Svartnivå 0-15 klipps av trots Full range

Permalänk
Medlem

Svartnivå 0-15 klipps av trots Full range

Nu är det några år sedan jag höll på med skärmkalibrering senast, men jag vill minnas att man vill sätta svartnivån till det lägsta värdet där man fortfarande ser skillnad mellan alla nyanser. På TV brukar det här vara ganska enkelt, men på min dator med en MG278Q så klipps 0-15 alltid bort och det är bara 16 och uppåt som blinkar i kalibreringstester. Detta tolkar jag som att den klipper av 0-15 trots att jag kör med full dynamic range, men jag kanske är helt ute och cyklar.

Någon påläst själ som kan upplysa mig?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Låter lustigt att en datorskärm beter sig så, full range borde stämma som du säger. Men prova att ändra till limited range I grafikkortets inställningar. Vad händer då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Arzei: 0-16 ska vara samma svart. Ser du 16 precis har du höjt svartbotten och fått något sämre kontrastförhållande.

Det är ganska vanligt att datorskärmar (samt många sämre TV) klipper alla nivåer vid 16 och under. Men det beror helt på hur du tittar på testbilderna. Ifall du kör på datorn och vanligtvis 0-255-omfång kommer videouppspelningsprogrammen ofta expandera 16-235-videonivåerna till just 0-255 och då måste informationen klippas bort.

Går igenom grunderna i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Arzei: 0-16 ska vara samma svart.

Nu är jag förvirrad. Om man kör tex lagomtestet så ska man väl i teorin kunna urskilja redan 0-1 steget, givet att grafikkort matar 0-255 och skärmen tar emot 0-255? (dvs inte vid "filmbruk", utan bara rent datorskrivbordsarbete)

Så säger du väl i andra artikeln? Eller är jag helt bortsnurrad nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Roger W: Precis vad jag menar i artikeln. Där jag går igenom skillnaden mellan videonivåer med referens på 16-235 och datornivåer med 0-255.

Permalänk
Medlem

Men då ska väl inte 0-16 vara samma svart? (Missförstår jag)

Skrivet av Laxpudding:

@Roger W: Precis vad jag menar i artikeln. Där jag går igenom skillnaden mellan videonivåer med referens på 16-235 och datornivåer med 0-255.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Men då ska väl inte 0-16 vara samma svart? (Missförstår jag)

När du arbetar med videonivåer är referensen för svart är på 16 och därför ska 0-16 vara samma svart på testbilden. Annars är inte displayens svart (som i fysiskt ljus) ankrad samma nivå som signalens svart, utan bilden alldeles för ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När du arbetar med videonivåer är referensen för svart är på 16 och därför ska 0-16 vara samma svart på testbilden.

Men arbetar trådskaparen med videonivåer?
Verkar det inte mer sannolikt att detta gäller vanligt skrivbordsarbete med datornivåer? (då det redan framgått att det gäller en vanlig dator kopplad till en vanlig datorskärm?)
... Så i det här fallet borde den väl inte klippa 0-15?
Eller?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

En liten fråga, som jag smyger in: Varför i hela friden är Windows 10 egna färgval så....blaskigt? Känns weird att jag måste in i Nvidias panel för att välja deras inställningar istället (under upplösning etc). Hur länge har det varit så här? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

En liten fråga, som jag smyger in: Varför i hela friden är Windows 10 egna färgval så....blaskigt?

Vad har du för skärm? Klarar den HDR? Jag har inte full koll (har ingen sån skärm själv), men HDR-läget brukar väl bland kunna ställa in sig så allt ser urvattnat ut. Du kan ju testa stänga av HDR bara för att se om det gör nån skillnad?

Skrivet av spacedebree:

Känns weird att jag måste in i Nvidias panel för att välja deras inställningar istället (under upplösning etc). Hur länge har det varit så här? =P

Vilka inställningar då? Jag skulle undvika att pilla på tex digital vibrancy, utan börja i någon annan ända istället.
(den brukar ge överdrivet övermättade färger osv om jag minns rätt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag går in i Nvidias vanliga kontrolpanel, och ändrar där under "ändra upplösning":

Istället för standardfärginställningar, byter jag till NVIDIAS inställningar och kryssar sen i "fullständigt" på "utdata dynamiskt område". Om jag INTE gör detta (inget annat ändrat i windows, och även provat med standards srgb samt skärmens egna profil), så blir allt bara grått och blaskigt utan kontrast eller riktigt svärta.

Har varit ifrån PC ett tag, och blev himla förvånad över hur blaskig bilden först var.

Skärm: Dell U2414H - ingen HDR eller så.

Idéer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Då fattar jag... Det låter ju som du kanske hade en variant av samma problem som trådskaparen isåfall?
Trådskaparen borde kanske testa samma lösning som dig, dvs manuellt tvinga genom de inställningar man vill ha själv via "använd NVIDIA-färginställningar".

@spacedebree och @Arzei använder ni HDMI-kabel möjligen?
Nu gissar jag mest, men Nvidia drivrutinen kanske antar begränsat område för HDMI, då det ofta är TV-apparater som ansluts på det sättet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Inte omöjligt att det är så. Samtidigt är väl HDMI en rätt vanlig standard även för skärmar numera? Vilket är vanligast idag annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
99:e percentilen

@spacedebree, jag gissar att du har din skärm ansluten med HDMI. Nvidias drivare brukar då välja 16–235 automatiskt, antagligen baserat på något antagande att HDMI implicerar TV.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Helt korrekt. Nu kör jag Full HD, men finns det någon annan vinst med att gå över till....ja, vad det nu är man brukar köra istället? Display Port? DVI? Kanske VG...nej, skämt åsido? =P Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

@Alling: Helt korrekt. Nu kör jag Full HD, men finns det någon annan vinst med att gå över till....ja, vad det nu är man brukar köra istället? Display Port? DVI? Kanske VG...nej, skämt åsido? =P Tack!

beroende på vad du har för skärm kan displayport vara värt att välja då det sällan 120/144Hz (eller högre) skärmar stödjer uppdatering över 60hz med annat än displayport eller ibland även DVI.

annars är bildsignalen den samma om man ställer in full range på HDMI i Nvidias kontrollpanel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av spacedebree:

@Alling: Helt korrekt. Nu kör jag Full HD, men finns det någon annan vinst med att gå över till....ja, vad det nu är man brukar köra istället? Display Port? DVI? Kanske VG...nej, skämt åsido? =P Tack!

Med din skärm vinner du ingenting på att byta kabel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Men arbetar trådskaparen med videonivåer?

Det framgår inte. Men arbetar TS med testmönster avsedda för video och dessa spelas upp genom en programvara, exempelvis VLC som körs på en dator ställd till datornivåer så ska 0-16 aldrig synas eftersom det är expanderade nivåer.

Men det är precis den här problematiken jag tar upp i artikeln. Allt handlar om vilken referens man utgår ifrån.

Permalänk

För mig räcker det med att bilden är blaskig. Nu är inte jag TS men jag fotograferar och jobbar med bilderna i datorn. Har även kalibrator. Men är signalen snäv so blir det fel vilket som...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺

@spacedebree: Kör du HDMI och videonivåer 16-235 (det som kallas "begränsad") kommer du på en panel med 1000:1 i kontrastförhållande få runt 200:1 i praktiken vid en gamma 2.2. Lösningen är som beskrivet, ändra till "fullständig" och saker och ting blir rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det framgår inte. Men arbetar TS med testmönster avsedda för video och dessa spelas upp genom en programvara, exempelvis VLC som körs på en dator ställd till datornivåer så ska 0-16 aldrig synas eftersom det är expanderade nivåer.

Men det är precis den här problematiken jag tar upp i artikeln. Allt handlar om vilken referens man utgår ifrån.

Det är en sak jag tycker är lite oklar i din artikel om svart och vitt på rätt plats.
Om man arbetar med testmönster avsedda för video (t.ex. AVS HD 709), så är du tydlig med att allt under 17 (dvs 0-16) ska vara samma svarta färg (dvs det mörkaste skärmen kan visa). Men när det kommer till referensvitt (#235) så säger du att 235-254 är "above white" och "ska synas". Menar du då att man med testmönstrena avsedda för video ska sätta kontrastreglaget så att man ser skillnader hela vägen upp till 254? och att det bara är 255 som är det absolut vitaste skärmen kan visa?

För tar jag upp ett av testerna för white clipping så står det i testet "set white-level so 230-234 or higher flash".

Läser man den här tråden på AVSforum verkar de vara oense om hur man faktiskt ska göra.
https://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/100857...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@spacedebree: Kör du HDMI och videonivåer 16-235 (det som kallas "begränsad") kommer du på en panel med 1000:1 i kontrastförhållande få runt 200:1 i praktiken vid en gamma 2.2. Lösningen är som beskrivet, ändra till "fullständig" och saker och ting blir rätt.

Ja.. Det var jag som skrev detta. Så det gör exakt samma sak som att byta kabel? Så jag inte missar något.

Ha en bra dag alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Men när det kommer till referensvitt (#235) så säger du att 235-254 är "above white" och "ska synas". Menar du då att man med testmönstrena avsedda för video ska sätta kontrastreglaget så att man ser skillnader hela vägen upp till 254? och att det bara är 255 som är det absolut vitaste skärmen kan visa?

Jag tror jag fattar: det han menar är helt enkelt att vitt över 235 ska synas som samma vit.. dvs ska synas som maxvit, och inte vara tex tonad, eller svart eller någon annan färg.
*edit*
Tydligen hade jag fel. Se Laxpuddings svar här: #17946775
---

Skrivet av spacedebree:

Så det gör exakt samma sak som att byta kabel? Så jag inte missar något.

Jepp, om du ställt in rätt i Nvidias kontrollpanel som du gjort så finns ingen vinst att byta kabel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Ja.. Det var jag som skrev detta. Så det gör exakt samma sak som att byta kabel? Så jag inte missar något.

Kabeln i sig har egentligen inget att göra med detta. Vad som händer är att Nvidia defaultar till HDMI 16-235-omfång även på datorskärmar vilket är onödigt och orsakar det du upplever. Men är i grunden bara en inställning i drivrutinen. Med DP kommer Nvidia köra med 0-255-omfång från början.

Som skrivet är det samma kvalitet på bilden. Det som skiljer sig är de rent tekniska möjligheterna mellan det olika anslutningarna och hur varje tillverkare hantera detta. Likt just detta. Men för samma signal är det samma kvalitet oavsett DP, HDMI eller DVI.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PatrickP:

Menar du då att man med testmönstrena avsedda för video ska sätta kontrastreglaget så att man ser skillnader hela vägen upp till 254? och att det bara är 255 som är det absolut vitaste skärmen kan visa?

Exakt så. Annars klipper du dynamik från signalen och riskerar ta bort högdagrar. Under referenssvart (0-16) ska det vara samma svart. Ovanför referensvitt (236-255) ska du fortfarande kunna urskilja nyanserna av högdagrar. Referensvitt, digital 235 eller IRE100, är alltså ljussvagare, färre nits, jämfört med peak white, 255 eller IRE109.

Syftet är headroom för klippta nivåer och överstyrning, samt hänsyn till analogt arkivmaterial som kan ha dynamik ovanför referensnivåer. Det kan vara högdagerteckning hos en analog film eller analog video där signalen går över 704 millivolt och innehåller faktiskt bildinformation. Kan också vara en modern produktion där man har kolla på hur färgstandarden ser ut och medvetet använder information ovanför 235 för att få ut lite extra luminans i högdagrar.

Många gör fel med detta, inklusive tillverkare och utrustning, även för proffsbruk, där de tolkar referensnivåerna 16 och 235 som absolut svart och absolut vitt. Så även användare på forum.

Många "gillar" eller tror att referensvitt 235 ska ge samma sak som peak white. Och många displayer kan idag göra detta utan problem. Andra kan det inte. Även en hel del material är mastrat till ett 16-235-omfång och bär inte information över 235. Fast det är forfarande fel att klippa nivåerna i displayen.