Permalänk

Komponenthjälp

Hej,

Har nyligen börjat försöka sätta mig in i allt vad datorkomponenter heter. Tanken är att jag ska köpa och bygga ihop en ny burk i samband med releasen av zen 2 den 7/7. Har satt en budget för runt 18 000 för mig själv. Vill spela i 1440p med fokus på FPS. Lite lättare streaming ligger också i planerna. Som jag förstått det är PCIe 4 en bra grej som kommer med zen 2, men alla grafikkort jag kan hitta i nuläget har bara PCIe 3 i sin tekniska spec. Är detta någonting värt att eftersträva, eller kan det kvitta för min del? Är inne på att köpa en 3800x och något X570 mb, vilket inte lämnar överdrivet mycket pengar kvar till grafik om jag ska hålla mig till min budget. Är det då värt att snåla lite på GPU nu för att se vad som kommer framöver och eventuellt byta längre fram?

Rätta mig gärna om jag har fel eller komplettera med info! Tycker det är kul att lära mig och är tacksam för alla svar!

Tack på förhand,
Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

Hej,

Har nyligen börjat försöka sätta mig in i allt vad datorkomponenter heter. Tanken är att jag ska köpa och bygga ihop en ny burk i samband med releasen av zen 2 den 7/7. Har satt en budget för runt 18 000 för mig själv. Vill spela i 1440p med fokus på FPS. Lite lättare streaming ligger också i planerna. Som jag förstått det är PCIe 4 en bra grej som kommer med zen 2, men alla grafikkort jag kan hitta i nuläget har bara PCIe 3 i sin tekniska spec. Är detta någonting värt att eftersträva, eller kan det kvitta för min del? Är inne på att köpa en 3800x och något X570 mb, vilket inte lämnar överdrivet mycket pengar kvar till grafik om jag ska hålla mig till min budget. Är det då värt att snåla lite på GPU nu för att se vad som kommer framöver och eventuellt byta längre fram?

Rätta mig gärna om jag har fel eller komplettera med info! Tycker det är kul att lära mig och är tacksam för alla svar!

Tack på förhand,
Mac

18k är bra budget och alltid bra att ha en maxpris så man vet vad man har att röra sig med. Releasen är ju om 3 veckor ca så är la egentligen bara att vänta
Har du byggt datorer förr?
Förstår att du vill ha det senaste med PCIe 4, men allt är ju en smak sak och vart du vill lägga krutet. Men köpa en bra i7 och ett rätt så kraftigt GPU är ju min åsikt iaf.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

@hznn: Första bygget jag gör själv, men kommer ha någon vassare än jag med mig när det blir dags ASUS prime X570-P + en 3800x landar ju på drygt 6600 om priserna jag läst mig till stämmer. Då kan jag ju nästan köpa mig ett 2080 och ändå ha råd med övriga komponenter. Är inte hela världen om det hoppar iväg med någon enstaka tusenlapp, bara det inte blir för mycket. Funderar bara på hurpass värt det är att lägga pengen för PCIe 4 eftersom ett 2080 och de SSD:erna jag kikat på är PCIe 3 ändå... Vill ju köpa någonting som håller i några år, så har ju inga planer på att börja byta ut komponenter inom det närmsta ändå... Vad tror du/ni?

Permalänk
Medlem

@MacWithoutCheese: Brukar ta ett tag innan support kommer, men första träffen jag fick på google om när pcie 4.0 gpuer kommer är denna:
https://www.tomshardware.com/news/what-we-know-about-pcie4,39...

Citat:

PCIe 4.0 May Be Short-Lived. PCIe 5.0 Is Almost Here

Because the PCIe 4.0 specification was finalized a few years late, we ended up with a situation where the PCIe 5.0 specification was finalized only a couple of years later.

The PCI-SIG group recently published the 0.9 version of the PCIe 5.0 specification, and we should see support for it in computing products as soon as next year. As usual, the PCIe 5.0 generation will double the bandwidth of PCIe 4.0 to 32GT/s or ~8GB/s per lane (bi-directional), for a total of 128GB/s for 16 lanes.

Så jag skulle inte haka upp mig så mycket på den delen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr lite svårt att ge detaljerad hjälp just nu, eftersom vi inte har några reviews på Ryzen 3000-serien ännu, och både AMD och Nvidia kommer att släppa nya kort inom en månad eller så.

Överlag skulle jag ändå säga att du inte ska haka upp dig för mycket på PCIe gen 4. Grafikkort maxar inte 3.0 ännu, och 4.0 lär mest ha påverkan på ultrasnabba ssd-enheter.

Om du inte planerar att överklocka så mycket som möjligt skulle jag nästan rekommendera ett bra B450-moderkort, som t.ex. MSI:s Tomahawk. Då får du pengar över till att satsa på ett bra grafikkort.

Grafikkortet är ändå det absolut viktigaste i en gamingburk. Kör på t.ex. ett RTX 2080, men kom ihåg att också Navi 5700XT eller kommande RTX 2070 Super (eller 2070 Ti Super, inget är officiellt än) kan visa sig prisvärda för den budgeten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Purrfected @Sando : Tusen tack för svar! Då får jag helt enkelt rulla tummarna till 7/7