Får inte grafikort att fungera i nybyggd dator

Permalänk
Medlem

Får inte grafikort att fungera i nybyggd dator

Hej!

Byggde ihop en ny speldator för två dagar sen men kan inte få den att fungera till fullo och hoppas ni kan hjälpa. Problemet började när den var färdigbyggd och jag kopplade upp den till en skärm. Skärmen hade strömförsörjning och var påslagen men ville inte visa någon bild trots att det var korrekt kopplat. Efter lite felsökning dubbelkollade jag att RAM-minne satt som det skulle och att alla kablar var på rätt plats.

Till slut kom jag till grafikkortet. Plockar jag ur det så får jag bild och kommer in i Windows 10 men så fort jag stoppar in det igen så har jag samma problem. Har testat att koppla hdmi sladden från skärmen både direkt i moderkortet och i grafikkortet men är grafikkortet inkopplat och på så är det samma problem. Har också testat att stänga av den interna grafiken på moderkortet i Device Manager men inte heller det hjälper. Ändrar jag i BIOS att ta grafik från slot 1 istället för IGFX (Intern grafik) så blir det samma problem.

Just nu håller jag på att läsa om att göra en BIOS uppgradering för moderkortet men jag tycker det är krångligt med hur man ska gå tillväga. Särskilt eftersom flera också skriver att man inte bör göra det om det inte är en måste. Så min fundering eller fråga är egentligen gör jag rätt? Och har ni några tips om hur man ska göra? Antingen i BIOS eller utanför.

Väldigt tacksam för svar!

Här under hittar ni mina komponenter:

Permalänk
Hedersmedlem

Kopplar du in all ström till grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa och sätt grafikkortet i en annan PCI-E slot.

Byggde en dator åt syrran för ett antal år sedan och det GTX 670 som skulle i vägrade visa bild. Trodde moderkortet var dött för grafikkortet visade bild i min dator när jag testade det där nämligen.

Sen fick jag tipset att sätta det i den andra PCI-E slotten och voilá...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För att utveckla lite gällande att sätta grafikkortet i en annan port så har du tre x16-portar på det moderkortet, där de två vita är kopplade direkt till processorn och den svarta går via styrkretsen. Om grafikkortet fungerar i den svarta men inte i någon av de vita så är det läge att montera ur processorn och undersöka om det finns några böjda pinnar i CPU-sockeln.

Om grafikkortet fungerar i någon annan port och du inte har några böjda pinnar i CPU-sockeln så skulle jag reklamera moderkortet. Även om det fungerar att använda någon annan port så blir det inte optimalt sett till prestandan, eftersom du endast får ut x8 ur den andra vita porten och x4 ur den svarta (som dessutom delas av allt annat som går via styrkretsen).

Permalänk
Medlem

Tja!

Kopplar du in bildsladden till grafikkortet?
Om du låter den sitta i moderkortet kommer du inte få någon bild då datorn försöker skicka bild genom grafikkortet när det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kopplar du in all ström till grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkortet får ström både genom moderkortet och från en PCI-E kabel med två outputs. Har testat två olika PCI-E kablar i olika uttag på nätaggregatet utan förändringar.

Skrivet av Zemlan:

Testa och sätt grafikkortet i en annan PCI-E slot.

Byggde en dator åt syrran för ett antal år sedan och det GTX 670 som skulle i vägrade visa bild. Trodde moderkortet var dött för grafikkortet visade bild i min dator när jag testade det där nämligen.

Sen fick jag tipset att sätta det i den andra PCI-E slotten och voilá...

Skickades från m.sweclockers.com

Har testat slot 2 också utan förbättring. Värt ett försök som du skriver men tyvärr löste det sig inte.

Skrivet av perost:

För att utveckla lite gällande att sätta grafikkortet i en annan port så har du tre x16-portar på det moderkortet, där de två vita är kopplade direkt till processorn och den svarta går via styrkretsen. Om grafikkortet fungerar i den svarta men inte i någon av de vita så är det läge att montera ur processorn och undersöka om det finns några böjda pinnar i CPU-sockeln.

Om grafikkortet fungerar i någon annan port och du inte har några böjda pinnar i CPU-sockeln så skulle jag reklamera moderkortet. Även om det fungerar att använda någon annan port så blir det inte optimalt sett till prestandan, eftersom du endast får ut x8 ur den andra vita porten och x4 ur den svarta (som dessutom delas av allt annat som går via styrkretsen).

Insåg inte ens att en av de var svart förrän jag läste ditt meddelande och tittade i chassit. Som jag skrev ovan har jag testat de två översta slottarna men jag kommer tyvärr inte åt den nedersta på grund av mitt chassi. I så fall måste jag plocka ut moderkortet och testa. Får göra det ikväll om inget annat funkar. Bra med info angående processor dock. Tack!

Skrivet av katsuaki93:

Tja!

Kopplar du in bildsladden till grafikkortet?
Om du låter den sitta i moderkortet kommer du inte få någon bild då datorn försöker skicka bild genom grafikkortet när det finns.

Har testat att bara ha den i moderkortet och bara i grafikkortet. Är grafikkortet inpluggat och har strömförsörjning får jag ingen bild oavsett var den sitter. Det enda som funkar är att ha grafikkortet urpluggat och sätta bildkabeln i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS är idag busenkelt då moderna moderkort har lösning för att göra det direkt från bios, via internet. Annars skulle jag testa att tvinga moderkortet på att köra enbart på PCI-E och att stänga av iGPU.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För att utveckla lite gällande att sätta grafikkortet i en annan port så har du tre x16-portar på det moderkortet, där de två vita är kopplade direkt till processorn och den svarta går via styrkretsen. Om grafikkortet fungerar i den svarta men inte i någon av de vita så är det läge att montera ur processorn och undersöka om det finns några böjda pinnar i CPU-sockeln.

Ger det någon skillnad i prestanda?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ger det någon skillnad i prestanda?

Ja, de två vita portarna delar på en PCIe x16-anslutning från processorn, men den andra vita porten är endast kopplad som en x8. D.v.s. man kan köra x16/-, x8/x8 eller -/x8. Att köra grafikkortet i x8 istället för x16 är egentligen inget större problem, prestandaskillnaden brukar knappt vara mätbar.

Att köra i x4-porten som går via styrkretsen är däremot inte att rekommendera. Förutom att den bara är x4 så går all trafik mellan styrkretsen och processorn över en DMI-länk som motsvarar PCIe 3.0 x4 i bandbredd, och den bandbredden ska då delas med allt annat som går via styrkretsen (all lagring, USB, nätverk, etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Flasha BIOS är idag busenkelt då moderna moderkort har lösning för att göra det direkt från bios, via internet. Annars skulle jag testa att tvinga moderkortet på att köra enbart på PCI-E och att stänga av iGPU.

Jag testade att stänga av iGPU i Windows Device Manager. Men efter omstart så fungerade de fortfarande inte. Tack för tipset om att det går att uppdatera direkt i BIOS dock! Kikade runt lite och hittade hur jag går vidare där. Fortfarande lite osäker på vad man ska välja i kommande steg men nu vet jag att det finns i alla fall. Får nog testa det trots att det känns lite otäckt att man eventuellt kan förstöra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indriz:

Jag testade att stänga av iGPU i Windows Device Manager. Men efter omstart så fungerade de fortfarande inte. Tack för tipset om att det går att uppdatera direkt i BIOS dock! Kikade runt lite och hittade hur jag går vidare där. Fortfarande lite osäker på vad man ska välja i kommande steg men nu vet jag att det finns i alla fall. Får nog testa det trots att det känns lite otäckt att man eventuellt kan förstöra något.

Vet inte om det räcker med att stänga av det i Windows, jag tror du behöver disabla det i BIOS men jag kan ha fel.
Gällande uppdateringen brukar det i princip bara vara att klicka next. Är det något speciellt du undrar över?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Det här låter lite märkligt, men sen är inte datorer helt logiska alltid. Ta bort din externa GPU & aktivera det interna & boota upp via det, prova sen att gå till enhetshanteraren och inaktivera det (så skärmen blir svart) & stäng sedan av datorn. Dra ut inkopplade kablar & installera GPU & boota upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vet inte om det räcker med att stänga av det i Windows, jag tror du behöver disabla det i BIOS men jag kan ha fel.
Gällande uppdateringen brukar det i princip bara vara att klicka next. Är det något speciellt du undrar över?

Det funkar! Helt underbart Tack så jättemycket för tipset. Det behövdes, precis som du misstänkte, disablas i både windows och BIOS. Så nu har jag en ny dator som faktiskt fungerar!

Tack så mycket allesammans för era tips!! Det är superuppskattat

Permalänk
Medlem

@indriz: fan vad kul att höra! njut av nya datorn nu!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2