen inte)
för att kunna läsa på yrkeshögskola. Klarade alla kurserna. Skall få besked om jag blivit antagen till de utbildningar jag sökt denna eller nästa vecka, sååååååå..

Har en fråga till er som har läst eller läser på yrkeshögskola inom IT/Data, var det "lätt" att komma in? Vad är max sökande som man får ta in i en klass? Något jag bör tänka på innan jag börjar? Skriv gärna lite om era insikter i IT/Data på yh.

Many danks!

Jag läser Webbutveckling .NET CMS på Nackademin, gått klart första året. Tror vi hade ~7-10 platser kvar som inte fylldes och alla reserverna dök inte upp på upproppet, annars hade nog platserna fyllts.
Nu vet jag inte vilken skola eller utbildning du sökt, men jag kan svara från egen erfarenhet att jag sökte ett flertal utbildningar (alla i Stockolm) och skrev nog 4 olika antagningsprov, och jag kom in på alla utbildningarna jag sökte. Valde mitt förstahandsval.

Tror att söktrycket var något högre på Java- och frontendutbildningarna.
Osäker på antal platser, brukar variera. Men runt 30-35 tror jag de flesta brukar ta. Jag tror det brukar stå på deras hemsida eller på själva ansökningssidan, yh-antagningen.se?

Tips
Koda mycket innan du börjar, det underlättar sjukt mycket. Tempot är högt och har du redan suttit och labbat själv utöver Programmering 1 så blir början av utbildningen som en repetition där du snarare snappar upp bra tips och får förståelse för saker du gjort, än att du blir helt brainfucked

Permalänk
Medlem

Som ovan, fortsätt plugga resten av sommaren. Är det programmering du ska plugga så gör kurser pch försök att lära dig så mycket som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis gått klart en YH i .NET. Har för mig att de tog in lite över 30 pers av drygt 200 sökande till kursen. Sen hade vi vissa i klassen som man undrade hur de lyckades komma in, så om du är det minsta lilla reko så kommer du komma in lätt

Vi var 25 kvar på examensdagen, varav ~60% hade skrivit kontrakt, och ytterligare ~20% var i slutskedet av rekryteringsprocesser.

Som sagt tidigare i tråden, lägg ner lite tid över sommaren på att öva programmering. Det är ganska högt tempo om man är helt grön på programmering.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag har precis läst färdigt mitt första år som systemutvecklare.
Hur många ansökande som tas in till utbildningen är väl upp till skolan, men i min klass var vi 35 från start, nu är vi 32 kvar.
Om det är svårt att bli antagen kan jag inte uttala mig om då jag blev antagen. men det var runt 70-80 personer som hade sökt till min utbildning iaf. I år är det över 90 personer som har sökt samma utbildning.

Håller med personen ovan om att man bör lägga en del av sin fritid på att plugga, det kommer vara viktigt. I skolan skrapar man bara på ytan och ska man jobba med något bör man kunna mer än bara ytligt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag läser Webbutveckling .NET CMS på Nackademin, gått klart första året. Tror vi hade ~7-10 platser kvar som inte fylldes och alla reserverna dök inte upp på upproppet, annars hade nog platserna fyllts.
Nu vet jag inte vilken skola eller utbildning du sökt, men jag kan svara från egen erfarenhet att jag sökte ett flertal utbildningar (alla i Stockolm) och skrev nog 4 olika antagningsprov, och jag kom in på alla utbildningarna jag sökte. Valde mitt förstahandsval.

Tror att söktrycket var något högre på Java- och frontendutbildningarna.
Osäker på antal platser, brukar variera. Men runt 30-35 tror jag de flesta brukar ta. Jag tror det brukar stå på deras hemsida eller på själva ansökningssidan, yh-antagningen.se?

Tips
Koda mycket innan du börjar, det underlättar sjukt mycket. Tempot är högt och har du redan suttit och labbat själv utöver Programmering 1 så blir början av utbildningen som en repetition där du snarare snappar upp bra tips och får förståelse för saker du gjort, än att du blir helt brainfucked

Även jag kan styrka detta, bra att programmera hemma innan. Perfekta övningar är att t.ex göra egna kopior av gamla klassiker som snake och pong, bara för att få in lite grundläggande förståelse. Se om man kan fixa till programmen lite osv

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |